Welke vlokreeft in beekje? => beekvlokreeft

Gestart door Rayan Majoor, juni 15, 2020, 09:58:21 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Hallo allemaal,

gisteren heb ik in een beekje een aantal vlokreeftjes gezien en er een paar meegenomen. Zijn ze aan de hand van deze matige foto's te determineren of zijn er meer kenmerken nodig (en zo ja, welke?)
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/194107152/.
20 Zoetwatervlokreeft - Gammarus pulex handvangst en in collectie
datum: 2020-06-15
locatie: Oosterbeek - Westerbouwing (GE)

foto's:







In snelstromen stukje van een vrij heldere beek
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Hoogstwaarschijnlijk Gammarus pulex, kleine kans op G. fossarum, niets anders.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Top, bedankt! Is het dan handig om een foto als deze te maken?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

habitus foto vanaf de zijkant sluit al heel veel soorten uit. Grote of kleine ogen maakt ook een verschil. Het verschil tussen pulex en fossarum (enige soorten met kleine ogen) is heel subtiel en daarvoor moet je kijken naar de beharing van de antennen bij volwassen mannetjes en/of de lengteverhouding van de laatste twee eindtakjes (derde uropode). Dus dat is vooral  :micro: werk
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

janvdbrugge

Hallo Ton, complimenten voor jouw reactie m.b.t. de vlokreeftfoto's (en daarvoor complimenten aan Rayan), jouw uitleg is duidelijk niet zomaar uit een boek overgenomen. Je kunt zeggen dat het tot je normale bezigheden behoort, maar dat maakt het voor buitenstaanders niet minder indrukwekkend, vind ik. Het zal wel bijna niemand opvallen, maar ik bespeur een mooie aansluiting van jouw activiteiten bij de vaste quote onder je berichten; ik behoor dan zelf voornamelijk tot de tweede categorie, al heb ik best belangstelling voor grote en kleine waterfauna. Ik zal hoe dan ook weer anders tegen de vlokreeftjes aankijken, als ik ze onder ogen krijg.
Met waardering, succes, Jan van der Brugge


Rayan Majoor

Zeker een leerzame reactie voor in het vervolg. Maar aangezien ik dus enkele vlokreeftjes heb meegenomen (in mijn zoektocht naar voer voor een libellenlarve in kweek) kan ik er wel eentje onder de microscoop leggen. Ik ga niet zo snel naar de locatie terug en zeker als het een invasieve soort zou zijn lijkt het me niet handig die zomaar hier in de sloot te gooien.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Dank je wel voor de warme woorden Jan. Als ik hiermee anderen enthousiast kan maken dan heb ik een van mijn doelen bereikt.
Voor wat betreft vlokreeften heb ik in macrofaunanieuwsmail 121 (2015) een tabel gemaakt. Ik hoop dat die bruikbaar is voor jullie.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Ziet er erg handig uit (en zo gauw nog geen voudten kunnen ontdekken). Mooie werk weer :duim:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

David Tempelman

met vriendelijke groet,
David

Rayan Majoor

Er zit nog een levend beestje in de bak en heb een achterste helft van eentje gevonden. Hoewel die uiteraard niet meer leefde, werkte ie nou niet bepaald mee. Heb drie misschien bruikbare foto's kunnen maken, maar lukte niet om het ventraal of dorsaal te krijgen en een foto te maken.



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Tja, is wel een erg korte binnentak, ca 50% van de buitentak. Zou dus fossarum moeten zijn
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Ook als ik met het blote oog het achterlijfje bekijk is ie vrij kort inderdaad (dus waarschijnlijk geen vertekening door de hoek waarin ik gefotografeerd heb). Biotoop komt natuurlijk ook wel overeen: snelstromend beekje in heuvelachtig gebied. Voer ik hem voorlopig zo in... en als ik eraan denk zal ik binnenkort nog eens kijken of ik nog duidelijkere foto's kan maken, eventueel ook van het nu nog levende beestje
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Maak er maar een zekere Gammarus fossarum van. Ik heb even in onze database gekeken en Gammarus fossarum komt zeer algemeen voor in de Seelbeek.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Rayan Majoor

Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

gbeersma

Citaat van: Ton van Haaren op juni 19, 2020, 16:04:12 PM
Gammarus fossarum komt zeer algemeen voor in de Seelbeek.
Nu wel wat minder algemeen natuurlijk..
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?