Status (inheems etc.) en zeldzaamheid planten waarneming.nl

Gestart door HPM, november 25, 2009, 11:30:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Citaat van: Rutger Barendse op december 11, 2020, 10:11:14 AM
Citaat van: nielseimers op december 10, 2020, 19:55:45 PM
Weet je al hoe de soort in de Belgische flora komt te staan? Ik stel voor dat we de Belgische opvatting volgen en de Nederlandse naamgeving als synoniem opnemen. Toen ik navraag deed bij Leni Duistermaat, gaf ze aan dat ze hier gewoonweg niet van op de hoogte was. Mogelijk had zij ook tot andere keuzes besloten als zij wist van de andere inzichten?
Ik kan dit Filip vragen. Ik vermoed dat de nieuwe Belgische flora de nomenclatuur volgt die ze ook toepasten in 2012.

Volgens POWO zijn  de ondersoorten twee aparte soorten, dus had ik er voor gekozen ze voorlopig maar volgens die standaard te onderscheiden.

http://www.plantsoftheworldonline.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:707955-1
http://www.plantsoftheworldonline.org/taxon/urn:lsid:ipni.org:names:707564-1

Filip schrijft me

CiteerIn de volgende editie zal dit A. lycoctonum  subsp. vulparia heten. In W Europa komt A. lycoctonum s.str. niet voor, het gaat dus telkens om één en hetzelfde taxon bij ons, dat je als ondersoort of als soort kunt beschouwen, en met als NL naam Gele monnikskap.

nielseimers

Top, dat is duidelijk! Wat mij betreft houden we die inzichten aan en kunnen de Belgische en Nederlandse waarnemingen samengevoegd worden tot Gele monnikskap - Aconitum lycoctonum  subsp. vulparia. Als synoniem stellen we dan Aconitum vulparia in (zonder Nederlandse naam).

Aconitum lycoctonum kunnen we tevens als soort beschikbaar maken, maar van mij hoeft dat niet. Die keuze laat ik aan jou Rutger.

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: nielseimers op december 11, 2020, 16:18:54 PM
Top, dat is duidelijk! Wat mij betreft houden we die inzichten aan en kunnen de Belgische en Nederlandse waarnemingen samengevoegd worden tot Gele monnikskap - Aconitum lycoctonum  subsp. vulparia. Als synoniem stellen we dan Aconitum vulparia in (zonder Nederlandse naam).

Aconitum lycoctonum kunnen we tevens als soort beschikbaar maken, maar van mij hoeft dat niet. Die keuze laat ik aan jou Rutger.

Als de ondersoort voorkomt, komt de soort zelf dus ook voor. Dus zal die toch beschikbaar moeten worden? Zelfde soort geval als Biestarwegras Elymus farctus, waar we (althans in Nederland) alleen de ondersoort Elymus farctus subsp. boreoatlanticus hebben.
vgl: https://waarneming.nl/species/195627/observations/?advanced=on en https://waarneming.nl/species/16620/

Of zo ook Noordse woelmuis in Nederland
vgl: https://waarneming.nl/species/200823/ en https://waarneming.nl/species/415/

"Er is helaas niet 1 uitgesproken standaardlijst voor de wereld, alhoewel mijn indruk is dat Plantsoftheworld aardig in de buurt komt. Als we die strikt zouden hanteren gaan er heel wat traantjes vloeien in BeNe." Laat maar vloeien zou ik zeggen!  :wacko:  ;)

mvg Jan-Jaap

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

nielseimers

Correct, stond al op de planning. Dit weekend worden grote wijzigingen doorgevoerd waarbij al dit soort fouten gecorrigeerd worden.

Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Jan-Jaap Spaargaren

Kan de status van Zeewolfsmelk (Euphorbia paralias) worden aangepast van "zeer zeldzaam" naar "(vrij) zeldzaam"?
In mijn ogen zie ik deze zeer regelmatig in de zeereep, van Zeeland tot de Waddeneilanden. Vergelijkbaar met Blauwe zeedistel (Eryngium maritimum).

In de soortbeschrijving van Waarneming.nl staat ook te lezen "De plant komt op zeezand in Westelijk-Europa voor en is bij ons, hoewel vrij zeldzaam, in de Noord- en Zuid-Hollandse zeeduinen te vinden."

mvg Jan-Jaap

nielseimers

Is gecorrigeerd, ik heb even de Rode Lijst van FLORON geraadpleegd en daar staat hij inmiddels ook op zz (zeldzaam).

Jan-Jaap Spaargaren

Top!  :duim:

Nog 2 foutjes tegen gekomen (maar misschien loop ik vooruit op de wijzigingen die dit weekend gaan plaats vinden):
Matricaria maritima subsp. inodora is inheems en "algemeen". zie:
https://waarneming.nl/species/188808/observations/?advanced=on

Het is een synoniem van Tripleurospermum inodorum die echter status "komt niet voor" heeft... zie:
https://waarneming.nl/species/674300/

Bovendien tellen beide in soortenlijsten als zijnde soort...

En Centaurea debeauxii  staat als "Inheems" zie:
https://waarneming.nl/species/116312/observations/?advanced=on
Dat klopt toch niet? Adventief?

mvg Jan-Jaap

nielseimers

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op december 19, 2020, 17:44:30 PM
Matricaria maritima subsp. inodora is inheems en "algemeen". Het is een synoniem van Tripleurospermum inodorum die echter status "komt niet voor" heeft.
Dit is een database-technisch lastig verhaal. In Heukels' Flora wordt Tripleurospermum inodorum als synoniem van Tripleurospermum maritimum gezien. Deze opvatting wordt echter niet overal gedeeld en omdat de database internationaal is, kunnen we de twee niet als synoniem instellen. Dit is opgelost door de soort in Nederland op "komt niet voor" te zetten, maar omdat dit synoniem in het geslacht Matricaria stond, is deze nooit opgevallen. Er zijn ook nooit foto's bij dit synoniem geüpload, anders was hij al eerder opgevallen. Ik ga de waarnemingen handmatig omzetten en het synoniem op "komt niet voor" zetten.


Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op december 19, 2020, 17:44:30 PM
En Centaurea debeauxii  staat als "Inheems"
Centaurea is eigenlijk een geslacht wat in Nederland nog niet voldoende bestudeerd is. In het buitenland worden veel soorten onderscheiden die wij in Nederland allemaal Knoopkruid - Centaurea jacea noemen. Centaurea debeaxii heeft als synoniem Centaurea nigra subsp. nemoralis, een ondersoort van Zwart knoopkruid. Zwart knoopkruid staat in de StandaardLijst 2020 niet opgenomen. Op Verspreidingsatlas.nl staat Zwart knoopkruid als ondersoort (subsp. nigra) van Knoopkruid benoemd en staat op "niet ingeburgerd/adventief". Ik weet dat dit niet klopt, Zwart knoopkruid is zeer algemeen en in heel Nederland te vinden, de soort is dik ingeburgerd. Aangezien Zwart knoopkruid niet op de StandaardLijst staat, kunnen we er zelf een status aan geven. De eerste meldingen van Zwart knoopkruid zijn net na 1900. Dat betekent dat Zwart knoopkruid op "naturalized" komt te staan. Centaurea debeauxii is nog niet ingeburgerd en komt dus op "incidental" te staan.

RutgerB

Zwart knoopkruid is in België volgens mij zeldzaam en vrijwel beperkt tot hoog België; Hoge venen en wijdere omgeving. Volgens mij is het een groot misverstand dat deze algemeen zou zijn of zelfs maar (indigeen) zou voorkomen buiten dat gebied en daar reken ik ook geheel Nederland bij. Ik keur al jaren alle waarnemingen buiten hoog België af waar geen sluitend bewijs bij zit, maar sommige waarnemers blijven volhouden. Er wordt echter nooit materiaal verzameld of een duidelijke foto gepost.

Overigens volgens we in deze de Belgische flora, waarin het allemaal ondersoorten zijn van Centaurea jacea. Ook C. debeauxii dus.

Jan-Jaap Spaargaren

Ik denk in de jaren 80 van de vorige eeuw (opa vertelt  :'() Zwart knoopkruid gevonden te hebben (samen met Tom Damm) in de Zaanstreek (NH).  :angel: Ik moet daar nog dia's van hebben.

ter info: In de Heukels van toen (1977!) werd (toen voorlopig) de indeling van Flora Europaea gevolgd, met vijf soorten, waaronder C. nigra, C. jacea, C. pratensis (waarvan destijds C. debauxii het synoniem was), C. decipiens en C. microptilon. Welke in Nederland voorkwamen moest toen nog worden uitgezocht.

mvg Jan-Jaap

nielseimers

#402
De wijzigingen zijn doorgevoerd, het was een behoorlijke klus en vereiste ook nog behoorlijk wat discussie. Vandaar dat het wat langer heeft geduurd.

Wat is er gewijzigd?
We hebben recent de StandaardLijst 2020 vaatplanten ontvangen. Dat is geweldig, want de vorige StandaardLijst kwam uit 2003. We hebben nu dus up-to-date informatie om de database van waarneming.nl te updaten. Deze lijst is door FLORON en Naturalis gemaakt en geeft aan of soorten inheems of uitheems zijn. Bij uitheemse soorten wordt tevens onderscheid gemaakt tussen ingeburgerd en niet-ingeburgerd. Deze lijst wordt zowel in de NDFF als op Verspreidingsatlas gebruikt. Wij hebben daarom besloten om deze ook te volgen.

  • Wij hebben daarom niet langer een tweedeling (Native & Incidental), maar een driedeling (Native, Naturalized & Incidental)
  • Een aantal taxa heeft nooit correct in de database gestaan (ook niet vóór deze driedeling). Deze zijn nu gecorrigeerd.
  • Een aantal taxa is van Native naar Naturalized gegaan. Dit zijn soorten die na 1900 ingeburgerd zijn. Mogelijk is daarom je levenslijst kleiner geworden.
  • Een aantal taxa is van "Incidental" naar "Native" gegaan. Dit zijn taxa die oorspronkelijk inheems zijn of vóór 1900 ingeburgerd zijn. Mogelijk is daarom je levenslijst groter geworden.
  • Taxa die voorheen op "Extinct" stonden, staan nu op "Native" en tellen dus mee voor je levenslijst. Soorten die recent weer als tuinplant zijn opgedoken, zullen we dus handmatig van het label "escape" moeten voorzien.
  • Bij taxa die niet op de StandaardLijst 2020 staan, hebben we zelf een status toegewezen. Hier is discussie mogelijk, over taxa die op de StandaardLijst staan niet.
  • Is een soort oorspronkelijk inheems of vóór 1900 ingeburgerd, dan heeft deze de status "Native" gekregen. Dit is geen zuivere indeling, maar hier is omwille van praktische reden toch voor gekozen.
  • Binnenkort vindt nog een nacontrole plaats om zeker te zijn dat ook zeldzaamheid klopt, dat synoniemen dezelfde instellingen hebben als de geldende namen en zo nog wat controles.




Enkele andere opmerkingen:

  • Bij Genus spec wordt de zeldzaamheid van de meest algemene soort overgenomen.
  • Bij Genus spec wordt de status van de "meest inheemse" soort overgenomen (dus eerst Native, dan Naturalized en ten slotte Incidental).
  • Bij hybrides wordt de status van de "minst inheemse" oudersoort overgenomen (dus eerst Incidental, dan Naturalized en ten slotte Native)
  • In tegenstelling tot de database van FLORON kunnen niet-inheemse soorten niet de status "zeer zeldzaam" krijgen. Deze zeldzaamheid kennen wij alleen toe aan inheemse soorten.
  • Soorten die op eigen kracht Nederland binnengekomen zijn (zonder menselijk handelen) krijgen de status "Native", ook als deze pas recent zijn verschenen.

Gert Veurink

mooi. complimenten. Kan ik ergens een lijst zien van soorten die nu een statusverandering hebben ondergaan?
groet!
Gert Veurink



nielseimers

Opgestuurd. De meeste wijzigingen zitten in Genus spec en verzamelensoorten en variëteiten en dergelijke. Het daadwerkelijk aantal soorten dat van inheemse naar uitheems veranderd is (of andersom) valt mee.


theomuusse

Citaat van: nielseimers op december 21, 2020, 20:06:13 PM
Opgestuurd. De meeste wijzigingen zitten in Genus spec en verzamelensoorten en variëteiten en dergelijke. Het daadwerkelijk aantal soorten dat van inheemse naar uitheems veranderd is (of andersom) valt mee.

Mag die lijst niet gewoon hier?

nielseimers

Koekruid staat inderdaad op native, zoals in de StandaardLijst 2020 staat opgenomen.

De lijst is te lang om op het forum te plaatsen.

theomuusse

Heel bijzonder is dit geworden...
Ik lees in de details over Koekruid dat ie met zaaigoed meekomt.

