Gewone zakdrager of ?

Gestart door Flo, juli 14, 2020, 13:51:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Flo

Een aantal keren al een kokertje gevonden, maar wanneer is het nu een gewone zakdrager en wanneer iets anders?
Ik zie niet direct welk kenmerk ervoor zorgt dat het een koker is van een gewone zakdrager of van een andere micro.


Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/195110583/.
1 Gewone zakdrager - Psyche casta cocon, gezien
datum: 2020-06-27
locatie: Lier - Centrum (AN)

foto's:





Flo

zakdrager

Gewone zakdrager inderdaad. Zakdragers spinnen een zakje uit witte zijde dat ze daarna aan de buitenkant bekleden met allerlei losse stukjes materiaal. Het varieert sterk per soort waarmee: zand/steentjes, poepjes, plantendelen, insectendelen.

Groet, Henk

zakdrager

Dus kijk even naar de plek waar de rups zijn kop uit de zak steekt (of heeft gestoken). Bij zakdragers is dat altijd iets van een witte zijden kraag waar je al de eerste deeltjes opgeplakt ziet zitten. Kokermotten hebben dat niet op die manier.

Groet, Henk

Flo

Citaat van: zakdrager op september 25, 2020, 05:25:46 AM
Dus kijk even naar de plek waar de rups zijn kop uit de zak steekt (of heeft gestoken). Bij zakdragers is dat altijd iets van een witte zijden kraag waar je al de eerste deeltjes opgeplakt ziet zitten. Kokermotten hebben dat niet op die manier.

Groet, Henk

Hallo Henk,

ok bedankt voor de info.
Handig om te weten.
Al zie ik dat nu wel niet zo goed op de foto's. Waaraan zie jij het op deze foto? ik zie wel wat wit (eerder witte puntjes), is het dat dan?
Flo

zakdrager

Dag Flo,

Ik zie gewoon meteen dat het een zakdrager is ('aan alles'). Het hele voorkomen. Omdat ik dat zo zie is het wat lastig voor mij te snappen waarom een ander dat niet ziet. Ik deed een misschien niet zo heldere poging om het uit te leggen. Niet perse aan de hand van jouw foto's, want daarop is die 'kraag' niet heel goed te zien.  Vergeet dat maar, het is waarschijnlijk beter om gewoon eens flink wat foto's van kokermotten te vergelijken met foto's van zakdragers. Bij voorkeur foto's waarop ze flink groot afgebeeld staan. Succes!

Groet, Henk