droogte en kuikens, dilemma, helpen of niet?

Gestart door Ted van der Knaap, mei 27, 2020, 22:21:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ted van der Knaap

In een natuurgebiedje bij mij in de buurt hebben Kluten gebroed en er lopen inmiddels min. 9 kuikens rond. In het midden zijn er 2 kleine poeltjes waar (nog) wat water in staat en waar de pulletjes heen en weer struinen voor hun voedsel. Er groeien grassoorten, is vegetatie en rondom is er een sloot (diep) water.

Dagelijks zie ik de poeltjes kleiner worden vanwege de zon (verdamping). Omdat het tm de Pinksteren en ws daarna warm blijft en niet gaat regenen voorzie ik dat dat droog gaat vallen.

Aan de ene kant denk ik, neem een emmer mee en haal water vanuit de sloot en maak daarmee het poeltje weer groter... ....aan de andere kant, is natuur en, hoe wreed ook, laat gaan.

Kuikens helpen of niet/kunnen ze overleven zonder de poeltjes?





groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

mgieskens

Dat ga je met een emmer ook niet redden. Daar moet een pomp aan te pas komen wil het echt zoden aan de dijk zetten.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Oenanthe

Begrijpelijk dat je het niet kunt aanzien maar net wat je zegt: natuur. Niet mee bemoeien dus.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Menko Vlaardingerbroek

Citeernatuur. Niet mee bemoeien dus
Wij bemoeien ons in Nederland op grote schaal met de natuur: aanleggen van nieuwe natuurgebieden, weghalen van dennetjes en berken op de hei, weghalen van Amerikaanse vogelskers uit bossen, vangen van exotische eekhoorns en stierkikkers. Het is helemaal niet zo duidelijk wanneer je je er wel of niet mee moet bemoeien.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

tekenaar

exoten wegvangen valt onder verminderen van menselijke invloed, net als vuilnis opruimen, verkeer beperken en waterzuiveringsinstallaties aanleggen. Het is best veel werk, maar exoten NIET weghalen is juist je met natuur bemoeien.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

jva

Inmiddels zijn we een goede week verder en heeft het intussen plaatselijk veel geplensd. Probleem opgelost?
Jelle

egilio

Citaat van: tekenaar op juni 04, 2020, 18:07:56 PM
exoten wegvangen valt onder verminderen van menselijke invloed, net als vuilnis opruimen, verkeer beperken en waterzuiveringsinstallaties aanleggen. Het is best veel werk, maar exoten NIET weghalen is juist je met natuur bemoeien.

Ik ben het helemaal met je eens, maar zoek voor de gein eens 'compassionate conservation' op, met name het werk van Arian Wallach. Zie bijvoorbeeld:
https://conbio.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cobi.13126?casa_token=y8MzCYdXtzIAAAAA%3AwixJ7RGwowxL_XOh41KgsDieARGHhQ60C4bhw5yk9F_1ilThXASO2RqM6cXc0wlcOBHcecezicH16n06
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Oenanthe

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op juni 01, 2020, 14:43:56 PM
Citeernatuur. Niet mee bemoeien dus
Wij bemoeien ons in Nederland op grote schaal met de natuur: aanleggen van nieuwe natuurgebieden, weghalen van dennetjes en berken op de hei, weghalen van Amerikaanse vogelskers uit bossen, vangen van exotische eekhoorns en stierkikkers. Het is helemaal niet zo duidelijk wanneer je je er wel of niet mee moet bemoeien.
Het feit dat iedereen zich met de natuur bemoeit hoeft niet te betekenen dat jij en ik dat ook moeten gaan doen toch? En net wat Paul zegt: Amerikaanse vogelkers uitzetten is je met de natuur bemoeien, het weghalen is dat niet want die struik in onze contreien is geen natuur.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips