Brandgans, pootring leesbaar?

Gestart door Keller, maart 22, 2020, 15:40:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Keller

Ik heb een waarneming van een brandgans waarvan ik 1 ring kan lezen, maar de ander niet. Mogelijk dat een meer ervaren 'ringkijker' dit wel kan? Ik maak er links een rode D van, en rechts mogelijk een grijze 1?

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/187044517/.
1 Brandgans - Branta leucopsis (kleur)ringdragend
datum: 2020-03-22
locatie: Eempolders - Weidevogelreservaat N.M. (UT)

foto's:


Urs Keller

Rob Koelman

In dit geval waarschijnlijk wel nuttig om een uitsnede te maken van het gedeelte met de poten en de belichting aan te passen zodat de codes beters leesbaar zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Keller

#2
Ik heb twee opgelichte uitsnedes aan de waarneming toegevoegd, het lijkt mij nu echt een 1 rechts. Ik vraag mij nu alleen af of dit wel grijs is?
Urs Keller

Rob Koelman

Citaat van: Keller op maart 22, 2020, 16:27:13 PMIk heb twee opgelichte uitsnedes aan de waarneming toegevoegd

Zie hieronder:



Met vriendelijke groet, Rob

Keller

Ik zie net dat grijs helemaal geen gebruikte kleur is bij brandganzen. Ik houd het dan maar op donkergroen. Zijn deze foto's goed genoeg om deze waarneming als RDG1 in te voeren?
Urs Keller

Rob Koelman

Die rechter ring (op de foto's dan) lijkt mij eerder een wat gesleten zwarte...
Met vriendelijke groet, Rob

Keller

Ok, dan houd ik het op RDN1, ik zie er bij nader inzien ook niet echt groen in.
Urs Keller

Rob Koelman

Ik vermoed dat er meer dan 1 letter/cijfer per ring aanwezig is. Kijk maar eens naar de plaatsing van de waar te nemen letters/cijfers over de ringen. Er is ruimte genoeg voor meer dan één letter/cijfer. Daarbij staat iedere code in principe twee keer op een ring, zodat deze vanuit meerdere posities af te lezen is.

Oftewel: met slechts deze foto's is er geen complete code af te lezen.
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Keller op maart 22, 2020, 21:10:41 PM
Ok, dan houd ik het op RDN1, ik zie er bij nader inzien ook niet echt groen in.

Het gaat er niet om waar jij het op houdt, het gaat er om wat het is. Op basis van deze foto kan noch de volledige inscriptie noch de kleur van 1 ring met 100% zekerheid worden vastgesteld.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Keller

@Rob: voor zover ik kan nagaan (www.geese.org) gaat het bij deze ringen echt maar om één karakter per poot.
@Cygnus: dit is precies waarom ik mijn vraag hier heb neergezet. Als jullie als ringdeskundigen oordelen dat dit niet eenduidig te bepalen is, dan ga ik daarvan uit. Ik had hem inmiddels ingevoerd als RDN1 in de database op www.geese.org, maar daar zal ik hem dan weer verwijderen. Ik zag hierdoor wel dat de RDN1 op 8 januari van dit jaar geringd is op exact deze locatie. Maar goed, dat wil nog niet zeggen dat dit hem ook is.
Urs Keller

theomuusse

Beste Urs, RDN1 is helemaal goed!

Theo

Rob Koelman

Citaat van: theomuusse op april 30, 2020, 21:48:51 PMBeste Urs, RDN1 is helemaal goed!

Dat type code met slechts één karakter per poot blijkt inderdaad te bestaan.

Het is echter wel nuttig om altijd te proberen een kleurring met code vanuit zoveel mogelijk hoeken te fotograferen. Dat vergroot de kans op een complete code en verkleint daardoor de kans op een foutieve aflezing.


Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Citaat van: Rob Koelman op april 30, 2020, 22:48:53 PM
Dat type code met slechts één karakter per poot blijkt inderdaad te bestaan.

Wordt al op grote schaal gebruikt sinds 1980, dus nog maar 40 jaar. ;)
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema