Standaard hoogte tuinvogel

Gestart door Gandalf, oktober 23, 2020, 17:51:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gandalf

(als dit niet het goede subforum is, laat het me even weten)

Als hobbyproject ben ik een systeem aan het ontwikkelen wat automatisch vogels detecteert. Aan de buitenkant van mijn raam hangt een vogelvoeder van plexiglas, aan de andere kant een Raspberry Pi (een minicomputer) met camera. Er draait een script wat foto's gaat maken zodra er beweging gezien word. De vogels die ik verwacht te gaan spotten zijn huismussen en (kool)mezen. Voor het goed richten van de camera vroeg ik me af wat de gemiddelde hoogte is van deze gevleugelde vrienden. Van poot tot kruin zeg maar. Dan kan ik met een liniaal gaan meten vanaf de landingsplaats.
Tom

Natuurliefhebber en amateurvogelaar

Henri van Dodeweerd

Ik denk dat je die info wel op de site van bijv. de Vogelbescherming kan vinden.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

mgieskens

Ik zou niet gaan voor een gemiddelde hoogte, maar een maximum maat nemen. Anders valt een groot exemplaar dat erg rechtop zit toch weer net met z'n kruin buitenbeeld.
Vanuit een zelfde overweging zou ik ook het kader iets ruimer nemen.
Mezen en roodborst zijn tussen de 10-15 cm van snavel tot staartuiteinde.
Mussen en vinken rond de 15 cm.
Dat is de lengte van de vogels, dus de hoogte zal iets minder zijn, maar als ze erg rechtop zitten of ze hangen verticaal aan een silo, dan zal de hoogte wel dichter in de buurt van de lengte maat van de vogel komen. Met een kader van 15x15cm moet je dus een heel eind kunnen komen. Al zou ik zelf voor 20x20cm kiezen om wat speling te hebben.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Gandalf

Henri en Michèl, bedankt voor de tips. Ik ga de camera op de juiste hoek instellen.
Tom

Natuurliefhebber en amateurvogelaar

Henri van Dodeweerd

Eventueel nog een groter kader voor bijv. Turkse Tortel en Merel die ook goed mogelijk zijn??
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd