ring van een torenvalk misschien?

Gestart door annelies vriens, augustus 05, 2020, 17:44:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Zou dit de ring van een torenvalk kunnen zijn? Dode vogel gevonden op ca 40 m van torenvalkkast, die dit jaar bezet was en waarvan de jongen zijn uitgevlogen.
Op 2de waarneming heb ik de foto's van de vogelresten geplaatst [zie toegevoegde link].

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/197816695/.
1 Torenvalk - Falco tinnunculus juveniel, Prooi (dood), gezien
datum: 2020-08-04
locatie: Vriezenveen - Oosterweilanden (OV)

foto's:






Ook via Forum [ringen] Dode vogelresten gevonden op ca 40 m afstand van torenvalkkast; deze was bezet dit jaar.

Ted van der Knaap

De ring is een Aviornis-ring, het is dus een gekweekte vogel en niet in het wild geboren.

Als ie niet in een afgesloten ruimte is gevonden is het dus ws een ontsnapte vogel!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jeroen vinke

https://waarneming.nl/observation/197816609/
Op deze link staan dus ook veren op de foto.
Je he t zo wel een dubbele waarneming Annelies :police:
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Jeroen Nagtegaal

Als ik moet gokken zou ik gaan voor Fazant. De ringmaat is 13mm. Torenvalk heeft 7mm.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

annelies vriens

Goedenavond, dank voor jullie reacties. Die van mij wat vertraagd ivm computerstoringen :(
Ik heb wel wat vragen nl @ Ted; het was in de buitenlucht nl ''toegangsweg'' naar natuurgebiedje. Weet je ook waar je ringnrs van ontsnapte vogels kunt invoeren?
@ Jeroen Vinke; klopt, is dubbele waarneming maar je bent gebonden aan max. 5 foto's dus koos ik voor determinatie vogel en ringen apart.
@ Jeroen Nagtegaal; worden fazanten geringd? Wist ik niet. Het formaat poot was vrij forst, bijna de grootte van mijn hand. Een muntstuk erbij leggen had gekund maar de maden waren erg druk bezig dus ring omdraaien met een stok lukte nog net.....
Hoor graag jullie reacties.
Met groet, Annelies

Ted van der Knaap

Citaat van: annelies vriens op augustus 05, 2020, 22:43:47 PM

Ik heb wel wat vragen nl @ Ted; het was in de buitenlucht nl ''toegangsweg'' naar natuurgebiedje. Weet je ook waar je ringnrs van ontsnapte vogels kunt invoeren?

(van de Aviornis-website gequoot:)
Op de vaste voetringen van Aviornis worden enkele codes vermeld. Deze codes staan voor enkele belangrijke gegevens. We nemen als voorbeeld de volgende code die op een ring vermeld kan zijn: NL 14 AO 1234 08 10. Deze codes kunnen als volgt worden uitgelegd:

NL = Nederland
14 = de ringmaat in milimeters
AO = Aviornis
1234 = het persoonlijke stamnummer van de kweker
08 = het jaar van geboorte van de vogel
10 = het volgnummer in de reeks ringen van dezelfde maat in hetzelfde jaar voor de betreffende kweker.

Je kunt hier contact met ze opnemen over je gevonden ring: https://www.aviornis.nl/organisatie/nederland/contact-opnemen/
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

annelies vriens

Dank voor je snelle reactie Ted! Veel en interessante informatie. Ik ga ermee aan de slag en laat tzt [via deze Forum-site] horen wat er uit gekomen is. Nogmaals dank en groet, Annelies

OJGoreng

Citaat van: jeroen vinke op augustus 05, 2020, 19:14:07 PM
Op deze link staan dus ook veren op de foto.

Dat zijn inderdaad wel fazantenveren.
Met vriendelijke groet, Zainal

annelies vriens

Interessant, ik wist niet dat die ook geringd werden maar eigenlijk wel logisch nu ik erover nadenk. Inmiddels [op advies van Ted van der Knaap] de ring aangemeld bij Aviornis en wacht hun reactie even af. De waarn. pas ik alvast aan.
Dank voor je reactie en groet, Annelies

annelies vriens

Goedemiddag,
Zojuist bericht ontvangen van de ringendienst van Aviornis: Deze ring is uitgegeven voor een korhoen welke gekweekt is in Vriezenveen.
We weten nu om welke vogel het gaat.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens




OJGoreng

Goh, leerzaam. Dat verenpatroon lijkt helemaal niet overeen te komen met vrouw korhoen, maar daar blijkt merkwaardig weinig materiaal van beschikbaar. De variatie zal dus groot zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Citaat van: annelies vriens op augustus 06, 2020, 13:32:18 PM
Goedemiddag,
Zojuist bericht ontvangen van de ringendienst van Aviornis: Deze ring is uitgegeven voor een korhoen welke gekweekt is in Vriezenveen.
We weten nu om welke vogel het gaat.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens
Er worden blijkbaar gekweekte korhoenders losgelaten. Dat is interessant nieuws. De laatste korren waren toch bezig uit te sterven op de Veluwe en de Sallandse heuvelrug? Of loop ik achter?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Of ze worden losgelaten of zijn ontsnapt is hier niet uit af te leiden, denk ik (al stel ik me voor dat iemand die ze bewust illegaal loslaat de tegenwoordigheid van geest heeft om de ring eraf te zagen, of überhaupt niet aan te brengen bij kweek). Dat er in het particuliere circuit korhoenders worden gehouden is geen nieuws.
Met vriendelijke groet, Zainal

annelies vriens

Goedemiddag,
Ik heb n.a.v. bovengenoemde vragen contact opgenomen met Aviornis of ze bereid zijn hier op het Forum nadere toelichting te geven. Het wachten is op hun antwoord....
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

annelies vriens

Goedenavond,
Wederom contact gehad met Aviornis. De korhoen waar het hier om gaat/ging heeft ringnummer NL 12 AO 6695 18 13 en was ontsnapt.
Mocht iemand nog vragen hebben, zij willen deze uiteraard beantwoorden via ringendienst@aviornis.nl.
Vriendelijke groet, Annelies Vriens

pdeknijff

Zainal,
Alle Nederlandse kweek Korhoenders zijn afkomstig van andere ondersoorten. Vooral het vrouwtje van de inmiddels in Nederland uitgestorven (hoog)veen Korhoen, verschilde subtiel in kleed van de andere Europese ondersoorten. Onze Korhoen is wrsch ook uitgestorven in Belgie, en heeft alleen nog in nw Duitsland een paar kleine restpopulaties.
Genetisch zijn deze veen hoenders ook beduidend anders en duidelijk herkenbaar.
Het kan dus goed zijn dat de veren van deze vogel dus inderdaad niet kloppen met wat je verwacht, afhankelijk natuurlijk van de oorsprong van je referentie materiaal.
De Korhoenders die nu nog in Nederland leven zijn allemaal exoten in heel veel opzichten.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

laatvlieger

Citaat van: pdeknijff op september 27, 2020, 11:35:42 AM
Zainal,
Alle Nederlandse kweek Korhoenders zijn afkomstig van andere ondersoorten. Vooral het vrouwtje van de inmiddels in Nederland uitgestorven (hoog)veen Korhoen, verschilde subtiel in kleed van de andere Europese ondersoorten. Onze Korhoen is wrsch ook uitgestorven in Belgie, en heeft alleen nog in nw Duitsland een paar kleine restpopulaties.
Genetisch zijn deze veen hoenders ook beduidend anders en duidelijk herkenbaar.
Het kan dus goed zijn dat de veren van deze vogel dus inderdaad niet kloppen met wat je verwacht, afhankelijk natuurlijk van de oorsprong van je referentie materiaal.
De Korhoenders die nu nog in Nederland leven zijn allemaal exoten in heel veel opzichten.
IN gevangenschap zitten toch nog steeds Nederlandse vogels?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

OJGoreng

Citaat van: pdeknijff op september 27, 2020, 11:35:42 AMafhankelijk natuurlijk van de oorsprong van je referentie materiaal.

Dat was in dit geval voornamelijk foto's van internet, dus zal juist van de algemenere ondersoort zijn. Begin jaren '80 bezorgden vrouwelijke Nederlandse korthoenders mij geregeld hartverzakkingen door vlak voor mijn voeten op te vliegen op de Sprengenberg, maar verder dan het verzamelen van een geruide handpen van een man ben ik destijds nooit gekomen, helaas...
Met vriendelijke groet, Zainal

pdeknijff

Nee, alle kweek voor welk project dan ook betrof ook exoten, in ieder geval de de afgelopen 25 jaar.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff