Gebiedswaarneming of grotere cirkel.. Hoe?

Gestart door RutgerB, juli 04, 2020, 13:58:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Deze waarneming https://waarnemingen.be/observation/195485377/  zou wat vager mogen dan met 25 m onzekerheid midden in een meer. Hoe pas je dat aan als waarnemer?

marcel234

#1
Uitzoomen en de pointer op dezelfde plek plaatsen.
Citaat van: hiskodevries op juli 07, 2020, 13:32:09 PM
overigens heb je met het 'verbeteren' van de precisie te maken met een bug. Dat veld zie je niet bij wijzig waarneming

RutgerB

#2
Ah, ja. Dat wist ik eigenlijk al, maar dit is zeer gebruiksonvriendelijk. De kans dat je er naast prikt of een cirkel creëert waar je niet tevreden over bent (grootte) is heel groot.

Edit: Ik ben hier mee aan het knoeien gegaan en je moet ongeveer uitzoomen tot het niveau Vlaanderen om een aangegeven plaats met een onnauwkeurigheid van 240 meter te krijgen. Dan kan je een meer van 50 ha. al heel lang niet meer onderscheiden op de kaart.  Het is vreemd dat dergelijke basisfunctionaliteit nog niet naar behoren werkt en ik kan waarnemers dus niet helpen de plaats op de nieuwe site naar behoren in te geven.

RutgerB

Naar oudeversie.waarnemingen.be verwezen dan maar

CiteerDe beste oplossing is om naar oudeversie.waarnemingen.be te surfen en daar in te loggen. Je kunt je waarnemingen op gebiedsniveau of een cirkel met 500 m onnauwkeurig invoeren. Ik zal deze alvast even doen; https://oudeversie.waarnemingen.be/waarneming/view/195485377

Je moet het pijltje even optillen en weer laten vallen en daarna op het vakje 1000 meter drukken.

RutgerB

Inmiddels lijkt dit helemaal opgelost te zijn! Je kunt nu gewoon achteraf de grootte van de cirkel aanpassen. Bedankt aan diegene die hier aan gesleuteld heeft.

Jens Verwaerde

Het ware zeer zinvol mocht er op de obsmap-app (of waarnemingen.be) zelf ook melding komen van dergelijke aanpassingen.

Ik weet niet wie de interface schrijft of onderhoudt, maar een aanpassing als ivm die nauwkeurigheid is dermate belangrijk dat ik dat ook wel had willen weten. Nu laat ik al mijn waarnemingen maar gewoon staan op de op dat moment door de computer veronderstelde nauwkeurigheid.

En feitelijk wil ik zélf kunnen aangeven hoe "breed" mijn waarneming geldt. Als ik bv. een gierzwaluw over onze tuin zie vliegen, moet het mogelijk zijn om aan te geven dat de zoekstraal 200 meter is, terwijl ik voor de koolmees, die ergens in onze buurt broedt wel degelijk wil opgeven als zoekstraal: 25 meter.

RutgerB

Bij het invoeren online op waarnemingen.be kun je direct al die grootte aanpassen door bijvoorbeeld 100 of 300 (meter) in te typen bij 'nauwkeurigheid' onder het kaartje.  In de app is zoiets allicht ook handig.