Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Bij het updaten van soortenlijsten gaat mijn telefoon na 30 seconde op schermbeveiliging (zwart), de update lijkt in deze tijd niet verder te gaan...
Tenminste, ik startte hem dit keer gewoon en na een minuut of 10 was hij nog bezig met de eerste lijst... en zodra ik hem unlockte ging hij verder...
Zou fijn zijn als die gewoon doorgaat, ook al gaat het scherm op zwart of wordt de telefoon gelocked...

Samsung Galaxy S7
Android 8.0.0
ObsMapp 7.27.10
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op november 23, 2020, 12:07:39 PM
Bij het updaten van soortenlijsten gaat mijn telefoon na 30 seconde op schermbeveiliging (zwart), de update lijkt in deze tijd niet verder te gaan...

Opgelost in update 7.27.12

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Martijn van Sluijs

Ik heb van deze twee waarnemingen (zie onderaan) beiden thuis pas een foto gemaakt, en deze via ObsMapp ingevoerd. Ik heb de foto geselecteerd, de soortnaam ingevoerd, de juiste tijd en datum gekozen/aangepast, en heb ruim ver genoeg ingezoomd op de kaart om de marker te plaatsen (zoomniveau zal zodanig zijn geweest dat de waarneming een nauwkeurigheid van ca. 10 meter mee zou moeten hebben gekregen, zeker niet boven de 1000). Toch krijgen de waarnemingen nadat ze op waarneming.nl terecht komen een nauwkeurigheid van 999 meter (dus 'onbekend' of '>1000m'). Wat kan hier aan de hand zijn?

De waarnemingen:
https://waarneming.nl/observation/204101444/
https://waarneming.nl/observation/204101445/
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

marcel234

Citaat van: Martijn van Sluijs op december 12, 2020, 17:29:17 PM
De waarnemingen:
https://waarneming.nl/observation/204101444/
https://waarneming.nl/observation/204101445/
Aanpassingen niet in de app doen maar op de website. Voor een zinvolle waarde voor de nauwkeurigheid mag je wel wat over hebben....

Martijn van Sluijs

Citaat van: hiskodevries op december 14, 2020, 08:31:26 AM
Martijn, zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,476584.0.html
Ik ben prima op de hoogte van de kwestie die speelt rondom precisie, nauwkeurigheid, GPS etc. Ik ben ook betrokken (geweest) bij die discussie. Als het antwoord op mijn vraag/bugmelding op die gelinkte pagina stond, dan was dit bericht uiteraard niet verschenen.

Nog even voor de duidelijkheid. Ik heb handmatig een pijl geplaatst/ verschoven op de kaart in ObsMapp, en desondanks geeft ObsMapp geen nauwkeurigheidswaarde mee. Dat blijkt tenminste, want de nauwkeurigheidswaarde bij de waarnemingen staat op 999 meter. Het zoomniveau bij het afsluiten van het kaartscherm was bovendien zodanig dat de nauwkeurigheid ruim onder de 1000 meter zou moeten zijn (voor de relatie nauwkeurigheid en zoomniveau, zie hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,161847.msg2434833.html#msg2434833. Ik zie nu dat >1000 meter inmiddels op een nauwkeurigheid van 1000 gaat, dus dat laatste kan niet eens het probleem zijn...

Er is dus een verschil tussen 'hoe het zou moeten werken' en 'hoe het werkt', want een handmatig gekozen locatie (niet opgehaald uit foto) krijgt geen nauwkeurigheidswaarde mee, terwijl dat wel zou moeten. Dat noem ik een bug.

Ik weet overigens uiteraard hoe ik de waarneming via de site aan moet passen, maar daar gaat het niet om. Ik heb dat expres nog niet gedaan omdat ik anders een "ja maar nu is het goed toch" terug verwachtte.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Martijn , heel goed, maar ik denk wel dat je uiteindelijk een foto uit bibliotheek hebt genomen en daarmee de lokatie hebt bepaald ? of niet
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Nee:

Nieuwe waarneming->Foto toegevoegd->Soortnaam ingegeven->Datum en tijd aangepast->Locatie aangepast->Geüpload
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Ik zie dat op 15 december een update voor ObsMapp uit is gebracht, met o.a. als omschrijving 'bugfix voor locatie-selectie op sterk uitgezoomde kaart'. Gaat dat over de bug die ik hierboven aankaartte? Zo ja, dan kan ik de nauwkeurigheid van mijn waarnemingen goed gaan zetten.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Jurgen Rotteveel

Ik heb als ik bij het invoeren van een waarneming op het ''toelichting''/''informatie'' veld druk dat ik niet meteen kan gaan typen maar eerst nog op het invoerveld moet drukken voordat ik een toelichting kan typen. Kan dit aangepast worden dat ik meteen kan gaan typen? Ik gebruik een Fairphone 3 met Android 10 en de meest recente Obsmapp versie.

