(Steppen)kiekendief?

Gestart door Jaofik, april 29, 2020, 18:00:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jaofik

Ha!

Vandaag in de bruisende regen en op afstand een kiekendiefje gezien, op de Veluwe. Verscheidene sub-optimale foto's, maar ik neig naar een (2e kj) man Step, zowaar! O.a. vanwege lichte halsring en bouw. Ik heb vrijwel geen aanvullende veldwaarnemingen, want beest vloog kort voor me uit en ging zitten. Vervolgens regende ik het veld uit Vervolgens liet ik m met rust ;-)

Wat denken jullie van dit dier?

Dank voor de input en grut!

Herman van Oosten.

frankneijts

Het lijkt erop alsof de vogel al aardig wat grijze en witte veren van het volwassen kleed heeft en dat zou Steppe min of meer uitsluiten: immers zijn mannetjes van die soort in het voorjaar van hun 2e kj nog vrijwel helemaal in juveniel kleed. Sommigen echter zijn flink gesleten waardoor de bruine tinten een grijzige 'gloed' hebben en de onderzijde meer isabelkleurig dan lich oranjebruim. Voeg dat bij de matige kwaliteit van de foto's en dat zou wellicht de 'mannelijke' indruk verklaren al betwijfel ik dat eigenlijk. Anderzijds, als de vogel inderdaad al mannelijke kenmerken heeft is een 3e kj te overwegen maar die behoort al de zwarte vleugelpunten van een adult type te hebben en die zie ik niet.
Grauwe en Blauwe mannen in hun 2e kj hebben wel al meer adulte veren maar een Grauwe in 2e kj zou m.i. niet zo licht ogen en mist dacht ik zo'n lichte kop/halsring? Vraag me af of een 2e kj man Blauwe valt uit te sluiten?
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Jaofik

#2
Hoi Frank,

Dank voor je beschouwing!

Ik vind m eerlijk gezegd op de foto's wat volwassener lijken dan i in het veld leek/was, en dan bedoel ik de grijze indruk. Ik heb ook foto's waar i meer sepia vanonder lijkt/is. Heb een foto'tje bijgevoegd waar i op zn kop wat buffy schijnt.
Vermoedelijk moeten we ons dus niet al te veel laten leiden door de grijze indruk van de foto's. Blauwe lijkt me het enige alternatief; grauwe zou donkerder ogen (maar daar kun je de matige kwaliteit van de foto's ook tegenin brengen!). Moet zeggen dat hij een opvallende lichte vlek was op zijn zitplaats, met t blote oog, ongestreept.
En die nekband/halsring? Ik vind m best sterk ontwikkeld, en op foto 2 toch helder zichtbaar. Zou Blauwe zo'n band kunnen hebben? Misschien wel, maar ook in dit kleed (laten we van een 2e kj uitgaan)?

Lastige zaken!

Groet,

Herman.