Bekermossen + bron

Gestart door Peter c, mei 11, 2020, 17:21:26 PM

Vorige topic - Volgende topic

Peter c

Hoi allemaal,

ik heb een vraag over een bekermos dat ik vond in de Kalmthoutse heide. Mijn vraag is: welk bekermos is dit, en determineren die donkere randen aan de bovenkant welke soort het precies is? Ik dacht even aan grofbekermos maar dat is zeldzaam, dus misschien toch gewoon kopjes bekermos of fijn bekermos? 

Nog een vraag: heeft iemand een idee wat een goede bron (online, papier) is om bekermossen te leren determineren? Ik vind heel weinig terug.

Vriendelijk groeten,
Peter

Guido Berger

Veldgids Korstmossen van Duin, Heide en Stuifzand (Aptroot, Herk en Sparrius, 2011)

Peter c

#2
OK, die noteer ik al, dankjewel Guido.
Is het boek van Kok van Herk André Aptroot (Veldgids Korstmossen) ook handig voor bekermossen?

marcel234

Citaat van: Peter c op mei 11, 2020, 18:00:33 PM
Is het boek van Kok van Herk André Aptroot (Veldgids Korstmossen) ook handig voor bekermossen?
Tot 30 juni zeker.
https://knnvuitgeverij.nl/artikelen/mossen-korstmossen.html

Peter c


Guido Berger

Peter het eerste boek heeft een sleutel en iets meer detailinfo over cladonia's.

Beide boeken geven beschrijvingen en foto's van de soort.

Cladonia's worden ook in de veldgids behandeld.
Voor 30 euro zou ik zeker voor de complete veldgids gaan!

Peter c


marcel234

Citaat van: Guido Berger op mei 11, 2020, 22:04:21 PM
Peter het eerste boek heeft een sleutel en iets meer detailinfo over cladonia's.
Voor bekermossen alleen is idd het ''Veldgids Korstmossen van Duin, Heide en Stuifzand (Aptroot, Herk en Sparrius, 2011)'' beter, maar de ander geeft meer waar voor zijn geld.

H Timans

Het lijkt me trouwens Bruin Bekermos, o.a. door heb mooie bruine randje.
Mvg Harold Timans

Peter c

Thx, Harold, heb eindelijk het boek plus een goede loep, dus vanaf nu moet het beter gaan  :blink:

lukasverboom

Heel goed! Met een degelijk loepje gaat het er allemaal een stuk duidelijker uitzien. :)
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

H Timans

Citaat van: Peter c op juni 04, 2020, 18:32:31 PM
Thx, Harold, heb eindelijk het boek plus een goede loep, dus vanaf nu moet het beter gaan  :blink:

;D :duim:
Mvg Harold Timans