j.simons

Alex , crash als omgeving gebruikt wordt.

het komt met enige regelmaat voor dat ik een soort via de omgeving vind.
dan kies ik de route en ga je naar google maps.
als je dan uiteindelijk terug gaat naar obsmapp, waar je na een aantal keer terug weer kunt invoeren dan crashed opsmapp.

ik stuur wel eens het rapport maar niet altijd.

ik heb dit een enkele keer als ik al langer in de waarnemingen van de omgeving actief ben en dan terug ga.
meestal overvalt het je en weet je niet precies welke stappen er aan vooraf gingen.
of dat ik mij tijdens het open staan verplaats.


waar zou ik op moeten letten om nauwekeurigere info te kunnen geven?
wat zijn hierin de kwetsbare onderdelen?


groeten joost

Alex Kwak

Citaat van: j.simons op januari 22, 2021, 10:09:41 AM
waar zou ik op moeten letten om nauwekeurigere info te kunnen geven?

Bedankt voor de melding. Zou je een volgende keer wel een melding willen versturen, én hier het exacte tijdstip (op de minuut als het kan), en het type smartphone willen posten?
De Google-meldingen zijn niet altijd even duidelijk, en zo kan ik beter filteren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op januari 22, 2021, 10:53:55 AM
Citaat van: j.simons op januari 22, 2021, 10:09:41 AM
waar zou ik op moeten letten om nauwekeurigere info te kunnen geven?

Bedankt voor de melding. Zou je een volgende keer wel een melding willen versturen, én hier het exacte tijdstip (op de minuut als het kan), en het type smartphone willen posten?
De Google-meldingen zijn niet altijd even duidelijk, en zo kan ik beter filteren.

Dit is een probleem dat ik ook erg vaak heb, zojuist even weer wat testjes gedaan... daarbij 1 rapport verzonden 20:32... samsung galaxy s7, android 8.0.0.

manier van werken:
Eerst bekijk je waarnemingen in de omgeving... ik heb de indruk dat je hier "iets" moet doen (Waardoor je wat langer op die pagina bent), bijv. details van een waarneming bekijken oid... vervolgens dmv terug-knop van de telefoon terug naar homescherm en vervolgens tekstinvoer -> crash.

note: ik heb geprobeerd om het scherm op te nemen met een speciaal appje daarvoor, tevens probeerde ik gebruik te maken van een fake-gps locatie... gedurende deze poging trad het probleem niet op... zodra ik deze twee uitschakelde, ging het mis... dus het zou mogelijk te maken kunnen hebben met de gps, of met iets wat met de weergave te maken heeft...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op januari 24, 2021, 20:42:30 PM
Dit is een probleem dat ik ook erg vaak heb, zojuist even weer wat testjes gedaan... daarbij 1 rapport verzonden 20:32... samsung galaxy s7, android 8.0.0.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op januari 24, 2021, 20:42:30 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 22, 2021, 10:53:55 AM
Citaat van: j.simons op januari 22, 2021, 10:09:41 AM
waar zou ik op moeten letten om nauwekeurigere info te kunnen geven?

Bedankt voor de melding. Zou je een volgende keer wel een melding willen versturen, én hier het exacte tijdstip (op de minuut als het kan), en het type smartphone willen posten?
De Google-meldingen zijn niet altijd even duidelijk, en zo kan ik beter filteren.

Dit is een probleem dat ik ook erg vaak heb, zojuist even weer wat testjes gedaan... daarbij 1 rapport verzonden 20:32... samsung galaxy s7, android 8.0.0.

manier van werken:
Eerst bekijk je waarnemingen in de omgeving... ik heb de indruk dat je hier "iets" moet doen (Waardoor je wat langer op die pagina bent), bijv. details van een waarneming bekijken oid... vervolgens dmv terug-knop van de telefoon terug naar homescherm en vervolgens tekstinvoer -> crash.

note: ik heb geprobeerd om het scherm op te nemen met een speciaal appje daarvoor, tevens probeerde ik gebruik te maken van een fake-gps locatie... gedurende deze poging trad het probleem niet op... zodra ik deze twee uitschakelde, ging het mis... dus het zou mogelijk te maken kunnen hebben met de gps, of met iets wat met de weergave te maken heeft...

Oorzaak 'kind of' gevonden. Blijkt een gedachtenspinsel te zijn van Google waar heel veel app's tegenaan lopen. Moet opgelost worden door Google zelf, ik ga me er niet aan branden.
Als je mee wilt lezen: https://issuetracker.google.com/issues/76112072

Leer er mee te leven vrees ik.  :-\

Alex.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Met de versie 7.31b02 kon ik het uur van een ingevoerde waarneming deze ochtend niet wijzigen.

met vriendelijke groeten,

Dirk
Dirk

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op januari 30, 2021, 14:28:49 PM
Met de versie 7.31b02 kon ik het uur van een ingevoerde waarneming deze ochtend niet wijzigen.