Daarnaast zie ik dat ik nu 204 soorten van de totale telbare lijst mis.
Als ik die open dan zie ik een opsomming van soorten die ik wel heb ingevoerd, niet heb (eigenlijk zijn dat er maar een paar)
en allerlei ontsnapte zooi.
Ik word hier heel verdrietig van.
Sorry voor al jullie moeite maar dit is nu echt een puinhoop geworden.
En dat gun ik jullie echt niet.
Sterkte ermee.

marcel234

Citaat van: theomuusse op december 21, 2020, 21:17:08 PM
Sterkte ermee.
De vorige keer zijn die wijzigingen teruggedraaid dus ik ben wel benieuwd of de fouten van toen wel uit de bron gehaald zijn.

nielseimers

Citaat van: theomuusse op november 07, 2020, 15:59:01 PM
Allen,
wat wordt er hier toch moeilijk gedaan.
Dit is waarneming punt nl, een website om waarnemingen in te voeren.
Het is een digitaal opschrijfboekje.
Meer niet.
Voor zaken als status ed zijn er volgens mij wetenschappelijke locaties om dit te bespreken.
Dit is een website waarop je lekker kan kijken naar wat er gezien wordt.

Theo

Dan moet je deze instelling maar aannemen Theo :rolleye: Het is geen rotzooi geworden, alles staat nu volgens richtlijnen in de database. De enige mensen die commentaar hebben, zijn de lijstjes-mensen en dat zijn nu precies de mensen waar we weinig van aantrekken. Zie het maar gewoon als een reden om volgend jaar weer lekker op soortenjacht te gaan naar de ontbrekende soorten. Dan heeft als deze "rotzooi" toch een positief effect :duim:

RutgerB

Zoals Niels al aangaf is het van belang dat mensen bij het ingeven van waarnemingen nu vaker per vondst aan moeten duiden dat hun plant geen vondst is van een inheemse populatie. Er zijn namelijk heel wat planten die weliswaar landelijk als inheems zijn aangeduid, maar vrijwel niet en soms gewoon helemaal niet meer als inheemse plant voorkomen. Het is voor te stellen dat je nu dus heel wat meldingen onterecht als inheemse 'nog-te-zien-'planten op de lijsten verschijnen, terwijl de meldingen ervan ontsnapte/aangevoerde/aangeplante/ingezaaide planten zijn.

Mijn oplossing, ik heb het al 100x geschreven, is dat je voor lijsten van waargenomen soorten niet meer het inheems zijn als discriminerend item gebruikt. Het vertroebelt op alle mogelijke manieren de weergave van daadwerkelijke vondsten. Omdat de vogelaars hun puriteinse lijstjes willen, ligt er al sinds het ontstaan van waarneming.nl een deken over de sites. Weg ermee!

Datura

Mooi werk! Korte checks laten zien dat de status van de soorten nu mooi klopt (voor zover ik ze gecheckt heb iig). Enige soort die ik zo snel zag die me verbaasde was Bernagie, is die niet al voor 1900 ingeburgerd? Verder topwerk! De lijstjes (voornamelijk als ik op de oude site kijk: hier verwacht je een * bij een aantal soorten als je de exoot/escape-functies hebt aangevinkt, maar die staan er niet) zijn nu idd wel deels een rommeltje :). Dit staat los van de status van die, die klopt nu iig bij de soorten die ik nagekeken heb.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nielseimers

Bernagie is zo'n discussiegeval. De soort staat niet opgenomen in de de StandaardLijst 2020, dus daar kunnen we zelf een status aan geven. De soort staat nu op "incidental" omdat de soort m.i. niet zozeer ingeburgerd is, maar vooral jaar in jaar uit opnieuw ingezaaid wordt. Na een paar jaar is zo'n soort weer verdwenen. Maar ik heb bij deze soort geen sterke voorkeur, hij mag ook op "naturalized" komen te staan als dit beter lijkt te kloppen.

theomuusse

Citaat van: nielseimers op december 22, 2020, 08:18:51 AM
Citaat van: theomuusse op november 07, 2020, 15:59:01 PM
Allen,
wat wordt er hier toch moeilijk gedaan.
Dit is waarneming punt nl, een website om waarnemingen in te voeren.
Het is een digitaal opschrijfboekje.
Meer niet.
Voor zaken als status ed zijn er volgens mij wetenschappelijke locaties om dit te bespreken.
Dit is een website waarop je lekker kan kijken naar wat er gezien wordt.

Theo

Dan moet je deze instelling maar aannemen Theo :rolleye: Het is geen rotzooi geworden, alles staat nu volgens richtlijnen in de database. De enige mensen die commentaar hebben, zijn de lijstjes-mensen en dat zijn nu precies de mensen waar we weinig van aantrekken. Zie het maar gewoon als een reden om volgend jaar weer lekker op soortenjacht te gaan naar de ontbrekende soorten. Dan heeft als deze "rotzooi" toch een positief effect :duim:

Auw, die doet pijn.
De soortenjagers hebben het weer gedaan begrijp ik.
Bijzonder want tot nu toe heb ik volgens mij altijd jullie insteek gesteund.
Ik heb volgens mij een hoop commentaar gelezen in de verschillende draadjes over status en daar zitten toch maar erg weinig soortenjagers tussen.

Martijn van Sluijs

Citaat van: nielseimers op december 22, 2020, 10:55:22 AM
Bernagie is zo'n discussiegeval. De soort staat niet opgenomen in de de StandaardLijst 2020, dus daar kunnen we zelf een status aan geven. De soort staat nu op "incidental" omdat de soort m.i. niet zozeer ingeburgerd is, maar vooral jaar in jaar uit opnieuw ingezaaid wordt. Na een paar jaar is zo'n soort weer verdwenen.
Verspreidingsatlas schrijft: "niet-ingeburgerd: adventief / verwilderend". Niet dat de informatie daar er niet naast kan zitten, maar ik vermoed dat de redenering overeenkomstig is.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Datura

 :duim: Helemaal eens met de status van Bernagie dan :).

En Theo, ik denk niet dat de 'soortenjagers het gedaan hebben', ik denk wel dat de huidige insteek een hoop discussies voorkomt, die in het verleden altijd weer opdoken (zoals je zelf ook zegt zijn er een hoop draadjes over gestart in het verleden). Niettemin kun je het natuurlijk aangeven als je denkt dat er fouten gemaakt zijn. Het is natuurlijk wel zo dat de veranderingen de grootste invloed hebben op de lijstjes van soortenjagers, dus in die zin niet vreemd dat soortenjagers er minder blij mee zijn. Dit geldt natuurlijk wel voor alle soortenjagers, dus het is ook niet iets om verdrietig over te zijn :)
 
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

theomuusse

Nou, verdrietig is precies dat wat ik ben.
Ik voel hier duidelijk een persoonlijke sneer.
En wat mijn teleurstelling in mijn post was dat er na al die jaren een nog onduidelijker geheel over lijkt te blijven.
Dat is mijn kritiek op het systeem, de website en NOOIT op Niels of Rutger of welke admin dan ook.

Het is elke keer weer zo dat soortenjagers een negatieve klank krijgen bij natuurloketten.
Terwijl bijvoorbeeld Het Nieuwe Strepen niet anders is dan soorten jagen in elk blok.

Dat ik het leuk vind om soorten te zien en daarvoor een keer naar links loop in plaats van rechts, wat is daar toch zo vervelend aan?

Maar het meest pijnlijk is de constatering dat de sfeer nu hier bij planten dezelfde kant op gaat als bij bijvoorbeeld vogels.
Terwijl ik juist altijd heb verkondigt dat het bij de plantenliefhebbers tenminste nog hartelijk is en warm.

Het ga jullie goed.

Theo

Datura

Zal ik dan toch even een warme reactie geven dan :): Persoonlijk heb ik niks tegen mensen die een zo lang mogelijke lijst nastreven (al zal ik dat zelf nooit als doel hebben, ik heb wel de drive om altijd nieuwe dingen te willen zien). Ik (en meerdere met mij denk ik) heb wel iets tegen mensen die gedachteloos anderen achterna lopen om een zo lang mogelijke lijst te halen en niet geïnteresseerd zijn in kenmerken & ecologie etc. Die een foto nemen zonder te weten welke soortkenmerken nu belangrijk zijn en dan een goedkeuring verwachten 'omdat de soort van die plek bekend is'. Voor wat ik weet vind ik de top 3 van plantenlijsters niet aan dat beeld voldoen.

Blijft natuurlijk staan dat ik denk dat de statussen nu duidelijker zijn, en niet onduidelijker   
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nielseimers

Ik heb ook helemaal niets tegen jou persoonlijk Theo. Ik vind jou top! ;D Ik heb ook niets tegen soortenjagers (op degene die Kim beschrijft na uiteraard).

Mijn opmerking was gericht op de opmerking "er klopt niets van" met als argument dat de lijstjes niet langer kloppen.