Reuzenbalsemien: inheems of invasieve exoot?

Gestart door S.A. Gorter, oktober 06, 2020, 19:44:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik had vandaag een waarneming van een 15-tal Reuzenbalsemien. De planten verkeerden inmiddels in een vruchtdragend stadium.
De waarneming info stelt dat deze 'algemeen ' en 'inheems' is. Maar ik meen dat deze soort valt onder de EU-exotenverordening (1143/2014).
Zie: https://minez.nederlandsesoorten.nl/content/reuzenbalsemien-impatiens-glandulifera

Ik heb er verder geen verstand van, maar zou de Reuzenbalsmien in waarneming.nl dan niet ook als (invasieve exoot) moeten worden aangemerkt?  :huh: 

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Gr. Simon Gorter

nielseimers

Dat is inderdaad vreemd. Ik weet niet precies hoe dit gegaan is, maar ik heb ooit dit eens begrepen:

Sterk ingeburgerde soorten zijn op een gegeven moment op "naturalized" gezet. Deze status is echter erg lastig te beargumenteren en dat leverde veel verwarring en onduidelijkheid op. Daarom zijn deze taxa op een gegeven weer teruggezet naar de tweedeling "native" en "incidental import". Mogelijk is hier iets fout gegaan. Ik kan het echter niet terugvinden in de historie van de soort.

Ik heb de status gewijzigd naar "incidental import". Volgens mij is dat een veilige aanname en stond het gewoon foutief in de database. Zo niet, dan krijg ik het vast wel te horen van mijn collega-admins.

S.A. Gorter

Citaat van: nielseimers op oktober 06, 2020, 19:59:10 PM
Ik heb de status gewijzigd naar "incidental import". Volgens mij is dat een veilige aanname en stond het gewoon foutief in de database. Zo niet, dan krijg ik het vast wel te horen van mijn collega-admins.
:duim:

gr. Simon

erikberkhof

Er zijn meer soorten uit de Europese Verordening die op inheems staan: Smalle waterpest, Waterteunisbloem en Zijdeplant.
Vriendelijke groeten, Erik

theomuusse

Hoe erg we (in ieder geval ik) het ook vinden om toe te geven, Reuzenbalsemien hoort op ingeburgerd te staan.
En niet zo een beetje ook.

Theo

tekenaar

#5
"ingeburgerd" is een "ingeburgerde exoot" en dat is, per definitie, geen inheemse soort!

Maar hier heb ik al een jaar of tien tegenaan geschopt en er veranderd niets. Ik snap niet waarom dit zo'n enorme weerstand oplevert, want het is gewoon fout. Ik loop hier tegen een admin.muur aan die ik niet begrijp. Maar ik ben beestjes-admin en vindt dat dit een taak is die bij de planten-admins ligt.

Mijn ergernis hierover is heel erg groot, want deze grove fout werkt door in beleid. Exoten kan en mag en moet je, afhankelijk van de plaats en mogelijkheden bestrijden, en dat geld evengoed als ze een aantal jaar/generaties aanwezig zijn. Inheemse soorten liggen beleidsmatig heel anders, soms moet je daar ook wat mee in het beheer, maar op heel andere gronden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielseimers

Kalm aan, volgens mij weten wij helemaal van niets. Welke exoten staan er allemaal op inheems? Dan leg ik ze voor aan de mede-validatoren en pakken we het op. Is zo gefixt volgens mij toch?

Henri van Dodeweerd

Reuzenbalsemien is toch niet een Incidentele import meer? Ingeburgerde exoot is een stuk beter..
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

erikberkhof

Citaat van: nielseimers op oktober 07, 2020, 09:49:34 AM
Kalm aan, volgens mij weten wij helemaal van niets. Welke exoten staan er allemaal op inheems? Dan leg ik ze voor aan de mede-validatoren en pakken we het op. Is zo gefixt volgens mij toch?

Goede en simpele actie :duim:
Enige uitleg als een invasieve exoot op inheems blijft staan kan volgens mij geen kwaad.
Vriendelijke groeten, Erik

nielseimers

Wij hebben in de database gekozen voor de tweedeling "native" en "incidental import". We kunnen uiteraard veel meer categorieën gaan toekennen, maar we hebben te maken met een database met 5000 taxa en geen database-beheerder. Het is een grote en complexe klus om dit te analyseren, opnieuw te classificeren en ten slotte (zeker niet onbelangrijk) up-to-date te houden.

We hebben altijd met een validatie-achterstand gekampt, wat mogelijk ook een reden is geweest dat dit recentelijk niet meer ter sprake gekomen is. Ik heb vorig jaar al een poging gedaan om de zeldzaamheid van deze 5000 taxa te updaten. Dat heeft me een week tijd gekost.

Maar fouten haal ik er graag uit, laat maar weten als iets echt fout er in staat.

William de Jong

Citaat van: nielseimers op oktober 07, 2020, 10:06:26 AM
Maar fouten haal ik er graag uit, laat maar weten als iets echt fout er in staat.

Paardenhoefklaver (Gerendal), of is dat een te gevoelig issue??  ;)

Groeten, William de Jong

nielseimers

Goede vraag, ik herinner me er geen discussie over, maar ik ga nog niet zo lang mee. Leg ik voor.

Rien Ondersteijn

Citaat van: theomuusse op oktober 06, 2020, 22:27:42 PM
Hoe erg we (in ieder geval ik) het ook vinden om toe te geven, Reuzenbalsemien hoort op ingeburgerd te staan.
En niet zo een beetje ook.

Theo

Hij is al 100 jaar of meer ingeburgerd...en wordt op deze site 'incidentele import' genoemd[..]
                           <<< * >>>
En..Bezemkruiskruid..nog geen 50 jaar hier..wordt als 'inheems' betiteld..
[ hier zit toch wel een zekere discrepantie tussen -ondanks misschien gemaakte afspraken]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Martijn van Sluijs

#13
Toevallig heb ik mij hier onlangs ook over verbaasd, en ben toen het forumarchief in gedoken om de totstandkoming hiervan te achterhalen.

Hier (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic=97335.msg898060#msg898060) staat het oorspronkelijke bericht over de op dit moment gehanteerde ‘inburgeringscategorieën’ bij planten op waarneming.nl. De toelichting voor deze keuze lijkt mij duidelijk. De werkwijze levert een overzichtelijke situatie op, zowel voor de admins als voor de waarnemers. Direct onder dit bericht staat ook een vraag over Reuzenbalsemien, en daaronder ook het antwoord waarom deze op ‘inheems’ staat.

Dat ingeburgerde soorten (aldus de definitie van Heukels’ Flora) daarmee tot ‘inheems’ behoren lijkt mij persoonlijk geen probleem. Alle soorten die men nu als inheems beschouwt zijn ten slotte op enig moment in onze geschiedenis volgens deze definitie ingeburgerd geraakt. De ene soort eerder dan de andere, maar dat is in veel gevallen niet eens meer te achterhalen.

Of je soorten die ingeburgerd zijn na bijvoorbeeld 1950 (hier begint het al, welk jaar neem je als afscheiding als je een aparte categorie maakt??) beschouwt als ‘exoot’ en daarmee onder ‘incidental import’ schaart, of dat je ze onder ‘inheems’ schaart, is grotendeels afhankelijk van hoe dynamisch de strekking van de term ‘inheemse flora’ wordt beschouwd. Heukels’ Flora verwoordt zowel in HF23 (pg. 20-21) als HF24 (pg. 18-20) prima mijn verdere visie op dit geheel.

Dat een potentieel invasieve exoot hierdoor na het voldoen aan de inburgeringseisen het labeltje ‘inheems’ meekrijgt op waarneming.nl, betekent natuurlijk niet direct dat dit doorwerkt op het beleid… De kern van het beleid stelt zich doorgaans af op het behoud van balans in een natuurgebied, of het terugbrengen hiervan. Onder dit beleid worden vaak soorten bestreden die de potentie hebben deze balans verstoren. Dit kunnen inderdaad ‘exoten’ zijn (dus ongeacht of ze inmiddels in NL aan de voorwaarden voor inburgering voldoen), maar dit kunnen ook (oorspronkelijk) inheemse soorten zijn, die zich door veranderende omgevingsfactoren (klimaatverandering, stikstofdepositie etc.) invasief gaan gedragen. In het eerste geval wordt de soort bestreden, en het tweede geval wordt vaak gekeken naar hoe we gevolgen van de verandering van de omgevingsfactoren lokaal terug kunnen dringen.

Dat inheemse soorten vrijwel nooit lokaal invasief zijn (bij perfect stabiele omgevingsfactoren in principe nooit), leidt er automatisch toe dat invasieve soorten vrijwel altijd exoten (of relatief recentelijk ingeburgerde soorten) zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alle exoten invasief zijn. Wat mij betreft zijn de term ‘invasief’ en de inburgeringsstatus inherent verschillende zaken, en de automatische koppeling van ‘exoot’ aan ‘invasief’ door velen vind ik dan ook verre van juist.
Vriendelijke groeten,
Martijn

grunsven

Inheemse soorten zijn niet eerst ingeburgerd geraakt. Inheemse soorten zijn hier spontaan gekomen, ingeburgerde soorten niet.
Hoe lang dat gelegen is, is irrelevant.

Alle planten indelen in incidentele import of inheems past gewoon niet. Ingeburgerd moet daar gewoon bij. Het lijkt me dat we willen dat de info op waarneming.nl en beetje klopt. Anders dit label maar helemaal weghalen want inheems voor een soort als reuzenbalsemien is quatsch.

Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Martijn van Sluijs

#15
Dat is gewoonweg onjuist. Oorspronkelijk inheemse soorten (status 1825) kunnen hier ook ooit door de mens naartoe zijn gebracht, en een deel van de sindsdien ingeburgerde soorten kan ook spontaan hier zijn gekomen. Nogmaals, Heukels’ Flora geeft een uitstekende uiteenzetting van de terminologie, en die ga ik hier niet herhalen/citeren. Wanneer men onderscheid wil maken tussen ‘oorspronkelijk inheems’ en ‘ingeburgerd’ moet dat aan de hand van de scheiding dmv een gekozen jaartal.

De verwarring die leidt tot topics en vragen als deze zit hem in het verschil tussen ‘oorspronkelijk inheems’ een ‘de huidige inheemse flora’.

Voor de term ‘oorspronkelijk inheems’ wordt in Heukels’ Flora de status van 1825 gehanteerd, waarbij wordt vermeld dat de samenstelling van de flora ook destijds (uiteraard…) al veel soorten bevatte die door toedoen van de mens ooit naar NL zijn gebracht. De huidige inheemse flora definieert zich op waarneming.nl als die status van 1825 + sindsdien ingeburgerde soorten – sindsdien uitgestorven soorten (zie link in mijn vorige bericht). Invasief of niet, Reuzenbalsemien hoort via die definitie op ‘inheems’ te staan.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Plantoon

Ideetje: kan in het vervolg niet gewoon een jaartal van aanwezigheid vermeld worden ipv planten een status toe te kennen? bv Aanw1983 (Aanwezig sedert 1983)?
Al die info is beschikbaar en neutraal wat het aantal discussies vermindert. Voor planten van voor 1825 zal dit veelal benaderend zijn maar van vele andere planten weten we het exact.
Of een plant invasief is is eigenlijk een ander verhaal.

S.A. Gorter

Alhoewel het niet mijn bedoeling was om een dergelijke discussie te starten, ben ik althans als leek, er toch wel weer wat wijzer van geworden. Klopt mijn veronderstelling dan ook dat de regelgeving van overheidswege, zoals bijv. de eerder genoemde EU exotenverordening, in feite achterloopt bij de praktijk?

Mijn reden om in het geval van de Reuzenbalsemien die exoten status aan te kaarten was ook vanuit de gedachte dat er voor een lokale overheid wellicht onvoldoende stimulans is om deze soorten te bestrijden.

Mijn ervaring is dat ik op de grens van twee gemeenten verschillende exoten heb waargenomen, en gerapporteerd via waarneming.nl, maar dat de ene gemeente snel en goed reageert, maar de ander het jaar na jaar laat 'sloffen'. Voor een goedwillende burger als ik, is dit wat moeilijk te begrijpen ...  :huh:

Gr. Simon

erikberkhof

Reuzenbalsemien heeft, evenals Smalle waterpest, Waterteunisbloem en Zijdeplant, in de standaardlijst de toevoeging E (exoot). Als er toch voor wordt gekozen de categorie inheems te handhaven voor deze soorten dan ben ik benieuwd waarom!
Vriendelijke groeten, Erik

nielseimers

Waterteunisbloem en Zijdeplant horen inderdaad niet op inheems te staan.

We hebben binnenkort een keer een validatorendag gepland staan, dat is een goed moment om hier over afspraken te maken. Wat mij betreft is het prima om de status "naturalized" en "exotic" toe te gaan voegen. Maar hier zullen we eerst even goed over na moeten denken.

Het lijkt er op dat we over een maand de resterende validatie-achterstand weggewerkt hebben. Daar gaan we eerst even tijd in steken, dat heeft immers voorrang. Daarna is er nog de hele winter om de database nog eens onder de loep te nemen.

grunsven

Het lijkt me ook veruit het meest logisch om de standaardlijst te volgen.
Ik snap niet hoe er discussie kan zijn over een soort als Reuzenbalsemien. Die soort komt uit de Himalaya/India en is hier heen gebracht als sierplant. Een klassiek voorbeeld van een ingeburgerde exoot.

Bij archeofyten is het lastiger, dat zijn in veel gevallen cultuurvolgers die niet (opzettelijk) ingevoerd zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Martijn van Sluijs

Het moge duidelijk zijn dat de huidige tweesplitsing ('inheems' en 'incidental import') leidt tot oversimplificatie van de werkelijkheid. Het meest wringende geval is inderdaad dat exoten (ook invasieve) na drie generaties op drie verschillende plekken zonder menselijke tussenkomst ook gewoon 'in kunnen burgeren'. Dat betekent met de op dit moment gehanteerde definitie van waarneming.nl dat er dus ook invasieve exoten als inheems kunnen worden bestempeld.

De ideaalsituatie zou natuurlijk zijn om een systeem te hanteren soortgelijk aan deze (https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,48676.msg364966.html#msg364966). Het lijkt mij echter niet dat dit haalbaar is om in elkaar te zetten voor 5000 taxa, vooral doordat er flink wat taxa tussen zitten waarbij discussie kan ontstaan, bijvoorbeeld omdat de herkomst niet met zekerheid te achterhalen is. Bovendien is het heel lastig om een dergelijk systeem te maken waarbij soorten duidelijk altijd in maar één categorie vallen.

De validatorendag lijkt mij de uitgelezen dag om de huidige methode van toekennen van een inburgeringsstatus te evalueren, maar het lijkt mij ook niet nutteloos om hier in dit topic alvast een voorzetje te geven. Zo komen in ieder geval al een deel van de meningen van de gebruikers en dus wat voor- en nadelen van verschillende 'oplossingen' boven tafel.

Een afsplitsing van 'ingeburgerd' van 'inheems' lijkt in ieder geval een overzichtelijke verbetering t.o.v. de huidige situatie, met niet al te veel negatieve gevolgen. Dan moeten wel ca. 3000 taxa handmatig worden gecontroleerd en waar nodig gewijzigd (zou ik overigens wel een steentje aan bij willen dragen, maar dat is evt voor later). Daarbij lijkt het mij logisch dat als leidraad de status van 1825 (zoals in Heukels' Flora vermeld) wordt gehanteerd. Alles wat vóór die datum ingeburgerd was wordt dan inheems, en alles wat na die datum ingeburgerd is wordt dan 'ingeburgerd'.

Wellicht staan er dan bij 'ingeburgerd' ook wat soorten die hier terecht zijn gekomen door natuurlijke uitbreiding van het areaal, maar het is dan maar net de vraag of dat bijvoorbeeld een gevolg is van klimaatverandering, en zo ja, of dit dan wel 'natuurlijke uitbreiding' te noemen is. Exoten (mits ingeburgerd) komen dan ook onder de noemer 'ingeburgerd' te staan, ongeacht of ze invasief zijn. Lijkt mij geen probleem (en het is ook niet onjuist te noemen), in tegenstelling tot het scharen onder 'inheems' zoals nu het geval is. Een soort die ingeburgerd is, is tenslotte per definitie een exoot...

