Vraag over nieuwe zoom camera voor vogelspotten

Gestart door de Boer, april 29, 2020, 16:37:00 PM

Vorige topic - Volgende topic

de Boer

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over de aankoop van een nieuwe camera. Ik ben nu 2 jaar aan het vogelspotten en met die hobby wil ik zeker doorgaan, vind het prachtig om mijn waarnemingen vast te leggen en de mooie foto's uit te zoeken.

Zoals jullie wel vaker horen loop ik nu erg tegen de beperkingen van mn zoom op. Heb best redelijke zoom met Canon PowerShot SX540 HS - 215 mm - 50X zoom. Maar merk dat foto's van vogels op 15 meter of meer toch best onscherp zijn aangezien ik dan nogal perfectionistisch ben. Eenden als middelste zaagbekken, brilduikers of alle plevieren en roofvogels. Ze zijn niet dichtbij te benaderen dus vrijwel altijd onscherp :-( dat vind ik zo zonde van al het werk.

Daarom heb ik besloten om een betere camera aan te schaffen om toch een soort droom in vervulling te laten gaan.
Heb eerlijk gezegd nog niet heel veel uitgezocht. Zat zelf te denken om de Nikon Coolpix P1000 te kopen. Dan heb ik 539 mm - 125X zoom. Dat klinkt als de meest fantastische camera.

Maar graag zou ik aan jullie advies willen vragen omdat het zo'n dure aankoop is.
Ik weet niet hoe lang garantie normaal is, maar waar ik bang voor ben is dat er iets kapot zou gaan en de camera dan onbruikbaar is en je dan helemaal niks meer van je investering over hebt.
Als je bijvoorbeeld een spiegelreflex zou aanschaffen en je lens is kapot, dan heb je tenminste de camera zelf nog over die nog heel is.

Ik heb gespaard en nu n budget van max 1000 euro beschikbaar. Het is voor mij echt veel geld en wil er ook van tevoren goed over nadenken. Hoop er toch ook wel een jaar of 8 mee te kunnen doen.
Wat zijn de opties? Een spiegelreflex met flinke zoom voor onder de 1000, is dat dan haalbaar? Denk dat n spiegelreflex al 300+ is en een lens van 400 mm of meer is van zichzelf toch al meer dan 1000 euro? Bij een spiegelreflex moet je zeker meer denken richting de 2500?
Vind t wel moeilijk. De Nikon P1000 klinkt zo mooi.

Bedankt alvast,
Met vriendelijke groet,
Martijn de Boer

marcel234

#1

Platbuik

Waarom wil je een zoomlens op je spiegelreflex? Vogels zitten altijd aan het meest ingezoomde deel, dus dat eerste deel gebruik je nooit. Misschien een stel struisvogels, maar dan heb je het wel gehad ;)
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Ardi

Een DSR met flinke zoom onder de €1000 ga je niet vinden.
En staar je zeker niet blind op die P1000. Ken diverse mensen die dat onding al hebben terug gestuurd. Is zwaar en groot.
Je sensor blijft van dezelfde grootte, dus zullen je foto's echt niet veel beter worden. Je gaat dus van 1200 mm naar 3000 mm (tov fullframe). Hoe verder je inzoomt hoe minder licht er binnen komt hoe moeilijker het word om een mooie foto te schieten. Je hoort veel dat de camera gaat hunten bij vogels in de lucht of met donkere achtergrond.

Wil je echt betere foto's zit je op een prijs van rond de 2200,-  voor bv een Panasonic G9 met 100-400 mm Leica lens. Of iets lager als je bv de G90 kiest.
Of kies de tussenweg een Sony RX IV of Panasonic FZ2000.

De meest mooie platen worden geschoten met een 500 of 600 mm fullframe.

