Hoofdmenu

geringde lepelaar Texel

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, oktober 08, 2020, 23:13:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/201264675/.
1 Lepelaar - Platalea leucorodia adult
datum: 2020-09-20
locatie: Texel - Mokbaai (NH)

foto's:


1 dier met ring; helaas niet super duidelijk.
Links geel=groen
Rechts oranje rood, misschien nog een witte erboven op

Hopelijk is het genoeg


Bep van Pelt-Verkuil

Ik heb nog een detail van de geringde lepelaar toegevoegd

Rob Koelman

Gaat om drie ringen per poot.

Info website Werkgroep lepelaar (https://www.werkgroeplepelaar.nl/kleurringen--colourrings): In 2007 is de Werkgroep Lepelaar overgegaan op het systeem met 4 gekleurde ringen, een metalen ring en een vlag.

Zie de website voor de gebruikte kleuren. Deze kunnen vervaagd zijn!
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil

dan zit er nog een groene onderaan op de rechterpoot.

Maar ja, ik doe ook alleen maar mijn best

Rob Koelman

Je kunt met een fotobewerkingsprogramma een maximale crop maken en vervolgens 'spelen' met zaken als contrast, kleurverzadiging, kleurbalans, etc. Dan lukt het wellicht toch nog om de juiste kleuren bepalen.

Succes!
Met vriendelijke groet, Rob

mgieskens

Citaat van: Rob Koelman op oktober 09, 2020, 13:59:35 PM
Je kunt met een fotobewerkingsprogramma een maximale crop maken en vervolgens 'spelen' met zaken als contrast, kleurverzadiging, kleurbalans, etc. Dan lukt het wellicht toch nog om de juiste kleuren bepalen.

Succes!
Ik heb al even gekeken, maar daarmee ga je het niet redden, tenzij het origineel scherper is dan de uitsnede die Bep hier heeft geplaatst.
Er is te veel blur en het plaatje is te klein om met zekerheid de ringen met de correcte kleur te onderscheiden.
Hooguit kan de werkgroep op basis van wat ze hebben uitgegeven en terug meldingen aan de hand van deze foto's kunnen vaststellen wat het waarschijnlijk wel of niet is. Of ze komen er ook nie tuit omdat er ringen vermist zijn (beschadiging en losraken gebeurt ook wel eens).
Het beste wat je kunt doen is ze een berichtje met foto's sturen. Dan kunnen ze zelf kijken of ze er wat mee kunnen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

#6
Citaat van: mgieskens op oktober 09, 2020, 14:21:02 PMIk heb al even gekeken, maar daarmee ga je het niet redden, tenzij het origineel scherper is dan de uitsnede die Bep hier heeft geplaatst.

De foto's op waarneming.nl hebben standaard minder resolutie dan de originele foto's. In dit geval zou ik wel een poging durven te wagen op basis van de originele foto...

Ook geldt dat meerdere foto's tezamen vaak net wat meer informatie geven. Zijn er meer foto's, met name foto's waarop de vogel in een andere houding is afgebeeld?
Met vriendelijke groet, Rob

mgieskens

Citaat van: Rob Koelman op oktober 09, 2020, 14:28:16 PM
Citaat van: mgieskens op oktober 09, 2020, 14:21:02 PMIk heb al even gekeken, maar daarmee ga je het niet redden, tenzij het origineel scherper is dan de uitsnede die Bep hier heeft geplaatst.

De foto's op waarneming.nl hebben standaard minder resolutie dan de originele foto's.
Ik had het over de foto in het 2e bericht van dit topic.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op oktober 09, 2020, 14:21:02 PMIk heb al even gekeken, maar daarmee ga je het niet redden, tenzij het origineel scherper is dan de uitsnede die Bep hier heeft geplaatst.

Citaat van: Rob Koelman op oktober 09, 2020, 14:28:16 PMDe foto's op waarneming.nl hebben standaard minder resolutie dan de originele foto's.

Citaat van: mgieskens op oktober 09, 2020, 15:25:53 PMIk had het over de foto in het 2e bericht van dit topic.

Ik ook...  ;)

Daar valt volgens mij nog wel wat meer uit te halen, mits de crop en verdere bewerking kan worden gemaakt direct van de originele foto...
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil

#9
ik wil best de origninele Raw file sturen, maar dat kan niet hier.\Ik heb overigens al bericht gekregen van de werkgroep.
Bep

Bep van Pelt-Verkuil

De vogel is door werkgroep lepelaar (na bestudering van de RAW file) geïdentificeerd als  aYfR/LYG

Bep

mgieskens

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op oktober 12, 2020, 12:07:36 PM
De vogel is door werkgroep lepelaar (na bestudering van de RAW file) geïdentificeerd als  aYfR/LYG

Bep
:duim:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft