Onjuiste determinaties planten

Gestart door marcel123, juni 19, 2005, 16:08:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Het is al eerder aangegeven , maar ik zou best graag nog een keer de aandacht willen vestigen op het feit dat 'foutieve' waarnemingen het makkelijkst kunnen worden gerapporteerd door rechtstreeks aan de waarnemer én Admins de fout door te geven , zodat dit moeilijk vindbare Topic gewoon kan vervallen... Maar...
Omdat ik bijna altijd op de oude site 'zit' [waar men zowel de waarnemer als de Admins tegelijkkan bereiken , zag ik eigenlijk onlangs pas dat die mogelijkheid op de nieuwe site niet bestaat : daar kun je alleen de waarnemer bereiken [die daar lang niet altijd op let - bewust of niet ].
Kan hier iets aan gedaan worden ?  ?  ?     :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Zou ik ook willen, maar echt iets om aan de sitebeheerders te vragen en ik vrees dat deze dit topic niet gaan lezen.

Je kan hier terecht met je vraag/wens: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,443812.0.html

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen

nielseimers

Beide soorten staan op de foto, zowel Waterhyacint als Watersla  ;D

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen

Rien Ondersteijn

Zeewolfsmelk in Hilversum... Dat moet op tv...!
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

Ik heb navraag gedaan, de locatie is correct. De soort is aangevoerd met zand uit de duinen. Ik heb de waarneming op activiteit "aangevoerd" gezet.

Rob Koelman

https://waarneming.nl/observation/188154816/

Géén longkruid maar aronskelk. Lijkt me een typefoutje.

Toch hier maar even gemeld omdat ie wel is goedgekeurd (als Italiaans longkruid).
Met vriendelijke groet, Rob

dirder

De fotogalerij voor vertakte leeuwentand op waarneming.nl zou best nog eens nagekeken worden, minstens in het achterend staat er nogal wat streepzaad en biggenkruid tussen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ah, daar wil ik wel naar kijken vanavond. Ik ben dol op gele composieten.

Ik ben nog op zoek naar aanvullende kenmerken om Gewoon biggenkruid en Vertakte leeuwentand o.b.v. bloemhoofdje te onderscheiden. De kleur aan de onderkant van de lintbloemen (grijs of rood)  wordt vaak genoemd, maar ik vind dit niet betrouwbaar genoeg.

dirder

Ja, dat is één van die dingen.... Met de kenmerken die in de flora's gebruikt worden ben je niks als je foto's moet beoordelen. Veel plaatjes bekijken op waarnemingen.be en waarneming.nl en dan maar hopen op het beste...
Bij Vertakte leeuwentand zijn de omwindsels vaak nogal smal en langgerekt ivgm Gewoon biggenkruid, met een meer geleidelijke overgang vanuit de stengel (vergelijk met Bleke morgenster versus ...), niet zelden ook veel meer en anders behaard en zijn er duidelijk meer van die schubjes aan de top van de stengel enz. enz... Al die gele composieten zijn dermate variabel dat er moeilijk iets te verzinnen is dat honderd procent waterdicht is. Foutenvrij kan je dat nooit maken, maar je kunt wel proberen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ik heb iets meer dan de helft van de fotowaarnemingen bekeken (tot aan 2019). Vooral in de beginjaren zaten veel foute validaties. Ik heb er ongeveer 30 gecorrigeerd. Vanaf 2016 ben ik bijna geen fouten meer tegengekomen.

dirder

Er worden traditioneel ook nogal wat fouten gemaakt als het gaat over vertegenwoordigers van 'graangewas'-genera. Ik vermoed door een gebrek aan interesse omdat het om gewassen gaat en die ontsnappelingen verder ecologisch geen enkele betekenis hebben. Goede bron is de hoofdsleutel voor grassen in Stace. Hier in het zuidwesten van België dook verleden jaar met Triticale een nieuweling op die enkele stappen oversloeg en meteen vrij algemeen was, ook die zorgt altijd voor verwarring (zag dit intussen tijdens de zomer ook een keer als gewas).
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

#74
Ik heb die sleutel bekeken, maar de geslachten staan zo ver uit elkaar, dat ik moeite heb om het overzicht te houden. Ook vind ik het lastig om de genoemde kenmerken op foto's terug te kunnen zien.

Is het mogelijk om een overzichtje te maken van de verschillende genussen en mogelijk de algemenere soorten?

Secale, Triticum, Hordeum, x Triticosecale.

Ik wil dat wel doen, maar volgens mij heb jij hier veel beter inzicht op.

Op deze website wordt al het een en ander samengevat zie ik:
https://toverleven.cultu.be/onderscheid-tarwe-rogge-gerst

dirder

#75
Als je Stace gebruikt moet je bij Key D zijn (er kwam recent een nieuwe uitgave uit, dus zou eventueel gewijzigd kunnen zijn). Wat bijzonder interessant is aan Stace (niet alleen voor grassen) en ook Murrell & Sell (waar ik voor de rest geen grote fan van ben) is dat de behandeling van het genus altijd begint met een beschrijving van het genus. Dergelijke beschrijvingen bevatten een schat aan informatie.
Probleem met die graangewassen is dat ze te vaak worden gedetermineerd/beoordeeld op hoe ze er van ver uitzien en niet op bloeiwijzekenmerken.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Wat je ook vaak ziet, het gaat dan om niks meer dan een lapsus, is dat Hyacinthoides wordt gedetermineerd (en goedgekeurd) als Hyacinthus.
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ik heb de Nederlandse waarnemingen zojuist gecorrigeerd (een stuk of 20-30). Het was in vrijwel alle gevallen een slordigheidje bij het valideren, in het commentaar van de validatoren werd wel het goede geslacht gesuggereerd.

Jeroen Hoek

met vriendelijke groet, Jeroen

nielseimers


Monkje

dit is toch wel een heel vreemd herderstasje: https://waarneming.nl/photos/30998655/
lijkt meer op canadese fijnstraal
groeten, Carla
-
Borrego Wildflowers

nielseimers


wim van wijngaarden

#82
deze plant lijkt me dicht bezet met sterharen. Dat is een kenmerk van Herderstasje en niet van Canadese fijnstraal. de bladvorm past m.i. binnen de enorme variatie van Herderstasje.
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon


RutgerB

Het geeft wel de suggestie van sterharen, maar ze zijn echt niet te zien op de foto. Ik vermoed vanwege de voor mij duidelijke bladvorm van een fijnstraal, dat ze ook niet opzitten als je het met een loep zou bekijken.

bas.drost96

#86
Al goedgekeurd, maar dit lijkt mij eerder een blaasjeskruid dan Teer vederkruid. Mijns inziens staan de bladeren niet in duidelijke kransen en de bladeren hebben blaasjes: https://oudeversie.waarneming.nl/waarneming/view/200228245?_popup=1
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

Rien Ondersteijn

Goed gezien .Lijkt mij ook.
[De waarnemer heeft nog gememoreerd dat de plant kleine luchtblaasjes bevat.]
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers


Henri van Dodeweerd

Of de determinatie kloppen weet ik niet zonder foto's. Maar de locatie  van deze waarnemingen klopt in ieder geval niet.

Dit is een grasland die tegenwoordig afgezet is ivm de Kievitsbloemen. Het merendeel van deze ingevoerde soorten groeien absoluut niet op deze plek. Deze waarnemingen kloppen echt niet.

De waarnemer wil geen mails ontvangen, dus vandaar hier de melding maar.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd