Hoofdmenu

Droomlijst

Gestart door erikwouda, maart 02, 2017, 20:24:47 PM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Deze week gedroomd over een virus dat huishield onder vogels. Iemand in mijn droom determineerde een eraan overleden staartmees koppig als klapekster. Dat irriteerde me mateloos.
Met vriendelijke groet, Zainal

rudi

Citaat van: rudi op januari 07, 2020, 09:59:09 AM
Zwart-gele Kraai, lijf geel en de rest zwart. Zeldzaam want google kent de soort niet. Meerdere vogelaars ter plaatse dus wel een ras echte soort. Kwam over als een speelgoed vogel, nogal donzig en een bol lichaam ( overvliegend gezien, van struik naar struik).
Dit is vast nav een wielewaal gedroomd.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

erikwouda

Citaat van: ejb12 op maart 07, 2020, 23:43:30 PM
Goedenavond,

Van 27 april tot 5 mei 2020 ga ik een week vogelen in Aragon en Catalonië in Spanje.
Ik ga daarbij 2 dagen in de hoge Alpen van de Pyreneën vogelen en een doelsoort is bijvoorbeeld Sneeuwvink.
Is er iemand hier die toevallig een broedlocatie weet en dat met mij wil delen. Of waar ik (veel) kans heb om Sneeuwvinken tegen te komen.
Op het web kan ik weinig nuttige info vinden over deze soort.

Alvast hartelijke dank.

Groet, Erik-Jan
Een paar jaar geleden heb ik een flink aantal pogingen gedaan sneeuwvink in de Pyreneeën te zoeken.
Via Gorrión Alpino stuitte ik toen op een Spaanse onderzoeker aan een Zwitserse universiteit die de invloed van klimaatverandering op sneeuwvinken in Europa onderzocht. Hij tipte de valleien van Ansó en Hecho (les Valls d'Ansó i Hecho). Sneeuwvinken broeden (volgens hem) net onder de sneeuwgrens, en er zou hier nog een kleine broedpopulatie overleven.
Het is overigens echt een pittige klim, en ik zou er ruim de tijd voor nemen (minimaal een dag) waarin je vroeg naar boven gaat.

Mij is het in al mijn pogingen in voorjaar en zomer in de Pyreneeën nooit gelukt
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

rudi

Een Zeearend, laag overvliegend, zwevend, op ongeveer 100 meter hoogte, groot, rechthoekig, effen lichte onderzijde inclusief de kop.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

erikwouda

Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

Jeroen Hoek

Bij mijn dromen gaat het vaak over zeldzame insecten zoals blauwweeskind, grote vos, of julikever
met vriendelijke groet, Jeroen

erikwouda

Zelf vind ik vlinders ook leuk, maar daar droom ik (tot nu toe) nooit over.


Eergisteren een bijeneter die uit een struikje in mijn tuin vloog.
Jammer dat het een droom was, het lijkt me ook een zeer toffe tuinsoort.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

rudi

Woudaap en bij een pizzeria zag ik: een grasveldje van 2x2 mtr, daar stonden platte hardbord beelden van Kraanvogels uitgestald, volgens de eigenaar waren daar ooit kraanvogels gesignaleerd en men probeert nu om ze weer te lokken, Een paar meter verderop 2 Amoerkwikstaarten, nooit geweten dat die op Grauwe Ganzen lijken, ze hebben grote gele okselvlekken, zaten onder in struiken, bovenin zaten maar liefst 3 verschillende soorten leguanenvan elk 1, maar die kon ik niet op naam brengen.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

OlivierO

Citaat van: rudi op juli 08, 2020, 22:14:16 PM
nooit geweten dat die op Grauwe Ganzen lijken

Hahahaha!!  :rolleye: :rolleye:
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

rudi

3 zomertalingen waarvan in ieder geval 1 een adult man.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

RamonVerstraaten

vannacht erg blij met de Snortikker als nieuwe Alphen-soort
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

erikwouda

Een op z'n rug liggende dooie kerkuil, die werd opgevreten dor een grotere soort.
Helaas vergeten welke soort.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

RamonVerstraaten

een Kleine Apollovlinder in mijn tuin... hij viel ook echt op door het kleinere formaat t.o.v. de tientallen koolwitjes
met vriendelijke groeten, Ramon Verstraaten

Lisette

laatst een laaghangende wolk met daarbovenop geelpootmeeuwen  :rolleye: verder ook wel scharrelaars, appelvinken, auerhanen, brilduikers...

