Miljoenpotenplaag!

Gestart door Dragonfly, augustus 22, 2005, 09:03:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Sinds ongeveer 3 weken heb ik in mijn flat (3de verdieping) iets wat lijkt op een miljoenpotenplaag. Heb in 3 weken tijd al 8 miljoenpoten laten "vliegen" van het balkon :mellow:

De exacte naam ben ik nog niet uitgekomen, in elk geval 20 segmenten met 2 paar poten per segment. Ook heeft elk segment aan beide kanten een soort uitsteeksel, beestje is dus niet rond. Ik heb helaas geen digitale camera, het gaat mij eigenlijk ook niet zo om de naam (alhoewel de oxidus gracilis uit de Insectengids van Chinery het meeste in de buurt komt).

Wie kent het fenomeen van die beesten in huis? Moet ik op zoek naar een broedplek ofzo? Ik vind het te toevallig worden...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Stippen

#1
Is het niet dezelfde die telkens weer omhoog klimt?  :D
Groet,
Kees van der Krieke | stippen.nl

mrkreeft

mischien wel met de lift naar boven gekommen

maar heb je toevallig ook knaagdieren of konijnnen in je flatje??

gardensafari

Misschien gaat het om Schizophyllum sabulosum. Dat is een echte klimmer die graag in bomen en struiken klimt, maar ook muren interessant vindt en tot grote hoogte kan stijgen!

Hoe je die moet bestrijden weet ik niet. Ik denk dat dat ook niet goed lukt, want ze komen gewoon van buiten.....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Dragonfly

Bedankt voor het meedenken!
Knaagdieren heb ik niet, wel een kat (die niet buiten komt) en 2 roodwangschildpadden.

En voor de flat staan enkele hele grote bomen... dus misschien toch via de bomen. Blijft het apart om op het tapijt die beesten te vinden... gisteravond weer eentje gevonden...
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

mrkreeft

heb je toe vallig geen buurman of buurvrouw met een digicamera ben wel nieuwschierig welke het nou is hoor???en hoe ze daar dan kommen???

groetjes  :hehe:  

Dragonfly

Vanmorgen weer een nieuw exemplaar gevonden die over het tapijt kroop. Morgen zie ik iemand met een digitale camera, dus zal proberen een foto te maken.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

florisbrekelmans

Volgens je beschrijving zou je best met Oxidus gracilis (Kasplatrug) te maken kunnen hebben. Het is een kastanjebruine soort met lichte pootjes die regelmatig in tuincentra voorkomt. Het dier zit bij mij in een plantenbak, met een palm uit Tuincentrum Overvecht in Utrecht. Verder loopt de soort rond in enkele kassen in Diergaarde Blijdorp. Daar leeft Oxidus in de zomer ook buiten, maar ik vermoed dat de meeste exemplaren 's winters sterven. Voorzover ik weet veroorzaken ze geen schade en vreten ze alleen plantenresten (maar of dat ook geldt in hoge dichtheden.....?). Als je over de soort wrijft ruik je een typische geur, veroorzaakt door, als ik me niet vergis, het vrijkomen van hydrocyaanzuur.

Overigens staan op internet behoorlijk wat foto's (google, afbeeldingen).


Dragonfly

#8
Bedankt allen! Hij lijkt inderdaad erg op de soort die door Floris is voorgedragen.
Toch wil ik jullie de vanmiddag gemaakte foto's niet onthouden  ^_^

Het donkere uiteinde komt door opgehouden ontlasting denk ik.
Scherper en groter kon ik ze niet krijgen met de geleende digitale camera...

Dit zijn dus de beestjes waarvan ik er steeds meer vind in huis  :(

Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

florisbrekelmans

Hmm, als dit volwassen beesten zijn is het zeker geen Oxidus gracilis! Wat het wel is durf ik je niet te zeggen. Je zou je foto eens door kunnen sturen naar de Plantenziektekundige Dienst in Wageningen, mogelijk dat zij de soort op naam kunnen brengen.

Groet,

Floris

gardensafari

Schizophyllum sabulosum valt nu ook af.....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.