Project Zuidelijke glazenmaker

Gestart door Niek Haak, juni 24, 2020, 10:34:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

Niek Haak

Geachte waarnemers,

bij deze vraag ik jullie medewerking voor een nieuw libellen project door het beschikbaar stellen van foto's van de Zuidelijke glazenmaker. Hieronder een toelichting op het onderzoek met in een tweede bericht details over hoe je mee kunt doen. Ik houd me aanbevolen voor tips en als er vragen zijn zal ik proberen die te beantwoorden en de informatie hier indien nodig aanpassen.

Toelichting project:

Ik experimenteer met individuele identificatie van libellen op basis van hun secundaire vleugeladerpatroon, vergelijkbaar met herkenning van mensen via vingerafdrukken. Deze ID methode is zeer betrouwbaar want het vleugeladerpatroon blijft gedurende de volle levensduur van de libel (imago) onveranderd. Door een libel via foto individueel te herkennen kun je soms interessante informatie achterhalen, bijvoorbeeld of ze terugkomen op een bepaalde plek of zich verplaatsen naar elders. In de afgelopen twee jaar heb ik deze methode gebruikt met mijn eigen foto's van de Paardenbijter. Nadere informatie hierover is te vinden in de referenties onderaan.

In 2020 wil ik proberen te achterhalen of Zuidelijke glazenmakers in de buurt blijven waar ze uitsluipen (of voor het eerst zijn waargenomen), of later ook elders opduiken en zich wellicht over grotere afstanden verplaatsen. Omdat de Zuidelijke glazenmaker nog relatief zeldzaam is en makkelijk opvalt is deze heel geschikt voor mijn onderzoek. De Zuidelijke glazenmaker lijkt wat betreft vleugelbouw op de Paardenbijter. Van de Paardenbijter is bekend dat die over grotere afstanden kunnen migreren. Bij mijn onderzoek in Zeeland in 2018/2019 bleek dat de meeste exemplaren hooguit 1-2 dagen op dezelfde locatie blijven en dat slechts een paar procent later nog een keer op diezelfde plek teruggezien wordt; er is dus sprake van gericht zwerven of migratie. Dit soort verplaatsingen vertellen niet alleen iets over een individu maar ze spelen ook een rol bij bijvoorbeeld verspreiding van een soort in de loop der jaren. Mijn aandacht gaat in eerste instantie uit naar waarnemingen uit Zeeland, maar afhankelijk van het aantal waarnemingen en kwaliteit van de beschikbare foto's wil ik dit uitbreiden naar heel Nederland. Of de Zuidelijke glazenmaker net zo reislustig is als de Paardenbijters in Zeeland moet nog blijken.

Mijn ID methode is nog niet bruikbaar om migratie van Paardenbijters naar andere locaties te volgen omdat die in véél grotere aantallen voorkomen en dan voor identificatie een computer programma nodig zou zijn dat betrouwbaar en snel een individu kan terugvinden uit vele honderdduizenden (minimaal) exemplaren, als we naar heel Nederland kijken. Bij de Zuidelijke glazenmaker gaat het nog om een beperkt aantal individuen waardoor de studie beter uitvoerbaar is.

Om een libel te kunnen identificeren heb ik een foto nodig waarop het (secundaire) vleugeladerpatroon en de individuele vleugelcellen goed zichtbaar zijn. De foto's op waarneming.nl hebben daarvoor onvoldoende details, maar meestal kan ik op basis van de daar geplaatste foto's wel inschatten of een foto mogelijk geschikt is voor identificatie. Om de vleugeladers duidelijk te zien zal doorgaans een scherpe foto nodig zijn waarop de hele libel (minimaal) 2-4 Megapixels groot is; foto's op waarneming.nl zijn 0.5-1 Megapixels en de libel is dan vaak maar een deel van de foto.

Een probleem bij een dergelijk project is dat we met een relatief klein aantal libellen waarnemers zijn die alleen sporadisch waarnemen op een beperkt aantal locaties, en die lang niet altijd in de gelegenheid zullen zijn om een goede foto van de Zuidelijke glazenmaker te maken als ze die zien. Als een libel zich al verplaatst tussen waarnemingslocaties zullen we dat vaak niet te weten komen, we moeten het doen met de weinige exemplaren die wél herhaaldelijk gefotografeerd worden – op dezelfde locatie of misschien heel ergens anders in Nederland. Naarmate de techniek vordert verwacht ik dat dit soort methodes een interessante bijdrage kunnen leveren om meer te leren over libellen en wellicht ook hulpmiddelen opleveren die voor andere waarnemers bruikbaar zijn.