Ga gewoon ergens half uurtje rustig staan, of neem stoeltje mee, en je zult zien dat de vogels steeds dichterbij komen. Doe rustig met de bewegingen en ik weet zeker dat je de eerste scherpe plaat zult schieten

de Boer

Hallo,

ten eerste bedankt voor de reactie. Ipv spiegelreflex bedoelde ik systeemcamera. Sorry. Ik heb gewoon heel weinig verstandvan camera's en haal t allemaal door elkaar. Misschien moet ik me er eerst een stuk beter in verdiepen voor ik kiea, maar vind t lastig met al die verschillen een keuze te maken. Ik ben momenteel mn foto's veel aan het croppen omdat zoom niet toereikend is. Maar daar is de beeldkwaliteit dan weer niet goed genoeg voor wat resulteert in onscherpe crops.

En die link van Marcel van de sony a9, die kost toch 5400 euro  :lol: dat is mij te duur hoor.

Ik denk dat ik sowieso dit forum wat meer ga uitpluizen om meer te leren  ;)

de Boer

Hoi Ardi,

Dat is echt een goede reactie waar ik iets aan hebt. Bedankt hoor. Ik zal de types die je noemt morgen eens opzoeken en bestuderen. Dan weet ik meer waar ik aan toe ben. Dat wat je zegt over de kwaliteit van de sensor grootte en dat zelfs met de p1000 de fotos niet veel zullen verbeteren daar heb ik nou juist niet zoveel verstand van. Goed dat je dat zegt. Het leek me allemaal zo'n fantastische camera als je het zo leest.

Groeten

Wilfred

Ik sluit me aan bij het advies van Ardi.
Verwacht geen wonderen van de P1000 t.o.v. van je huidige camera.
Je kunt nou eenmaal geen topklasse closups maken van vogeltjes op grote afstand, niet met de P1000 en zelfs maar beperkt met een fullframe omdat er domweg teveel lucht tussen zit.
De mooiste fotos worden gemaakt binnen enkele tientallen meters waarbij het voor grotere vogels zoals ganzen wat verder weg mag zijn.
Dus is het een kwestie van strategie, geduld en geluk en juist daarom is het zo'n verslavende uitdaging.
Wil je met je apparatuur upgraden dan kun je beter naar een systeemcamera met een wat grotere sensor gaan zoals het voor vogels veel gebruikte APS-C of Micro 4/3.
Vergeet ook de nabewerking niet. Met goede fotosoftware als Lightroom of Capture One kun je nog heel veel verbeteren aan fotos.

de Boer

Hoi Wilfred,
Bedankt voor je reactie.
Vind het wel een fijne bevestiging dat jullie beiden van mening zijn dat ik de P1000 niet moet kopen. Aan de ene kant een beetje teleurgesteld dat een droom in duigen valt maar aan de andere kant ook weer opgelucht dat kenners me behoeden voor een miskoop. Bedankt dus.

Had echt gedacht dat ik dan met de P1000 een top camera zou hebben en dat die 2000 - 2500 categorie echt voor profs was. Maar weet nu dus wel beter nu ik de voorgestelde camera's heb opgezocht. Had wel op dit forum juist n paar keer gelezen van mensen die de Nikon Coolpix P1000 en P900 voorstelden, maar ik vertrouw op jullie en ga alles verder uitzoeken met verschillende sensors en camera's, en ook doorsparen. En als ik nog verdere vragen heb dan stel ik ze hier vervolgens weer want ben heel blij met jullie adviezen.

Bedankt,
Martijn de Boer

Wilfred

Nu is het ook niet zo dat ik je de P1000 afraadt maar het is ook geen wonder camera (en inderdaad een flink bakbeest).
Desalnietemin neemt ie binnen de bridgecameras wel een unieke plek in met z'n extreme zoombereik.
Hier een hele uitgebreide test met 4 bridgecameras waaronder de P1000:  https://tvwg.nl/testrapporten/camera/Nikon_P1000.shtml
 


Wilfred

Citaat van: Ardi op mei 01, 2020, 20:37:29 PM
Hier kan je wat van leren

https://www.fotografie.nl/post/vogelfotografie-deel-1

zijn 3 delen

Een van de belangrijkste tips in dit stuk tekst over vogelfotografie; "Zorg voor een goede verrekijker"
Het valt me de laatste jaren op dat er steeds meer vogelaars (?) rondlopen met camera maar zonder verrekijker.
Dat heb ik nooit begrepen.
De verrekijker (en dat hoeft niet eens zo'n grote te zijn) is toch de basis voor elke vogelaar.

de Boer

Hallo,

Bedankt wederom voor de links en reacties. Ik ga dat allemaal op mn gemak lezen. Heb wel n goede verrekijker van mn schoonouders tot mn beschikking die ik af en toe gebruik, maar icm camera vind ik t niet echt prettig combineren om eerlijk te zijn. Ben ook nog nooit samen met iemand wezen vogelspotten, ook niet met een gids ofzo, dus veel ervaring heb ik niet. Ben nu 2 jaar bezig met vogelspotten en heb in wel mooie foto's van zomertortel, klapekster, vuurgoudhaan, patrijs. Gaat mij niet om afstrepen van zoveel mogelijk soorten, maar ik vind vooral een zo mooi mogelijke foto de grootste voldoening. Als ik nu steeds vaker merk dat t allemaal niet zo scherp is dan baal ik nogal van t resultaat.

Ik heb toch nog even korte vraagjes. Op een ander forumbericht hier las ik ook opties voor camera's van rond de 1200 euro. Dat ligt toch meer in mn budget dan camera's vanaf 2200 euro. Dat zou voor mij toch ook al veel kwaliteit winst moeten hebben? Zit dat prijsverschil tussen 1200 en 2200 dan grofgezegd alleen in de sensor + zoomlens?
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,458946.0.html
- De Sony A6000 systeemcamera met de nieuwe Sony E 70-350 lens (105-525 equivalent) met OIS.
Prijs tesamen: circa 1280 euro.
- Met een b.v. A6000 + E 70-350  ben je nog goedkoper af: 400+900=1300 Euro

Maar sorry voor al het gevraag. Een richtprijs geeft me wel rust in mn hoofd dat ik weet waar ik aan toe ben.
Ik ga er de komende tijd zelf veel tijd in stoppen met uitzoeken, leren over de verschillen misschien ook foto cursus volgen.

In ieder geval bedankt voor alle tijd die jullie erin steken om mensen te helpen.
Met vriendelijke groet,
Martijn de Boer

Ardi

Ik loop ook meestal zonder verrekijker, maar heb met mijn regel niet echt nodig. Kleine vogels max 15 meter en groot max 35 meter. Kan je ook zonder kijker doen. En als ik iets meeneem is het kleine kijker die in de zak past.

Die sony is ook best een optie, vind alleen de mm wat aan de korte kant.
Ik zou dan gaan voor een 2de hands G80 met 100-400mm, kost hetzelfde maar je hebt wel 800mm.

Platbuik

Wat dacht je van dit idee:
lens die vele jaren meegaat,
https://www.camera-tweedehands.nl/canon-400mm-56-l-ef-usm.html

Voor nog geen 200 euro een oude body erbij,
https://www.camera-tweedehands.nl/canon-1300d-24297-kliks.html
https://www.camera-tweedehands.nl/canon-550d-12961-kliks.html
https://www.camera-tweedehands.nl/canon-40d-incl-bg-e2n-grip-13505-kliks.html


(de 40d heeft de voorkeur) beginnen met genieten en ondertussen doorsparen voor een betere body.
Voordeel van Canon is vreselijk veel tweedehands te koop, dus je hebt de keus.

En een verrekijker (om je nek) gaat prima samen met je camera (aan je schouder). Ik loop al 15 jaar zo te struinen :blink:
Succes er mee, Martijn!
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

de Boer

Ja, die tweedehands is inderdaad ook wel interessant.
Eerst dacht ik, no way, ga geen 1000 betalen voor tweedehands. Maar het kan eigenlijk wel ja. Ik ga er serieus over nadenken.

Nog 1 vraagje dan over die Canon EF 400mm f/5.6L USM objectief. Op cameranu kost ie nu trouwens 1199 nieuw.
Maar die lens heeft geen beeldstabilisatie staat er, is dat gebruikelijk voor die lenzen? Trilt t beeld dan niet teveel bij n monopod?

