Wensen voor ObsMapp / Wishes for ObsMapp

Gestart door hiskodevries, september 02, 2011, 14:14:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

SlechtValk

Citaat van: Michiel en Milka op juli 10, 2020, 11:06:39 AM
Citaat van: SlechtValk op juli 05, 2020, 21:13:04 PM
[...]
Daarom de volgende wens: automatisch uploaden van waarnemingen.
[...]
Als deze zee aan mogelijkheden er komt, houd ik graag de mogelijkheid 'altijd handmatig uploaden'.

Eens! Het lijkt mij inderdaad zinvol om, ongeacht of mijn uitgebreide wens, deels of volledig, uitgevoerd wordt, de mogelijkheid te houden om op elk moment dat je wilt, handmatig alle waarnemingen te uploaden (of één afzonderlijke waarneming). (timers voor periodieke upload (bijv. elke x uur) kunnen natuurlijk wel weer opnieuw beginnen op het moment van handmatig uploaden).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

Stefan
CiteerDaarom de volgende wens: automatisch uploaden van waarnemingen.
Citeer
Kun je deze wens eens verder toelichten waarom daar dergelijke uitgebreide mogelijkheden voor nodig zijn.

Je hebt gelijk, dat het nu met de data verbindingen direct kan, waarmee obsmapp een directe invoer op waarneming.nl is.
verder zou een mogelijkheid om direct te uploaden (als obsmapp actief is) bij wifi verbinding en de handmatige optie (huidige werking) wat mij betreft meer dan voldoende zijn.
Maar ik zie ik jouw verhaal alleen hoe het in jouw ogen moet werken maar niet in welke situaties je dit wil gebruiken en hoe jij obsmapp gebruikt.

Ik lijkt me dat het aantal opties en instelmogelijkheden tot veel onduidelijkheid, veel vragen en veel onderhoud gaat leiden.
Als je duidelijke situaties schets, wanneer meerdere gebruikers van de verschillende opties die je schets gebruik gaan maken, dan kan Alex een balans zoeken tussen intuïtieve interface en veel opties met alle bedenkbare opties.

gr Joost


SlechtValk

Stefan
CiteerDaarom de volgende wens: automatisch uploaden van waarnemingen.
Citaat van: j.simons op juli 19, 2020, 10:30:32 AMKun je deze wens eens verder toelichten waarom daar dergelijke uitgebreide mogelijkheden voor nodig zijn.

Je hebt gelijk, dat het nu met de data verbindingen direct kan, waarmee obsmapp een directe invoer op waarneming.nl is.
verder zou een mogelijkheid om direct te uploaden (als obsmapp actief is) bij wifi verbinding en de handmatige optie (huidige werking) wat mij betreft meer dan voldoende zijn.
Maar ik zie ik jouw verhaal alleen hoe het in jouw ogen moet werken maar niet in welke situaties je dit wil gebruiken en hoe jij obsmapp gebruikt.

Ik lijkt me dat het aantal opties en instelmogelijkheden tot veel onduidelijkheid, veel vragen en veel onderhoud gaat leiden.
Als je duidelijke situaties schets, wanneer meerdere gebruikers van de verschillende opties die je schets gebruik gaan maken, dan kan Alex een balans zoeken tussen intuïtieve interface en veel opties met alle bedenkbare opties.

gr Joost

Dank voor deze goede vraag!

Bottumline is dat ik graag zou zien, dat er mogelijkheid is om het automatisch te laten gaan, met als uiterste om het "direct" te laten gebeuren.

Direct uploaden is vooral in gevallen van bezoeken van zeldzaamheden erg handig... het volgen van waarnemingen door meerdere mensen over grote afstanden (bijv. een overvliegende Arend o.i.d.), maar ook gewoon om een zo actueel mogelijk beeld te hebben. Veel mensen voeren iets in, maar uploaden dan pas later, of aan het einde van de dag... als het allemaal gewoon direct gebeurt, heb je meteen een actueel overzicht van de waarnemingen.

Uiteraard heb je ook nog de categorie mensen die niet de nieuwste smartphone met het duurste abonnement hebben en voor wie data nog wel een item is (denk bijvoorbeeld ook aan reizen naar het buitenland), of mensen die er helemaal niet van houden dat allemaal dingen automatisch gaan... Daarvoor zou ik het zeker optioneel maken! En de mogelijkheid bieden om alleen automatisch te uploaden indien wifi gebruikt wordt.