Wie is Niek Haak?

Ik ben een enthousiast libellen fotograaf en ben mij gaandeweg gaan interesseren voor diverse wetenschappelijke vragen rond libellen. Ik ben opgeleid als biochemicus maar dit is een privé project ("citizen science") dat niet gebonden is aan enige universiteit, onderzoeksinstelling of andere instantie. Alles gebeurt op vrijwillige, niet-commerciële basis. Hopelijk bent u net zo enthousiast als ik om meer te leren over onze libellen!


Referenties:

Identificatie van individuele libellen Haak N. 2019
Brachytron 20 (1): 3-17. https://www.brachytron.nl/brachytron-201/
dit tijdschrift is alleen beschikbaar voor abonnees  / leden NVL

Identificatie van individuele libellen Haak N. 2019
http://www.vlinlibzeeland.nl/wp-content/uploads/2019/12/Prikkebeen-2019-3.pdf
eenvoudiger versie van Brachytron artikel met enkele updates, zie pagina 9-16
(PDF bestand – waarschuwing: website is soms traag)

Individual identification and tracking of Aeshna mixta dragonflies
https://www.researchgate.net/publication/340621982_Individual_identification_and_tracking_of_Aeshna_mixta_dragonflies
engelstalig, met nadruk op meest recente (2019) Paardenbijter onderzoek

Niek Haak

#1
Hoe kunt u meedoen aan het project ?

1. Wat ik nodig heb zijn waarnemingen uit 2020 in Nederland (waarnemingen van net over de grens in België ook welkom) met een voor identificatie geschikte foto van een Zuidelijke glazenmaker. Ik controleer zelf regelmatig wat er op waarneming.nl gemeld wordt, welke foto's mogelijk voor identificatie bruikbaar zijn en zal vervolgens de waarnemer mailen via waarneming.nl met de vraag om een betere versie van de betreffende foto op te sturen.
Als u in 2020 een Zuidelijke glazenmaker gefotografeerd hebt in Nederland die niet op waarneming.nl gemeld is of aanvullende foto's hebt die mogelijk geschikt zijn voor identificatie, dan is die informatie ook van harte welkom. Wanneer u geen (geldig) email adres gebruikt bij uw meldingen op waarneming.nl dan kan ik u niet mailen en hoop ik dat u uit eigen beweging meedoet door mij een bericht te sturen.

2. Bij een melding die op waarneming.nl staat is het voldoende om bij foto's insturen het nummer van de waarneming te vermelden (staat op de website bovenin de URL). Anders graag de naam van de waarnemer/fotograaf, de datum/tijd en de waarnemings locatie doorgeven. Tijdstip van de waarneming is nuttig maar niet noodzakelijk en voor de locatie is geen hoge nauwkeurigheid nodig (plaatsnaam / gebied is voldoende).
Behalve deze gegevens heb ik een betere kwaliteit foto nodig dan de versie die op waarneming.nl staat. Wanneer er geen betere versie van de foto beschikbaar is jammer, volgende keer beter :) Stuur alleen .jpg bestanden (geen RAW/ NEF etc.) en bij voorkeur alleen het deel van de foto waarop de libel staat (maar de hele foto is ook goed). Het is voor mij handig als de EXIF informatie van de foto voor datum/tijd opname nog aanwezig is.

3. Uw foto wordt alleen gebruikt voor het opbouwen van een ID database van de libellen voor dit project. De foto blijft uw eigendom en wordt niet gepubliceerd of anderszins gebruikt. U mag de foto desgewenst bewerken met een grote copyright melding er overheen o.i.d, zolang ik de vleugeldetails maar goed kan zien. Mocht ik t.z.t. voor een artikel een foto eventueel willen publiceren (omdat er iets interessants gevonden is) dan gebeurt dat altijd in overleg met de fotograaf.

4. Het heeft mijn voorkeur als u de foto's naar mij mailt zodra die gemaakt zijn, maar als u liever aan het eind van het seizoen alle geschikte foto's in één keer opstuurt dan mag dat ook. Direct opsturen is voor mij wel handiger om sneller te kunnen inspelen op de waarnemingen en vooral om te zien hoeveel foto's van voldoende kwaliteit zijn voor het project. Mijn email adres heeft een beperking van 20 MB per mail bericht; sommige mailsystemen hebben kleinere limieten. Als het niet lukt om een email bericht met foto te versturen is waarschijnlijk de foto bijlage te groot. Voor grotere (aantallen) bestanden kunt u een datatransfer service zoals WeTransfer gebruiken, een link naar uw bestanden op Google Drive etc.

5.  Ideaal is als alle vier de vleugels duidelijk zichtbaar zijn, met alle aders scherp in beeld en met de libellenvleugels in het scherptevlak van de camera (vleugels loodrecht op de as van de lens). In de praktijk zal dat meestal niet lukken. Als slechts twee vleugels grotendeels duidelijk op de foto staan kan dat al voldoende zijn voor identificatie. Ook vliegfoto's kunnen geschikt zijn mits een voldoende groot deel van de vleugel(s) scherp op de foto staat. Als stukjes van de vleugel afgedekt zijn door bijv. bladeren of schaduw of er is een zeer onrustige achtergrond dan is dat lastiger om te gebruiken maar de foto kan nog steeds geschikt zijn voor identificatie.

6. Ik zal voorlopige resultaten van het project hier op het forum melden, bijvoorbeeld als een gefotografeerde libel al eerder gezien is op een andere locatie of later nog een keer ergens anders gezien wordt. Bij voldoende interessante uitkomsten komt er een artikel over het project in één van de libellen tijdschriften en zal ik de namen van waarnemers die een relevante bijdrage geleverd hebben vermelden.

7. Wanneer u denkt dat een bepaald individu al eerder gefotografeerd is op dezelfde locatie (bijv. omdat er steeds maar één gezien wordt): geen bezwaar, dit is juist interessant om te weten! Een paar jaar geleden waren er diverse waarnemingen op Walcheren in een korte periode en op (bijna) dezelfde locatie, van steeds één mannetje: dat bleek uiteindelijk om drie verschillende exemplaren te gaan die ieder hooguit 1-2 dagen aanwezig waren. Maar in een eerder jaar bleek eenzelfde individu gedurende enkele weken op diezelfde locatie te blijven (of terug te komen).

8. Als u andere libellen fotografen kent die wellicht kunnen meewerken dan graag dit bericht doorsturen. Dit bericht dient ook als oproep om te proberen de Zuidelijke glazenmaker zo op de foto te zetten dat de vleugels goed zichtbaar zijn en identificatie mogelijk is!

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

grunsven

Heel leuk idee.
Lang werd gedacht dat zuidelijke glazenmakers zwervers waren, maar het is wel duidelijk dat een deel gewoon in Nederland uitsluipt. Het zou heel leuk zijn als we dat wat met inzicht in krijgen.

Eigenlijk is dit gewoon slimmer merken en terugvallen. Waarbij je de vleugeladering gebruikt om individuen te herkennen. Erg mooie techniek.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

ArjenDrost †

Leuk initiatief, Niek! Mocht ik Zuidelijke Glazenmakers tegenkomen, zal ik ze zeker aan je doorsturen (nou ja, de foto's ervan dan)!

Groeten, Arjen

Niek Haak

Citaat van: grunsven op juni 24, 2020, 11:40:31 AM
Heel leuk idee.
Lang werd gedacht dat zuidelijke glazenmakers zwervers waren, maar het is wel duidelijk dat een deel gewoon in Nederland uitsluipt. Het zou heel leuk zijn als we dat wat met inzicht in krijgen.

Eigenlijk is dit gewoon slimmer merken en terugvallen. Waarbij je de vleugeladering gebruikt om individuen te herkennen. Erg mooie techniek.

De bedoeling is inderdaad "merken" zonder dat de libel daar op enige manier hinder van ondervindt. Nu de laatste jaren de Zuidelijke glazenmaker duidelijk in opkomst is kun je zo misschien een indruk krijgen hoe de verspreiding in zijn werk gaat. Ik zag diverse foto's van kersverse exemplaren op waarneming.nl langskomen, ik ben benieuwd of we die later ergens anders terugvinden.

AvanderHeijden

Leuk project inderdaad! Benieuwd of het verrassingen gaat opleveren.  :duim:

Gisteren heb ik een mannetje Zuidelijke glazenmaker gefotografeerd maar helaas alleen recht van opzij, dus geen bruikbare foto's.

Leon Olsthoorn

Even voor de leesbaarheid, vleugeladerpatroon is één woord.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Niek Haak

Citaat van: Leon Olsthoorn op juni 25, 2020, 11:33:30 AM
Even voor de leesbaarheid, vleugeladerpatroon is één woord.

