welke foto is de beste

Gestart door Jeroen Hoek, augustus 21, 2020, 17:52:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Hoek

Hallo mensen,
Laatst ben ik op boomkikkersafari geweest, met veel succes.
ik heb veel foto's gemaakt, maar welke is het best?  Ik geef ze voor het gemak maar even een letter  :blink:

foto A:


foto B:


foto C:


foto D, deze foto is met een betere camera gemaakt:


foto E:


foto F deze kijkt lekker vrolijk  ;) :


foto G:


foto H:


foto I:


En de laatste foto J:

met vriendelijke groet, Jeroen

Bart van Hoogstraten

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

koenv

H

(ik vind C jammer genoeg net te onscherp)
mvg

Koen

jck

Dat is afhankelijk van welke criteria je gaat toepassen.

H laat iets zien over leefwijze en biotoop :right: (jammer van de stront in de voorgrond). Biologisch de beste, vind ik.
Als ik eentje moet inlijsten en ophangen, kies ik E. De kikker ziet er levend uit, compositie niet slecht, alleen ietsjes donkerder maken in Photoshop.

Sorry, jongens, maar ik vind C helemaal niet leuk. Niet scherp en met zo'n open bekkie niet te zien of het beestje dood, stervend of heel ongelukkig is.

James :blink:


Henri van Dodeweerd

Qua scherpte ben ik het zeker met je eens. Dat is bij meer foto's het geval. Maar de rest vind ik qua compositie wat standaard. Begrijp me niet verkeerd die vind ik ook zeker leuk. Ik koos vooral voor C voor de houding die grappig vind.

PS. Ik heb nog nooit een boomkikker gezien en zou met elke foto blij zijn ;D
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Jeroen Hoek

#6
op foto C is het diertje niet ongelukkig ofzo hoor, hij (of zij) probeerde een vlieg te vangen, wat mislukte.
hier nog een foto, ongeveer een seconde na foto C. je ziet een bewogen vlek bovenin, dat is de vlieg die net op tijd wegvliegt.


over foto G; dat friemeltje op de voorgrond is (volgens mij) geen poep, maar een stukje verdroogde braam.
(op de foto hierboven hangt ook zo'n verdroogde braam)

En wat vinden jullie van A en B?
met vriendelijke groet, Jeroen

Lowieke

Jeroen.

gbeersma

Waarom is het interessant welke foto anderen het beste vinden?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Jeroen Hoek

#9
omdat ik er eentje uit wil printen en ophangen.
Ik kan zelf niet kiezen en was gewoon benieuwd wat jullie er van vinden.
ik plaats dit ook in 'praat maar raak'. dat forum is volgens mij bedoeld voor dit soort niet persé belangrijke dingen.
met vriendelijke groet, Jeroen

jck

A: ik denk zelf dat als je hem beeldvullend hebt, moet ie echt scherp zijn, tenzij de onscherpte een extra artistieke iets toevoegt.
B: best leuke foto maar niet mijn favoriete. (De vlieg van C ook boven in beeld te zien)
E:  :duim: :duim: :duim:

James

Jeroen Hoek

iets donkerder is E ook beter:

dit is het origineel van A, alleen hier is de kikker scherp maar wel erg klein

met vriendelijke groet, Jeroen

jck

Erg klein zijn hoeft niet een probleem te zijn - denk bv aan al die prachtige zoekplaten waar het beestje een fantastische camouflage heeft. Neem me niet kwalijk als je de info in de link al kent -

https://vinkacademy.nl/fotografietips/compositie-de-regel-van-derden-de-gulden-snede-en-het-verschil/

en in de bijlage zie je hoe je foto eruit kan zien (ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik het door Photoshop heb gehaald) als het oog precies op de kruispunt staat.

