Status: vrij algemeen

Gestart door MC, september 23, 2020, 12:35:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

MC

Dag allemaal,

Veel gal-soorten hebben de default-status "vrij algemeen". Dat is als standaard ingesteld, zonder dat iemand er naar gekeken heeft. Denk je dat een soort eigenlijk (zeer) zeldzaam is?

Laat het hieronder even weten.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wouterbosgra

Dit topic heeft alles in zich om flink alle kanten op te schieten, omdat je over elke soort kunt discussieren. Maar ok, nog niet veel reacties, dus laat ik het eens proberen. Ik zou nog wel eens een langere lijst met verzoekjes willen indienen, maar hierbij alvast een voorzet:

- Dasineura cardaminis is volgens mij zeer zeldzaam
- Dryocosmus kuriphilus mag inmiddels wel op zeldzaam of zelfs vrij algemeen
- Dasineura lithospermi naar zeer zeldzaam
- Dasineura pteridis op zeldzaam
- Dasineura urticae op algemeen
- Drisina glutinosa op zeldzaam
- Massalongia rubra op zeldzaam
- Dasineura crataegi op algemeen
- Contarinia jacobaeae op zeldzaam
- Contarinia sorbi op zeldzaam of zeer zeldzaam
- Cystiphora sanguinea op zeer zeldzaam
- Dasineura affinis op zeldzaam
- Dasineura aparines op zeldzaam (twijfel)
- Placochela nigripes op zeldzaam
- Physemocecis ulmi op zeldzaam
- Loewiola centaureae op zeer zeldzaam
- Jaapiella loticola op zeer zeldzaam
- Geocrypta galii op zeldzaam of zeer zeldzaam
- Diodaulus linariae op zeldzaam
- Dasineura viciae op zeldzaam of zeer zeldzaam
- Dasineura pteridicola op zeldzaam
- Dasineura glechomae op zeer zeldzaam
- Spurgia euphorbiae op zeer zeldzaam
- Taxomyia taxi op zeldzaam of zeer zeldzaam
- Zygiobia carpini op zeldzaam


In deze lijst heb ik qua zeldzaamheden gekeken naar waarnemingsfrequentie in relatie tot herkenbaarheid en opvallendheid. De zeldzamerds zijn allen soorten die betrekkelijk eenvoudig te vinden en herkennen zijn, en desalniettemin echt heel weinig worden waargenomen. Ik ben zelf ook bestwel scherp op deze soorten en zie ze echt vrijwel nooit.

Aan de ene kant denk ik dat ik redelijk veel veldervaring heb om conclusies te kunnen trekken, maar aan de andere kant is alles erg arbitrair en ben ik N=1. Ik laat mij dus graag corrigeren en ben ook zeer benieuwd naar ervaringen van anderen!

Anderzijds: zelfs als ik er in enkele gevallen naastzit, en een zeer zeldzaam eigenlijk zeldzaam moet zijn - is het doorvoeren van bovenstaande lijst al een stuk beter dan de huidige situatie. Finetunen kan altijd nog. Ik zal binnenkort ook eens naar galwespen kijken en een wensenlijstje indienen.



wouterbosgra

ok, ik hoop dat ik nu niet overvraag, of de discussie doodsla met mijn lange lijsten. Hierbij nog wat wensen mbt galwespen:

- Phanacis hypochoeridis op zeldzaam of zeer zeldzaam
- Diastrophus rubi op vrij algemeen


MC

#3
Citaat van: wouterbosgra op september 25, 2020, 11:24:58 AMAnderzijds: zelfs als ik er in enkele gevallen naastzit, en een zeer zeldzaam eigenlijk zeldzaam moet zijn - is het doorvoeren van bovenstaande lijst al een stuk beter dan de huidige situatie. Finetunen kan altijd nog. Ik zal binnenkort ook eens naar galwespen kijken en een wensenlijstje indienen.

Helemaal mee eens, we moeten het nu doen met de kennis die we nu hebben. En als die kennis verbeterd kunnen we altijd weer aanpassen...

Dank voor je lijst! Ze zijn bijna allemaal verwerkt. Ik heb meestal bij een keuze of twijfel conservatief gekozen voor zeldzaam. Een enkele zag ik toch redelijk wat waarnemingen (daar kom ik langs op weg naar de wijzigingsknop) dus daarom zeldzaam ipv zeer zeldzaam. Maar het grootste deel direct overgenomen.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

MC

Citaat van: wouterbosgra op september 25, 2020, 11:53:55 AM
ok, ik hoop dat ik nu niet overvraag, of de discussie doodsla met mijn lange lijsten. Hierbij nog wat wensen mbt galwespen:
- Diastrophus rubi op vrij algemeen

Opvallend patroon trouwens in het verspreidingsbeeld:
https://waarneming.nl/soort/maps/20937?from=2010-09-25&to=2020-09-25&show_heatmap=0&method=0&count_ex=0&only_valid=0&only_valid=1&grid=5000&kwart=0&st=&second_specie=
vrijwel beperkt tot rivierengebied, duinen en Zuid-Limburg. De kalkrijke gebieden dus. Opvallen genoeg ook op de Waddeneilanden maar nauwelijks op binnenlandse zandgronden. Dat komt overeen met mijn theorie dat zelfs de kalkarme duinen van de Wadden (en ten noorden van Bergen op het vasteland) toch nog altijd kalkrijker zijn dan de binnenlandse zandgronden.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wouterbosgra

Ik denk trouwens dat we van de galboorvliegen af moeten blijven, aangezien die ook veel op imago worden gedaan en dat waarschijnlijk een heel ander beeld geeft.

wouterbosgra

#6
Eriophyes sorbi algemeen
Phyllocoptes eupadi algemeen
Acalitus brevitarsus algemeen
Acalitus essigi zeldzaam
Acalitus rudis zeer zeldzaam
Aceria campestricola algemeen
Aceria centaureae zeer zeldzaam
Aceria echii zeer zeldzaam
Aceria galiobia zeldzaam
Aceria ononidis zeldzaam
Aceria sanguisorbae zeer zeldzaam
Aceria tristriata mag denk ik inmiddels wel op zeldzaam, is duidelijk flink in opmars
Aceria varia zeldzaam
Aculops macrotrichus mag denk ik wel naar vrij algemeen
Aculus xylostei zeer zeldzaam
Cecidophyopsis psilaspis zeldzaam
Epitrimerus gibbosus algemeen
Epitrimerus trilobus algemeen
Eriophyes inangulis algemeen
Eriophyes leionotus zeldzaam
Eriophyes pyri vrij algemeen
Stenacis triradiatus algemeen
Trisetacus pini zeer zeldzaam
Pontania virilis zeldzaam






wouterbosgra

#7
Citaat van: MC op september 25, 2020, 13:19:34 PM
Een enkele zag ik toch redelijk wat waarnemingen (daar kom ik langs op weg naar de wijzigingsknop) dus daarom zeldzaam ipv zeer zeldzaam.

Let daarbij ook even op de verspreiding aub. Aantal soorten hebben best wel wat waarnemingen, maar allemaal van Eys of Sint Pietersberg bijvoorbeeld. En is het niet ook een idee om dit topic even onder de aandacht te brengen van de kenners? Die hebben waarschijnlijk ook wel een sterke mening hierover?

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

marcel234

Ik denk dat er zo weinig waarnemers zijn dat er een sterk waarnemerseffect is

MC

Citaat van: marcel234 op september 26, 2020, 14:07:40 PM
Ik denk dat er zo weinig waarnemers zijn dat er een sterk waarnemerseffect is

Zeker, dus het is zaak daar zoveel mogelijk doorheen te kijken. 4 waarnemingen van dezelfde plek (meestal is dezelfde dag, verschillende personen want er wordt weinig echt getwitched) reken ik meer als één plek. Waarnemingen dicht bij elkaar zeggen ook minder inderdaad dan verspreid over het land: ik ben vooral voor zeldzaam ipv zeer zeldzaam gegaan als de waarnemingen verspreider liggen door het land. Dat is voor mij een beetje een indicatie dat er daartussen ook nog wel meer locaties zijn namelijk.
Dat moet natuurlijk wel nog daadwerkelijk blijken, maar goed dat merken we voor een deel van de soorten hopelijk met dit project!
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

MC

Citaat van: wouterbosgra op september 25, 2020, 21:03:02 PMEn is het niet ook een idee om dit topic even onder de aandacht te brengen van de kenners? Die hebben waarschijnlijk ook wel een sterke mening hierover?

Goed idee! Zullen we het zo doen: we verzamelen hier waarnemingen (en ik verwerk ze). Dan leg ik over een paar weken oid de lijst straks voor aan een aantal experts die niet op het forum actief zijn en verwerk hun ideeën.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

wouterbosgra

#12
Rhopalomyia ptarmicae -> zeldzaam
Mikiola fagi -> algemeen
Kiefferia pericarpiicola -> algemeen
Obolodiplosis robiniae -> algemeen

Jan vH

Hier een voorstel voor aanpassingen van een aantal Andricus-galwespen. Voor een deel soorten die lastig te vinden zijn, maar zolang het tegendeel niet is bewezen lijkt me het wenselijk om ze op zeldzaam of zeer zeldzaam te hebben staan, afhankelijk van het aantal waarnemingen.

Witgevlekte knopgalwesp - Andricus paradoxus - Vrij algemeen > Zeldzaam
Andricus impropius - Algemeen > Zeer zeldzaam
Andricus crispator - Algemeen > Zeer zeldzaam
Ongesteelde knopgalwesp - Andricus malpighii - Vrij algemeen > Zeldzaam
Andricus lucidus - Zeldzaam > Zeer zeldzaam
Meeldraadspoelgalwesp - Andricus seminationis - Vrij algemeen > Zeer zeldzaam
Spitse kegelgalwesp - Andricus testaceipes - Vrij algemeen > Zeldzaam
Truffelgalwesp - Andricus quercusradicis - Vrij algemeen > Zeldzaam
Zaadgalwesp - Andricus legitimus - Vrij algemeen > Zeldzaam

Wat mij betreft zou ramshoorngalwesp gezien het aantal waarnemingen en hokken naar 'vrij algemeen' kunnen, maar er zijn nog grote delen van het land waar de soort zeldzaam is, dus misschien wel goed om hier nog terughoudend mee te zijn.
Jan van Harten
Validator Plantengallen

Jan vH

Een tijdje terug heb ik ook veel aanpassingen gedaan aan de statussen van galmuggen, met name veel soorten die op 'vrij algemeen' stonden overgezet naar 'zeer zeldzaam' als er niet meer dan een handjevol waarnemingen van was. Mochten daar nog verbeteringen mogelijk zijn dan sta ik daar zeker voor open.
Jan van Harten
Validator Plantengallen