Aangepast, al is mijn spellingchecker het er niet mee eens ;)

Weia

Citaat van: Niek Haak op juni 25, 2020, 17:27:52 PM
Aangepast, al is mijn spellingchecker het er niet mee eens ;)
Die moet je dan maar gauw door een betere vervangen!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

#11
Een aantal jaren geleden heb ik me ook s bezig gehouden met het herkennen van individuele Zuidelijke glazenmakers: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=241600.0. Daarbij maakte ik ook gebruik van foto's maar focuste op de tekening van het achterlijf waarbij bleek dat je eigenlijk maar een paar segmenten nodig hebt voor een goede ID. In een relatief klein gebied kan dat goed werken maar heb eigenlijk geen idee of dat ook bruikbaar is over een (veel) groter gebied. Wel is in een aantal gevallen een goede foto van het achterlijf makkelijker te realiseren dan eentje waar de vleugel goed op staat.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Niek Haak

Citaat van: frankneijts op juni 25, 2020, 18:37:45 PM
Een aantal jaren geleden heb ik me ook s bezig gehouden met het herkennen van individuele Zuidelijke glazenmakers: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=241600.0. Daarbij maakte ik ook gebruik van foto's maar focuste op de tekening van het achterlijf waarbij bleek dat je eigenlijk maar een paar segmenten nodig hebt voor een goede ID. In een relatief klein gebied kan dat goed werken maar heb eigenlijk geen idee of dat ook bruikbaar is over een (veel) groter gebied. Wel is in een aantal gevallen een goede foto van het achterlijf makkelijker te realiseren dan eentje waar de vleugel goed op staat.

Leuke discussie; ik zie dat je hetzelfde was opgevallen wat mij hier ook opvalt namelijk dat je soms verschillende exemplaren van deze libel binnen een kort tijdsbestek op bijna hetzelfde plekje ziet. Aangezien ze een levensduur van 1-2 maanden hebben lijkt me dat ze naar elders doorreizen als ze niet regelmatig teruggezien worden (beetje vergelijkbaar met wat ik bij de Paardenbijters in Zeeland zie). Een en ander mogelijk afhankelijk van de locatie?

Je methode met de tekening van het achterlijf kan werken in een klein gebied, voor een beperkt aantal individuen. Er zijn een paar publicaties waarin die techniek gebruikt is maar het lijkt me moeilijk om snel en betrouwbaar te vergelijken als het om grotere aantallen gaat. Dat vergelijken is mede afhankelijk van geschikte software, maar ik heb nog niks kunnen vinden dat betrouwbaar individuele libellen terug herkent uit gemaakte foto's. Het achterlijf is inderdaad makkelijker te fotograferen, maar bij automatisering van het zoeken ga je tegen nieuwe problemen aanlopen zoals reflecties en vervormingen door de opnamehoek.

De tekening op het lijf kan in de loop der tijd wat veranderen bij de meeste libellen, met name tussen juveniel en volwassen imago maar soms ook door botsingen, algemene veroudering etc. Dat zou in de praktijk een probleem kunnen zijn als je grotere aantallen (in groter gebied) wilt identificeren over een langere periode. Het patroon van de vleugeladers is volledig stabiel, er kan een stuk vleugel afbreken maar wat overblijft is dan nog steeds precies hetzelfde. 

Iedere methode heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. Ik heb voor deze aanpak gekozen omdat je daarmee in principe hele grote aantallen betrouwbaar kunt onderscheiden. Bij mijn Paardenbijter onderzoek had ik ruim duizend verschillende exemplaren die in de loop van het seizoen in een klein parkje langskwamen en dat is echt het maximum wat je zonder speciale software nog kunt hanteren; naarmate het aantal individuen toeneemt wordt het vergelijken steeds tijdrovender...

Niek Haak

korte update:

De meerderheid van de waarnemers die ik heb gemaild voor betere foto's hebben gereageerd en bijna al die foto's waren bruikbaar voor identificatie. De afgelopen twee weken werkte het weer niet mee maar ik heb nu 11 verschillende individuen geregistreerd voor het hele land, de meeste nog als juveniel. Hopelijk komen er met de weersverbetering vanaf dit weekend veel nieuwe waarnemingen van de Zuidelijke glazenmaker en gaan nog meer mensen meewerken :)

Eén individu werd al twee keer waargenomen door verschillende personen, weliswaar slechts een half uur en 550 meter van elkaar verwijderd maar toch - je moet ergens beginnen ;)



Niek Haak

#14
update 22 juli:

Inmiddels kon ik op basis van foto's uit het hele land 26 verschillende mannetjes en 8 vrouwtjes identificeren. Toplocatie is voorlopig Zeewolde (9 verschillende mannetjes, vooral dankzij de bijdrages van Tom Schrier), gevolgd door Gendt en Dishoek met ieder 4 ID's. Opmerkelijke verplaatsingen heb ik nog niet gezien maar wat niet is kan nog komen. In de komende weken moet duidelijk worden in hoeverre de volwassen imago's in dezelfde omgeving blijven of verder trekken.

nog een tip:
de vrouwtjes van de Zuidelijke glazenmaker krijgen we weinig te zien en bij een copula foto zijn hun vleugels meestal niet goed te zien. Maar als je van onderaf fotografeert krijg je de vleugels van de dame duidelijk in beeld voor identificatie:


JWH

Super tof project Niek! Hulde.

Heb meteen mijn waarneming van afgelopen Dinsdag opgevoerd. Ik werk in de buurt dus bezoek de locatie zeker één keer per week na werktijd.
https://waarneming.nl/observation/196930596/
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

Niek Haak

Citaat van: JWH op juli 24, 2020, 10:04:23 AM
Super tof project Niek! Hulde.

Heb meteen mijn waarneming van afgelopen Dinsdag opgevoerd. Ik werk in de buurt dus bezoek de locatie zeker één keer per week na werktijd.
https://waarneming.nl/observation/196930596/

Heel mooi, ik heb je net gemaild; zo te zien is dit weer een nieuw exemplaar voor Zeewolde. Als je vaker observeert op dezelfde locatie is heel nuttig, zo krijgen we een indruk in hoeverre ze op dezelfde plek blijven.

JWH

Citaat van: Niek Haak op juli 24, 2020, 22:24:45 PM
Citaat van: JWH op juli 24, 2020, 10:04:23 AM
Super tof project Niek! Hulde.

Heb meteen mijn waarneming van afgelopen Dinsdag opgevoerd. Ik werk in de buurt dus bezoek de locatie zeker één keer per week na werktijd.
https://waarneming.nl/observation/196930596/

Heel mooi, ik heb je net gemaild; zo te zien is dit weer een nieuw exemplaar voor Zeewolde. Als je vaker observeert op dezelfde locatie is heel nuttig, zo krijgen we een indruk in hoeverre ze op dezelfde plek blijven.

Komt goed! Ik ga hier komende week werk van maken :).
Jan Willem Hofstede - Apeldoorn
http://www.jwh-i.nl

Hp1963

Hallo, ik heb het artikel "identificatie van individuele libellen" in brachytron gelezen en wou er op reageren maar is er tot nu toe nog niet van gekomen. Ikzelf ben van de mening dat enkel op het vleugelpatroon toe te leggen geen goed idee gewoon omdat er ten eerste te weinig echt goede ( scherpe vleugel ) foto's voorhanden zijn en niet altijd foto's van de bovenkant van de libel kunnen genomen worden. Meestal zal dit van de zijkant zijn waarop dan geen vleugelpatroon te zal zijn. En zo zullen er dan veel waarnemingen niet in aanmerking komen.
De tekening op het achterlijf en zelfs borststuk kunnen ook in aanmerking komen omdat daar ook vlekken en stippen verschillen van individu. Zelfs foto's van voor recht op de kop ziet men verschillen. In 2017 heb ik mij er ook al mee bezig gehouden omdat toen in de bospolder te ekeren ( belgie ) er verschillende waarnemingen gedaan werden. Toen ik het gebied bezocht zag ik er drie tegelijk dus wist ik dat er minstens 3 aanwezig waren. Ik heb toen van de vorige waarnemingen ook gaan zien naar vleugelpatroon en tekening op S2 en inderdaad alle verschillende individu's. De meeste mensen zijn hier niet mee bezig maar ik vind dit wel fascinerend en interessant om te doen. Ook bij een waarneming van zuidelijke bronlibel heb ik dit gedaan. Op die dag zag ik regelmatig een mannetje liegen en hangen. Kon er verschillende foto's van maken en thuis bij nazicht bleek het om 3 verschillende ex te gaan ( te zien via het vleugelpatroon maar ook de tekening van de vlekken op achterlijf ). Ook dit jaar bij het fotograferen van de beekrombout bleek ik op dezelfde plaats 6 verschillende ex gefotografeerd te hebben. Te zien op de tekening op S8. Als u wenst kan ik wel enkele foto's doormailen. mvg



Niek Haak

#21
Citaat van: Hp1963 op juli 27, 2020, 03:22:54 AM
Hallo, ik heb het artikel "identificatie van individuele libellen" in brachytron gelezen en wou er op reageren maar is er tot nu toe nog niet van gekomen. Ikzelf ben van de mening dat enkel op het vleugelpatroon toe te leggen geen goed idee gewoon omdat er ten eerste te weinig echt goede ( scherpe vleugel ) foto's voorhanden zijn en niet altijd foto's van de bovenkant van de libel kunnen genomen worden. Meestal zal dit van de zijkant zijn waarop dan geen vleugelpatroon te zal zijn. En zo zullen er dan veel waarnemingen niet in aanmerking komen.

Zoals eerder vermeld ben ik het daar mee eens maar m.i. alleen als je kleinere aantallen libellen gaat vergelijken over een relatief korte periode. Het vlekkenpatroon is op langere termijn (en zeker in de eerste fase) niet stabiel en daarom minder betrouwbaar. Het is misschien op het oog goed te vergelijken bij een klein aantal exemplaren, maar moeilijk te formaliseren. Formaliseren is een noodzaak als je vele honderden of zelfs duizenden libellen wilt vergelijken, want dat kan niet zo uit het hoofd (of in ieder geval: ik zou het niet kunnen).

Hoewel bij vleugelfoto's veel waarnemingen zullen afvallen omdat de vleugels niet scherp genoeg op de foto staan, onder de foute hoek etc. geldt uiteindelijk hetzelfde voor vlekken op het lijf: het lijkt misschien simpel totdat je op basis van kleine verschillen onderscheid moet gaan maken tussen honderden of duizenden foto's en blijkt dat door een andere hoek van de foto, lichtreflecties enz enz. er twijfel ontstaat over de verschillen die je ziet. Bij de zuidelijke glazenmaker mannen is een voordeel van je methode dat het relatief makkelijk is om de zijkant van de libel te fotograferen als ze voor je komen hangen, want sommige mannetjes gaan zelden rusten (of alleen buiten bereik); maar die winst verdwijnt snel als je niet betrouwbaar grote aantallen kunt vergelijken.

De uiteindelijke test is of je een programma kunt maken dat automatisch kan identificeren met een zeer hoge (>> 99%) betrouwbaarheid. Op basis van het vlekkenpatroon zie ik dat niet gebeuren, maar misschien kan iemand het tegendeel bewijzen.

Niek Haak

#22
27 juli: een update van het aantal verschillende individuen dat op bepaalde locaties is geïdentificeerd.
F = female, M = male en tussen haakjes het maximum aantal individuen tegelijk wat gemeld is voor deze locatie (in 2020 op waarneming.nl).
Lelystad is nu koploper dankzij vooral de bijdrages van Eric Roeland.

Lelystad, Hollandse Hout: 2xF, 11xM (10)
Zeewolde, Hulkesteinse Bos: 9xM (10)
Gendt, Gendtse Polder: 1xF, 5xM (6)
Dishoek, Groot Vroon: 2xF, 2xM (3)
Hoek van Holland, Kapittelduinen: 4xM (4)

Nederland, alle locaties samen: 10xF, 45x M

Hoewel er diverse exemplaren meermalen geïdentificeerd zijn (op dezelfde locatie) was dat tot nu toe met hooguit een paar dagen verschil tussen die waarnemingen. De komende 1-2 weken moet duidelijk worden hoe honkvast de Zuidelijke glazenmakers zijn - met name voor de mannetjes, voor vrouwtjes is het aantal waarnemingen voorlopig te beperkt voor conclusies.

Weia

Leuk hoor! Groot Vroon, daar ben ik zo vaak geweest, maar vroeger vlogen daar echt geen zuidelijke! Ik ben binnenkort een keer in Middelburg, dan moeten we hier ook maar heen.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Niek Haak

Citaat van: Weia op juli 27, 2020, 11:48:32 AM
Leuk hoor! Groot Vroon, daar ben ik zo vaak geweest, maar vroeger vlogen daar echt geen zuidelijke! Ik ben binnenkort een keer in Middelburg, dan moeten we hier ook maar heen.
Eerste waarneming is van 2010, vanaf 2015 zijn ze bijna ieder jaar gezien maar wel altijd klein aantal. Het is een klein terrein met maar een paar als territorium geschikte plekjes, onduidelijk of er lokale voortplanting is (geen larvenhuidje of juveniel gezien) maar ze proberen het in ieder geval wel ;)

Niek Haak

#25
update 9 juli:

Het zal de meeste waarnemers niet ontgaan zijn dat er met het warme weer een explosie is in het aantal (waarnemingen van) Zuidelijke glazenmakers. Soms lijkt het wel of ze in één jaar de Paardenbijters het land uit gaan drukken, al denk ik dat dat eerder aan selectieve melding op waarneming.nl ligt ;)
Door de onverwacht grote aantallen loopt mijn analyse van de resultaten achter maar wat in het data-vat zit verzuurt niet, alle duidelijke foto's blijven dus zeer welkom.