SlechtValk

Al enige tijd geleden, ergens afgelopen zomer geloof ik, omdat ik er niet achter kon komen welke soort het was...

Droomde over een zeldzame soort... die we steeds bij de wetenschappelijke naam noemde... of eigenlijk alleen bij het laatste deel van de wetenschappelijke naam van de ondersoort...

Die ochtend schreef ik op: Bleitii...

Pas van de week kwam ik erachter dat ik het verkeerd spelde... Siberische Braamsluiper (Curruca curruca blythi)

Geeeeeeen idee waarom ik daar op dat moment over droomde... want het was niet een soort die op dat moment hot was ofzo... maar goed, ik zal het onbewust wel ergens opgepikt hebben...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Hoek

een bos-loofslak, in het gras langs het spoor.
Toen ik een foto van de slak wilde maken, viel z'n huisje uit elkaar, waardoor hij niet meer te determineren viel.
met vriendelijke groet, Jeroen

SlechtValk

Vannacht vloog er een enorme bel roofvogels over het huis van mijn ouders.

Rode wouw, zwarte wouw, alle kieken soorten, diverse soorten valken, buizerds, wespendieven, vale gieren (welke overigens door de modder leken te hebben liggen rollen, want ze waren allemaal met zwarte rotzooi bedekt) en raven. Van de meeste soorten meerdere exemplaren.
Gek genoeg geen enkele arend...

Op een gegeven moment landde een deel van de groep op de nok van het huis en een raaf vlak boven ons in de boom in de tuin, deze raaf probeerde de telefoon af te pakken waarmee ik foto's probeerde te maken :P
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Een paar nachten geleden een prachtige Zwartkopmeeuw, in winterkleed natuurlijk.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

erikwouda

Onlangs een zingende geelgors achter me.
Als jaarlijster zei ik 'He! Geelgors! Die heb ik nog niet dit jaar!'
Dat is geheel in lijn met de werkelijkheid, het is de meest algemene vogel die ik nog niet op mijn jaarlijst heb.

Maar: al wel op mijn droomlijst.
Afgelopen nacht had ik Rosse franjepoot.
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

SlechtValk

Ineens realiseer ik me dat de Wielewalen die ik recent zag wel in mijn dromen geweest moeten zijn... ze zitten niet regelmatig in de heg...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

erikwouda

Citaat van: SlechtValk op maart 19, 2021, 23:05:36 PM
Ineens realiseer ik me dat de Wielewalen die ik recent zag wel in mijn dromen geweest moeten zijn... ze zitten niet regelmatig in de heg...
;D  :duim:
Vogelaar, maar ook grafisch ontwerper
http://novalijn.nl

SlechtValk

Niet echt een vogel, maar aangezien ik ook andere levensvormen probeer te registreren en gezien de aard van dit beestje, vond ik dat deze ook wel op de lijst mocht.

Een paar dagen geleden droomde ik dat ik ergens in de duinen was en daar zat een beest onder zo'n houten klaphek (om wild of vee binnen of buiten te houden) vast. Uiteraard maakte ik het beestje even los en toen ik bekeek wat ik nou daadwerkelijk in handen had, was ik met stomheid geslagen dat ik een heus Vogelbekdier bleek vast te houden.
Het beestje verzette zich hevig en begon me flink te krabben en toen ook de gifstekel in het spel kwam, was het natuurlijk het moment dat ik wakker werd.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Hoek

Ik had enkele weken terug ook een vreemde droom,
Ik stond achter een hek, voor een akker, te kijken naar huiszwaluwen. Ik verbaasde me er over dat die er nu al waren.
toen kwam er van rechts een man in een wit pak aangelopen, die gif spoot over de planten, en ook over de zwaluwen. Ik wilde er iets tegen doen, en probeerde de zwaluwen naar mij toe te lokken door een meelworm op mijn hand te leggen, en hopen dat ze die op kwamen halen. Uiteindelijk kwam er eentje naar mij toe gevlogen en lande op mijn hand. toen hij eenmaal geland was veranderde hij in een witte kwikstaart. na dat hij de meelworm op had, vloog hij al roepend als een witte kwikstaart weg, en veranderde weer terug in een zwaluw.
met vriendelijke groet, Jeroen

heermoes

Ik droomde vannacht dat ik een spinvlieg gevonden had. Ik was helemaal blij. Ik liep door een boomgaard en kwam bij een rijtje met hele mooi oude (tropisch uitziende) bomen. Daar zat de spinvlieg op. Ik bestudeerde hem een tijdje en hij vloog een mierennest, in een boomholte, in. Hij werd meteen aangevallen door de mieren, ik pakte hem er uit omdat hij dat niet ging overleven. Toen de spinvlieg dood ging veranderde hij plots tot een (ongevlekte) ringslang. Ik wist niet zeker of hij dood was of verlamd en probeerde de slang als spinvlieg met, als gedrag, slachtoffer in te voeren in obsmapp.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

gbeersma

Leuk verhaal Luc!

Citaat van: heermoes op mei 02, 2021, 10:57:57 AM
probeerde de slang als spinvlieg met, als gedrag, slachtoffer in te voeren

Dat gaat momenteel niet, maar dat kun je aankaarten in 'Wensen voor waarneming.nl;D
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

SlechtValk

En vannacht weer de Draaihals :D die zich tegoed aan het doen was aan een nest van het Mediterraan draaigatje :D
Hij kon zijn draai wel vinden :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jeroen Hoek

vannacht waren het bijeneters. Ze zaten met z'n vieren in een robinia midden in Maastricht. Ik verbaasde me nog over het feit dat ieder ander er ongeïnteresseerd voorbij liep. Zo'n mooie vogel, dat vinden ook Niet-vogelaars leuk toch? Ik maakte er veel foto's van. Uiteindelijk kwam ik een soortvan al dromend erachter dat het een droom was, en dat ik nogsteeds de bijeneter niet van mijn lijstje kon schrijven. Ik pakte mijn camera en ging wat foto's bladeren. het eerste dat ik zag was een plaatje van een bijeneter. Ik dacht, hmmmm dus toch wel, maar ik ben niet in Maastricht geweest de afgelopen 2 weken.... en toen werd ik wakker
met vriendelijke groet, Jeroen

SlechtValk

#118
Al een behoorlijke tijd geleden (best wel een kans dat het vorig najaar was) droomde ik over een waarneming van een zeldzame vogel... maar ik wist alleen de wetenschappelijke naam van de ondersoort... 's ochtends probeerde ik te achterhalen, maar natuurlijk spelde ik 'blythi' verkeerd... nu er weer waarnemingen van deze soort gedaan worden valt ineens het kwartje...

+1 voor mijn droomlijst: Siberische Braamsluiper (Curruca curruca blythi)

EDIT: oops ik had hem dus toch al gemeld: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,385123.msg2421666.html#msg2421666

Voorts heeft klaarblijkelijk de waarneming/ontdekking van "mijn" Dwergaalscholver veel indruk gemaakt. Zelfs zodanig dat ik er recent over droomde... nu over een nieuw bezoek "voor de maandlijst". Het beestje zat anders dan normaal op een recreatieplas, die ondanks de tijd van het jaar nogal druk bezocht was... tussen de zwemmers, bootjes, drijf artikelen et cetera dreef ook dit vogeltje dapper... stel je een net te klein zwembad voor op een hete zomerdag! Tot het op een gegeven moment echt te veel werd en het beestje opsteeg, helaas kreeg hij onvoldoende lift en viel ter aarde, waar ik hem samen met een medewaarnemer kon oprapen...
Mooi, droomde ik: nu kunnen we ook nog genetisch en ander onderzoek laten verrichten naar de vogel!

+2 voor de droomlijst: Dwergaalscholver (Microcarbo pygmaeus)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

heermoes

Tijdens wederom een goede nachtrust had mijn hoofd bedacht twee blauwstaarten te gaan vinden.
Dus zo geschiedde, op de Maasvlakte, twee blauwstaarten in een klein boompje langs de weg. Mooi kunnen observeren.
Nu nog een keer in het echt vinden....
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen