Zwerfkatten in Nederland

Gestart door Freek Verkerk, oktober 05, 2020, 12:02:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Freek Verkerk

Hi, ik zag dit artikel: https://nos.nl/artikel/2349289-texel-jaagt-op-zwerfkatten-die-jaarlijks-50-000-dieren-doden.html?fbclid=IwAR3F8_NNVqnolWleBU9EAo9paZW8_6a-30rSDvDC71qkF63DZVMWGpDnh9A Over zwerfkatten op Texel. Ik heb al eerder over zwerfkatten gesproken en toen werd verteld dat die niet bestonden in Nederland, en dat dit half verwilderde huiskatten waren die zich niet generaties lang in de vrije natuur in Nederland voortplanten. Dat geloofde ik toen, maar misschien is de situatie inmiddels gewijzigd of zijn er wel kolonies verwilderde huiskatten (exoten) en waar dan? In europa komt de wilde kat voor en dat is geen exoot. Ze zijn zelfs aanwezig in Zuid Limburg. Dus ze hebben een (normale) rol in de natuur. Dat ze schadelijk zijn, is natuurlijk alleen van toepassing op hun prooidieren. Wat mij betreft mogen ze blijven, maar vraag 1 bestaan ze echt?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

egilio

Wie bestaan echt? Zwerfkatten, verwilderde huiskatten of half-verwilderde huiskatten?
Hoe definieer je elk van deze?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

ronris

Citaat van: egilio op oktober 07, 2020, 11:37:18 AM
Wie bestaan echt? Zwerfkatten, verwilderde huiskatten of half-verwilderde huiskatten?
Hoe definieer je elk van deze?
Is deze definitie belangrijk of het feit dat een groot deel van de ruim 3 miljoen huiskatten, of ze nu zwerven, (half)verwilderd zijn of vanuit boerderijerf, kattenluik of tuin een zeer grote impact hebben op predatie van (jonge) vogels, kleine zoogdieren, en nog meer diersoorten?  Dat ze ook een gevaar vormen voor de wilde kat als zuivere soort (hybride) mag duidelijk zijn.

peterv

Citaat van: ronris op oktober 07, 2020, 13:46:01 PM
Dat ze ook een gevaar vormen voor de wilde kat als zuivere soort (hybride) mag duidelijk zijn.
Zeker ongewenst, zulke hybridisatie, maar geen groot gevaar. Zie https://link.springer.com/article/10.1007/s10592-019-01247-4

En inderdaad: voor de impact op de natuur maakt het niet zo gek veel uit of de (huis)katten daadwerkelijk een thuis hebben of niet. Als de gelegenheid zich voordoet zullen ze instinctief gaan jagen.
Peter Venema

egilio

Maakt uiteraard weinig uit, maar lijkt me handig voor Freek om zijn eigen gedachten op orde te brengen.
Ik vermoed dat over een poos (5-10 jaar) we richting een situatie gaan waarin mensen hun kat binnen moeten houden, of buiten op een plek waar ze niet kunnen ontsnappen. Loopt een kat los en is die niet gechipped dan zal die gecastreerd/gesteriliseerd worden (de eerste jaren), of zelfs gedood (later en afhankelijk van draagvlak onder de bevolking). Is de loslopende kat wel gechipped dan kan de eigenaar een boete krijgen. Punt van discussie blijft dan wel: Hoe actief gaat men op zoek naar loslopende katten. Mag iemand elke kat die zijn tuin binnenkomt vangen? Ben wel benieuwd waar campagne van Chris Smit en Arie Trouwborst op uit gaat lopen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

peterv

Citaat van: egilio op oktober 08, 2020, 12:41:13 PM
Ben wel benieuwd waar campagne van Chris Smit en Arie Trouwborst op uit gaat lopen.
Ik ook. Texel is een mooie proeftuin. Het zal sterk afhangen van de ervaring/succes daar of er een vervolg komt.
Peter Venema

migratorius

Citaat van: egilio op oktober 08, 2020, 12:41:13 PMIk vermoed dat over een poos (5-10 jaar) we richting een situatie gaan waarin mensen hun kat binnen moeten houden, of buiten op een plek waar ze niet kunnen ontsnappen.
Aangezien 99% van de bezitters van loslopende katten het vangen van vogels en zoogdieren afdoet met "Maar dat is toch natuur?" vrees ik dat je veel te optimistisch bent!

JanHein

Freek Verkerk

We hadden twee katten; twee broertjes, en inderdaad kwamen ze dagelijks met muizen thuis en één keer zelfs met een eekhoorntje. Ik ben helemaal voor vrijheid voor katten en het thuishouden en chippen en castreren zou ik afschuwelijk vinden, maar inderdaad ze maken slachtoffers en dat vind ik inderdaad bij de natuur horen, want stel er zouden echt wilde katten rondlopen dan zouden die precies hetzelfde doen. De ene kat is ontsnapt en we denken dat het dier elders gevoerd wordt en "verwilderd" is. De tweede kat konden we ergens in een tuin ophalen, die lag daar dood, kennelijk vergiftigd. Maar wat ik eigenlijk wou weten is of er echt helemaal verwilderde populaties van (ex)huiskatten zijn. Of die dieren zich echt al tot in de derde generatie in de natuur voortplanten. Theoretisch denk ik wel dat ze dat kunnen, maar tot nog toe is mij geen locatie bekend waar dit soort verwilderde populaties dan leven. Ze hebben natuurlijk ook concurrentie: Vogels (reigers, ooievaars, kraaien, roofvogels), ratten, marters, vossen, dassen en de nieuwkomers: Wasbeer en wasbeerhond. En waarschijnlijk hebben ze ook wel natuurlijke vijanden in de natuur. Maar misschien dat ze inderdaad op een waddeneiland zonder vossen wel een kans maken.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Maakun

Ik las een tijdje terug een interesant artikel over verwildere katten in het Rotterdamse havengebied maar kan het online nergens vinden en ik weet ook niet meer in welk tijdschrift ik het nu tegenkwam. Schijnt een behoorlijke populatie te zijn die daar redelijk ongestoord zit, ik weet alleen niet hoeveel generaties ze zich voortplanten.

En tja, het is wel off-topic, maar als je het afschuwelijk vind om katten te chippen of castreren dan zou ik A geen kat nemen en B vooral nog wat artikels over zwerfkatten lezen.
Gr, Maarten

Freek Verkerk

Citaat van: Maakun op oktober 13, 2020, 16:23:43 PM
Ik las een tijdje terug een interesant artikel over verwildere katten in het Rotterdamse havengebied maar kan het online nergens vinden en ik weet ook niet meer in welk tijdschrift ik het nu tegenkwam. Schijnt een behoorlijke populatie te zijn die daar redelijk ongestoord zit, ik weet alleen niet hoeveel generaties ze zich voortplanten.

En tja, het is wel off-topic, maar als je het afschuwelijk vind om katten te chippen of castreren dan zou ik A geen kat nemen en B vooral nog wat artikels over zwerfkatten lezen.
Ik ben zelf weliswaar geen zwerfkat, maar ik wil ook niet gechipt of gecastreerd worden, dus dat gun ik mijn kat ook niet. Ik heb nu geen kat, maar we hebben in het verleden wel katten gehad, dus ik heb wel sympathy voor die dieren en ik gun ze eigenlijk ook wel een leven in vrijheid, in de Nederlandse natuur. Interessant om van het Rotterdamse havengebied te horen. Bedankt. Als er nog mensen meer gebieden weten? Ik ga er niet heen ofzo, maar gewoon uit interesse.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

jeroen vinke

Op menig boerderij leven kattenpopulaties die meerdere generaties voortplanten. Dat zijn katten die weliswaar op boerderijen wonen, maar die de eigenaar er nooit zelf naartoe gehaald heeft en een opzich staande populatie is. Dat zijn katten die er om dezelfde reden zitten als alle huismussen. Voedsel.
Deze boerderijkatten jagen ook op akkers waar bijvoorbeeld kievitten hun eieren uitbroeden.
Wat mij betreft is er geen plek voor verwilderde huiskatten in de nederlandse natuur.
Je stelt ook dat als huiskatten niet moorden, dat andere dieren dat wel doen. Je vergeet echter dat bijgevoerde huiskatten de predatiedruk kunstmatig hoog houden. Als die katten niet bijgevoerd werden, zouden er lang zo veel katten niet zijn, en lang zoveel slachtoffers niet. Predator/ prooi ratio is ernstig verstoord. Wilde dieren gaan door toedoen van de mens al dermate achteruit dat we daar de verhoogde predatie door huiskatten niet bij kunnen gebruiken.
Ook over de castratie en chippen ben ik het niet met je eens. Dat chippen kan haast geen pijn doen, en anders zijn ze dat meteen vergeten. Als we katten niet gaan steriliseren dan kunnen we de tuinvogels wel opgeven. Van mij part ruimen ze alle ongechipte katten die geen eigenaar lijken te hebbenop om onnodig leed bij vogels, reptielen en kleine zoogdieren te voorkomen, en soorten die het moeilijk hebben van een extra onnatuurlijke vijand te behoeden.
En nee, ik heb geen intrinsieke kattenhaat. En nee, ik vind katten niet zieliger dan de inheemse fauna
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

tekenaar

#11
Mijn indruk is dat bijgevoerde katten evenveel jagen als niet-bijgevoerde katten. In sommige gevallen hebben bijgevoerde katten zelfs meer succes bij de jacht, omdat ze een betere conditie hebben en meer geduld hebben (want geen rammelende maag).

Maar de discussie heeft meerdere kanten.

Ik heb zelf drie gesteriliseerde, bijgevoerde, loslopende katten. Zonder katten ben ik ervan overtuigd dat mijn moestuin niet succesvol zou zijn, vanwege woelratten (molmuizen) en veldmuizen. Dagelijks vangen mijn katten meerdere knaagdieren, en dat is ook de reden dat al mijn buren in landelijk gebied katten hebben. Ik ben ervan overtuigd dat zonder katten, veel meer gif wordt uitgelegd tegen knaagdieren. Vervolgens worden ook andere dieren daarvan het slachtoffer, bijvoorbeeld roofvogels en uilen die zieke, vergiftigde muizen eten.

Tegelijkertijd vangen mijn katten (en uiteraard alle andere katten ook) ook geregeld vogels. Hierbij kijken ze niet naar de zeldzaamheid van de prooi. Af en toe liggen er overblijfselen van bijzondere soorten op mijn deurmat. Die soorten zijn hier welliswaar minder schaars als in Nederland, en ze broeden ook met succes in ons dorp, maar ik heb o.a. grauwe klauwier, draaihals en klapekster (dat is een wintergast) voor mijn deur "opgeruimd".

Mijn ervaring is dat de dichtheid aan tuinvogels nauwelijks lager is met katten in de omgeving. In hoeverre zouden katten de vogelpopulatie gezonder houden, door zieke vogels te vangen? Vergeleken met bos is de vogeldichtheid is hoger in parkachtig, stedelijk gebied. De kattendichtheid ook. Er is geen lineair, negatief verband.

Het grootste probleem onstaat wanneer iemand (vaak eenzame, oude mensen) met heel veel liefde alle niet-gesteriliseerde katten gaat bijvoeren zonder de kattenpopulatie te beheren (lees: zonder kittens te doden). Door de grote aantallen katten die dan onstaan, kan je er nauwelijks tegenop voeren. Voor een huis zitten dat 15 of 20 katten, waarvan de meeste geen goede conditie hebben. Dit is puur dierenleed, ontstaan door dierenliefde.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

egilio

Zijn er goede studies gedaan naar aantallen vogels en broedsucces in tuinen in gebieden met en zonder loslopende huiskatten?
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

jeroen vinke

Citaat van: egilio op oktober 15, 2020, 13:10:16 PM
Zijn er goede studies gedaan naar aantallen vogels en broedsucces in tuinen in gebieden met en zonder loslopende huiskatten?
Geen idee, maar een positief effect lijkt me uitgesloten.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Freek Verkerk

Citaat van: jeroen vinke op oktober 14, 2020, 16:43:14 PM
Je stelt ook dat als huiskatten niet moorden, dat andere dieren dat wel doen. .
.
Sorry, dan heb je me verkeerd begrepen, of ik was onduidelijk. Ik weet wel zeker dat huiskatten wel muizen vangen en doden, misschien met uitzondering van de zielige katten met een belletje om. Overigens lijkt het erop dat ze die muizen dan niet (altijd) opeten. Dus ze jagen ze puur omdat het hun instinct is denk ik. Maar een andere reactie (van Tekenaar) zette mij aan het denken. Hij zei dat hij dacht dat mensen juist katten houden om muizen te vangen, en als dat niet zou gebeuren dat mensen dan gif zouden strooien om hun tuin tegen knaagdieren zoals muizen te beschermen, wat dan weer slecht uitpakt voor de muizeneters zoals roofvogels, uilen etc. Onze kat hebben we waarschijnlijk vergiftigd teruggevonden, dus mogelijk heeft die dan de vergiftigde muizen gegeten, dus toch muizen gegeten, of mogelijk direct van het vergif gegeten, kan ook. Dus nu weet ik het niet, of huiskatten hun prooi nu opeten of niet. Ook dat ze de prooi mee naar huis nemen vind ik eigenlijk een vreemde praktijk, waarom doen ze dat eigenlijk, willen ze die dan later alsnog gaan opeten? Waarschijnlijk doen katten beide: prooi opeten en niet.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

peterv

Citaat van: jeroen vinke op oktober 15, 2020, 13:26:01 PM
Citaat van: egilio op oktober 15, 2020, 13:10:16 PM
Zijn er goede studies gedaan naar aantallen vogels en broedsucces in tuinen in gebieden met en zonder loslopende huiskatten?
Geen idee, maar een positief effect lijkt me uitgesloten.
Een positief effect gaat ook wel erg ver, tenzij katten andere predatoren op afstand houden. Niet alle zangvogelsoorten zullen even kwetsbaar zijn. Een nest met jonge merels of roodborsten wordt gemakkelijk uitgehaald, vogels die in een nestkast broeden zijn vaak al veiliger. Het volledig bestraten van tuinen heeft wellicht meer negatieve impact op de vogels dan wat er aan katten loopt.
Aangezien alle bebouwde kommen in ons land al heel lang een overmaat aan rondlopende huiskatten hebben is het verbazingwekkend dat er toch nog zoveel vogels broeden. Het zou wel mogelijk moeten zijn om uit ringanalyses te bepalen of de levensverwachting van bijvoorbeeld stads- en dorpskoolmezen veel lager ligt dan van dezelfde soort in het bos. Als dat zo is kan je op zoek gaan naar de oorzaak en de huiskat daarin meenemen.

Uiteindelijk draait het wat de katten betreft vooral om de vraag of hun predatie een significant effect heeft op de vogelpopulaties. In absolute aantallen kan predatie enorm zijn, maar de natuur is in het algemeen wel ingesteld op grote verliezen bij kortlevende soorten (zoals de meeste tuinvogels).
Peter Venema

peterv

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 15, 2020, 13:49:36 PM
Ook dat ze de prooi mee naar huis nemen vind ik eigenlijk een vreemde praktijk, waarom doen ze dat eigenlijk, willen ze die dan later alsnog gaan opeten? Waarschijnlijk doen katten beide: prooi opeten en niet.
Roofdieren nemen een prooi mee om hun jongen te voeden of om een voorraadje aan te leggen voor slechte tijden. Ik denk dat jouw katten je als hun jong beschouwen en je graag wat te eten willen geven.  ;D
Peter Venema