Mijn indruk is dat - net als bij Paardenbijters - individuen mogelijk niet lang op een bepaalde plek blijven. Zo zijn bij Groot Vroon (Dishoek), een klein terrein, tot nu toe 14 verschillende individuen geïdentificeerd (2xF, 12x M), waarvan er slechts twee op meerdere dagen (2-3 dagen, vaak aaneensluitend) gefotografeerd zijn. Dat kan komen doordat de libellen na een paar dagen een andere stek opzoeken en niet meer terug komen. Dat tot nu toe geen enkel individu over langere tijd op een locatie is gezien wijst daar op. Het zou ook kunnen dat er véél meer individuen aanwezig zijn dan door waarnemers geschat wordt (maximum schatting voor Dishoek was 10 exemplaren aanwezig) en dat je op een willekeurige dag slechts een klein aantal daarvan te zien (of op de foto) krijgt.

Diverse waarnemers hebben zelf al gezien dat de territoriale mannetjes in de loop van de dag regelmatig van territorium wisselen (soms na een korte schermutseling); mogelijk gebeurt zoiets ook over grotere afstanden. Dit betekent ook goed opletten als je foto's maakt: misschien lijkt het of de libel op dat vaste stekje steeds dezelfde is, maar bij fotograferen of goed kijken zou het tegendeel kunnen blijken. Hopelijk gaan de waarnemingen van andere locaties - waar ook een flink aantal exemplaren gezien is - hierover meer duidelijkheid geven.

Niek Haak

probleem met email berichten via waarneming.nl:

er gaat sinds enige tijd iets mis met de berichten die ik via waarneming.nl verstuur om foto's op te vragen van waarnemingen. Het lijkt erop dat de website mijn berichten voorziet van onbedoelde web links o.i.d. Mijn excuses voor de nogal onleesbare berichten die dit veroorzaakt; ik kan helaas zelf niet zien wat voor bericht de website produceert maar blijkbaar iets heel anders dan wat ik zelf te zien krijg.

Als iemand een tip heeft over wat er hier mis gaat, graag ...

Platbuik

Het was van het begin aan duidelijk dat het niet aan jou ligt, Niek.
Ik heb hieronder de HTML gedumpt. Het bericht zelf is al slecht opgesteld, maar de web-verwijzingen die er in staan zijn tenenkrommend. Ik heb alleen je eerste bericht serieus inhoudelijk gelezen, daarna slecht op de link naar de betreffende waarneming gedrukt. Dat werkt wel, en is afdoende. Waarnemers die voor het eerst een bericht krijgen zouden afgeschrikt kunnen worden.
Maar je schrijft niet over pincodes & creditcards  ;):police:
In de bijlage een screenshot van de presentatie op (mijn) scherm.

