Water- of toch graspieper?

Gestart door Stefan v. Schaik, november 02, 2020, 20:09:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Stefan v. Schaik

Hoi,

Nog eentje.
Deze kwam ook over de tuin gevlogen. Roepje was een stuk scherper/metaal achtiger dan dat van graspieper.
Foto is zwaar bagger maar de buik lijkt wit en borst wat rossig. Daarnaast erg weinig strepen.
Wat denken jullie?
https://waarneming.nl/waarneming/view/201824897?_popup=1
Stefan van Schaik

Rob Koelman

Citaat van: Stefan v. Schaik op november 02, 2020, 20:09:59 PMRoepje was een stuk scherper/metaal achtiger dan dat van graspieper. ... Wat denken jullie?

In plaats van 'vage plaatjes' zou een geluidsopname een veel betrouwbaarder manier van determinatie hebben opgeleverd...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

migratorius

Oeverpiepers hebben in deze tijd van het jaar juist witte onderdelen, zonder enige kleur.
Overvliegend determineer ik ze uitsluitend op geluid!

JanHein

Stefan v. Schaik

Oeverpieper is in deze regio alleen wel heel erg zeldzaam.
In de afgelopen 20 jaar slechts 3 over de lokale trektelpost (Brobbelbies Noord)

Zoals gemeld was het geluid wel echt anders dan graspieper, dus kwam ik (hoe slecht de foto ook) uit op waterpieper.
Stefan van Schaik

migratorius

Ik denk dat Oeverpieper wel wat algemener is als je er écht op gaat letten, maar dan zul je eerder ten zuiden dan ten noorden van Uden moeten zoeken.

JanHein

frankneijts

#5
Citaat van: migratorius op november 17, 2020, 09:53:54 AM
Ik denk dat Oeverpieper wel wat algemener is als je er écht op gaat letten, maar dan zul je eerder ten zuiden dan ten noorden van Uden moeten zoeken.

JanHein

Ik hoor dat nu al een aantal jaren Jan Hein maar het bewijs daarvoor (in de vorm van bijv elk jaar diverse Oeverpiepers langs de Maas) blijft goeddeels achterwege. In feite zijn deze eeuw slechts 9 Oeverpiepers gezien in midden- en Zuid-Limburg waarvan maar 5 in de laatste 10 jaar. Ook voor de bewering dat op trektelposten in het zuidoosten overtrekkende Water/Oeverpiepers te snel voor Waterpieper worden uitgemaakt (en het soms Oeverpiepers zou betreffen), is bij mijn weten nog maar nauwelijks bewijs geleverd.
In de toch niet slecht onderzochte regio de Kempen zijn deze eeuw maar 2 (zekere) gevallen bekend van Oeverpieper. Alleen in het uiterste noorden van Limburg (dus ten noorden van Uden ..) wordt de soort misschien iets vaker aangetroffen maar dit behoort tot het rivierengebied waar de soort van oudsher regelmatig wordt gezien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

migratorius

Aaargh, ik bedoelde natuurlijk overal "Waterpieper" in plaats van Oeverpieper.

JanHein

Stefan v. Schaik

Dus veiligheidshalve de soort maar op water-/oeverpieper zetten dan?
Of blijft graspieper toch nog in de mogelijkheden vallen?
Stefan van Schaik

frankneijts

#8
Citaat van: migratorius op november 17, 2020, 12:14:42 PM
Aaargh, ik bedoelde natuurlijk overal "Waterpieper" in plaats van Oeverpieper.

JanHein

Duidelijk Jan Hein..😎 (maar dat maakt voor mijn reactie niet zoveel uit: in Limburg zijn er volgens mij nog steeds vogelaars die er wel zo over denken..)

Citaat van: Stefan v. Schaik op november 17, 2020, 12:21:07 PM
Dus veiligheidshalve de soort maar op water-/oeverpieper zetten dan?
Of blijft graspieper toch nog in de mogelijkheden vallen?

De foto's sluiten Waterpieper zeker niet uit: stevig gebouwde pieper met relatief forse snavel, duidelijke witte vleugelstrepen, relatief spaarzame tekening op de borst. Een Oeverpieper is het zeer zeker niet (die heeft veel donkerder tekening onderzijde). Samen met de geluidsbeschrijving is dit m.i. voldoende om m op zekere Waterpieper te zetten.
(En ik ben er dus helemaal geen voorstander van om in het Brabantse of Limburgse binnenland elke overvliegende Waterpieper? het predikaat Water/Oever te geven. Daar is m.i. niks "voorzichtigs" aan: het aantal zekere Oeverpiepers van de laatste 20 jaar in deze regio geeft daar geen enkele aanleiding toe..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Stefan v. Schaik

Helder, Frank. Dank allen voor het meedenken!
Stefan van Schaik

Jacob Molenaar

In de Alblasserwaard leken ze ook erg zeldzaam maar inmiddels is het de laatste jaren een vaste gast. Ze zitten gewoon op de basaltstenen langs rivieren en roepen weinig, vliegen niet op bij langsfietsende mensen (over de dijk, onderaan de dijk liggen de stenen) en vallen dus bepaald niet op. Het lijkt er dus op dat er toch jarenlang overheen gekeken is.
Op roep over telposten zijn ze soms ook te determineren overigens, echter is er overlap dus alleen de extremen zijn te determineren.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

frankneijts

Citaat van: Jacob Molenaar op november 18, 2020, 10:57:50 AM
In de Alblasserwaard leken ze ook erg zeldzaam maar inmiddels is het de laatste jaren een vaste gast. Ze zitten gewoon op de basaltstenen langs rivieren en roepen weinig, vliegen niet op bij langsfietsende mensen (over de dijk, onderaan de dijk liggen de stenen) en vallen dus bepaald niet op. Het lijkt er dus op dat er toch jarenlang overheen gekeken is.
Op roep over telposten zijn ze soms ook te determineren overigens, echter is er overlap dus alleen de extremen zijn te determineren.

Dat ze vroeger over het hoofd moeten zijn gezien in de Alblasserwaard zal wel kloppen omdat Oeverpiepers in andere delen van het rivierengebied (bijv. rond de Biesbosch, langs de Lek en in de regio Nijmegen) in soortgelijk biotoop (stenige oevers langd de rivieren) al van oudsher (zeker v.a. het begin 70-er jaren tijdens de zgn. rivierentellingen) werd aangetroffen. In het Brabantse binnenland ontbreekt dat biotoop grotendeels. In Limburg zou je ze dan kunnen verwachten langs de Maas maar dat wordt tot dusverre (nog) niet bevestigd door regelmatige waarnemingen.
W.b. het determineren op roep tijdens trektellingen zijn er van de telposten in het zuidoosten (nog) geen resultaten die de vrees dat de soort over het hoofd wordt gezien/gehoord aannemelijk zou maken ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'