Hoofdmenu

Pontische

Gestart door herbert74, mei 07, 2020, 16:34:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

herbert74

De automatische ID zegt Pontische, maar zelf zie ik niet waarom, kan iemand even zeggen waarom, en klopt het dat het in zijn tweede kalenderjaar zit?
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/190682555/.
1 Pontische Meeuw - Larus cachinnans gezien
datum: 2020-05-07
locatie: Beneden Netevallei - Anderstad (AN)

foto's:



Bedankt,

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

frankmeer

Of het aan te raden is om bij een grote onvolwassen meeuw af te gaan op een robot weet ik niet, maar het is inderdaad een tweede kalenderjaar oftewel een eerste zomer. Als je de leeftijd eenmaal weet, kun je verder gaan met de determinatie. Ik zie inderdaad ook niet bijster veel kenmerken die passen bij een Pontische Meeuw.
Frank van der Meer

herbert74

Bedankt Frank, ik zoek verder, het was een vrij grote meeuw, twijfel tussen zilver of kleine mantel

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

frankmeer

Frank van der Meer

herbert74

Mooie overzichtsfoto's, bedankt alleszins, ik kom uit op kleine mantel

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

frankmeer

Frank van der Meer

herbert74

bedankt voor je hulp Frank

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rob Koelman

Citaat van: frankmeer op mei 07, 2020, 16:47:45 PMOf het aan te raden is om bij een grote onvolwassen meeuw af te gaan op een robot weet ik niet ...

Het antwoord is hierboven al gegeven lijkt me: NEE DUS!

ObsIdentify werkt voor sommige soortgroepen heel aardig, maar is voor veel andere nog ronduit onbetrouwbaar.

Blijft verbazingwekkend dat veel waarnemers desondanks nog altijd klakkeloos vertrouwen op de gesuggereerde determinaties door ObsIdentify. In dit geval geeft de waarnemer gelukkig zelf al aan niet direct te geloven in de gesuggereerde determinatie...
Met vriendelijke groet, Rob

herbert74

Vraag me dan af, of in geval van automatische goedkeuring dit nog nagecheckt wordt door validators, of krijgen zij alleen een lijstje met onbekende of obs met een vraagteken? (Weet dat de vraag volledig out of topic is)

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

Rob Koelman

Citaat van: herbert74 op mei 07, 2020, 22:55:51 PMVraag me dan af, of in geval van automatische goedkeuring dit nog nagecheckt wordt door validators, of krijgen zij alleen een lijstje met onbekende of obs met een vraagteken? (Weet dat de vraag volledig out of topic is)

Voor sommige soorten geldt dat een determinatie door ObsIdentify van bijvoorbeeld tenminste 95% geaccepteerd wordt. Dit gebeurt echter alleen als eerdere, gecontroleerde determinaties ook echt betrouwbaar bleken te zijn. Ik weet dat dit in ieder geval gebeurd bij een aantal soorten planten, maar hoe het bij vogels zit weet ik niet.
Met vriendelijke groet, Rob

herbert74

Als ik me goed herinner gaf ObsIdentify in dit geval 92% weer

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

jeroen vinke

Alles onder 95 % vereist sowieso nacontrole..
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

herbert74

is het dan niet beter dat een automatische goedkeuring dan pas volgt boven 95% en dan nog...

Herbert
Herbert
Belgian birdlover

caliprobola

Citaat van: herbert74 op mei 08, 2020, 13:03:41 PM
is het dan niet beter dat een automatische goedkeuring dan pas volgt boven 95% en dan nog...

Herbert
Dat is zo, bijkomend met de voorwaarde dat de goedkeuring niet doorgaat op nieuwe locaties voor de soort. In mijn ervaring met dagvlinders gaat het maar heel uitzonderlijk mis op die manier.

Merijn Loeve

Bij meeuwen werkt obsidentify vrijwel niet (soms bij adulten nog een beetje). Dit komt omdat door de 4 jaar rui en kleden, er veel te veel variatie in het uiterlijk zit. Obsidentify werkt daarom niet, en met vlinders, libellen en insecten juist mega goed. Die zien er vrijwel altijd hetzelfde uit. Derhalve zullen meeuwen altijd door een validator worden gecheckt.
Met vriendelijke groet,

Merijn Loeve

herbert74

#15
Kunnen we alleen maar toejuichen, om persoonlijke redenen (dat we inderdaad weten om welke meeuw het gaat) en om onderzoeksredenen (denk dat we anders bijvoorbeeld met een onjuist hoog aantal pontische zitten, om maar een voorbeeld te noemen)

Groeten

Herbert
Herbert
Belgian birdlover