veren aan zee. ⇒ jan-van-gent, storm-kok- mantel- en zilvermeeuw en alk/zeekoet

Gestart door Jeroen Hoek, september 08, 2020, 22:23:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

weet iemand van welke vogels deze veren zijn? de lagen op het strand bij Schoorl.
als er vraag is naar foto's van een individuele veer kan ik die toevoegen.
al vast dank!


Ik heb even de veer die bij mij de meeste vraagtekens heeft even lans het meetlintje gedaan voor de maten.
ze zijn allemaal (vrij) groot, (op die van rechtsonder na dan ;))

met vriendelijke groet, Jeroen

OJGoreng

De twee linksboven zijn handpennen van een kokmeeuw. Die ernaast en op de andere foto idem van een wulp. De rest vind ik wat ingewikkelder, al zullen die zwartegrijze veren met witte top vast van een kleine mantelmeeuw zijn.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jeroen Hoek

#2
ik heb ze even in groepen op de foto gezet;

witbruin


de kleine



en de meeuwenveren

met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

mijn eerste indruk was dat de drie bruine van een jager ofzo zijn, en de kleine van een alk  :huh: :huh:
van meeuwenveren weet ik al helemaal niets, want voor dinsdag ben ik al acht jaar niet op het strand geweest. :blink:
met vriendelijke groet, Jeroen

OJGoreng

Die groep op de onderste foto lijkt me adulte Kleine Mantelmeeuw, behalve die veel lichter grijze in het midden, die dan van zilvermeeuw zal zijn. Die andere vind ik lastiger, maar eigenlijk liggen daar dezelfde soorten voor de hand, maar dan veel jonger, rui van eerste naar tweede kleed ofzo.

Jagers en alken verschijnen hier vooral op trek, en dan is rui onwaarschijnlijk, al ken ik de rui van die soorten bepaald niet uit mijn hoofd. De enige jager van formaat grote meeuw heeft het wit bij de handpennen niet alleen op de binnen-, maar ook op de buitenvlag zitten, dus valt sowieso af.
Met vriendelijke groet, Zainal

Jeroen Hoek

Bij de kleinste dacht ik aan een alk, want ik heb armpennen van een kleine alk, en die lijken er precies op, alleen zijn die nòg kleiner  :blink:


met vriendelijke groet, Jeroen

OJGoreng

Oef, daar durf ik echt geen uitspraak over te doen. Qua tekening lijkt het inderdaad prima te kloppen, maar als ik alkenarmpennen opmeet lijken die groter, zo'n 6-7 com. Geen idee hoe groot de variate is.
Met vriendelijke groet, Zainal

keesschreven

#7
Hoi Jeroen,

Foto 1: kokmeeuw (2x) - wulp - jan-van-gent (3x) - grote (of kleine?) mantel. Onder: grote mantel en alk/zeekoet.

Foto 2: de wulp

Foto 3: de jan-van-genten

Foto 4-5: alk/zeekoet

Foto 6: stormmeeuw (2x) - kleine/grote mantel - zilvermeeuw (2x) - grote mantel (2x)

Foto 7: alk/zeekoet - en vermoedelijk kleine alk
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Jeroen Hoek

Bedankt Kees!
ik heb daar ook jan-van-genten gezien, maar de soort kwam niet bij me op toen ik deze veren vond.
Leuk, weer een paar nieuwe soorten voor mijn verzameling.
met vriendelijke groet, Jeroen