Wensen voor Waarneming.nl (Nieuwe versie)

Gestart door hiskodevries, december 07, 2018, 11:06:41 AM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

CiteerIk ga hier toch nog even op in. Het overnemen van tijd en datum van een foto is leuk, daar zijn we het over eens. Wat minder leuk is is dat de oude tijd en datum bij het toevoegen van een foto worden overschreven, zonder waarschuwing.
hoe krijgen jullie dit voor elkaar
?
hoe ik het ook probeer met een foto met datum/tijd en gps posities bij het wijzigen van een waarneming wordt niet de datum/tijd/gps aangepast
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frankaroos

#1801
Nieuwe site.

Ik zoek via "locatie" een gebied en vandaar via het tabblad "waarnemingen", de waarnemingen voor dat gebied. Ik zie dat er een Boomvalk is gezien en nu wil ik alle Boomvalk waarnemingen voor dat gebied en klik niets vermoedend op de link Boomvalk in de lijst met waarnemingen.

Nu krijg ik alle Boomvalk waarnemingen in NL, terwijl ik die van het gebied dacht te krijgen. Op de oude site was dat nl. wel het geval.

Ik zie liever de aanpak van de oude site.

Douwe van der Ploeg

Ik niet, heb het altijd al volledig absurd gevonden dat als je op "Boomvalk" klikt je niet naar boomvalk gaat maar naar "een overzicht van waarnemingen van boombalk in een bepaald gebied".
Douwe van der Ploeg

Deborah

Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2020, 10:43:30 AM
hoe krijgen jullie dit voor elkaar?
hoe ik het ook probeer met een foto met datum/tijd en gps posities bij het wijzigen van een waarneming wordt niet de datum/tijd/gps aangepast

Door kopieer waarneming en dan een foto toevoegen.
Met vriendelijke groet, Deborah

frankaroos

Citaat van: Douwe van der Ploeg op mei 05, 2020, 04:37:46 AM
Ik niet, heb het altijd al volledig absurd gevonden dat als je op "Boomvalk" klikt je niet naar boomvalk gaat maar naar "een overzicht van waarnemingen van boombalk in een bepaald gebied".
Het is wel logisch dat als je de soorten van een gebied aan het doorploegen bent, je dan ineens uit die context wordt gehaald en de soort waarnemingen van heel Nederland krijgt? Hm.

OlivierO

Citaat van: FrankR op mei 04, 2020, 12:13:58 PM
Nieuwe site.

Ik zoek via "locatie" een gebied en vandaar via het tabblad "waarnemingen", de waarnemingen voor dat gebied. Ik zie dat er een Boomvalk is gezien en nu wil ik alle Boomvalk waarnemingen voor dat gebied en klik niets vermoedend op de link Boomvalk in de lijst met waarnemingen.

Nu krijg ik alle Boomvalk waarnemingen in NL, terwijl ik die van het gebied dacht te krijgen. Op de oude site was dat nl. wel het geval.

Ik zie liever de aanpak van de oude site.

Ik had dezelfde opmerking. Dit is de "nieuwe logica". Hoe je dan op alle waarnemingen van Boomvalk van een specifiek gebied komt vind ik heel omslachtig.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

frankaroos

Citaat van: OlivierO op mei 05, 2020, 12:59:06 PM
Citaat van: FrankR op mei 04, 2020, 12:13:58 PM
Nieuwe site.

Ik zoek via "locatie" een gebied en vandaar via het tabblad "waarnemingen", de waarnemingen voor dat gebied. Ik zie dat er een Boomvalk is gezien en nu wil ik alle Boomvalk waarnemingen voor dat gebied en klik niets vermoedend op de link Boomvalk in de lijst met waarnemingen.

Nu krijg ik alle Boomvalk waarnemingen in NL, terwijl ik die van het gebied dacht te krijgen. Op de oude site was dat nl. wel het geval.

Ik zie liever de aanpak van de oude site.

Ik had dezelfde opmerking. Dit is de "nieuwe logica". Hoe je dan op alle waarnemingen van Boomvalk van een specifiek gebied komt vind ik heel omslachtig.

Vanuit de context waarin ik bezig was, niet omslachtig: ik was niet gericht op zoek naar alle boomvalken van dat gebied, maar liep er tegenaan toen ik alle soorten van een dag voor dat gebied doorliep, en wilde toen alle boomvalkwaarnemingen van de laatste tijd toen ik een boomvalk waarneming tegenkwam.

Overigens is een verstandig ontwerpprincipe om de context (in dit geval: gebied) zolang mogelijk te bewaren als je in die contextbezig bent, en niet pardoes van de ene naar de andere context te switchen. Maar enfin; de "nieuwe logica" inderdaad. Ik laat het hier verder bij, steek geen energie meer in dit soort zaken, en bezit mijn ziel in lijdzaamheid.

hiskodevries

Frank en anderen. Via soorten gezien kun je de waarnemingen, kaarten en statistieken van een soort binnen een gebied prima zien. Ik snap je opmerkingen maar als je de site logisch wilt houden zal elke link naar het zelfde overzicht moeten gaan.
Als je in jouw context komt is ontsnappen weer moeilijk.
Maar alles is een keuze die niet in graniet is gebijteld.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

Citaat van: Deborah op mei 05, 2020, 09:45:41 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2020, 10:43:30 AM
hoe krijgen jullie dit voor elkaar?
hoe ik het ook probeer met een foto met datum/tijd en gps posities bij het wijzigen van een waarneming wordt niet de datum/tijd/gps aangepast

Door kopieer waarneming en dan een foto toevoegen.
de vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen dit overnemen van exif dan gaan missen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Platbuik

Citaat van: hiskodevries op mei 06, 2020, 12:48:56 PM
Citaat van: Deborah op mei 05, 2020, 09:45:41 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 04, 2020, 10:43:30 AM
hoe krijgen jullie dit voor elkaar?
hoe ik het ook probeer met een foto met datum/tijd en gps posities bij het wijzigen van een waarneming wordt niet de datum/tijd/gps aangepast

Door kopieer waarneming en dan een foto toevoegen.
de vraag is natuurlijk wel hoeveel mensen dit overnemen van exif dan gaan missen

Goh, nu blijft het wel erg stil ;) ;)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Deborah

Ik heb echt geen idee wat een exif is. Maar als er een keuze-optie komt, kun je toch beide tevreden maken? Net als dat je wanneer je een waarneming invoert de keuzeoptie hebt 'naar ingevoerde waarneming' en 'nog een waarneming invoeren', waarbij de laatste standaard aangevinkt is. Zo kun je ook bijvoorbeeld standaard de keuzeoptie 'tijd aanpassen bij toevoegen van foto' aanvinken en als andere optie dat dat niet gebeurd.
Met vriendelijke groet, Deborah

hiskodevries

hoe meer keuzes hoe moeilijker het invoeren wordt.
de uitzonderingen moeten niet de regel worden.
Exif= informatie opgeslagen bij een foto waar je meerdere gegevens uit kan halen https://vinkacademy.nl/fotografietips/wat-is-exif/
in ons geval datum, tijd, rotatie en lokatie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Seppe Rademaker

Het zou erg fijn zijn om de statistieken van een dag te bekijken. Het is al mogelijk om te zien hoeveel vogels je op een bepaalde dag gezien hebt, maar dan gaat het over die dag elk jaar. Als ik nu wil weten op welke dag van het jaar ik de meeste soorten heb gezien, of welke soorten ik op een bepaalde datum gezien heb, moet ik naar soorten gezien gaan en daar de datum invullen, dit is op zich wel te doen maar om te kijken op welke dag ik het meeste gezien heb, zou ik elke dag moeten invoeren om er achter te komen welke dat is..

Ook zou het fijn zijn als de statistieken bij profiel elke 24 uur worden geupdate zoals bij de oude site, nu duurt het wel heel lang voordat ze geupdate zijn..

hiskodevries

In soorten gezien kun je ook eeuwige daglijst selecteren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Seppe Rademaker

Dat klopt, maar zoals ik zei kan je dan niet de soorten die je op een dag gezien hebt zien. Het gaat mij er om dat als ik een dagje weg ben geweest de soorten van die dag kan zien ipv van zoals bij eeuwige daglijst de soorten van die datum elk jaar.

hiskodevries

Citaat van: Seppe Rademaker op mei 10, 2020, 18:59:08 PM
Dat klopt, maar zoals ik zei kan je dan niet de soorten die je op een dag gezien hebt zien. Het gaat mij er om dat als ik een dagje weg ben geweest de soorten van die dag kan zien ipv van zoals bij eeuwige daglijst de soorten van die datum elk jaar.
dan start je je levenslijst met begin en einddatum op dezelfde dag
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

bramquist

Ik mis een mogelijkheid om de totale soortenlijst van een gebied te vergelijken met de eigen soortenlijst van het gebied. Is het mogelijk hier iets aan te doen? Ik dacht aan een kolom in de totale soortenlijst met een vinkje achter de soort als deze is waargenomen.
Groeten,

Bram Quist

Seppe Rademaker

Citaat van: hiskodevries op mei 11, 2020, 07:13:27 AM
Citaat van: Seppe Rademaker op mei 10, 2020, 18:59:08 PM
Dat klopt, maar zoals ik zei kan je dan niet de soorten die je op een dag gezien hebt zien. Het gaat mij er om dat als ik een dagje weg ben geweest de soorten van die dag kan zien ipv van zoals bij eeuwige daglijst de soorten van die datum elk jaar.
dan start je je levenslijst met begin en einddatum op dezelfde dag

Zoals ik in mijn eerste post al zei, dan kost het heeeeel veel tijd om bijvoorbeeld te zien welke dag je de meeste soorten goed zien hebt, dan zou je elke dag langs moeten gaan. Het zou gewoon erg fijn en interessant zijn om de statistieken van een bepaalde datum te kunnen bekijken en die gemakkelijk te kunnen vergelijken. Een mogelijkheid zou zijn om bij eeuwige daglijst een jaar te selecteren zodat je de daglijsten van alleen een gekozen jaar ziet, net zoals bij levenslijst, waarbij je de datum kan kiezen.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

P. Kuijper

Citaat van: bramquist op mei 15, 2020, 20:37:58 PM
Ik mis een mogelijkheid om de totale soortenlijst van een gebied te vergelijken met de eigen soortenlijst van het gebied. Is het mogelijk hier iets aan te doen? Ik dacht aan een kolom in de totale soortenlijst met een vinkje achter de soort als deze is waargenomen.
Dat mis ik ook erg. Ik gebruik daarvoor nog de oude versie waarbij je bij 'waargenomen soorten' de optie 'zonder mijn eigen waarnemingen' kon aanvinken. Zou heel fijn zijn als dat bij de nieuwe versie ook wordt toegevoegd.
Met vr. groet,
P. Kuijper

BWoets

Ik zou het erg waardevol vinden als er een mogelijkheid komt een opmerking/beschrijving te plaatsen bij gebruikerslocaties. Ik gebruik de functionaliteit van gebruikerslocaties om gebieden met bepaalde kenmerken in te tekenen en zo mijn waarnemingen daar te monitoren. Nu moet ik alle informatie die ik over het gebied wil vastleggen kwijt in de naam.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

TvdB

Ik zou het leuk vinden om per ingevoerde waarneming te kunnen zien in hoeverre de soort nieuw is, danwel voor mij als waarnemer, danwel voor het desbetreffende gebied, danwel op datum (nog niet eerder zo vroeg/laat in het jaar waargenomen).

