ObsIdentify android: vaak geen locatie

Gestart door wstaelens, mei 24, 2020, 08:07:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

wstaelens

Nog mensen waarbij vaak geen locatie is gevonden?

Als ik bijvoorbeeld een foto neem van plant of dier ter plaatse met smartphone, en deze dan ter plaatse ingeeft in de ObsIdentify app dan zit ik vast.
Hij herkent de plant of dier maar ik kan deze niet toevoegen aan waarnemingen gezien locatie ontbreekt.

Er is zelf geen mogelijkheid om zoals bij inaturalist app de locatie manueel te verkrijgen of zelf aan te passen.
Vreemd want als ik een foto neem dan kan het voorwerp zich meters verder bevinden.

sjogro

Hallo ik gebruikte altijd de website en soms iObs omdat iObs beter lijkt te zijn in het uitlezen van tijd en locatie van geuploade foto's. (Website laat deze velden vaak leeg, en dit lijkt recent 'erger' te zijn geworden). Sinds gisteren ObsIdentify in gebruik en blij verrast met deze oogstrelende en minimalistische app.
Heel fijn om na foto ID eerst de match-resultaten te zien. Bij iObs miste ik dat, daarbij was het wel herkend of niet herkend, klaar.
Nu is mijn vraag, gaat deze verbeterde fotoherkenning interface ook naar iObs toe? Of komen deze apps ooit samen in 1 app waarin men in de app zelf simpele of geavanceerde modus kan kiezen? Voorlopig maar even blijven switchen tussen 2 apps + website. Ik maak er hoe dan ook graag gebruik van!

wstaelens

bij ObsIdentify mis ik volgende:

ik nam een foto van een zwaluw.
ik stond op de locatie waar ik de foto genomen had maar ObsIdentify had zogezegd geen locatiegegevens van de foto.

Als er geen locatie is kun je zelf via ObsIdentify niets doen, dan zit je vast.
Waarom is het niet mogelijk handmatig locatie te kiezen en bij te stellen?

Nu weet ik dat ik een zwaluw was. De suggesties waren echter niet ok, geen match. Zelf kan ik dan ook niets indienen of zeggen vogel onbekend of dergelijke.
Via ObsMapp kan ik dan niet vinden hoe ik bijvoorbeeld "zwaluw" kan ingeven, ik kan dan enkel vogel onbekend of echt een hele specifieke zwaluw kiezen.
ObsMapp is onoverzichtelijk, navigatie is ook niet logisch (forward/back nav. etc..) precies een app uit de jaren 90 voor een iPaq handheld op Windows CE.
Dan maar via de website, maar doe je dan niet omdat je vergeet en omslachtig is om dan eerst foto's van gsm op pc te zetten e.d.

ObsIdentify kan m.i. mits kleine ingrepen toch veel nuttiger gemaakt worden waardoor ObsMapp overbodiger kan worden.

(via website kan ik trouwens niet altijd "onbekend" kiezen, soms komt er 'insect onbekend', soms kan ik die suggestie zelf niet vinden, idem bij andere 'onbekende' soorten).

Gebeurt hier eigenlijk iets met deze feedback? Of is dit ook verloren moeite?

wstaelens

Citaat van: hiskodevries op juni 10, 2020, 08:59:36 AM
obsidentify is voor beginners die niets weten van kleden, gedrag etc.
Als je meer wilt installeer je obsmapp of iobs
in jouw geval dus obsmapp. Ja dat is wat ingewikkelder door de enorme hoeveelheid mogelijkheden.
Maar iedereen went daar op een gegeven moment aan.
Obsmapp en iobs worden nog steeds in de vrije tijd door Alex en Sjaak ontwikkeld.
1% van de data komt via obsidentify binnen
de overige 65% van de data komt via obsmapp en iobs binnen
(66% van de data komt via een app binnen, de rest via de website)

1%, daarmee kun je je ook de vraag stellen: waarom is het maar 1%? Waar ligt de fout?
Ik zie het niet voor "beginners", maar eerder voor "eenvoud" en "gemak".
als ik onderweg iets tegenkom heb ik vaak niet de tijd en de batterijcapaciteit om daar minutenlang op een klein scherm mee te werken.
obsidentity gebruik ik om makkelijk en snel te kunnen ingeven of om te weten wat iets iets. heb ik meer tijd, dan gebruik ik een pc met grote monitor en surf ik naar de website.

kan er bijvoorbeeld geen knop voorzien worden als de locatie niet aanwezig is deze zelf toe te voegen of te pinnen op een kaart zoals obsmapp? Wie weet maakt dit wel voor velen een groot verschil en zal zich dit vertalen in een hoger percentage. (obsmapp is nu eenmaal qua user interface niet sexy en niet duidelijk qua navigatie en icoontjes).

mocht de obsidentify app zo gebruiksvriendelijk zijn en eenvoudig zijn zoals inaturalist app, dan denk ik dat je percentages snel zullen wisselen. (nuja, dit is maar mijn eigen mening en ervaring als full-time software ontwikkelaar.)

Lowieke

Voor beginners of niet, het is niet prettig dat de geolocatie niet goed werkt. Waar obsidentify zegt dat er geen loctieinformatie in de genomen foto zit kan ik diezelfde foto invoeren in obsmapp en alle data wordt keurig uit de foto gehaald. Dit op een Nokia 8.2, Android 10.
Jeroen.

Jo Seegers

Ook ik gebruik regelmatig Obsidentify. Handig als je gewoon wilt weten wat je ziet. Als het bijzonder is kun je het dan meteen registreren. Lekker snel. Het probleem lijkt te maken te hebben met de Android versie. Ik heb een nieuwe mobiel met Android 10. Het is me daarmee nog nooit gelukt om een locatie te verkrijgen. Met mijn vorige mobiel met Android 9 was dat geen probleem.
Ik zou het toch fijn vinden als daar iets aan gedaan kan worden. Niet alleen frustrerend voor mij maar ook voor beginnelingen waar in dit draadje op gewezen wordt.
Gr. Jo

Timo Roeke

Momenteel is de ontwikkelaar van de app op vakantie. Ik ga dit met hem oppakken zodra hij terug is.
Zelf gebruik ik ook Android 10 en heb geen enkel probleem met de 'locatie'. Wellicht is het probleem toch van andere aard.

marcel234

Citaat van: Lowieke op augustus 06, 2020, 23:01:43 PM
Voor beginners of niet, het is niet prettig dat de geolocatie niet goed werkt. Waar obsidentify zegt dat er geen loctieinformatie in de genomen foto zit kan ik diezelfde foto invoeren in obsmapp en alle data wordt keurig uit de foto gehaald. Dit op een Nokia 8.2, Android 10.
Ik denk dat de ontwikkelaar wel behoefte zal hebben aan een fotobestand waar dat  reproduceerbaar mee is.

Timo Roeke

Zijn het foto's die gemaakt zijn door middel van de app of zijn het foto's die al in de galerij stonden?

Jo Seegers

Ik heb Android 10 in gebruik. Foto's worden door Obsidentify gemaakt. Locatie ontbreekt.
Ik heb intussen wel een truc ontdekt om dat probleem te omzeilen. Ik heb Obsmapp actief. Locatie staat daar aan. Als ik dan Obsidentify gebruik hebben de foto's wél een locatie. Mogelijk dat ook een andere app dan Obsmapp die locatie gebruikt hetzelfde effect geeft.
Gr. Jo

marcel234

Citaat van: Jo Seegers op september 13, 2020, 00:29:49 AM
Ik heb intussen wel een truc ontdekt om dat probleem te omzeilen.
Je kunt ook foto's maken met een daar voor geschikte camera-app en die importeren in ObsIdentify.

Jo Seegers

Hisko, de instellingen zijn zoals door jou aangegeven.
Ik heb vandaag weer een nieuwe update voor mijn Oneplus Nord gekregen. Ik zal morgen nog eens testen. Je weet maar nooit.

Timo Roeke


Jo Seegers

Update van de Oneplus Nord heeft geen effect. In ieder geval werkt het actief hebben van Obsmapp perfect. Zonder werkt het niet.

Jo Seegers

Hisko,
Het overnemen van het scherm gaat dusdanig snel dat ik helemaal niets kan zien. De app heet gewoon Camera. Dat heb ik uitgevogeld door de camera open te laten staan en via instellingen en apps te kijken naar de actieve apps. De app heeft toegang tot locatie.
Het probeersel verandert niets. Opmerking: punt 4 was al OK.
Ik ga zelf ook nog maar eens wat zoeken.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.
Gr. Jo

Jo Seegers

Hisko,
Tja, het kan verkeren. Ik zoek nog wel verder. Maar ik heb een bypass en misschien moet ik toch maar Obsmapp gaan gebruiken.
Bedankt voor de moeite.
Gr. Jo