Welke scope zouden jullie kiezen?

Gestart door Maco1166, augustus 14, 2020, 02:29:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maco1166

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op het forum. Binnenkort wil ik mijn eerste scope gaan aanschaffen. De keuze is echter zo enorm, dat ik door de scopen het bos niet meer zie. Ik ben heel geïnteresseerd in jullie ervaringen met de scopen die ik zal opnoemen. Verder ben ik benieuwd welke jullie zouden kiezen
Mijn lijstje met mogelijke scopen is als volgt:

- Swarovski ATS 80 met 25-50x
- Swarovski ATS 65 met 25-50x
- KOWA TSN 883
- Meopta Meostar S2
- Havik 82 SE met 25-50x
- Vortex Razor HD85
- Zeiss Conquest Gavia 85

Op dit moment ben ik zeer geneigd te gaan voor de Swarovski ATS 80... Wat denken jullie? Ik hoop dat door at discussie en ervaingen van jullie, het lijstje te gaan inkorten, zodat er uiteindelijk 1 zal overblijven.

MIjn hobby is ook fotografie, dus ik wil heel graag gaan digiscopen.

Leuk om onderdeel te zijn van het forum en ik ben heel benieuwd naar jullie mening

Wilfred

Nou nou, das niet het minste lijstje om uit te kiezen. ;)
Kijk dan vooral ook waar de meest praktische digiscoop accesoires van verkrijgbaar zijn.
Ik zou overigens niet al te zwaar op digiscopen inzetten.
Als fotografie je hobby is dan is de kans erg groot dat je uiteindelijk toch met een losse camera/telelens rondloopt waarmee je echt veel flexibeler bent.
Digiscopen is toch erg statisch en beperkt in veel gevallen, met name doordat het niet zonder statief kan.
Ik heb het een blauwe maandag geprobeerd maar was er snel mee klaar (hulde voor de volhouders).

Maco1166

Je hebt natuurlijk gelijk. Allereerst wil ik een scope die het beste is (uit dat rijtje waarschijnlijk) voor het waarnemen. Dat is het doel.
Digiscopen is een leuk iets om te proberen en kan leuke plaatsjes opleveren.

Dus...welke scope is volgens jou/jullie de beste scope?

Lowieke

Ik heb een tijdje geleden voor (gedeeltelijk) dezelfde keuze gestaan ATS80 of TSN883 en het is de laatste geworden. Ik vind de Kowa iets prettiger kijken, geen idee waar dat aan ligt, misschien dat het occulair beter bij mijn hoofd/oogkas past. Pluspunt voor de ATS vind ik het grote scherpstelwiel. Als je wilt digiscopen dan is Swarovski wellicht de betere keuze vanwege digiscoopadpaters die ze voor hun scopes aanbieden. Ik heb voor Kow ook naar zo'n adapter gekeken en degene die je op je DSLR of systeemcamera schroeft heeft, zo lijkt het, geen ingebouwde lens of andere glasafscheiding maar is slechts een holle "pijp" waardoor het inwendige van je camera bloot staat aan de elementen.
Jeroen.

Bart van Hoogstraten

Ik weet niet hoe het met andere scopes gesteld is maar met mijn Swarov 80HD met 20-60 oculair digiscoop ik zonder adapter en gewoon met de telefoon (Samsung S8). Als je de lenskap uitdraait en de telefoon ertegen drukt heb je precies de goede afstand om scherpe telefoonfoto's te maken. (Let op. Dit kan alleen met smartphones zonder multiple lens-systeem). Bijgaande foto van een Wespendievennest maakt ik van een meter of 50 afstand. De oorspronkelijke foto is uiteraard rond maar dit is daar een uitsnede van.

Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Maco1166

Bedankt voor de reacties. Mooie foto Bart.

Ik ga kiezen tussen:
- Kowa TSN 883
- Swarovski ATS 80 HD
- Swarovski ATS 65 HD

De KOWA schijnt buitengewoon goed te zijn (ook om evt. te digiscopen)

bramquist

Citaat van: Maco1166 op augustus 17, 2020, 17:48:50 PM
Bedankt voor de reacties. Mooie foto Bart.

Ik ga kiezen tussen:
- Kowa TSN 883
- Swarovski ATS 80 HD
- Swarovski ATS 65 HD

De KOWA schijnt buitengewoon goed te zijn (ook om evt. te digiscopen)

Advies:
Ga met dit lijstje naar een goede winkel en testen maar. Het laatste stapje is toch heel persoonlijk.

Waarom heb je trouwens de ats 65 nog op het lijstje staan?
Groeten,

Bram Quist

Maco1166

De ats 65 staat nog op de lijst, omdat ik nog een klein beetje aan het nadenken ben over meer handzaamheid. Als de kwaiteit van het beeld echter beduidend beter is dan bij de 65, dan kies ik toch zeker voor 1 van beide grotere diamters

Simric

#8
Ik ben bevooroordeeld. Want heb zelf de ATS 65. Waarom 65 en niet 80? Handzamer kleiner en iets goedkoper.

Sta je veel stil of ga je veel wandelen? 80/65. Of vogel je voornamelijk overdag met mooi weer (65). Of ook vaak in slechtere lichtomstandigheden (en/of grotere vergrotingen (80). Ik ben blij met mijn 65 en in 10% van de gevallen wens ik een 80.

Om te voorkomen dat je na twee jaar toch meer lichtsterkte wilt kan je beter meteen voor de ATS 80 gaan. Krijg je geen spijt van. 65 of 80. Het is allebei gedoe om mee te nemen. Vergeet geen goede statief en statiefkop
Mvg, R.G.