Bijvoorbeeld in het lijstje 'Recent ingevoerde en gewijzigde waarnemingen' de 'nieuwe' soorten simpel aanmerken met een asterisk oid die bij een mouseover dan vertelt wat er nieuw is.

hiskodevries

Citaat van: BWoets op mei 18, 2020, 10:11:22 AM
Ik zou het erg waardevol vinden als er een mogelijkheid komt een opmerking/beschrijving te plaatsen bij gebruikerslocaties. Ik gebruik de functionaliteit van gebruikerslocaties om gebieden met bepaalde kenmerken in te tekenen en zo mijn waarnemingen daar te monitoren. Nu moet ik alle informatie die ik over het gebied wil vastleggen kwijt in de naam.
de naam zo aanpassen dat je daar op kan filteren is toch niet zo een inspanning ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

BWoets

Ik weet niet hoeveel karakters ik kwijt kan in de naam en dat zou zeker kunnen. Een veld voor beschrijving zou handiger zijn en mogelijk dat de wens vaker was geopperd. Up to you.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

migratorius

Hoe kan ik op de nieuwe site mijn waarneming wijzigen? Ik wilde een commentaar veranderen, maar dat staat nergens aangegeven. Wel kan ik op twee plekken de lokatie van mijn apparaat overnemen, terwijl die nou juist niet klopte...
Ook allerlei andere zaken (aanplant, onzeker etc.) zijn niet te vinden.

JanHein

gbeersma

#1826
Onder 'opties' (aan de rechter kant van je scherm) staat bovenaan de optie 'bewerk'. Dan kun je alles aanpassen, waarna je op 'bewaar' drukt om het gewijzigde vast te leggen.

Oh ja, en als het gaat om de reacties: bij elke reactie die je gegeven hebt staat een symbooltje om de reactie te verwijderen en rechts daarvan een symbooltje om te bewerken.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Michiel en Milka

Citaat van: migratorius op mei 23, 2020, 10:04:49 AM
Hoe kan ik op de nieuwe site mijn waarneming wijzigen? Ik wilde een commentaar veranderen, maar dat staat nergens aangegeven. Wel kan ik op twee plekken de lokatie van mijn apparaat overnemen, terwijl die nou juist niet klopte...
Ook allerlei andere zaken (aanplant, onzeker etc.) zijn niet te vinden.

JanHein
Voor 'aanplant' en allerlei andere opties "details" aanvinken. "Zeker" heeft een eigen keuzevak dat altijd zichtbaar is in de invoer- en bewerkmodus.
Groet, Michiel

Arp

Kan bij de functie "determineren via het forum" ook de bij de waarneming aangegeven relatie (zoals waardplant) worden meegenomen in de knip/plak-tekst?

Dank alvast!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

nhdejong

De laatste tijd gaat, zeker als ik op Wifi zit, het invoeren van nachtvlinders uit mijn nachtvlinderval, veel sneller via de website dan via de app. Het voordeel is ook dat de automatische soortherkenning dan flink helpt, zonder dat ik daar nog weer de herkenningsapp voor op hoef te starten. Ook is het prettig dat ik zaken als 'Activiteit', 'Levensstadium' en 'Methode' kan vastpinnen voor alle waarnemingen die ik invoer, maar het zou nóg mooier zijn als ik ook de tijd en de datum vast kon pinnen, want onder nachtvlinderaars is de afspraak dat de waarnemingen uit een nachtvlinderval allemaal op de datum van de avond van aanzetten worden gezet. Meestal kies ik dan 's morgens bij het uitzoeken de datum van gisteren en 23:59u, maar dat moet ik nu bij iedere individuele waarneming opnieuw instellen, want bij het uploaden van een nieuwe foto kiest de site automatisch voor de datum en tijd van de foto. In veel gevallen terecht uiteraard, maar bij het uitpluizen van de nachtvlinderval niet...

Ik wacht met smart!
Smiles,
Klaas