Ik neem aan dat iedereen wel redenen kan bedenken waarom automatisch (periodiek) uploaden zinvol kan zijn... namelijk dat het voor elke gebruiker weer een actie minder is om (handmatig) te moeten doen.
Ik krijg heel regelmatig reacties als "oh ja vergeten te uploaden" wanneer ik het heb over recente waarnemingen van vrienden...

Ik moet eerlijk bekennen dat alle aanvullende wensen (met name betreffende periodiek automatisch uploaden), vooral een kwestie waren van: ik leg maar zo veel mogelijk op tafel wat ik kan bedenken... als daarvan een klein deel uitgevoerd wordt, ben ik al blij! Maar bovendien ook een soort showcase van wat er (in mijn ogen) allemaal mogelijk is op dit gebied...

Je vraagt me situaties te noemen waarin ik zoiets zou gebruiken.
Ik zou het graag (bijna) altijd en overal gebruiken... een soort van "set it and forget it"... gewoon één maal instellen hoe vaak je het wilt en verder eigenlijk bijna niet meer hoeven nadenken over deze instelling.
Echter zijn mijns inziens enkele instelmogelijkheden wel gewenst, want zoveel mensen, zoveel wensen... er zullen altijd mensen zijn die vaker willen uploaden en anderen die juist heel terughoudend zijn... ook kunnen er situaties zijn waarin je (al dan niet tijdelijk) een andere frequentie zou willen... ik zou me kunnen voorstellen dat als je een buitenlandse reis door de bergen maakt, waar verbinding niet altijd even goed is, dat je daar niet elk uur zou willen uploaden... terwijl als je in Nederland deel neemt aan een twitch, je juist wel elke waarneming direct zou willen uploaden.

Ik zou me ook heeeeeel goed kunnen voorstellen dat Hisko of Naturalis er helemaal niet blij van worden als bijvoorbeeld alle telefoons van alle gebruikers in NL in één keer om 12 uur 's nachts allemaal automatisch hun waarnemingen gaan uploaden, dus dat is ook een kant van het verhaal waar over nagedacht zou moeten worden... net als antwoord op de vraag "wat doe je op momenten dat de server even zwaar belast wordt...?". Maar ik zie hier ook juist mogelijkheden om drukte te kunnen spreiden... Nu is die drukte er vaak aan het einde van de dag, wanneer iedereen zijn waarnemingen gaat uploaden en invoeren, en gaat kijken wat alle andere gebruikers gezien hebben. Als je bijv. elk uur zou uploaden heb je niet zo'n grote piekbelasting aan het einde van de dag.

Ik zeg daarom ook opzettelijk "Bij voorkeur met de mogelijkheid om de frequentie in te stellen" en geef dan een aantal verschillende manieren hoe je de frequentie zou kunnen instellen. Ik zeg niet dat al die mogelijkheden erin zouden "moeten" zitten... er kan gekozen worden uit één of meerderen. Hoe meer mogelijkheden hoe meer gebruikers een voor hen werkende optie kunnen vinden. Maar je hebt gelijk dat als je het aantal opties beperkt, het implementeren en onderhouden eenvoudiger is. Dat is altijd een afweging. Een afweging waarvan ik alle vertrouwen heb dat Alex en de zijnen die heel goed kunnen maken!
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

j.simons

stefan

bedankt voor je toelichting.

je kunt je voorstellen dat automatisch uploaden als je invoert iets anders is dan in het veld invoeren en dan er vanuit gaan dat je waarnemingen geupload worden terwijl jij de app niet gebruikt een ander soort afhandeling is. want dan moet een proces op jouw telefoon actief blijven om te zien of er iets gedaan moet worden, namelijk op het ingestelde interval bekijken of er nog waarnemingen zijn. daar zit je meestal weer niet op te wachten, achtergrond procesjes die vaak niets doen en soms uploaden maar altijd stroom verbruiken.

als de app actief is ( dus jij bent aan het invoeren ) dan zou je dus wel direct kunnen oploaden of de warnemingen van de laatste uur/ dag.
moet je de app toch openen om dan automatisch te uploaden dan zie ik er het voordeel niet van in.

het eenmalig instellen en niet meer naar hoeven om te kijken is een voordeel maar kan juist in het buitenland weer tot onaangename gevolgen / kosten leiden.
achteraf blijkt dan dat je ingesteld hebt, upload maar automatisch.

Dus je hebt de lat hoog gelegd maar het zal een enorme inspanning zijn om het in alle situaties naar wens te laten werken.
Als je de lat te hoog legt dan kun je er onderdoor lopen en het dus niet de goegkeuring krijgen van hisko, alex en wie er allemaal meer en zegje over mag doen.

groeten Joost

Jan-Jaap Spaargaren

Hallo,

Bij mijn (nieuwe) telefoon heb ik nu een bug:
De pop-up-melding "Gefeliciteerd! U heeft voor u een nieuwe soort ingevoerd". werkt niet meer.
Op mijn oude telefoon werkte het nog wel; die is gecrashed. Met het overzetten van app's naar de nieuwe telefoon ging alles goed. Alleen genoemde bug dus. Geen idee of het komt door het overzetten (lijkt onwaarschijnlijk), of doordat dit ontstaan is door een nieuwere versie van de app (of doordat de nieuwe telefoon de oorzaak is, maar lijkt ook onwaarschijnlijk).

Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten.

Groeten, Jan-Jaap

marcel234

#1595
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op augustus 13, 2020, 16:19:02 PM
Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
+1

SlechtValk

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op augustus 13, 2020, 16:19:02 PM
Hallo,

Bij mijn (nieuwe) telefoon heb ik nu een bug:
De pop-up-melding "Gefeliciteerd! U heeft voor u een nieuwe soort ingevoerd". werkt niet meer.
Op mijn oude telefoon werkte het nog wel; die is gecrashed. Met het overzetten van app's naar de nieuwe telefoon ging alles goed. Alleen genoemde bug dus. Geen idee of het komt door het overzetten (lijkt onwaarschijnlijk), of doordat dit ontstaan is door een nieuwere versie van de app (of doordat de nieuwe telefoon de oorzaak is, maar lijkt ook onwaarschijnlijk).

Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten.

Groeten, Jan-Jaap

Mogelijk is dit geen bug, maar heeft het eerste punt dat je noemt met het tweede punt te maken... controleer vooral even in de instellingen (instellingen > geavanceerde instellingen > meldingen) of je instelling voor waarschuwingen mbt nieuwe soorten nog goed ingesteld zijn.
Ook kan het zijn dat je levenslijst (bij overzetting naar nieuwe telefoon) niet goed meegekomen is, even de melding uitzetten en opnieuw aan zetten forceert de app om de lijst opnieuw te downloaden.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: SlechtValk op augustus 13, 2020, 23:37:16 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op augustus 13, 2020, 16:19:02 PM
Hallo,

Bij mijn (nieuwe) telefoon heb ik nu een bug:
De pop-up-melding "Gefeliciteerd! U heeft voor u een nieuwe soort ingevoerd". werkt niet meer.
Op mijn oude telefoon werkte het nog wel; die is gecrashed. Met het overzetten van app's naar de nieuwe telefoon ging alles goed. Alleen genoemde bug dus. Geen idee of het komt door het overzetten (lijkt onwaarschijnlijk), of doordat dit ontstaan is door een nieuwere versie van de app (of doordat de nieuwe telefoon de oorzaak is, maar lijkt ook onwaarschijnlijk).

Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten.

Groeten, Jan-Jaap

Mogelijk is dit geen bug, maar heeft het eerste punt dat je noemt met het tweede punt te maken... controleer vooral even in de instellingen (instellingen > geavanceerde instellingen > meldingen) of je instelling voor waarschuwingen mbt nieuwe soorten nog goed ingesteld zijn.
Ook kan het zijn dat je levenslijst (bij overzetting naar nieuwe telefoon) niet goed meegekomen is, even de melding uitzetten en opnieuw aan zetten forceert de app om de lijst opnieuw te downloaden.

Tja, dat had ik natuurlijk al gechecked... Ook levenslijst opnieuw opgehaald. Toen dat niet werkte lijst er weer af gehaald, app afsluiten, weer opstarten, levenslijst weer ophalen, etc. Mag allemaal niet baten.
En met het opnieuw in moeten stellen van alle andere eigen voorkeuren kwam ik op punt 2.