James

Jeroen Hoek

#13
die bijlage is echt mooi!
over camouflage gesproken; hier een foto:
(ook een boomkikker)


met vriendelijke groet, Jeroen

jck

Leuk, hoor! Zou heel goed passen in deze (helaas in de vergetelheid geraakte) topic-

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,43335.1350.html

James

Jeroen Hoek

Citaat van: jck op augustus 22, 2020, 22:45:16 PM
Leuk, hoor! Zou heel goed passen in deze (helaas in de vergetelheid geraakte) topic-

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,43335.1350.html

James
ik heb de foto gewoon geplaatst, en ze hebben de boomkikker gevonden :blink:
met vriendelijke groet, Jeroen

Jeroen Hoek

#16
het is me eindelijk geluk;
ik heb de gladde slang gezien!
alleen mag ik niet zeggen waar  ;) ;)

ik vind dit gewoon even leuk om te ze zeggen  :angel:
met vriendelijke groet, Jeroen

grunsven

Leuk dat je een gladde slang gevonden hebt. Maar heb je een ontheffing om een gladde slang te mogen hanteren? Dit is een beschermde diersoort. Je mag ze bekijken en fotograferen maar niet verstoren en zeker niet oppakken (tenzij je een ontheffing hebt).
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Hoek

#18
dit dier lag te 'zonnen' (bewegingloos liggen) op een pad waar regelmatig fietsen rijden. om z'n dood te voorkomen heb ik hem opgepakt en aan de kant gezet.
overigs was het dier ook niet gestresst, hij vond mijn hand wel lekker warm. anders zal ik ze ook niet hanteren.
met vriendelijke groet, Jeroen

grunsven

Begrijpelijk dat je de slang in zo'n geval verplaatst. Op waarneming.nl zijn we wel terughoudend met foto's van beschermde dieren in de hand.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Jeroen Hoek

Dat begrijp ik, anders zal ik reptielen ook niet oppakken. Iemand zei ooit dat ze stressgevoelig zijn, en dat je ze alleen op moet pakken als je zo z'n leven kan redden
met vriendelijke groet, Jeroen

gbeersma

Als je hem even aangeraakt had was hij echt wel vertrokken, dus oppakken om zijn leven te redden, hoe goed bedoeld ook, lijkt me persoonlijk onzin.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Jeroen Hoek

Er zat niet veel beweging in, misschien te koud, of heeft iemand er al op gestaan ofzo.
Hij bleef ook rustig op mijn hand, en ik ging er uiterst voorzichtig mee om.
Ik denk niet dat het veel kwaad kon wat ik heb gedaan, maar ik zal de volgende keer als ik een reptiel in zo'n situatie tegenkom hem op een andere wijze aan de kant brengen.
met vriendelijke groet, Jeroen

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

jva

Jeroen, ik liep toevallig tegen dit topic aan. Ik ben geen admin, maar het valt me wel op dat je (in je jeugdige enthousiasme?) veel handfoto's hebt van allerlei dieren. We maken ons er denk ik -in meer of mindere mate - allemaal wel eens (een keer) schuldig aan, maar probeer er geen gewoonte van te maken zou ik willen meegeven en al helemaal geen foto's ervan posten op waarneming.nl. Dat wekt echt de verkeerde indruk.

Van die gladde slang snap ik overigens wel dat je het dier even snel geholpen hebt om uit de gevarenzone te komen. Het is o.a. hier in het zuiden ook een groot probleem dat (o.a.) juveniele slangen massaal platgereden worden op fietspaden (die bovendien in aantal en omvang overal lijken toe te nemen). Ik denk overigens dat je nog wel een berichtje van Remon (admin) kan verwachten om de handfoto's van het dier te verwijderen.. ;D

Ik woon overigens vlakbij het gebied waar jij kennelijk je 'boomkikkersafari' hebt gehouden. Eén van de beste boomkikkergebieden van Nederland en de populatie daar doet het goed, zo goed zelfs dat dieren op tal van andere plekken in de omgeving opduiken (mensen met een vijver in de tuin in die omgeving zullen het 's nachts wel weten..). Dat gezegd hebbende..het kerngebied waar het gros van de populatie zit is niet vrij toegankelijk..

Tip: neem de tijd, je hoeft niet je bucket list af te raffelen. Er zijn normaliter - nu in Corona tijd wat minder - ook genoeg excursies waar je je bij kunt aansluiten en dan heb je ook genoeg gelegenheid om dieren te zien én fotograferen. --> https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,473460.0.html

Succes!
Jelle

Jeroen Hoek

#25
Citaat van: jva op september 23, 2020, 09:36:20 AM
Jeroen, ik liep toevallig tegen dit topic aan. Ik ben geen admin, maar het valt me wel op dat je (in je jeugdige enthousiasme?) veel handfoto's hebt van allerlei dieren. We maken ons er denk ik -in meer of mindere mate - allemaal wel eens (een keer) schuldig aan, maar probeer er geen gewoonte van te maken zou ik willen meegeven en al helemaal geen foto's ervan posten op waarneming.nl. Dat wekt echt de verkeerde indruk.

