Vortex razor HD 27-60x85

Gestart door Porto, december 03, 2020, 13:53:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Porto

Hallo,

Je zou denken dat een 1600 euro kostende Razor HD scherper beeld geeft dan een 70 euro kostende Luyi spotting scope, maar het tegendeel is waar; op minimale zoom geeft de Luyi een rustiger beeld (wel erg donkerder) en is beduidend scherper in te stellen, dit op een object op zo'n 150 meter afstand bij daglicht... Moet ik teruggaan met de Razor en een ander exemplaar vragen of is het glas gewoon niet goed genoeg??

Wie heeft deze scope ook en heeft hier enige ervaringen mee?

Jaap van Steensel

De Vortex Raxor HD is bepaald geen kinderachtige kijker. Dat een deugdelijke exemplaar daarvan optisch minder zou presteren dan een kijker van 70 euro lijkt mij erg onwaarschijnlijk. Zoals je zelf al aangeeft geeft Luyi een donkerder beeld, dat is gebruikelijk bij goedkopere scopes, daar wordt mindere kwaliteit optiek in gebruikt en daarbij ligt de transmissie (hoeveelheid licht die doorgelaten wordt) merkbaar lager. Maar dat de scherpte beter zou zijn, lijkt mij er op te wijzen dat er met de Vortex is mis is. Nu ken ik het merk Luyi niet, maar even googlen levert wel voldoende plaatjes op van scopes die onder verschillende merknamen worden aangeboden. Dat lijkt bepaald geen topkwaliteit te zijn, terwijl je van de Vortex mag verrwachten dat die daar wel dicht tegenaan zit. Dus als je constatering echt klopt, zou ik direct terug gaan met de Vortex. Beter is nog om terug te gaan, beide scopes mee te nemen en in de winkel (als dat kan) verder te vergelijken met een ander exemplaar van de Vortex of een andere scope.

Porto

Bedankt voor je antwoord.

Ik dacht dat het misschien aan het feit lag dat de scope ook nog een fine-tuning focus functie had maar dat heeft dit (nieuwer) model niet meer, alleen 1 centrale focusring.
Het beeld is weliswaar scherp maar ik krijg alles net niet scherp genoeg, hoe fijn ik de focusring ook probeer af te stellen. Dit verslechtert natuurlijk alleen maar bij inzoomen.

Ik zal teruggaan naar de winkel en hen ernaar laten kijken of vragen of ze een ander exemplaar hebben liggen die ik mag uittesten; de kans dat ik twee slechte exemplaren achter elkaar tref is minimaal.