Dus oorzaak moet iets anders zijn.

Groeten Jan-Jaap

Jo Seegers

#1598
Citaat van: Alex Kwak op maart 17, 2020, 11:30:46 AM
Citaat van: hiskodevries op maart 17, 2020, 10:29:14 AM
bij de geavanceerde instellingen kun je het default zoomnivo instellen, staat bij mij op 17
maar dit is een kaart met poi`s zo te zien, ik weet niet of het daar ook voor geld

Dit is inderdaad een bug, ik heb het zelf ook. Bij mijn weten alleen als je van het invoerscherm naar de kaart gaat, niet als je dat doet vanaf het hoofdscherm.
Ik heb een nieuwe telefoon in gebruik genomen. Instellingen in oude en nieuwe telefoon zijn gelijk (zoomnivo 17). Oude mobiel werkt goed, nieuwe blijft Nederland weergeven zowel vanuit hoofdmenu als vanuit invoer waarneming. Wijzigen van zoomnivo helpt niet.

Update: Op de nieuwe telefoon staat bij de kaart wel een POI: Kijkhut. Deze uitzetten en zowl via invoer als direct kaart inzoomen. Daarna alles OK.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op augustus 16, 2020, 19:40:09 PM
Citaat van: SlechtValk op augustus 13, 2020, 23:37:16 PM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op augustus 13, 2020, 16:19:02 PM
Hallo,

Bij mijn (nieuwe) telefoon heb ik nu een bug:
De pop-up-melding "Gefeliciteerd! U heeft voor u een nieuwe soort ingevoerd". werkt niet meer.
Op mijn oude telefoon werkte het nog wel; die is gecrashed. Met het overzetten van app's naar de nieuwe telefoon ging alles goed. Alleen genoemde bug dus. Geen idee of het komt door het overzetten (lijkt onwaarschijnlijk), of doordat dit ontstaan is door een nieuwere versie van de app (of doordat de nieuwe telefoon de oorzaak is, maar lijkt ook onwaarschijnlijk).

Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten.

Groeten, Jan-Jaap

Mogelijk is dit geen bug, maar heeft het eerste punt dat je noemt met het tweede punt te maken... controleer vooral even in de instellingen (instellingen > geavanceerde instellingen > meldingen) of je instelling voor waarschuwingen mbt nieuwe soorten nog goed ingesteld zijn.
Ook kan het zijn dat je levenslijst (bij overzetting naar nieuwe telefoon) niet goed meegekomen is, even de melding uitzetten en opnieuw aan zetten forceert de app om de lijst opnieuw te downloaden.

Tja, dat had ik natuurlijk al gechecked... Ook levenslijst opnieuw opgehaald. Toen dat niet werkte lijst er weer af gehaald, app afsluiten, weer opstarten, levenslijst weer ophalen, etc. Mag allemaal niet baten.
En met het opnieuw in moeten stellen van alle andere eigen voorkeuren kwam ik op punt 2.

Dus oorzaak moet iets anders zijn.

Groeten Jan-Jaap

Ik heb uiteindelijk de app eraf moeten gooien opnieuw geinstalleerd. Het werkt nu wel weer.
Echter moest ik al mijn instellingen weer opnieuw doen. Zie punt 2 van mijn vorige oproep:

"Ander punt is dat ik al mijn persoonlijke instellingen weer opnieuw moest instellen. Kan daar niet iets aan gedaan worden? Dat deze bij je gebruikersprofiel worden opgeslagen oid.
Het gaat dan om standaardinstellingen van soorten; bv standaard 'imago' bij de meeste insecten."

Dit soort dingen zou je toch moeten kunnen opslaan bij Gebruiker?

Met vriendelijke groeten, Jan-Jaap

Alex Kwak

Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 10, 2020, 21:52:44 PM
Dit soort dingen zou je toch moeten kunnen opslaan bij Gebruiker?

Zeker kan dat, technisch kan bijna alles. Alleen moeten we keuzes maken, domweg omdat tijd ontbreekt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Julian

Praatbediening (handsfree waarnemingen invoeren, editen, verwijderen) en gebruik van presets.

Tijdens een fietstochtje open ik de app om alle Citroenvlinders in te voeren.
De app registreert, nu hij geopend is, meteen mijn stem.
Ik zeg: "Obs add preset".
De app reageert: "Spreek de presetwaarnemingsvelden in".
Ik: "Citroenvlinder, imago, exact aantal, gezien".
App: "Preset 1 opgeslagen".

Bij elke  Citroenvlinder...
Ik: "Obs preset 1".
App: "Citroenvlinder opgeslagen".

Vervolgens ben ik iets te snel en voer een koolwitje in als Citroenvlinder met behulp van preset 1.
Ik: "Obs edit last".
App: "Spreek de te corrigeren waarnemingsvelden in".
Ik: "Klein koolwitje".
App: "Soortnaam gewijzigd in Klein koolwitje".

Alternatief (wanneer ik nog bij dat koolwitje sta):
Ik: "Obs remove last".
App: "De laatste waarneming is verwijderd".
Ik: "Obs add obs".
App: "Spreek de waarnemingsvelden in".
Ik: "Klein koolwitje, imago, exact aantal, gezien".
App: "Waarneming opgeslagen".

Wanneer ik die dag telkens alleen maar mannetjes van de Citroenvlinder zie en dat niet achteraf thuis allemaal wil corrigeren:
Ik: "Obs edit preset 1".
App: "Spreek de te corrigeren presetwaarnemingsvelden in".
Ik: "Man".
App: "Geslacht gewijzigd in man".

hiskodevries

Julian nergens voor nodig en hopeloos ingewikkeld

imago heb je al standaard ingesteld bij de soortgroepen.

als het aantal 1 is hoef je dat niet apart te zeggen

dus roep : citroenvlinder -> 1 imago citroenvlinder
of citroenvlinder man -> 1 imago citroenvlinder
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Het aantal geeft het volgnummer van de preset aan dus niet het aantal Citroenvlinders (die laat ik op 1 omdat elk exemplaar ingevoerd wordt).

Langs het kanaal wil ik de oeverplanten invoeren.
Jouw werkwijze volgend heb ik het stadium bij planten ingesteld op 'onbekend' omdat niet alles bloeit.
Bij elke Grote lisdodde (soort bloeit niet op dat moment) spreek ik alleen de soortnaam in.
Bij elk Harig wilgenroosje (soort bloeit wel op dat moment) zeg ik: "Harig wilgenroosje bloeiend".
Aan de andere kant van het pad staat telkens veel Eenstijlige meidoorn met bessen. Om die in te voeren zeg ik "Eenstijlige meidoorn vruchtdragend".

De app herkent het woord 'eenstijlige' niet goed dus kost het regelmatig 2 a 3 pogingen voordat ik die plant heb kunnen registreren. Hiervoor stop ik dan omdat ik de locatie wel graag zo precies mogelijk doe. Dat gaat ten koste van het kunnen invoeren van andere waarnemingen.

Daarbij komt dat ik, zoals het nu is, op de microfoonknop moet drukken voordat ik kan invoeren en dat editen en verwijderen niet met spraak kan. Dus moet ik ook daarvoor de fietstocht onderbreken.

Zet dat tegenover de optie om alle Grote lisdoddes, bloeiende exemplaren van Harig Wilgenroosje en vruchtdragende Eenstijlige meidoorns in te voeren met enkel het uitspreken van (en deze net zo eenvoudig te kunnen editen/verwijderen):

- Obs preset 1.
- Obs preset 2.
- Obs preset 3.

Met presets en spraakbediening kan ik meer waarnemingen per uur registreren.

hiskodevries

in de tijd dat je voor elke rit de presets ingesteld hebt zal een ander ze al ingesproken hebben inclusief verbeteringen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Julian

Waarom zou ik voor elke rit de presets opnieuw willen instellen? Soms wil je bijv. voor een periode van weken een bepaalde dan bloeiende bermplant in kaart kunnen brengen.

Nog eentje.
Alle hazen en molshopen invoeren in agrarisch gebied:
- Mol, 1 (gezien, niet geteld), nabij nest/burcht, overige sporen.
- Haas, # (exact aantal), ter plaatse, gezien.

De velden bij de Mol vastzetten onder soortgroepinstellingen en die van Haas telkens opnieuw uitspreken?

frankaroos

Ik heb al eerder gepleit voor simpele zielen zoals ik, want ik wil niet door allerlei voor mij, onbenul, onbegrijpelijke voor professionals normale maar voor mij onbegrijpelijke settings waden.

Of er komt een ObsMapp Light, of op de profi Obsmapp komt een knop "Light" als setting.

Martijn van Sluijs

Het veld 'Relatie met' (dus de op/in relatie) geeft momenteel een aantal suggesties op basis van recent ingevoerde soorten. In de praktijk merk ik dat de juiste 'op/in'-soort vrijwel nooit in dat lijstje voorkomt. Ik heb de volgende wens met betrekking tot dat lijstje van suggesties wat verschijnt als nog niets is ingetypt:


Het hanteren van het volgende:

1 De gebruiker heeft de geselecteerde soort eerder ingevoerd, mét op/in relatie -> 2
1 De gebruiker heeft de geselecteerde soort niet eerder ingevoerd, of zonder op/in relatie -> 3

2 De gebruiker heeft in het verleden één of twee verschillende op/in relaties gebruikt voor de geselecteerde soort -> Voeg deze op/in soort(en) toe aan lijst, verder naar 3
2 De gebruiker heeft in het verleden drie of meer verschillende op/in relaties gebruikt voor de geselecteerde soort -> Voeg de twee door de gebruiker het meest gebruikte op/in soorten voor deze soort toe aan lijst, verder naar 3

3 Voeg de twee meest recent gebruikte op/in relatie soorten (ongeacht de geselecteerde soort, en exclusief de geselecteerde soort) toe aan lijst (als deze er niet zijn, sla over)

Vervolgens zou eerst deze lijst (die maximaal vier suggesties lang is) getoond worden, en daarna de meest recent ingevoerde soorten (zoals nu het geval is).


Dit is vooral handig bij waardplant-specifieke soorten. Voorbeeld: Phytomyza chaerophylli vind ik hier uitsluitend op fluitenkruid, maar in de huidige situatie moet ik altijd fluitenkruid intypen. Bij uitvoering van mijn wens zou ik de waardplant direct aan kunnen klikken. Bovendien komt uitvoering van mijn wens bijvoorbeeld van pas bij het na elkaar invoeren van meerdere insecten op dezelfde waardplant.

Via eenzelfde soort redenering zou ik wensen dat bij de suggesties bij het veld 'Soort' de twee meest recentelijk bij op/in ingevoerde soorten getoond zouden worden, waarna de lijst op de huidige wijze vervolgd zou worden. Het komt namelijk vaak voor dat ik na het invoeren van een soort op een waardplant ook de waardplant zélf invoer met een foto, zodat ook die determinatie bevestigd kan worden.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Martijn van Sluijs

Nog één:

Ik controleer en verbeter altijd de GPS-locatie van mijn waarnemingen. Bij sommige waarnemingen kan ik de locatie erg exact bepalen op basis van de satellietkaart (bijvoorbeeld in stedelijk gebied), maar in bossen of op het strand is dit een stuk lastiger. Voorheen werd de nauwkeurigheid van deze waarnemingen op 25 meter gezet, ik merk dat het sinds kort standaard op 10 meter staat. Bij waarnemingen op het strand en in het bos kan ik die nauwkeurigheid echter niet garanderen. Graag krijgt de gebruiker de mogelijkheid om de nauwkeurigheid van de coördinaten per waarneming in te geven en/of de standaard nauwkeurigheid zelf in te stellen.

Het ingeven van de nauwkeurigheid per waarneming zou bijvoorbeeld kunnen door een slider in het 'Kaart'-scherm weer te geven, waarbij door het schuiven aan die slider een nauwkeurigheidscirkel rond de waarneming naar binnen en buiten beweegt. Zo'n slider kan natuurlijk trapsgewijs zijn, en hoef niet continu. De waarde waarop deze slider standaard staat bij een waarneming kan worden gekopieerd van de laatst ervoor ingevoerde waarneming (of eventueel van de uit de foto uitgelezen GPS-nauwkeurigheid).
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

als je precisie <10 dan wordt precisie 10 (dat is de minimale precisie op de site)
Als we de precisie niet weten op basis van de vastgestelde of doorgegeven precisie dan wordt die 25 (na verloop van tijd wordt dit 999, maar dat duurt nog even, want in obsmapp moet nog wat gewijzigd worden voor bepaalde situaties)
als de precisie >=10 en <=1000 dan wordt de doorgegeven precisie vastgelegd
>1000 meter dan wordt deze op 1000 meter vastgelegd (dat is de maximale precisie op de site)

Dit alles conform de laatste afspraken.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Citaat van: hiskodevries op november 30, 2020, 13:42:25 PM
als je precisie <10 dan wordt precisie 10 (dat is de minimale precisie op de site)
Als we de precisie niet weten op basis van de vastgestelde of doorgegeven precisie dan wordt die 25 (na verloop van tijd wordt dit 999, maar dat duurt nog even, want in obsmapp moet nog wat gewijzigd worden voor bepaalde situaties)
als de precisie >=10 en <=1000 dan wordt de doorgegeven precisie vastgelegd
>1000 meter dan wordt deze op 1000 meter vastgelegd (dat is de maximale precisie op de site)

Dit alles conform de laatste afspraken.
Alhoewel ik dat een goede zaak vind, is dat niet waar de wens over gaat. Het gaat mij met name om waarnemingen waarbij de gebruiker aan de locatie schuift, waardoor de oorspronkelijke GPS-coördinaten (en de daaraan gekoppelde nauwkeurigheid) niet meer relevant zijn.

Voorbeeld: ik maak een nieuwe waarneming aan op basis van een foto. Ik controleer de GPS-coördinaten via de kaart, en kom tot de conclusie dat ik die nauwkeuriger in kan geven dan de GPS gegevens die aan de foto gekoppeld zijn in de metadata (en dus door de app zijn ingeladen). Ik verschuif het pijltje naar de betere locatie. Vervolgens heb ik totaal geen controle meer over de nauwkeurigheid die aan die nieuwe coördinaten toe worden gekend.

Aangezien ik bij vrijwel iedere waarneming het pijltje op de juiste(re) locatie zet, is dit iets waar ik vaak mee te maken heb. Waar wordt de nauwkeurigheid bij zo'n werkwijze vandaan gehaald? Het zoomniveau tijdens het neerzetten van het pijltje? De nauwkeurigheid van de locatie toen ik het pijltje nog niet verplaatst had (dus uit de metadata van de foto)? Dat zou heel onhandig zijn, want de geschatte afwijking (nauwkeurigheid) is een stuk lager nadat ik het pijltje verplaatst heb, en de oude waarde is dus niet meer relevant. Of is het een vaste waarde? En als het een vaste waarde is, is 10 meter dan niet wat weinig? Nogmaals, dat kan ik voor waarnemingen op locaties waar ruimtelijke referentie op basis van kaartgegevens lastig is (bos, strand, weiland etc.) niet verantwoorden.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

Martijn, ik heb hier wat geplempt https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,476584.msg2434798.html#new
het is voor alsnog niet een obsmapp eigen probleem.
Zelf de precisie aangeven, mwah
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Citaat van: hiskodevries op november 30, 2020, 14:14:47 PM
Zelf de precisie aangeven, mwah
Dat kan op de site ook gewoon, zowel bij invoeren als bewerken van een waarneming. Het kan toch niet zo zijn dat ik voor de waarnemingen die het betreft één voor één via de website moet gaan openen om dat te wijzigen? Het is wat mij betreft gewoon een stukje basisinformatie die bij de waarneming hoort, en op geen enkele manier mag het preciseren van basisinformatie ontmoedigd worden.

Citaat van: Martijn van Sluijs op november 30, 2020, 13:57:59 PM
Waar wordt de nauwkeurigheid bij zo'n werkwijze vandaan gehaald? Het zoomniveau tijdens het neerzetten van het pijltje? De nauwkeurigheid van de locatie toen ik het pijltje nog niet verplaatst had (dus uit de metadata van de foto)? Dat zou heel onhandig zijn, want de geschatte afwijking (nauwkeurigheid) is een stuk lager nadat ik het pijltje verplaatst heb, en de oude waarde is dus niet meer relevant. Of is het een vaste waarde? En als het een vaste waarde is, is 10 meter dan niet wat weinig? Nogmaals, dat kan ik voor waarnemingen op locaties waar ruimtelijke referentie op basis van kaartgegevens lastig is (bos, strand, weiland etc.) niet verantwoorden.
Ik heb het net even uitgeprobeerd en ik kom tot de conclusie dat de nauwkeurigheid bij het zelf zetten (of verplaatsen) van een pijltje in ObsMapp bepaald wordt aan de hand van het zoomniveau op het moment dat het kaartscherm wordt verlaten. In principe kan ik dus een pijltje neerzetten op de juiste locatie, en dan uitzoomen tot het juiste zoomniveau om de voor mij gewenste nauwkeurigheid mee te geven. Moet ik wel altijd een tabelletje meenemen om op te zoeken welk zoomniveau welke nauwkeurigheid oplevert...  :blink: Lijkt mij allemaal een beetje omslachtig. Vandaar ook mijn wens.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Julian

Hoi Hisko,

Ik heb nog 'ns nagedacht over de berichtenwisseling van 26 november (hierboven). Mijn voorstel was inderdaad te ingewikkeld. Wel denk ik dat invoeren een stuk efficiënter kan met presets. Nu even over een andere boeg gegooid: wat denk je van een mogelijkheid om per soort standaardinstellingen vast te zetten? Of meerdere presetmogelijkheden per soortgroep waar je bepaalde soorten aan kan koppelen (Haas, Konijn en Ree zie ik meestal in levende toestand terwijl ik Mol vooral als molshoop registreer)?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Julian op december 01, 2020, 15:25:33 PM
wat denk je van een mogelijkheid om per soort standaardinstellingen vast te zetten

Prima idee, maar dat gaat 'm niet meer worden voor ObsMapp 7. Ik neem het idee mee voor de opvolger die 'ooit' gaat komen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Citaat van: Alex Kwak op november 26, 2020, 11:39:49 AM
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op oktober 10, 2020, 21:52:44 PM
Dit soort dingen zou je toch moeten kunnen opslaan bij Gebruiker?

Zeker kan dat, technisch kan bijna alles. Alleen moeten we keuzes maken, domweg omdat tijd ontbreekt.

Gaat dit idee dan ook mee?  B)

Omdat ik alle soortgroepen gebruik is het een hele klus om alles weer in te stellen na elke update of herinstallatie of nieuwe telefoon.
Gaat met name om de Soortgroep-instellingen, waarbij je "Activiteit, kleden, enz" voor alle soortgroepen kan instellen.
Maar als je toch bezig bent neem dan gelijk de instellingen bij 'Geavanceerd' ook mee... :angel:

mvg Jan-Jaap

Julian

Citaat van: Alex Kwak op december 07, 2020, 07:19:08 AM
Citaat van: Julian op december 01, 2020, 15:25:33 PM
wat denk je van een mogelijkheid om per soort standaardinstellingen vast te zetten

Prima idee, maar dat gaat 'm niet meer worden voor ObsMapp 7. Ik neem het idee mee voor de opvolger die 'ooit' gaat komen.

Da's in elk geval mooi, Alex! Wellicht staat het al op je lijst maar de mogelijkheid om invoer met spraakherkenning vast te kunnen zetten (zodat je niet steeds op de -in de huidige versie- blauwe microfoonknop moet drukken maar enkel soortnamen hoeft uit te spreken) zou daarbij heel fijn zijn.

Martijn van Sluijs

Als ik een (kleine) uitsnede van een foto maak binnen de app, gaat een flink deel van de kwaliteit verloren t.o.v. een uitsnede van het origineel.

Om dit te reproduceren:
1. Maak een (kleine) uitsnede van een foto binnen de functie daarvoor in ObsMapp bij het toevoegen van een foto.
2. Sla de waarneming op.
3. Open nu de originele foto in de gallerij van de telefoon, en maak via de functionaliteit aanwezig op de telefoon daar een uitsnede van (of maak een screenshot terwijl je ingezoomd naar de foto kijkt).
4. Open nu de waarneming, en voeg de foto nogmaals toe, maar nu vanaf de zojuist gemaakte uitsnede (of screenshot).

Dit is een flink kwaliteitsverschil, en door dit verschil raken de kleine details die je vaak juist via zo'n uitsnede weer wilt geven verloren.

Vriendelijke groeten,
Martijn