Van die gladde slang snap ik overigens wel dat je het dier even snel geholpen hebt om uit de gevarenzone te komen. Het is o.a. hier in het zuiden ook een groot probleem dat (o.a.) juveniele slangen massaal platgereden worden op fietspaden (die bovendien in aantal en omvang overal lijken toe te nemen). Ik denk overigens dat je nog wel een berichtje van Remon (admin) kan verwachten om de handfoto's van het dier te verwijderen.. ;D

Ik woon overigens vlakbij het gebied waar jij kennelijk je 'boomkikkersafari' hebt gehouden. Eén van de beste boomkikkergebieden van Nederland en de populatie daar doet het goed, zo goed zelfs dat dieren op tal van andere plekken in de omgeving opduiken (mensen met een vijver in de tuin in die omgeving zullen het 's nachts wel weten..). Dat gezegd hebbende..het kerngebied waar het gros van de populatie zit is niet vrij toegankelijk..

Tip: neem de tijd, je hoeft niet je bucket list af te raffelen. Er zijn normaliter - nu in Corona tijd wat minder - ook genoeg excursies waar je je bij kunt aansluiten en dan heb je ook genoeg gelegenheid om dieren te zien én fotograferen. --> https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,473460.0.html

Succes!

Het klopt inderdaad dat ik veel dieren hanteer. Veel van deze dieren komen uit een groentekas op een tuinderij waar ik werk. En als een libel, vlinder of ander insect de kas in komt, komt hij er zelden levend uit... Ze blijven tegen het planvond aanvliegen, omdat ze doorzichtig plastic niet kennen. En vallen tenslotte uitgeput, dood neer. Daarom vang ik ze, en laat ik ze na een snelle (hand)foto buiten weer vliegen. Anders handteer ik ook kikkers e.a. als ze op fietspaden en autowegen zitten. Ik weet dat ik met het hanteren van amfibieën ook virussen kan verspreiden (ranavirus), en probeer ze daarom zo min mogelijk aan te raken. Ik heb vorige week ook zandslakken in de hand gehad, maar volgens mij zijn er geen wetten over het hanteren van slakken, en natuurlijk heb ik ze na de foto gewoon terug gezet op de plek waar ik ze vond. Ik pak soms ook gewoon een dier op ter determinatie, of voor een foto. Maar ik zal terughoudender zijn in het plaatsen van dit soort foto's.

Het boomkikkergebied, dat in Noord-Brabant ligt is een toegestaan gebied om boomkikkers te kijken. Een vriend van mij is er met een kenner heen geweest, een paar weken voordat ik er naar toe ben gegaan. De vriend raadde het mij aan als goed gebied om legaal boomkikkers te zien. Als je in googlemaps kijkt naar het gebied, is het eerste wat je ziet een plaatje van een boomkikker, (wat eigenlijk helemaal niet goed is, vind ik) en er zijn daar meerdere wandelroutes, die iedereen mag lopen. Ik wist toen ik daar liep niet precies waar de kikkers zaten totdat ik bij een bramenstruikwal aankwam waar minstens vijf mensen met hun telelens in de bossage zaten te fotograferen. Ik heb netjes afstand gehouden, (zowel tot de mensen als tot de kikkers, daarom zijn mijn foto's niet al te scherp). En ik kwam ook buiten dat bomkikkerstukje ook geregeld mensen tegen, die naar de kikkers toe liepen (en vroegen of ik ze al gezien had, en zo ja waar). Ik kan niet geloven dat dit dan een afgesloten en/of verboden gebied is. (rondom de bramenstruiken zag je ook 'olifantenpaadjes' omdat zoveel mensen er al om heen gelopen hadden.) Helaas kwamen sommige mensen te dicht bij voor een foto dat ze daarmee de kikkers stoorde...

En als het beter is als ik de 'handfoto's' van de gladde slang verwijder, dan doe ik dat hoor. :blink:

Zo'n excursie lijkt me zeker leuk, als het lukt wil ik daar volgende zomer ook een keer aan meedoen.
met vriendelijke groet, Jeroen