Maar las ook wel het volgende:
Zet je beeldstabilisatie uit, wanneer je vanaf een statief fotografeert.
Sommige objectieven en camera body's maken gebruik van beeldstabilisatie om scherpere foto's te kunnen maken. Deze functie werkt heel goed om bewegingsonscherpte te voorkomen wanneer je uit de hand fotografeert. Maar fotografeer je vanaf een statief, dan kan het juist tegen je werken met onscherpe foto's als resultaat!

Weet dus ook niet of beeldstabilisatie een vereiste is om op letten.

Groeten, bedankt en fijn weekend

Ardi

Zou ik zeker op letten, je kan nu eenmaal niet altijd met monopod op stap gaan. Dan is vanuit de hand schieten met IS of VR of OIS wel lekker. Scheelt altijd.

Wilfred

De Sony A6000 + 70-350 lens is zeker een serieuze en betaalbare optie.
Dan heb je een goede camera met een veel grotere sensor dan de P1000 en daarmee betere crop mogelijkheden en hogere iso prestaties.
De lens zit met z'n 350mm niet eens zo heel ver van een 400mm die veel door vogelaars wordt gebruikt.
De A6000 is tweedehands goed verkrijgnaar in tegenstelling tot de recent uitgebrachte 70-350.

Stabilisatie:
Een lens met stabilisatie en zonder monopod geeft zoveel meer bewegingsvrijheid.   
Dat geldt in het bijzonder voor lenzen tot pakweg 400mm die qua gewicht en omvang goed te hanteren zijn zonder monopod of statief.
Optische beeldstabilisatie is echt een hele nuttige meerwaarde voor (tele)lenzen.

Platbuik

Citaat van: Ardi op mei 02, 2020, 20:19:48 PM
Zou ik zeker op letten, je kan nu eenmaal niet altijd met monopod op stap gaan. Dan is vanuit de hand schieten met IS of VR of OIS wel lekker. Scheelt altijd.
Ook als je een monopod gebruikt (zoals ik), is beeldstabilisatie erg nuttig; al gebruik ik het hoofdzakelijk voor libellen en vlinders. Alleen op een statief, als er géén beweging is, dan moet je die uitzetten, anders loopt je onderwerp uit beeld (zo lijkt dat dan).
Er is een groot prijsverschil tussen lenzen met-en-zonder (ingebouwde) stabilisator. Als je zeker weet dat je er niets aan hebt, koop het dan niet. Maar het is een genot om mee te werken!
Dit soort lenzen zijn duurzaam. Omdat ze zo lang meegaan, gaat de tweedehands prijs niet zo snel omlaag. Ik heb bijvoorbeeld hier een vergelijkbaar objectief (300/f4) liggen uit 1997. Die heeft heel wat tikken gehad, en is ook een aantal maal gevallen ook op asfalt. In 2018 is de beeldstabilisator er mee gestopt, waardoor ik 'm heb uiteindelijk moeten vervangen door een andere (tweedehandse).
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

de Boer

Veel dank voor jullie reacties. Heb er een hoop van geleerd en weet nu een stuk meer. Super! Bedankt

de Boer

Hallo,

Ik ben nu heel erg gefocust op de combi Sony A6000 + Sony E 70-350 lens.

Heb nog 2 dingetjes die ik heel graag wilde voorleggen.
De Sony A6000 lijkt toch heel oud al. Zeker 6 jaar oud of misschien meer. Ben een beetje bang dat ik voor die €479 euro dan een vrij ouderwets toestel koop die oider is als mijn huidige camera de Canon PowerShot SX540 HS. Maakt verder niet uit als ie goed is, technologie verandert zo snel en dan lijkt ie oud.
Denken jullie echt dat ie voor nu goed genoeg is? Kan ie nog meekomen met de andere camera's van nu van die prijsklasse? Zoals ik jullie hoor hoef ik daar niet bang voor te zijn.

En laatste vraag is: de Sony A6000 heeft zelf geen beeldstabilisatie op de camera. Maar de Sony E 70-350 lens heeft wel beeldstabilisatie. Hoe werkt dat als ik ze koppel. Als ze aan elkaar zitten heb ik dan op mn beeldscherm van de camera wel een trillingsvrij beeld?

Onwijs bedankt voor een reactie. Als alles goed  is ben ik van plan die set te kopen.

Groeten

Wilfred

Je koopt absoluut geen ouderwets apparaat met de A6000, het is niet voor niets dat deze bestselller nog steeds nieuw wordt verkocht.
Mijn partner heeft er een, en daar komen zeker zulke mooie platen uit dan uit mijn nieuwere Fuji XT3 (beiden APS-C sensor).
Uiteraard hebben alle opvolgers van de A6000 er steeds allerlei handige snufjes bij gekregen maar in basis zijn het dezelfde cameras.
Ja, als je alleen stabilisatie hebt op de lens en niet op de camera dan heb je gewoon een trillingsvrij beeld in de zoeker en op je scherm (zeer nuttig bij een telelens).   

migratorius

Citaat van: Wilfred op mei 03, 2020, 06:14:38 AM
De Sony A6000 + 70-350 lens is zeker een serieuze en betaalbare optie.
Dan heb je een goede camera met een veel grotere sensor dan de P1000 en daarmee betere crop mogelijkheden en hogere iso prestaties.
De lens zit met z'n 350mm niet eens zo heel ver van een 400mm die veel door vogelaars wordt gebruikt.
De A6000 is tweedehands goed verkrijgnaar in tegenstelling tot de recent uitgebrachte 70-350.
Voor vliegende vogels is de A6000-combinatie een hele vooruitgang ten opzichte van de P900 (het kleine, oudere broertje van de P1000). Inderdaad kun je behoorlijk croppen.
Voor langzaam bewegende vogels op afstand (eenden, strandlopers op > 50 meter) is de P900 absoluut beter dan de A6000 met deze lens, dus zal de P1000 dat ook zijn. Ik vind de P1000 zelf een beetje te groot.
De P900 is behoorlijk licht, lekker veelzijdig, alleen het handmatig scherpstellen heb ik nooit begrepen, boven 800 ISO zijn de foto's afgrijselijk en het scherpstellen kost teveel tijd voor bewegelijke vogels.

JanHein

Jaap van Steensel

De Sony A6xxx serie is absoluut te preferen boven een P900 of P1000 als je bewegende vogels wilt fotograferen. Dan heb je sowieso niks aan een superzoom met een dergelijk bereik. Voor stilzittende of langzaam bewegende vogels heb je wel voordeel van veel zoom, zeker ook als je een ring wilt aflezen, dan is de P1000 zo gek nog niet. Maar voor vogels in vlucht heb je niet veel zoom nodig maar juist een snelle AF en dan is de Sony A6000 zeker aan te bevelen. Zelf heb ik de RX10iv, voor mij een ideale combinatie van een heleboel zaken, redelijk veel zoom, kwaliteitslens, grotere sensor dan de P serie (hoeweel geen APS-C formaat) en een supersnele AF met heel veel AF-punten. Vogels in vlucht zijn echt een eitje vergeleken met mijn eerdere spiegelreflex-combinaties (maar dat waren ook niet de nieuwste of snelste). Maar gezien je budget valt die een beetje buiten bereik en zou een A6000 met genoemde lens wel een erg mooie combi zijn.

Wilfred

Ik sluit me aan bij de laatste 2 berichten. Zowel de A6000 als de P900/1000 hebben hun typische kwaliteiten.
Voor het registreren van verre vogels zijn de P900 en P1000 in het voordeel.
Voor het maken van mooie platen wat dichterbij en ook vliegende vogels is de A6000+70-350 in het voordeel.
Verder heeft de Sony door z'n grotere sensor veel betere hoge iso prstaties.
En hogere iso heb je al snel nodig als de lichtomstandigheden wat minder zijn en/of als de vogel tegen een donkere achtergrond (bossage) zit.

de Boer

Ik ben erg blij met jullie uitgebreide reacties,  :blink: bedankt allemaal!