Bijen (insekten) wanden/hotels

Gestart door blaauw7, oktober 30, 2010, 12:38:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

LakeSide


xJochemx

#91
Dat is een mooi resultaat Jaco! Veel grote boorgangen wel in de houtblokken, of lijkt dat maar zo?
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

JohanvantBosch

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10204354845630974&id=1824881478

Ik kwam deze tegen op facebook. Ik weet niet of het nog wat toevoegt op de info in dit topic, maar ik.vond het wel verhelderend.

gerardkamperman

Dag allen,

Wat een leuk topic. Dit ga ik ook proberen. Een paar vraagjes om mezelf op weg te helpen:

- wie weet er een handzaam electrisch zaagje (ik wil niet zo'n enorm apparaat) waarmee je goed bamboestengels (dat zijn krengen) en houten planken en stammetjes in mootjes kan zagen?
- hoe voorkom je dat vogels je insekten/bijenwand leeg komen vreten?
- hoe kan ik leem of ander aardmateriaal in zo'n wand verwerken?

Bedankt vast!

Vriendelijke groeten,
Gerard

ruut

#94
Gerard,
verstekbakje en kapzaag doet wonderen. als je eerst de stengels in niet te grote bosjes samenbind op zaaglengte blijven ze als mooie bundels samen na het zagen :angel:
succes, groet, ruut

Hannie Luijten

Ik heb een klein, zelfgemaakt insectenhotel. Ook met gezaagde bamboestokjes erin. Die zaten in eerste instantie muurvast in hun bekisting, maar door droogte waarschijnlijk gekrompen waardoor ze los kwamen te liggen en de mezen ze er uit trokken. We hebben er toen kippengaas voorgedaan, probleem opgelost.
Als je ze in bundeltjes samenbindt houdt je ook het probleem dat ze los gaan zitten als ze krimpen lijkt me.
Mijn hotelletje is overigens een eldorado voor Rosse metselbijtjes.
Groet, Hannie

Stefan v. Schaik

Zijn er trouwens ook wespensoorten die de dichtgemetselde gaten weer openmaken?
Ik heb namelijk kippengaas voor mijn 'hotel' maar er zijn alsnog gaten leeggevreten... en dan ook echt van voor tot achter

Gr,
Stefan van Schaik

lauravn

Heel gaaf! Ik heb geen tuin omdat ik in een flatje woon, maar probeer het wel op mijn eigen manier met een bijenhotel.
Hier vond ik laatst een leuke: https://www.vogelhuisjes.nl/andere-tuindieren/bijenhotel.html

DeHaas

Leuk topic!. ik heb veel vroege grondbijtjes in de tuin die momenteel vliegen en ik heb wat kleine bijhotelletjes. Nu ben ik van plan om een wand te gaan maken en de voorbeelden in dit topic zijn inspirerend!
Groeten,
Nanny de Haas

winterkoning

Wat eenleuk topic ! Ik hen al een paar jaar gekochte insectenhotelletjes in mijn tuin hangen en die worden volop bezocht, vooral in het voorjaar. In de zomer en later heb ik niks meer gezien, nu alleen nog dichte buisjes, die komen dus volgend voorjaar uit. Ik ben nu ook begonnen aan het serieuzere werk en dus een groot insecten hotel aan het bouwen. Lijkt me dat dat nu de juiste tijd is, dan kan ik hem in Januari plaatsen. Toch nog een vraagje over het klei/leem verhaal, iemand zei dat je het vorstvrij moest drogen omdat het anders uit elkaar valt. Maar wat gebeurt er dan het jaar erop bij vorst ? Valt het dan ook uit elkaar ?

En wat is de beste tijd om het hotel te plaatsen ? Januari/februari ?
Ik heb een aantal boswilgen in mijn tuin staan en die worden heel druk bezocht in het vroege voorjaar.

Ik zal later wel foto's posten van mijn hotel als het af is !
groetjes
Lina


onsmarcel

#101
Hoi,'k hou het liever of natuurlijk of onopvallend,dus vrije ruimtes onder de dakpannen,koppen van kepers worden geboord,met snoeihout gebouwd speelkasteel met een 600 tal gaten en gaatjes,3 oude boomstammen in piramide rechtop gezet,en ja,succes heeft het dat laatste werd al een kwartier na plaatsing druk in gebruik genomen.En natuurlijk voor een insektentuin de onmisbare takken en stronkenstapel.Wat me opgevallen is bij enkele voorgaande foto's is gebrek aan afwisseling van de boordiameter,je kan gerust al starten vanaf 2 mm dan 4,6,8,gaat je diversiteit van bezoekers ten goede komen..Je kan altijd even een kijkje komen nemen hier https://www.facebook.com/groups/2554168921578860/ en/of eventueel aansluiten we hebben eigenlijk wel iemand nodig die wat goed is in determineren.Groeten van "De kriebelbende".

Wim17

Ik ben de laatste jaren mijn tuin beetje bij beetje aan het aanpassen zodat het geschikter wordt voor vlinders en solitaire bijen.
De volgende stap is het zorgen voor meest nestmogelijkheden voor verschillende bijen, wespen, zweefvliegen en andere diertjes die er in willen nestelen.

Ik heb al een aantal kant-en-klare bijenhotels opgehangen, die zijn best populair bij enkele bekende soorten zoals de rosse metselbij en de tronkenbij maar ik zou graag een stapje verder gaan. Regelmatig komen er soorten graafwespen en zandbijen op bezoek, die hebben natuurlijk niks aan een bijenhotel. Dat zette mij aan het denken om nog wat verschillende andere "hotels" aan te bieden.

Mijn eerste idee is om een verlaten hoek in de tuin (ongeveer 1m2) te veranderen in een zandheuveltje. Maar ik weet eigenlijk niet waar te beginnen. Wat voor een zand leent zich hier het beste voor? Wat voor een vorm kan ik het beste bouwen? Moet ik daarnaast nog andere materialen aanbieden? Hoe kan ik zo iets onderhouden?

Mijn tweede idee is om zelf iets te bouwen in snoei afval in het voorjaar. Ik las dat je van stengels van bijvoorbeeld de vlinderstruik of braam zelf een voor van insectenhotel kan maken die de kleinere soorten lokt dan een winkel bijenhotel. Ik heb in de tuin een aantal grote kaardebol (Dipsacus fullonum) en verbena incompta (naast nog wat andere planten) waar ik enkele tientallen meters snoeiafval aan overhoud. Zouden deze planten ook geschikt kunnen zijn voor bepaalde soorten om in te nestelen?


Wim17

Nu wel, maar dat is vrij algemene website en gaat voornamelijk over het maken van een algemene bijenhotel. Niet over iets bouwen met stengels van planten of  het gebruik van een zandhoop.

Jos hiemstra

Een vraag, dit jaar voor het eerst een kastje opgehangen, zat broedmogelijkheden in de tuin, maar zo is het extra makkelijk te volgen. Veel gangen zijn gedicht door bijtjes en wespjes. Nu zag ik onlangs gaatjes in sommige afdichtingen van rosse metselbijen (destijds gezien dat die in die bewuste buisjes nestelden). Maar uitkomen is pas na de winter toch?? Zou het dan braak zijn, voor een vogel lijken de gaatjes me te klein en netjes gemaakt... Iemand een idee?? Groeten Jos

onsmarcel

Hoi Jos,twee zaken heb ik bij mij al gezien,ten eerste meesjes,ten tweede, en daar snap ik zelf niet veel van maar een vliesvleugelige spinnendoder stal metselmateriaal en zat daar dan dat weg te kauwen,of dat als voedsel diende of eigen nestmateriaal,ik heb er geen flauw idee van,maar zo zullen er gegarandeerd nog wel meer profiteurs en parasiterenden rond lopen,kruipen en vliegen,ik denk maar zo ,in de vrije natuur buiten het hotelletje zal dat ook wel gebeuren,maar denk er toch aan van er een gaas voor te zetten om ten minste de mezen wat onder controle te houden.

Jos hiemstra

Dank voor je antwoord. Het zal wel een raadsel blijven. Hopelijk zijn de achterliggende cellen ongedeerd... En inderdaad, hoort natuurlijk allemaal bij de natuurlijke gang van zaken. Gr Jos

DeHaas

#108
Dit waren volle hotels, maar in juni werden steeds meer kamers werden opengebroken.... We wisten alleen niet door wie. Vorig jaar wel eens Eksters en Kauwtjes gezien, maar die waren het niet. De openingen waren net als bij jou smal. Half juni hebben we de dader betrapt; Er zat een Grote Bonte Specht te snacken. Wel gaaf om zo dichtbij te zien, maar toch maar beveiliging aangebracht. Hopelijk zijn er nog wat gasten (o.a. Rosse en gehoornde metselbijen) over.
Groeten,
Nanny de Haas

Stefan v. Schaik

Citaat van: DeHaas op augustus 26, 2020, 14:40:20 PM
Dit waren volle hotels, maar in juni werden steeds meer kamers werden opengebroken.... We wisten alleen niet door wie. Vorig jaar wel eens Eksters en Kauwtjes gezien, maar die waren het niet. De openingen waren net als bij jou smal. Half juni hebben we de dader betrapt; Er zat een Grote Bonte Specht te snacken. Wel gaaf om zo dichtbij te zien, maar toch maar beveiliging aangebracht. Hopelijk zijn er nog wat gasten (o.a. Rosse en gehoornde metselbijen) over.

Heb ik zelf ook meerdere keren gehad. Er blijven meestal behoorlijk wat bijen over hoor. De voorste kamer is altijd een lege/loze ruimte en daarachter beginnen pas de gevulde kamers. Wellicht kan de specht bij de eerste (soms eerste 2) komen maar alles wat daarachter zit dat zit te ver. Of hij moet echt alles compleet open bikken. Dus inderdaad, wat gaas ervoor en dan komt het volgend jaar wel weer uit  :duim:
Stefan van Schaik

Jos hiemstra

Citaat van: DeHaas op augustus 26, 2020, 14:40:20 PM
Dit waren volle hotels, maar in juni werden steeds meer kamers werden opengebroken.... We wisten alleen niet door wie. Vorig jaar wel eens Eksters en Kauwtjes gezien, maar die waren het niet. De openingen waren net als bij jou smal. Half juni hebben we de dader betrapt; Er zat een Grote Bonte Specht te snacken. Wel gaaf om zo dichtbij te zien, maar toch maar beveiliging aangebracht. Hopelijk zijn er nog wat gasten (o.a. Rosse en gehoornde metselbijen) over.

Ik dacht dat de inbraken gestopt waren, maar zag gister toch weer nieuwe! Dit keer echt diep alles weggehaald tot zo'n 4cm! in de bamboe (zie foto; het waren wel buisjes met brede opening, ong. 14mm, vond het destijds nog bijzonder dat ze de brede kozen, want dat geeft ze wel héél veel metselwerk!). Grote bonte specht zit hier wel, dus zou kunnen, al weet ik niet of die zo diep in een buisje kan komen... Inmiddels wel maatregelen genomen met fijn gaas. Dit gaat vogels in ieder geval tegenhouden ;-) gr. Jos

Jos hiemstra

excuus hier de foto

Rudy_Offereins

Deze winter heb ik twee schijven van eikenbomen kunnen bemachtigen. Ik heb ze gedroogd en wilde gisteren de eerste gaten erin boren. Nu heb ik een stevige klopboormachine en zowel staal- als houtboren, maar ik boorde er nog geen deukje in, zo hard was het hout. Zijn er tips hoe en waarmee dit het beste gedaan kan worden? Ik meende dat dit ergens op dit forum stond maar kan het zo gauw niet vinden.

Alvast hartelijk dank,

Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Rudy_Offereins op februari 27, 2021, 10:23:12 AM
Deze winter heb ik twee schijven van eikenbomen kunnen bemachtigen. Ik heb ze gedroogd en wilde gisteren de eerste gaten erin boren. Nu heb ik een stevige klopboormachine en zowel staal- als houtboren, maar ik boorde er nog geen deukje in, zo hard was het hout. Zijn er tips hoe en waarmee dit het beste gedaan kan worden? Ik meende dat dit ergens op dit forum stond maar kan het zo gauw niet vinden.

Alvast hartelijk dank,

Rudy

Zonder kloppen met HSS.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rudy_Offereins

Bedankt Bart, ik ga het proberen.

Groet, Rudy
Vriendelijk groet, Rudy

ruut

Groot bijenhotel gaat in vlammen op in Heesch: 'Trieste daad'
Gisteren om 06:02 • Aangepast gisteren om 10:10

Een zogenoemd bijenhotel langs het fietspad tussen de Schoonstraat en De Kropaar in Heesch is donderdagnacht in vlammen opgegaan. Hoeveel bijen bij de brand zijn gedood, is niet bekend. Maar een kenner denkt dat er het al snel om enorme aantallen gaat.
Profielfoto van Peter de Bekker
Geschreven door
Peter de Bekker
De brand werd rond halfdrie ontdekt door twee fietsers. Die waarschuwden de brandweer.

De brandweer had de brand snel onder controle, maar moest het bijenhotel volledig slopen om het vuur goed te kunnen blussen.

'Gaat al snel om grote aantallen'
. Hoe de brand kon ontstaan, wordt onderzocht. Er wordt rekening gehouden met brandstichting. Agenten die kwamen kijken, spraken van een trieste daad.

Drie maanden geleden werden ook bijenvolken in Mariaheide het slachtoffer van vandalen. Toen werden tien bijenkasten omvergegooid.

Rode lijst
Wilde bijen hebben het de laatste jaren erg moeilijk in Nederland. Dit heeft onder meer te maken met de schaalvergroting in de landbouw, vermesting, bestrijdingsmiddelen, de klimaatverandering en doordat veel planten waarvan zij afhankelijk zijn verdwijnen. Boswachter Frans Kapteijns waarschuwde twee jaar geleden al dat van de 358 soorten wilde bijen die in Nederland leven er maar liefst 181 soorten op de 'rode lijst' staan.

"Wat mensen vaak niet beseffen, is dat wij als mensen afhankelijk zijn van deze diertjes. Driekwart van de voedselgewassen en negentig procent van de wilde planten is - voor een deel - afhankelijk van bestuiving door deze insecten", aldus Kapteijns.

LEES OOK: Bijenkasten vernield in Mariaheide: 'Hopelijk leeft de koningin nog'

Vanwege de brand in het bijenhotel in Heesch werden brandweer en politie opgeroepen (foto: Gabor Heeres/SQ Vision).

Van het grote bijenhotel in Heesch bleef niets over (foto: Gabor Heeres/SQ Vision).

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3433745/groot-bijenhotel-gaat-in-vlammen-op-in-heesch-trieste-daad

Johan G

Ik wil in dit mooie topic toch een lans breken voor de grote groep bijen die in de bodem nestelen.
Natuurlijk zijn de bijenhotels leuk om te zien en zeker met de rosse metselbij is het al vroeg in het seizoen een drukke bedoeling.
Toch nestelt het overgrote deel van de bijen in de grond.
Het is daarom ook eens het proberen waard om in de tuin hier een speciaal plekje voor te creëren. Onze oosterburen zijn daar al een stuk verder in dan wij en daar noemen ze deze plekken een: sandarium
Super leuk om te maken en als er door bijen inderdaad gebruik van gemaakt wordt, net zo leuk om naar te kijken als een opgehangen blikje met bamboe stengels (overigens niets mis mee) :duim:
Er is gelukkig al genoeg informatie te vinden over hoe een sandarium het beste gebouwd kan worden.
Alvast bedankt en misschien wel succes  ;D
Cheers, Johan

xJochemx

Inderdaad Johan, het is niet altijd gemakkelijk, maar er is wel iets voor de bodemnestelaars te doen. Ik heb een paar grastegels aan de rand van het terras waar een dik zandbed onder ligt. Het is nog geen drukke bedoeling, maar de eerste nestelende groefbijtjes zijn gespot.  ;D

Citaat van: Johan G op september 16, 2021, 22:19:04 PM
Ik wil in dit mooie topic toch een lans breken voor de grote groep bijen die in de bodem nestelen.
...
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl

S.A. Gorter

Citaat van: xJochemx op oktober 03, 2021, 22:19:10 PM
Ik heb een paar grastegels aan de rand van het terras waar een dik zandbed onder ligt.
Hoe dik zou dat zandbed idealiter moeten zijn?

gr. Simon.

xJochemx

Idealiter weet ik niet, maar ik heb rekening gehouden met soorten die tot meer dan 30 cm diep kunnen gaan, dus een goede halve meter dik is het bed wel.

Gr, Jochem.

Citaat van: S.A. Gorter op oktober 03, 2021, 22:38:33 PM
Citaat van: xJochemx op oktober 03, 2021, 22:19:10 PM
Ik heb een paar grastegels aan de rand van het terras waar een dik zandbed onder ligt.
Hoe dik zou dat zandbed idealiter moeten zijn?

gr. Simon.
Validator plantenluizen (bladluizen)
Onderzoeker van soorten in de tuin
Groot Gierzwaluw liefhebber
www.xjochemx.nl