Ik kijk er zsm naar, waarschijnlijk morgen al.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2021, 21:35:04 PM
Citaat van: wespenbuizerd op januari 30, 2021, 14:28:49 PM
Met de versie 7.31b02 kon ik het uur van een ingevoerde waarneming deze ochtend niet wijzigen.

Ik kijk er zsm naar, waarschijnlijk morgen al.

Oorzaak gevonden en opgelost in de komende bèta update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

wespenbuizerd

Citaat van: Alex Kwak op februari 01, 2021, 08:41:11 AM
Citaat van: Alex Kwak op januari 31, 2021, 21:35:04 PM
Citaat van: wespenbuizerd op januari 30, 2021, 14:28:49 PM
Met de versie 7.31b02 kon ik het uur van een ingevoerde waarneming deze ochtend niet wijzigen.

Ik kijk er zsm naar, waarschijnlijk morgen al.

Oorzaak gevonden en opgelost in de komende bèta update

Dank u,

Dirk
Dirk

Alex Kwak

Bèta 04 zou nu beschikbaar moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

Ik heb Obsmapp versie 7.30.1 op mijn phone. Loop echter altijd tegen het volgende probleem aan. Alle vondsten worden constant in lat/long genoteerd terwijl ik Rd verlang. Wat ik ook doe Rd is niet verkrijgbaar. Is er een oplossing voor?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Alex Kwak

Citaat van: Corryabbink op februari 01, 2021, 19:49:36 PM
Alle vondsten worden constant in lat/long genoteerd terwijl ik Rd verlang. Wat ik ook doe Rd is niet verkrijgbaar.

Je geeft wat weinig info. Heb je bij de instellingen de weergave op RD gezet?
Zo ja, waar zie je dat dan niet terug waar je het wel verwacht had?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Corryabbink op februari 02, 2021, 09:10:20 AM
Bij de instellingen heb ik tig keer de weergave op RD gezet.

Waarom meerdere keren. Een keer zetten is toch voldoende? Werd de instlling niet onthouden, of...

Citaat van: Corryabbink op februari 02, 2021, 09:10:20 AM
Ik zie op de smartphone bij een ingevoerde waarneming alleen maar de lat/long notering.

Kan je een schermafbeelding posten van zowel het instellingenscherm als van het scherm waarop je de RD had verwacht?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

Citaat van: Alex Kwak op februari 02, 2021, 08:49:25 AM
Citaat van: Corryabbink op februari 01, 2021, 19:49:36 PM
Alle vondsten worden constant in lat/long genoteerd terwijl ik Rd verlang. Wat ik ook doe Rd is niet verkrijgbaar.

Je geeft wat weinig info. Heb je bij de instellingen de weergave op RD gezet?
Zo ja, waar zie je dat dan niet terug waar je het wel verwacht had?
Ik heb tig keer bij de instellingen de weergave op RD gezet.
Als ik een waarneming ingevoerd heb zou ik graag de RD coördinaten terug willen zien.
In het scherm van de ingevoerde waarneming op mijn smartphone zie ik alleen lat/long staan. Dat is in het veld lastig werken daar ik dan niet weet in welk KM-hok ik bezig ben.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Citaat van: Alex Kwak op februari 02, 2021, 09:15:20 AM
Citaat van: Corryabbink op februari 02, 2021, 09:10:20 AM
Bij de instellingen heb ik tig keer de weergave op RD gezet.

Waarom meerdere keren. Een keer zetten is toch voldoende? Werd de instlling niet onthouden, of...

Citaat van: Corryabbink op februari 02, 2021, 09:10:20 AM
Ik zie op de smartphone bij een ingevoerde waarneming alleen maar de lat/long notering.

Kan je een schermafbeelding posten van zowel het instellingenscherm als van het scherm waarop je de RD had verwacht?

Ik zou niet weten hoe ik een schermafbeelding kan posten. De RD verwacht ik in het schermpje van de ingevoerde waarneming. Die kun je verwijderen of aanpassen.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Corryabbink

Even ter verduidelijking:

Als ik een nieuwe waarneming invoer met de +waarnemingknop dan zie ik de RD-coördinaten wel bovenaan staan. Wanner ik de waarneming ingevoerd heb en terugkijk bij de ingevoerde waarnemingen zie  ik alleen een lat/long notering staan.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Alex Kwak

Citaat van: Corryabbink op februari 02, 2021, 09:59:56 AM
Wanner ik de waarneming ingevoerd heb en terugkijk bij de ingevoerde waarnemingen zie  ik alleen een lat/long notering staan.

Daar wil ik dan echt een schermafdruk van zien.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Corryabbink

met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"