Het vermelden van jaar van eerste vondst, of jaar van verkrijgen van de status 'ingeburgerd' zie ik niet echt als een oplossing. Dat soort informatie hoort wat mij betreft meer thuis in de soortinformatie/soortbeschrijving. Dat lijkt mij ook de geschikte plek voor informatie mbt invasiviteit, en de verordeningen die voor een soort gelden.

Voor een tweede afsplitsing van 'exoot' van 'incidental import' kan ik niet zo snel een objectieve scheidingsregel bedenken. Misschien is het wel beter om alle 'incidental import' om te zetten naar 'exoot', gezien de definitie in Van Dale is "uitheemse plant- of diersoort die zich buiten het oorspronkelijke verspreidingsgebied heeft gevestigd", wat volgens mij grotendeels de lading dekt van wat nu onder 'incidental import' valt. Zijn we ook gelijk van die Engelse term af. 'incidental import' vind ik persoonlijk een wat nietszeggende term, die ook vaak niet juist de inburgeringsstatus van de soorten die eronder vallen dekt.
Vriendelijke groeten,
Martijn

peterv

Citaat van: grunsven op oktober 07, 2020, 11:55:28 AM
Inheemse soorten zijn niet eerst ingeburgerd geraakt. Inheemse soorten zijn hier spontaan gekomen, ingeburgerde soorten niet.
Dat klopt in elk geval zeker niet. Ook inheemse soorten kunnen (ooit) door mensen zijn geïntroduceerd. Als plantenadmins hebben we de afspraak om de definities van de Heukels te volgen. Die sluiten niet goed aan op de database-categorieen van waarneming.nl en dat geeft verwarring.
De nieuwste Heukels zegt: 1825 is het ijkpunt. Alle soorten die toen (waarschijnlijk) in Nederland aanwezig waren noemen we oorspronkelijk inheems. Nieuwkomers van daarna (ongeacht of ze op natuurlijke wijze of door mens geholpen zijn gekomen) kunnen ingeburgerd raken. Ingeburgerde soorten planten worden volgens de Heukels ook tot de wilde flora gerekend. De herkomst of status (exoot of niet) is totaal niet relevant.
ergo: Reuzenbalsemien hoort op inheems (ingeburgerd) te staan. Deze soort komt sinds 1902 in Nederland voor en is volledig ingeburgerd. De status "incidental import" hoort bij adventieve soorten die nog niet zijn ingeburgerd en is dus fout voor Reuzenbalsemien.
Peter Venema

grunsven

Uiteraard is reuzenbalsemien geen incidental import, maar deze soort inheems noemen is kul.
Het is een ingeburgerde exoot en doen alsof het geen exoot is, is alleen maar verwarrend. De keuze van de laatste Heukels wijkt ook nogal af van hoe deze termen in wetgeving en internationaal gebruikt worden.

De beste oplossing is:
Inheemse soorten
Ingeburgerde exoten (op basis van de standaardlijst)
Incidentele introducties
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

peterv

Citaat van: grunsven op oktober 08, 2020, 10:14:37 AM
maar deze soort inheems noemen is kul.
Dat hangt af van je visie op de natuur. Voor wie de natuur ziet als een gefixeerd systeem waarin idealiter elke soort op zijn eigen plaats blijft klopt dat. Het ontkent echter de dynamiek in ruimte en tijd die er ook altijd is geweest. Soorten hebben zich altijd verplaatst, op eigen kracht of met hulp van andere soorten (direct of indirect). Als je dat als uitgangspunt neemt is het helemaal geen kul om een ingeburgerde soort op een gegeven moment als inheems te beschouwen. Het jaartal 1825 dat de Heukels als grens voor inheems hanteert is ook maar een pragmatische keuze, gebaseerd op de eerste min of meer complete flora.

Ik herhaal nog maar even letterlijk de tekst van de nieuwste Heukels: "De kern van de Nederlandse flora, bestaat uit soorten die als inheems gelden; de 'oorspronkelijke' en sindsdien ingeburgerde soorten, inclusief de meest recente."

Peter Venema

grunsven

De natuur is geen gefixeerd systeem, er komen soorten bij en er verdwijnen soorten, zeker op langere tijdschalen. Soms zijn dat spontane ontwikkelingen en soms introducties.
Soorten die zich spontaan vestigen zijn gewoon inheems, bijvoorbeeld bleke morgenster. Voor soorten die geïntroduceerd worden buiten hun normale verspreidingsgebied maar zich wel kunnen handhaven is de term ingeburgerde exoot bedacht. Dat geeft precies weer wat het is. Ingeburgerd geeft aan dat het een onderdeel van de lokale flora is gaan behoren.

Een soort als reuzenbalsemien heeft zijn evolutionaire geschiedenis ergens anders, namelijk in de Himalaya, en is alleen in Nederland terecht gekomen door introductie. Hier ontbreken de soorten waar deze plant mee samen geëvolueerd is inclusief veel van zijn natuurlijke vijanden. Dit verklaart ook de ecologie van deze soort in Nederland. Dit een ingeburgerde exoot noemen erkent dat de flora dynamisch is maar dat dit een soort is met een geschiedenis ergens anders.

Wat in de Heukels staat vind ik niet zo interessant. De keuze voor een jaartal als grens is ook heel raar, een soort is wel of niet  geïntroduceerd.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

nielseimers

Citaat van: grunsven op oktober 08, 2020, 13:01:03 PM
Soorten die zich spontaan vestigen zijn gewoon inheems

Daar zijn floristen het niet mee eens. In de vogelaarswereld is dat wel zo, maar inheemse betekent "oorspronkelijk voorkomend" en dat klopt dus niet. Een soort die zich spontaan vestigt (met of zonder menselijk handelen) is nog steeds een exoot. De soort kwam hier vroeger niet voor, is nieuw voor onze flora en is dus een exoot.

Plantoon

CiteerDe keuze voor een jaartal als grens is ook heel raar, een soort is wel of niet  geïntroduceerd.
Een jaartal betekent 'wel geïntroduceerd' en het geeft bijkomende en neutrale informatie.
Ook al zijn ze goed gedefiniëerd, toch zijn termen zoals exoot, ingeburgerd, inheems, invasief, incidental import en oorspronkelijk voorkomend zijn voor interpretatie vatbaar, blijven aanleiding geven tot discussie. Voor menigeen onder ons betekenen ze gewoon 'goed of slecht', 'van bij ons of vreemd', etc. en kunnen dus m.i. beter gemeden worden.
Dat jaartal 1825 is ook al zoiets dat weerstand oproept. Waarom niet sedert de ijstijden, de kelten, de romeinen, Colombus of WOII ?


William de Jong

Citaat van: nielseimers op oktober 08, 2020, 13:27:48 PM
Citaat van: grunsven op oktober 08, 2020, 13:01:03 PM
Soorten die zich spontaan vestigen zijn gewoon inheems

Daar zijn floristen het niet mee eens. In de vogelaarswereld is dat wel zo, maar inheemse betekent "oorspronkelijk voorkomend" en dat klopt dus niet. Een soort die zich spontaan vestigt (met of zonder menselijk handelen) is nog steeds een exoot. De soort kwam hier vroeger niet voor, is nieuw voor onze flora en is dus een exoot.

Dat wist ik niet, uit interesse: wat zit daar dan achter Niels? Want je kunt je dan, zoals hier eerder al gezegd is, gaan afvragen waar de grens ligt bij "oorspronkelijk voorkomend". Alle plantensoorten zijn toch een keer begonnen zich te vestigen... En als er een soort niet in Nederland voorkomt, maar wel een paar meter over de grens en zich dan op natuurlijke wijze verspreid, dan is het dus steeds in floristische termen toch een exoot?

Groeten, William de Jong

nielseimers

Citaat van: William de Jong op oktober 08, 2020, 17:15:47 PM
Dat wist ik niet, uit interesse: wat zit daar dan achter Niels?

Je kan het ook andersom afvragen. Als een vogel die nog nooit in Nederland waargenomen is, op een gegeven moment onze grens oversteekt. Waarom is die dan op eens inheems? In mijn optiek is dat totale onzin :rolleye: Inheems betekent oorspronkelijk voorkomend. Welk jaartal je daar bij als referentie gebruikt, maakt verder niet uit. Als een soort nieuw wordt waargenomen, is de soort m.i. niet inheems.