specht met ring in Leiden

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juni 03, 2020, 22:30:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil

Deze grote bonte specht heeft een ring (net als vorig jaar dat ik een Gaai met ring had).

Ik kan op een foto de letter 'k' lezen.
Ik heb een 2e foto met meer letters. Ik heb ook de ring ook 180o gespiegeld; dan zie ik iets van 'D, daaronder V6 (z) P

Of maken jullie hier iets anders van



Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/193221206/.
1 Grote Bonte Specht - Dendrocopos major adult, foeragerend
datum: 2020-06-03
locatie: Leiden (ZH)

foto's:



op voederautomaat met vetbol

Groet Bep

Jeroen Nagtegaal

Als die K echt een K is, dan is het geen Nederlandse ring. Bij de nederlandse ringen die met een K beginnen staat het ringnummer onder.
Komt ie vaker en heb je wellicht kans om meer foto's te nemen?
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bep van Pelt-Verkuil

Ik ga het zeker proberen. Die 'K' is echt heel duidelijk
Groet Bep

Johan Bos

Lijkt me ook een K, en een Nederlandse ring.
Groet,
Johan

Oenanthe

Citaat van: Johan Bos op juni 04, 2020, 12:42:04 PM
Lijkt me ook een K, en een Nederlandse ring.
De voorgeschreven ringmaat van de grote bonte specht in Nederland begint met een L. Wat zie jij in de ring dat je meent een Nederlandse ring te herkennen? Een adres is er immers niet op te lezen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 04, 2020, 09:58:38 AM
Als die K echt een K is, dan is het geen Nederlandse ring. Bij de nederlandse ringen die met een K beginnen staat het ringnummer onder.

De K staat ook onder.

Citaat van: Oenanthe op juni 04, 2020, 12:44:49 PM
De voorgeschreven ringmaat van de grote bonte specht in Nederland begint met een L.

De voorgeschreven ringmaat is een 4.2 mm ring. Die kan met een L beginnen, maar ook met een K (of zelfs een Z). De L-serie is de serie die op dit moment wordt uitgegeven. Voor de L-serie was er een K-serie. Het is best mogelijk dat ringers die deze ringmaat niet zo vaak gebruiken nog steeds vogels ringen met ringen uit de K-serie. De Z-serie betreft stalen ringen, die zullen voor spechten waarschijnlijk niet zo vaak gebruikt worden.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Oenanthe

Citaat van: Cygnus op juni 04, 2020, 14:06:45 PM
De voorgeschreven ringmaat is een 4.2 mm ring. Die kan met een L beginnen, maar ook met een K (of zelfs een Z). De L-serie is de serie die op dit moment wordt uitgegeven. Voor de L-serie was er een K-serie. Het is best mogelijk dat ringers die deze ringmaat niet zo vaak gebruiken nog steeds vogels ringen met ringen uit de K-serie. De Z-serie betreft stalen ringen, die zullen voor spechten waarschijnlijk niet zo vaak gebruikt worden.
Dat is waar maar 4,2 mm is ook voorgeschreven voor merel en zanglijster. Twee soorten die zo vaak geringd worden dat K ringen al lang op zijn en het niet waarschijnlijk is dat een ringer nog met een serie werkt die met K begint.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Citaat van: Oenanthe op juni 04, 2020, 14:25:14 PM
Dat is waar maar 4,2 mm is ook voorgeschreven voor merel en zanglijster. Twee soorten die zo vaak geringd worden dat K ringen al lang op zijn en het niet waarschijnlijk is dat een ringer nog met een serie werkt die met K begint.

Toch is het hier wel gebeurd. Ik zie bij uitvergroten van de 2e foto op de eerste adresregels gewoon "ARN" staan en op de tweede adresregel een woord dat begint met een "H". Alles precies in de layout van een 4.2 mm ring van de K-serie. Op de eerste adresregel moet staan "ARNHEM-VT" en op de tweede adresregel "HOLLAND"
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

marcel234

Bij activiteit bestaat de optie (kleur)ringdragend.

Geen idee waar die voor gebruikt wordt..

OJGoreng

Citaat van: Oenanthe op juni 04, 2020, 14:25:14 PMTwee soorten die zo vaak geringd worden dat K ringen al lang op zijn en het niet waarschijnlijk is dat een ringer nog met een serie werkt die met K begint.

Hoe lang is "al lang"? I.e. kan het niet gewoon een specht op leeftijd zijn die al een flinke tijd geleden geringd is?
Met vriendelijke groet, Zainal

Cygnus

De oudste geringde Grote Bonte Spechten in het archief van Euring zijn 12 jaar en 8 maanden en 11 jaar en 10 maanden. Dergelijke leeftijden zullen zeer grote uitzonderingen zijn. Normaliter mag je er van uit gaan dat het overgrote deel van geringde Grote Bonte Spechten niet meer dan 5 jaar geleden geringd is.

Het is helemaal niet zo bijzonder dat een ringer met oude series ringt, heb ik zelf ook wel gedaan. Ringers die stoppen moeten hun ongebruikte ringen inleveren bij het Vogeltrekstation. Die ongebruikte ringen worden gewoon weer uitgegeven, of het nu een oude serie betreft of niet.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

OJGoreng

Citaat van: Cygnus op juni 04, 2020, 16:24:24 PM
De oudste geringde Grote Bonte Spechten in het archief van Euring zijn 12 jaar en 8 maanden en 11 jaar en 10 maanden. Dergelijke leeftijden zullen zeer grote uitzonderingen zijn. Normaliter mag je er van uit gaan dat het overgrote deel van geringde Grote Bonte Spechten niet meer dan 5 jaar geleden geringd is.

Maar wanneer werden die K-ringen nou gebruikt?
Met vriendelijke groet, Zainal

Cygnus

Citaat van: OJGoreng op juni 04, 2020, 19:16:53 PM
Maar wanneer werden die K-ringen nou gebruikt?

Ringen van de Arnhem K-serie worden gebruikt vanaf circa 1965. De laatste regulier uitgegeven ringen van deze serie werden rond 1995 uitgegeven. Daarna is men begonnen met de L-serie (en de stalen Z-serie). Als er nu nog ringers zijn die nog ongebruikte ringen van de K-serie hebben, dan kunnen ze ook nu nog worden aangelegd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Rob Koelman

Even terug naar de basis:

Staat er echt een K op de ring? Met niet al teveel moeite kun je er ook een L in zien (zie onderstaande bewerkte foto's). Houdt rekening met fotografische effecten...

En klopt het dat er tussen de letter (K of L) en de cijfercode zo'n grote ruimte zit?
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Ja er staat echt een K op de ring. De ruimte tussen de K en het eerste cijfer is ongeveer 1 mm, de letter K heeft een breedte van ongeveer 1,5 mm.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Johan Bos

Als je in de vogeltrekatlas.nl bladert, zie je dat er bijvoorbeeld in 2015 nog GBS is geringd met een K-ring. Kan dus echt wel.
Groet,
Johan

Jeroen Nagtegaal

Citaat van: Cygnus op juni 04, 2020, 14:06:45 PM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op juni 04, 2020, 09:58:38 AM
Als die K echt een K is, dan is het geen Nederlandse ring. Bij de nederlandse ringen die met een K beginnen staat het ringnummer onder.

De K staat ook onder.


De los bijgevoegde uitsnede is blijkbaar gespiegeld. Hopelijk lukt het uiteindelijk om meer foto's te maken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Bep van Pelt-Verkuil

Ik ga mijn best doen meer foto's te maken.
De specht is gek op de vetbollen.
Maar de letter 'K' is voor mij een heel duidelijke (zie uitsnede van de foto, met het rood van de dij als hulp bij de kijkrichting)

mgieskens

De kijkrichting helpt niet echt wanneer de ring ondersteboven is aangebracht. Gebeurt wel eens.
Maar ik kan hier ook niks anders in zien dan een K
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Rob Koelman

Er is denk ik wel overeenstemming over die K, maar zonder de rest van de code kom je dan nog altijd geen spat verder...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Bep van Pelt-Verkuil


Cygnus

Citaat van: mgieskens op juni 06, 2020, 18:00:10 PM
De kijkrichting helpt niet echt wanneer de ring ondersteboven is aangebracht.

De ring is niet ondersteboven aangebracht. Het enige is dat de specht met de poten omhoog zit.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


Bep van Pelt-Verkuil

#23
Ik heb wat meer foto's kunnen maken!! Op deze foto's staat de 'K' weer niet. Ikheb de foto's 180o gedraaid


foto 1  (8662).
VT
ND
532

foto 2.(8664)
...T
353

foto 3 (8660)
AVT
...

foto 3 (8653)
..
..
..2

Foto 4 (8663)
NT
LAND
353


Cygnus

#24
Goede foto's, er is voldoende overlap zichtbaar. De laatste 4 cijfers zijn 3532. Rekening houdend met de eerder afgelezen K is de stand van zaken nu: K xx3532, waarbij x staat voor een (nog) onbekend cijfer. Hopelijk lukt het nog om de 2 eerste cijfers op de foto te zetten. Iedereen zal het er nu wel over eens zijn dat dit een Arnhem-ring is.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Bep van Pelt-Verkuil

Ik ga door met mijn pogingen.
Er wordt een jong gevoerd vanuit de vetbollen dus ik denk dat ik ze nog vaker ga zien en m'n camera licht klaar.
Je zegt alleen niets over de middelste coderij met 'LAND'

Wat betekent dat?

Bep

Oenanthe

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juni 10, 2020, 21:25:05 PM
Je zegt alleen niets over de middelste coderij met 'LAND'

Wat betekent dat?

Bep
Dat is het leesbare deel van het adres dat op de ring staat: Arnhem VT Holland
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Bep van Pelt-Verkuil

Kan het vogetrek station Arnhem op basis van deze gegevens nog niets?
Zoveel grote bonte spechten met de laatste 4 cijfers bekend zullen er toch niet geringd zijn?
Bep

Cygnus

Dat is op zich een logische gedachte. De laatste cijfers zijn het belangrijkste, dus misschien kunnen ze deze vogel identificeren, zeker omdat het een vogel met een ring uit de nu vrij zeldzame K-serie betreft. Als laatste mogelijkheid is deze optie dus zeker in beeld. Omdat de vogel nu nog regelmatig bij jou opduikt, en om het Vogeltrekstation niet onnodig te belasten, zou ik in dit stadium gewoon proberen de eerste 2 cijfers boven water te krijgen. 
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema