Prooi van een Visotter of toch niet?

Gestart door Olt Zult, juli 20, 2020, 18:32:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Olt Zult

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/196658814/.
1 Graskarper - Ctenopharyngodon idella vondst (dood)
datum: 2020-07-20
locatie: Foxwolde - Aan de Vaart (DR)

foto's:





Doodgebeten.. De zoveelste vis op deze plaats. Een Visotter wellicht?

Merel

Hoe weet je dat de vis doodgebeten is?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Nog los van de doodsoorzaak (predatie of andere doodsoorzaak) zijn dergelijke sporen moeilijk eenduidig te interpreteren. Bruine ratten bijvoorbeeld knagen graag aan reeds dode vissen op een oever.
Met vriendelijke groet, Rob

Olt Zult

Citaat van: Merel op juli 20, 2020, 19:38:49 PM
Hoe weet je dat de vis doodgebeten is?

Of deze perse doodgebeten is weet ik niet, maar het is de vierde of vijfde forse vis die ik hier al dan niet in stukken aantref. Dus vanochtend of tijd weer de plaats bezocht en Koelman zijn suggestie van ratten bleek inderdaad zo te zijn. De vele 'gangetjes' door het hoge gras en het zien van tenminste 1 forse rat, deed mij beseffen dat het dus geen Visotter was.

Merel

Nou denk ik niet dat een rat een dergelijke grote vis op het land krijgt. Dus de vraag rest wel hoe die vissen op de kant terecht zijn gekomen..
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Olt Zult

#5
Vanochtend het dier dus daadwerkelijk gezien, helaas te laat en kon geen foto meer maken. Het dier knaagde aan een circa 60 cm lange snoek. Ruim 50 meter eerder lag ook al een forse kop van een opgegeten snoek.

Heeft het zin om de overblijfselen van de twee snoeken in te voeren als zijnde prooien van een otter? Of wederom als slachtoffers van hele forse waterratten?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/235585070/.
2 Snoek - Esox lucius lengte > 40 cm, vondst (dood)
datum: 2022-03-18
locatie: Foxwolde - Aan de Vaart (DR)

foto's:






Lengte ongeveer 60 cm. Prooien van een otter?

Rob Koelman

Citaat van: Olt Zult op maart 18, 2022, 13:43:29 PMVanochtend het dier dus daadwerkelijk gezien, helaas te laat en kon geen foto meer maken.

Maar heb je de soort kunnen vaststellen?


Citaat van: Olt Zult op maart 18, 2022, 13:43:29 PMHeeft het zin om de overblijfselen van de twee snoeken in te voeren als zijnde prooien van een otter? Of wederom als slachtoffers van hele forse waterratten?

Invoeren als prooi van mogelijke otter heeft vooral zin als je daar min of meer zeker van bent. Bij twijfel tussen otter en bruine rat voegt zo'n waarneming niet zo heel veel toe. Dan kun je beter naar andere sporen gaan zoeken (voor otter: spraints!). Als de locatie het toelaat kun je ook een wildcamera plaatsen bij de reeds aangevreten snoeken.

De snoeken zelf kun je overigens natuurlijk gewoon invoeren. Levert weer een stip op op het verspreidingskaartje van de snoek...
Met vriendelijke groet, Rob

Olt Zult

CiteerMaar heb je de soort kunnen vaststellen?

Redelijk ja, te lang cq te slank voor de ratten die ik hier heb gezien. Invoeren van een soort doe ik doorgaans alleen met 'n foto, beste bewijs.

CiteerDan kun je beter naar andere sporen gaan zoeken (voor otter: spraints!). Als de locatie het toelaat kun je ook een wildcamera plaatsen bij de reeds aangevreten snoeken.

Morgen zoeken naar de spraints, te ruiken viel er weinig doordat de boeren en loonwerkers hevig aan het mest uitrijden waren. Wildcamera is zeker een optie.

tekenaar

ik verwacht eerlijk gezegd dat visotters aan de kop beginnen te eten (en kleinklauwotters in de dierentuin juist aan de staart - maar dat is omdat ze vis niet zo goed begrijpen - van nature eten die meer krabben).
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

gbeersma

Misschien heb je in je kennissenkring iemand met een wildcam die het prachtig vindt om de kans te krijgen een visotter te spotten?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Citaat van: gbeersma op maart 18, 2022, 21:07:17 PMMisschien heb je in je kennissenkring iemand met een wildcam die het prachtig vindt om de kans te krijgen een visotter te spotten?

Bruine rat is ook leuk!

(Ja toch?  ;))
Met vriendelijke groet, Rob

Olt Zult

Citaat van: Rob Koelman op maart 18, 2022, 21:08:46 PM
Citaat van: gbeersma op maart 18, 2022, 21:07:17 PMMisschien heb je in je kennissenkring iemand met een wildcam die het prachtig vindt om de kans te krijgen een visotter te spotten?

Bruine rat is ook leuk!

(Ja toch?  ;))

Ik vrees dat je optie van Bruine ratten toch niet eens zo er naast zou kunnen zijn. Geursporen etc. niet aangetroffen, dus ook geen ontlasting met graten. Alle resten van de twee snoeken zijn ook verdwenen, een wildcam lijkt mij dan ook niet zinvol.

Blijft wel de vraag: waarom vind ik juist op deze locatie al enkele jaren constant dode vissen? Het water staat zowel met het Leekstermeer (Onlanden) als het Peizerdiep in verbinding, is dit een extra stimulans voor welke soort raten dan ook? Of is het gewoon toeval dat ik alleen hier kadavers aantref en langs het water richting het meer en langs het Peizerdiep geen enkele? Vragen, vragen, vragen..

hans parlevliet

Maar ik zie een bruine rat nog niet zo gauw een snoek van 60 cm verschalken, laat staan twee. Omgekeerd lijkt me aannemelijker.
mvg
Hans

Olt Zult

Als de snoeken dood in het water hebben gelegen Hans, zouden zij de kadavers een dikke meter omhoog kunnen krijgen?

hans parlevliet

5 a 6 pond trekkracht moeten ze dan opbrengen..en waarom zouden snoeken van 60 cm doodgaan?
mvg
Hans

OJGoreng

Reigers laten vissen die te groot zijn om weg te werken geregeld dood achter. Wellicht het territorium van een hardleers exemplaar?
Met vriendelijke groet, Zainal

Olt Zult

Citaat van: hans parlevliet op maart 19, 2022, 21:13:59 PM5 a 6 pond trekkracht moeten ze dan opbrengen..en waarom zouden snoeken van 60 cm doodgaan?

Wellicht wat Zainal zegt? Blauwe- en Grote zilverreigers zie je hier inderdaad veel. Toch maar even kijken wie in mijn kennissenkring een wildcam heeft.

Citaat van: OJGoreng op maart 20, 2022, 00:23:54 AMReigers laten vissen die te groot zijn om weg te werken geregeld dood achter. Wellicht het territorium van een hardleers exemplaar?

hans parlevliet

De grootte van de vissen is hierin belangrijk. Een reiger zal wellicht kunnen proberen een snoek van 50 cm te schaken, maar daar houdt het ook wel echt mee op. Een 60 cm exemplaar is zeker een maatje te groot.
Mijns inziens is hier dan in dit geval sprake van reeds dode vissen (misschien een wel erg onzorgvuldige hengelaar) en anders moet er toch aan een otter gedacht worden.
mvg
Hans

Olt Zult

Wat je zegt Hans, het formaat van de vissen en/of de resten die ik met enige regelmaat hier aantref, zijn doorgaans van forse exemplaren (Brasem, Graskarper en Snoek). Ik heb ze een tijdlang niet gefotografeerd met het idee dat het dode exemplaren waren die door ratten het water waren uitgesleept. Daarnaast tref ik de restanten in een circa 150 meter lange strook aantref en aan beide oeverzijden, wat dan wel weer voor een reiger pleit.... Ook de typische geurmerken en/of ontlasting sporen van een eventuele otter tref ik hier niet aan, trouwens verder ook geen rattensporen.

En tja vissers, ook een mogelijkheid natuurlijk. Roofvisvissers vervloeken deze sloot vanwege de beplanting, zij die op Karpers loeren vinden dit watertje niets en hobbyisten zie ik zelden.

Zou een Visarend nog een optie kunnen zijn? Die zitten in de nabijgelegen Onlanden, maar die nemen toch hun prooi mee?

hans parlevliet

Heel opmerkelijk dat je op een beperkte locatie regelmatig grotere dode vissen aantreft, dat zie je zelden.
Visarend kan, maar die neemt ze mee en deponeert ze niet op de kant.
Toch lijkt me alles overziend een otter me toch geen gek idee. Ze zitten zeker in de direkte omgeving.
mvg
Hans

keesschreven

#20
Ik snap de gedachtesprong niet helemaal dat als er dode vissen op de kant liggen, dat dit mogelijk van een roofdier komt. Een roofdier (Otter) eet ze toch juist op? Of vangen ze ook prooien die ze niet opeten?
De koppen van de vissen lijken gaaf.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

tekenaar

soms is het beter toe te geven dat iets onduidelijk blijft.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Olt Zult

Citaat van: tekenaar op maart 20, 2022, 22:19:45 PM
soms is het beter toe te geven dat iets onduidelijk blijft.

Jah, wellicht wordt het nooit opgelost, maar dat lijkt mij ook geen ramp.  :duim:

Olt Zult

Maar het blijft wel verwonderlijk, weer beet!





peterv

Citaat van: Olt Zult op maart 27, 2022, 18:10:13 PM
Maar het blijft wel verwonderlijk, weer beet!
Een otter zal zo'n vis zeker niet zo netjes uitlepelen dat de graten nog heel blijven. Otter is hier dus uitgesloten (bij deze vis in elk geval). Ik sluit niet uit dat de vissen wellicht door mensen op de kant zijn gegooid. Bijvangst muskusrattenvanger? Illegale visfuik die niet op tijd is geleegd om nog te kunnen consumeren? In die sfeer sluit ik niets uit.
Peter Venema

Olt Zult

Ik verbaas mij nergens meer over Peter. Zelfs een goed afgerichte jachthond zou mij niet meer verbazen. De vraatsporen zullen van aaseters zijn.

keesschreven

#26
Citaat van: keesschreven op maart 20, 2022, 22:07:12 PM
Ik snap de gedachtesprong niet helemaal dat als er dode vissen op de kant liggen, dat dit mogelijk van een roofdier komt. Een roofdier (Otter) eet ze toch juist op? Of vangen ze ook prooien die ze niet opeten?
...

Ik had eigenlijk gedacht (gehoopt) dat Albert-Willem en Hans dit nog zouden kunnen uitleggen. Of misschien iemand die meer van Otters weet? Bij reigers(/aalscholvers etc) zijn we het namelijk wel eens: die zouden een vis kunnen laten liggen als hij uiteindelijk te groot blijkt. Maar is er iets vergelijkbaars bij Otter? Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.

Ik dacht ook aan mensenwerk, zoveel op 1 plek. De vraat door aaseters is inderdaad duidelijk: op de tweede serie zie je mooi de knaagsporen. Of er ook kleinere vissen hebben gelegen is dus moeilijk te zeggen, omdat aaseters (ook kraaien) die in z'n geheel kunnen weghalen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

hans parlevliet

Volgens mij zijn is deze niet geprediteerd, daarvoor is het te veel nog intact. Hoe ze gestorven zijn en hoe ze op de kant zijn gekomen is mij een raadsel. Karper is een krachtige soort, die erg oud kan worden en weinig tot geen predatie kent op oudere (40 cm plus) leeftijd.Niet voor niets worden in hengelsportvijvers voornamelijk kruiskarpers uitgezet. Ik sluit menselijke invloed niet uit, echter dat verklaart nog niet de doodsoorzaak. Ziekte?
mvg
Hans

Olt Zult

Hans en Kees,
Bij aalscholvers vaak gezien dat ze vis weer uitspugen omdat ze niet kunnen opstijgen, maar dat zijn doorgaans kleine vissen 6-12 cm. Het zou een mens geweest kunnen zijn, echter dan zouden er sporen in het gras te zien zijn, buiten die van mij. De doodsoorzaak voor enkele vissen zou gif kunnen zijn, maar de boeren spuiten hier maar kort, want eigenlijk niet toegestaan. Dit zou echter de andere dode vissen niet verklaren. Dan waren er ook veel meer dode vissen te zien.

Qua begroeiing is het hier niet te doen om te vissen. Een kennis heeft eens met een onderwatercamera hier gekeken, voor een karper- of snoekvisser amper te doen, bijna een oerwoud. De sloot staat aan beide zijden in verbinding met een vaart en een beek, dus van alle zijden bereikbaar.

Eigenlijk heel nuchter gezien, zouden de vissen aan een natuurlijke dood gestorven en daarna door aaseters aan de wal gesleept kunnen zijn? Ik heb verder ook echt geen idee....

hans parlevliet

Er waren wat ziektes rond in het bijzonder bij karper, echter dan zou het logisch moeten zijn dat meer het loodje leggen..https://www.karperbeheer.nl/karperbeheer/biologie/karperziektes/
mvg
Hans