Citeer

<div id="ox-71aca7f557"><p>Beste Sonja &amp; Lex</p>
<p> Een gebruiker stuurde u een e-mail over <a href="https://waarneming.nl/observation/197947045/" target="_blank" rel="noopener">deze waarneming</a></p>
<hr>
<p>Geachte waarnemer / waarneemster, bij deze vraag ik uw medewerking aan een project rond de Zuidelijke glazenmaker door het beschikbaar stellen van een betere versie (hogere resolutie) van de volgende door u gemaakte foto('s) op &lt;a href="<a href="http://waarneming.nl%22" target="_blank" rel="noopener">http://waarneming.nl"</a> rel=<wbr>"nofollow"&gt;waarneming.<wbr>nl&lt;<wbr>/a&gt;:<wbr> waarneming: 197947045 datum: 2020-08-07 foto: &lt;a href="<a href="https://waarneming.nl/media/photo/029/722/29722325.jpg%22" target="_blank" rel="noopener">https://waarneming.nl/media/photo/029/722/29722325.jpg"</a> rel="nofollow"&gt;<a href="https://waarneming.nl/media/photo/029/722/29722325.jpg</a" target="_blank" rel="noopener">https://waarneming.nl/media/photo/029/722/29722325.jpg&lt;/a</a>&gt; Voor meer informatie zie Project Zuidelijke glazenmaker, &lt;a href="<a href="https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,469432.0.html%22" target="_blank" rel="noopener">https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,469432.0.html"</a> rel="nofollow"&gt;<a href="https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,469432.0.html</a" target="_blank" rel="noopener">https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,469432.0.html&lt;/a</a>&gt; Wanneer u wilt meewerken kunt u dat doen door op dit email bericht te reageren of een reactie te sturen direct aan mijn email adres, &lt;a href="mailto:<a href="mailto:nh@zeelandnet.nl" class="mailto-link" target="_blank">nh@zeelandnet.nl</a>"<a href="mailto:>nh@zeelandnet.nl" class="mailto-link" target="_blank">&gt;nh@zeelandnet.nl</a>&lt;/a&gt;. U kunt de foto's meesturen als bijlage mits de totale afmeting van de bestanden minder dan 20 MB is (voor uw eigen email verkeer of reacties via &lt;a href="<a href="http://waarneming.nl%22" target="_blank" rel="noopener">http://waarneming.nl"</a> rel=<wbr>"nofollow"&gt;waarneming.<wbr>nl&lt;<wbr>/a&gt;<wbr> geldt mogelijk een lagere limiet van bijv. 10 MB). Voor grotere (aantallen) bestanden kunt u een transfer service gebruiken zoals WeTransfer of bijvoorbeeld een link naar uw foto's op Google Drive. Nadere details over insturen van foto's zijn te vinden op bovenstaande forumpagina. met vriendelijke groeten, Niek Haak</p>
<p> Verzonden door <a href="https://waarneming.nl/users/124180/" target="_blank" rel="noopener">Niek Haak</a>. </p>
<hr>
<p>Waarneming.nl is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze e-mail.</p>
<p>Bevat deze e-mail ongepaste inhoud? <a href="mailto:info@waarneming.nl" class="mailto-link" target="_blank">Laat het ons weten.</a></p>
<hr>
<p> Je ontvangt dit e-mailbericht omdat je een account hebt op Waarneming.nl. Bezoek uw account om instellingen voor e-mail te wijzigen. </p>
<p><a href="https://waarneming.nl" target="_blank" rel="noopener">https://waarneming.nl</a></p></div>




---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Niek Haak

De website maakt een flinke puinhoop van een simpel stukje tekst, vervelend als dat mensen afschrikt om mee te doen. Gelukkig zijn er toch nog voldoende mensen die wél meedoen ;)  Ook erg slordig dat de verzender dit niet te zien krijgt in de uiteindelijke vorm.

Ik vroeg me af of het misschien komt omdat ik zelf een link in het bericht opneem (verwijzing naar de betreffende foto) en de website daarom besluit om van alles waar dat enigszins mogelijk is een website link te maken? Zonder extra gebruikers account is het lastig experimenteren met hoe je dit moet oplossen en ik weet zo snel geen andere methode om de juiste waarnemers te bereiken ...

Niek Haak

update 23 augustus:

Voor het kleine Groot Vroon terrein bij Dishoek heb ik in juli/augustus al 35 verschillende exemplaren geïdentificeerd, plus nog drie stuks bij een klein poeltje in het Dishoekse Bos een halve kilometer verderop. Dat is een enorm aantal vergeleken met enkele waarnemingen per jaar in voorgaande jaren, en de maximaal 7-10 exemplaren die daar dit jaar tegelijk gezien zijn. De meeste exemplaren werden slechts éénmalig gezien, maar sinds begin augustus zijn er ook een paar blijvertjes die op meerdere dagen gezien zijn, gedurende een periode van 1-2 weken. Bovenop de geïdentificeerde exemplaren waren er ongetwijfeld nog een flink aantal die niet of niet duidelijk genoeg op de foto staan.

Ik hoop in de komende weken de waarnemingen van andere locaties te verwerken; dat lag sinds eind juli stil door een sterke toename van het aantal waarnemingen, maar ik ga de draad nu weer oppakken ;)

Gezien het grote aantal éénmalige waarnemingen bij Dishoek zou je denken dat sommige exemplaren ook elders moeten opduiken, maar dat wordt pas duidelijk als ik ook andere locaties in Nederland verwerkt heb. Helaas zijn er vrijwel geen waarnemingen beschikbaar van andere locaties in Zeeland ...