bijzondere pop. AI komt met neushoornkever

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, mei 19, 2020, 12:51:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/191745559/.
1 Neushoornkever - Oryctes nasicornis pop
datum: 2020-05-19
locatie: Leiden - Merenwijk (ZH)

foto's:



op een houtstapel met oud hout

jck

Als je zoekt naar afbeeldingen van poppen van de neushoornkever, zien ze er anders uit, vind ik.

James

Bep van Pelt-Verkuil

vond ik ook; dan lijkt het meer op het popkapsel van een neushoornkever maar dat is misschien nog onwaarschijnlijker.

Arp

Het is in elk geval een vlinderpop en ik zou zelf vermoeden van één of andere Pijlstaart, maar ik ben geen vlindervinder dus ik verplaats het topic even ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Rayan Majoor

Mijn eerste reactie zou een Catocala sp. zijn geweest... maar kan er geen vinden met zo'n patroon op de achterlijfspunt (en hebben vaak een langer achterlijf). Er is nog een aantal andere soorten met zo'n grijzig bestoven pop, zoals de Cosmia spp., Enargia spp., Euclidia spp. en enkele visstaartjes. De laatste twee verpoppen echter sowieso niet op deze manier, Cosmia spp. en Enargia spp. wel maar vind ik qua pop zelf ook nog niet helemaal overeen komen...
M'n gevoel blijft Catocala zeggen, maar blijft voor mij dus ook onbekend. Pijlstaart is het niet, die verpoppen ofwel onder de grond of in de strooisellaag en de strooisellaag-verpoppers hebben andere soort poppen (zie http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Fotouebersicht_Macroglossinae_Puppen_2 ).
Ben dus erg benieuwd naar wat er uit zou komen... opkweken zou dus heel interessant zijn.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Bep van Pelt-Verkuil

#5
Is het voldoende om een pot te nemen met een laagje houtstrooisel en die met verbandgaas of zoiets af te dekken?
Zodra de vlinder uitkomt foto's maken?
Groet Bep


Rayan Majoor

Nu de cocon opengemaakt is, is de kans op uitdroging wel iets groter. Af en toe dus misschien iets vochtig maken (erop ademen of met een vernevelaar is het meest ideaal, omdat er dan geen condens ontstaat en schimmelvorming het kleinst is). Maar voor de rest zou het zo wel moeten lukken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl