Hoofdmenu

AI Ooievaar

Gestart door koenv, november 04, 2020, 11:56:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Ik kwam eergisteren nog een late ooievaar tegen in Damme (België). Op zich niet zo speciaal vermoed ik. Ik zie er dagelijks nog een drie à viertal in de velden. Nu het kouder wordt, zullen ze wel bijna vertrekken.

Mijn vraag gaat echter over de AI bij deze waarneming:

https://waarnemingen.be/observation/202690443/.
1 Ooievaar - Ciconia ciconia adult, gezien
datum: 2020-11-02
locatie: Damme - Stadswallen - West (SWDW) (WV)

foto's:


Ondanks het feit dat de ooievaar ineengedoken op een nest zit, geeft de AI toch 91% kans op ooievaar, zelfs zonder croppen. En ook al vliegen er nog een kraai en buizerd rond. Is het de combinatie van het nest en de vogel die deze hoge zekerheid geeft? Met andere worden, brengt de AI nog andere zaken in rekening behalve enkel en alleen de vogel?
mvg

Koen

lukasverboom

Uiteraard, de API weet niet wat een vogel is, alleen dat je foto lijkt op foto's die bij waarnemingen van ooievaars staan.
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

koenv

Dus als ik morgen een foto trek van een leeg nest, geeft AI mij ook ooievaar als resultaat zelfs als er geen vogel is? Ik ga dit eens proberen.
mvg

Koen

Jacob Molenaar

Die kans is zeker aanwezig inderdaad ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

koenv

Beetje langer geduurd dan verwacht. In tegenstelling tot wat ik verwacht had, geeft de AI bij deze foto geen Ooievaar, maar Zwarte Els, Maretak, Brandgans en een Wilde Zwaan als mogelijkheid... Kwaliteit van de foto is wel lager aangezien deze met GSM genomen werd ipv camera (om hier te plaatsen nog moeten verder verkleinen).

mvg

Koen

ArjenDrost †

Maar met de hoogste zekerheid van 25% zou ik er sowieso geen enkele waarde aan willen hechten.

Rob Koelman

#6
Citaat van: koenv op november 13, 2020, 12:01:01 PMIn tegenstelling tot wat ik verwacht had, geeft de AI bij deze foto geen Ooievaar, maar Zwarte Els, Maretak, Brandgans en een Wilde Zwaan als mogelijkheid...

De ooievaarspaal staat direct voor een boom. AI herkent dit waarschijnlijk niet als twee separate objecten, maar ziet er een boom met een donkere vlek in (bijvoorbeeld maretak, heksenbezem of vogelnest).

De boom zelf lijkt me overigens een wilg of populier.
Met vriendelijke groet, Rob

koenv

Het is nochtans dezelfde locatie als de eerste foto, weliswaar zonder Ooievaar en kwalitatief minder
mvg

Koen

Rob Koelman

Citaat van: koenv op november 13, 2020, 18:31:17 PMHet is nochtans dezelfde locatie als de eerste foto, weliswaar zonder Ooievaar en kwalitatief minder

Obsidentify/AI houdt geen rekening met locatie en 'beoordeelt' slechts de ingevoerde foto('s). Het is en blijft AI op het niveau van vandaag. Soms verrassend goed, soms/vaker volkomen onbetrouwbaar...
Met vriendelijke groet, Rob