Turkse tortel met alu ring

Gestart door jva, mei 26, 2020, 09:22:23 AM

Vorige topic - Volgende topic

jva

Turkse tortel met alu pootring, afkomstig van Vogeltrekstation Arnhem. Eerder elders al op het forum gepost, maar na het opduikelen van een extra foto die meer van de ring laat zien besloten een apart topic aan te maken. Zie ook: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,9452.msg2392540.html#msg2392540

Ik lees elders dat een dergelijke ring normaliter 2 letters en 5 cijfers dient te bevatten. Op basis van de foto's die ik heb kunnen maken kom ik niet verder dan '38624' (als ik het goed zie?)..Dus geen letters. Is dat mogelijk? Is er (nu) wellicht nog iets meer over te zeggen?

Zogezegd is het dier enkele maanden terug mogelijk het slachtoffer van een sperwer geworden en de restanten zijn door vrouwlief in de kliko gedeponeerd. Sindsdien het dier niet meer waargenomen. Aanvullende foto's maken dan wel de ring proberen af te lezen gaat 'm dus niet meer worden.


Jelle

Oenanthe

Ringen die voor turkse tortels zijn voorgeschreven bevatten geen letters, enkel een cijfercombinatie van 7 cijfers. De ring van de vogel op jouw foto begint met een 38 en eindigt op 624. Er ontbreken dus helaas twee cijfers.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jva

Zou het desondanks voor het Vogeltrekstation mogelijk moeten kunnen zijn om op basis van soort + deze combinatie van 5 cijfers een hit te genereren? Ik begrijp dat een 7 cijfer-comi niet enkel voor Turkse tortel wordt gebruikt maar ook legio andere soorten. Dan zou het toch mogelijk moeten zijn zou je verwachten? Het in te vullen formulier van het Vogeltrekstation voor terugmelding laat alleen volledig ingevulde ringnummers toe?
Jelle

Oenanthe

Turkse tortels zijn over het algemeen standvogels. Dat betekent dat ze zelden ver van de plek waar ze zijn geringd, worden aangetroffen. De ringer die deze vogel heeft geringd zal het nummer dus wel kunnen vervolledigen als bekend is waar de vogel is gefotografeerd. Dat weet jij als beste. Je kunt de ringcentrale dus vragen of ze kunnen nagaan wie in de buurt van waar jij de vogel hebt gefotografeerd, ringt. Misschien levert dat wat op.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

mgieskens

Het kan ook verschil uitmaken als er voor een bepaald project een serie ringen is gebruikt waarbij alleen de eindcijfers verschillend zijn. Dan zijn de voorgaande cijfers allemaal hetzelfde.
Als het een willekeurige ring is uit een serie die voor meer soorten is gebruikt, bestaat de kans dat meerdere tortels hetzelfde eindcijfer hebben. Al lijkt mij  die kans niet erg groot.
In beide gevallen ben je aangewezen op de administratie van VT en de ringer.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

jva

Ik heb het bij GRIEL gemeld, incl. verwijzing naar dit topic voor aanvullende info/beeldmateriaal.
Jelle

Jeroen Nagtegaal

Griel werkt volledige geautomatiseerd. Je kan beter mailen naar info@vogeltrekstation.nl.
Overigens is dan ook nog maar de vraag of ze willen gaan gokken. Ze hebben alleen zicht op de ingevoerde data en niet op de data die nog niet digitaal is. Met het 3e en 4e cijfer dat ontbreekt lijkt het mij te veel gokken.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

jva

Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 27, 2020, 14:03:06 PM
Griel werkt volledige geautomatiseerd. Je kan beter mailen naar info@vogeltrekstation.nl.
Overigens is dan ook nog maar de vraag of ze willen gaan gokken. Ze hebben alleen zicht op de ingevoerde data en niet op de data die nog niet digitaal is. Met het 3e en 4e cijfer dat ontbreekt lijkt het mij te veel gokken.

Reactie via Grielmessenger:

"Beste melder,

Hartelijk dank voor uw melding van een geringde vogel met ringnummer:

Ringnummer: NLA​ .....38624

De ringgegevens van deze ring zijn nog niet aanwezig in onze database en worden nagevraagd bij de ringeigenaar. Zodra de ringgegevens zijn ingevoerd ontvangt u deze automatisch van ons."

Ik mag er dan toch vanuit gaan dat de betreffende ringer benaderd wordt en deze op basis van de door mij ingevoerde gegevens een poging onderneemt het volledige nummer te achterhalen? Men heeft ook mijn contactgegevens. Wat heeft mailen naar het door jou opgeven adres dan (nu) voor meerwaarde?
Jelle

Jeroen Nagtegaal

Griel werkt volledige geautomatiseerd. Een onvolledig ringnummer is niet te koppelen aan één ringer en de kans dat zo'n melding dus bij de juiste persoon komt is nihil.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Oenanthe

Citaat van: jva op mei 28, 2020, 00:10:40 AM
Citaat van: Jeroen Nagtegaal op mei 27, 2020, 14:03:06 PM
Griel werkt volledige geautomatiseerd. Je kan beter mailen naar info@vogeltrekstation.nl.
Overigens is dan ook nog maar de vraag of ze willen gaan gokken. Ze hebben alleen zicht op de ingevoerde data en niet op de data die nog niet digitaal is. Met het 3e en 4e cijfer dat ontbreekt lijkt het mij te veel gokken.

Reactie via Grielmessenger:

"Beste melder,

Hartelijk dank voor uw melding van een geringde vogel met ringnummer:

Ringnummer: NLA​ .....38624

De ringgegevens van deze ring zijn nog niet aanwezig in onze database en worden nagevraagd bij de ringeigenaar. Zodra de ringgegevens zijn ingevoerd ontvangt u deze automatisch van ons."

Ik mag er dan toch vanuit gaan dat de betreffende ringer benaderd wordt en deze op basis van de door mij ingevoerde gegevens een poging onderneemt het volledige nummer te achterhalen? Men heeft ook mijn contactgegevens. Wat heeft mailen naar het door jou opgeven adres dan (nu) voor meerwaarde?
Dit is een automatisch gemaakte reactie omdat het door jou opgegeven nummer niet in GRIEL staat. Geen wonder want het is niet volledig. Heel jammer.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Cygnus

Het nummer is 3.8xx.624, waarbij een x staat voor een onbekend cijfer. Er worden in Nederland elk jaar zo'n 200 Turkse Tortels geringd. Strikt theoretisch betekent dit dat er gemiddeld elke 5 jaar een vogel met de laatste cijfers "624" wordt geringd. In combinatie met de afleesplek (waarschijnlijk in de buurt van de ringplek) en de eerste 2 cijfers van het nummer is er een redelijke kans dat de ring alsnog te identificeren is. Graag dus hier even melden in welke omgeving je de vogel hebt gefotografeerd.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema