Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog

Gestart door nielseimers, mei 11, 2019, 11:41:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

frkvh

Citaat van: Plantoon op april 27, 2020, 21:34:39 PM
Ook in je tuin groeien spontaan, wilde planten.
= onkruid voor 99% vd bevolking. mensen zijn meer geïnteresseerd in hun mooie hortensia's dan in dat irritant plantje dat ze al 100 keer uitgetrokken hebben en altijd maar blijft terug komen.

m.i is dit van voorbijgaande aard. eens het corona gedoe achter de rug zullen de meeste wel de interesse verliezen en blijven enkel de serieuze over.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Mogelijk is het van tijdelijk aard maar het is, met wat ik nu ervaar als een stormloop, nu ook heel duidelijk wat er misgaat (en al misging). Je wilt (denk en hoop ik nog steeds) een database met de natuurlijke biodiversiteit hebben, dus moet je inbouwen dat je de niet natuurlijke op een liefst vriendelijke manier parkeert. Rode kruizen en negatief commentaar zijn niet een aangename kennismaking voor mensen die nietsvermoedend een kamerplant insturen, maar de validatoren hebben verder geen instrumenten. 

Antoon schreef als voorstel een parallelle website en zoiets heb ik nu opnieuw als voorstel doorgezonden. Er zijn vast ook mensen die het leuk vinden om met tuin-, balkon en kamerplantenherkenning bezig te zijn. De huidige schare validatoren wil dat niet maar worden wel geacht de grotendeels nu door Natuurpunt veroorzaakte stroom (tuinproject en obsidentify in alle kranten en nieuwssites) in te dammen en te reguleren. Het is niet gek dat we ook als admins dan in een stress schieten. Liever zwaaien we dan niet direct met een ontslagbrief, maar dat moet ieder voor zich weten.

Ook binnen Natuurpunt zijn er natuurlijk verschillende doelen. De ene tak wil zo'n breed mogelijk publiek betrekken en altijd en overal vriendelijk blijven, de andere tak focust zich meer op een beperktere groep kenners die met een serieuze studie bezig zijn en die juist af en toe discussies moeten voeren om een oplossing voor een vraagstuk te krijgen. Dit hoeft niet te botsen, maar als je die samenvoegt op 1 medium, met 1 soort validatoren, eerder vage regels (ook al heb ik die duidelijk proberen op te schrijven) dan gaat het mis.

frkvh

Citaat van: Rutger Barendse op april 28, 2020, 13:54:12 PM
Antoon schreef als voorstel een parallelle website en zoiets heb ik nu opnieuw als voorstel doorgezonden. Er zijn vast ook mensen die het leuk vinden om met tuin-, balkon en kamerplantenherkenning bezig te zijn.
zoiets bestaat eigenlijk al, het heet mijntuin.org
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Grappig. https://www.mijntuin.org/plants/plantifier

Die hebben natuurlijk geen vindplaats, gestandaardiseerde naam etc. , maar inderdaad lijkt dat wel op wat ik zou willen (voor anderen). In ieder geval niet meer direct op waarnemingen.be / waarneming.nl .

Rien Ondersteijn

Ondanks het vele gecultiveerde toch af en toe leerzaam lijkt me.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

Met 'MijnTuin' heeft Waarnemingen zijn kans verspeeld. Jammer. Misschien valt dit nog te recupereren.

RutgerB

Citaat van: Rien Ondersteijn op april 28, 2020, 17:18:45 PM
Ondanks het vele gecultiveerde toch af en toe leerzaam lijkt me.

Ik vind de dierentuin en een tuincentrum ook leerzaam.

Wat een groot probleem is, en daarom sleept dit óók al zo lang aan, is dat er altijd wel een paar botanisten zijn, ook ergens hoger op de ladder, die aanplant kennelijk wel leuk, interessant, nuttig, wel aardig en 'ja-doen-misschien-kunnen-we-er-nog-iets-mee' vinden. Na 30 jaar (sinds rond 1990 kun je aanplant invoeren (vooral bomen) bij Floron) zou dat dan wel duidelijk zijn, toch? Volgens mij is 1 ding duidelijk geworden; Je er kunt er NIETS mee en meer nog: Het zit in de weg. Het brengt verspreidingskaarten om zeep, zorgt voor verkeerde informatie over bijzondere (inheemse/uitheemse) planten en het leidt tot vele verkeerde determinaties (welke botanist weet er bijvoorbeeld echt iets van aangeplante loof- en naaldbomen?).

Nu men echt alle gecultiveerde planten gaat invoeren is het tijd dat we een radicale keuze maken. Aanplantwaarnemingen moet je, wat mij betreft, niet meer in je 'echte' database opnemen.

Plantoon

Quote Rutger: Aanplantwaarnemingen moet je, wat mij betreft, niet meer in je 'echte' database opnemen
Natuurlijk ben ik het helemaal eens met wat je zegt maar ook gewone mensen (en die zijn er meer dan botanici) hebben nood om hun waarnemingen en kiekjes vast te leggen. En om die te delen, te becommentariëren, etc. Dat gebeurt al op grote schaal op Facebook en nu op MijnTuin maar dat is erg vluchtig en sommigen willen wel iets beter en georeferenced. In dan is Waarnemingen.be/nl voor hen de oplossing. Maar voor botanici is dat overlast. Daarom is er nood aan een parallelle database en invoersite.

nielseimers

Ik wil geen aanplant meer valideren, ik besteed mijn tijd liever alleen aan wilde (en verwilderde) planten. Dat kost al meer dan genoeg tijd en wordt alleen maar meer.

In 2019 merkten we een toename van 70% in het aantal fotowaarnemingen dat binnenkwam ten opzichte van 2018, een uitzondelijke toename. Ik heb deze zelfde vergelijking gemaakt voor de eerste vier maanden van 2020 gemaakt en de toename 85% ten opzichte van 2019.

De fotovalidatie door ObsIdentify haalt een deel van de validaties weg (de gemakkelijke validaties), maar dat is niet voldoende. Om de hoeveelheid werk per validator gelijk te houden, zouden we dit jaar een toename van 85% validatoren nodig hebben.

Samengevat, de tijd die we spenderen aan het valideren is groot. We hebben geen tijd, geen zin en geen kennis om dan ook nog alle waarnemingen van aanplant te valideren.

Rob Koelman

Citaat van: nielseimers op april 28, 2020, 19:42:45 PMSamengevat, de tijd die we spenderen aan het valideren is groot. We hebben geen tijd, geen zin en geen kennis om dan ook nog alle waarnemingen van aanplant te valideren.

Probleem is dan natuurlijk nog altijd dat aanplant lang niet altijd als zodanig gelabeld wordt ingevoerd. Als het gaat om aangeplante exemplaren van soorten die ook van nature in ons land voorkomen of waarvan bekend is dat ze kunnen verwilderen, dan zul je toch alle waarnemingen van dergelijke soorten moeten beoordelen, ook al zijn ze niet voorzien van het label 'aangeplant'.

De discussie hierboven is helder voor de admins en de meeste forumbezoekers. Je moet je echter vooral ook richten op de waarnemers zelf en die constant duidelijk blijven maken dat aanplant niet dient te worden ingevoerd, bijvoorbeeld door een overduidelijke disclaimer op te nemen op de invoerpagina als het gaat om planten.

Ook moet er niet continu alleen maar worden geroepen dat je vooral zoveel mogelijk waarnemingen moet invoeren (iedere keer weer juichende berichten over de zoveel-honderdduizendste-waarneming in een maand...), maar in plaats daarvan benadrukken dat er ook gestreefd wordt  naar kwaliteit en dat niet alles maar klakkeloos ingevoerd dient te worden.

Bij veel soortgroepen zal het aangehaalde probleem overigens niet of nauwelijks spelen.
Met vriendelijke groet, Rob

Plantoon

Citaat van: nielseimers op april 28, 2020, 19:42:45 PMWe hebben geen tijd, geen zin en geen kennis om dan ook nog alle waarnemingen van aanplant te valideren.
Een parallelle site heeft net het voordeel dat alle 'rommel in de ogen van de botanicus' met 1 klik kan afgevoerd worden. Het kan zelfs automatisch in het geval van bv tulpen en aardappelen.  Geen enkele admin, ook Niels niet, is verplicht om aanplant te beoordelen maar er zullen wel geïnteresseerden zijn.
Citaat van: Rob Koelman op april 28, 2020, 20:21:22 PM
Probleem is dan natuurlijk nog altijd dat aanplant lang niet altijd als zodanig gelabeld wordt ingevoerd. Als het gaat om aangeplante exemplaren van soorten die ook van nature in ons land voorkomen of waarvan bekend is dat ze kunnen verwilderen, dan zul je toch alle waarnemingen van dergelijke soorten moeten beoordelen, ook al zijn ze niet voorzien van het label 'aangeplant'.
Het probleem dat Rob aanhaalt is niet te voorkomen. Gisteren spotte ik bv in Gent een Judasboom met 10 zaailingen. Ik heb dat wel gedocumenteerd.

dirder

Citaat van: frkvh op april 28, 2020, 11:35:57 AM
Citaat van: Plantoon op april 27, 2020, 21:34:39 PM
Ook in je tuin groeien spontaan, wilde planten.
= onkruid voor 99% vd bevolking. mensen zijn meer geïnteresseerd in hun mooie hortensia's dan in dat irritant plantje dat ze al 100 keer uitgetrokken hebben en altijd maar blijft terug komen.

m.i is dit van voorbijgaande aard. eens het corona gedoe achter de rug zullen de meeste wel de interesse verliezen en blijven enkel de serieuze over.

Het blijft maar duren, met steeds nieuwe golven. Als ik zie wat er uit eigen regio en aangrenzende regio's allemaal is binnengekomen de laatste tijd, dat is echt om te huilen. Jaren van werk van heel veel mensen worden hiermee voorgoed teniet gedaan.
Groeten, Dirk Derdeyn.

theomuusse

Dirk, het goede nieuws is dat die rommel alleen in de stad wordt ingevoerd. Ik als boswachter merk er in de natuurterreinen niet veel van.
En inderdaad, ik denk ook dat het tijdelijk is.
Straks gaat iedereen weer lekker in de file staan.

Theo

RutgerB

In Nederland is dit wat meer gescheiden door de ruimtelijke ordening, dus zijn er niet veel tuinen in of zeer dichtbij natuurgebieden. In Vlaanderen is het gehele landschap doorweven met huizen en bijliggende tuinen. Ik las dat 9% van het grondoppervlak van Vlaanderen uit tuinen bestaat en dat is veel meer meer dan in Nederland. Dat zou slechts 0,7% zijn. 13 keer minder.

https://mijntuinlab.be/

Citeer9% van Vlaanderen bestaat uit tuinen. Een enorm potentieel voor de natuur en de wetenschap. Maar wat groeit er in die 9%? Niemand heeft zicht op deze blinde vlek in Vlaanderen. Behalve jij. Met Mijn Tuinlab krijg je een zicht op wat je tuin voor jou kan betekenen en hoe jij de wetenschap kan helpen.


dirder

Citaat van: Rutger Barendse op mei 05, 2020, 11:36:15 AM
In Nederland is dit wat meer gescheiden door de ruimtelijke ordening, dus zijn er niet veel tuinen in of zeer dichtbij natuurgebieden. In Vlaanderen is het gehele landschap doorweven met huizen en bijliggende tuinen. Ik las dat 9% van het grondoppervlak van Vlaanderen uit tuinen bestaat en dat is veel meer meer dan in Nederland. Dat zou slechts 0,7% zijn. 13 keer minder.

https://mijntuinlab.be/

Citeer9% van Vlaanderen bestaat uit tuinen. Een enorm potentieel voor de natuur en de wetenschap. Maar wat groeit er in die 9%? Niemand heeft zicht op deze blinde vlek in Vlaanderen. Behalve jij. Met Mijn Tuinlab krijg je een zicht op wat je tuin voor jou kan betekenen en hoe jij de wetenschap kan helpen.

Inderdaad, in Vlaanderen hebben we zo goed als geen natuur. En eerlijk gezegd: Echte natuur is, denk ik, voor veel (amateur)floristen oersaai. Na één bezoek heb je het allemaal gezien, als je vijf jaar later teruggaat zie je exact hetzelfde. Geeuw geeuw.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Ik weet niet meer wie ,maar men verwachtte dat na de 'Corosis' het aantal waarnemingen weer snel zou terugvallen op voorheen.
Ik heb daar grote twijfels over. Natuur is [en wordt steeds meer ] in.
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Tijdens het weekend weer een nieuwe golf rotzooi. Ook iemand die verontwaardigd is dat hij een reactie kreeg op potjes met aangeplante tomaat. Het ziet er intussen uit dat die gevleugelde helden van Natuurpunt het niet langer dan een dag hebben uitgehouden met aanmerken van aanplant....
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

 ;).    ...maar altijd nog beter een nieuwe golf rotzooi dan een nieuwe golf Corona...   ;)
[ik heb trouwens een golf Pasadena...]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#108
Er komen extra oplossingen aan, maar we zullen wederom veel geduld moeten hebben. Intussen moeten we ook geduld hebben met goedwillende waarnemers. Ook iemand die een cactus in een potje post kan uitgroeien tot een gewaardeerde natuurwaarnemer. Dat we de waarneming niet accepteren moeten we wel direct (liefst zo droog mogelijk) mededelen.

CiteerOp deze site worden de waarnemingen van pot- en kamerplanten niet geaccepteerd. Graag beperk je je tot wilde planten en bij uitzondering tot buiten aangeplante soorten.

Groeten, Rutger.
Admin Planten Waarnemingen.be

dirder

Komt allemaal te laat. Alles waar vroeger voor gevreesd werd is bewaarheid geworden. Ook mensen die waarnemingen.be al langer gebruiken doen er plots aan mee (en geven in tegenstelling tot vroeger niet meer aan als het om aanplant gaat). Er komen steeds meer zaadmengsels binnen. Mensen reageren misnoegd als je hen vraagt dat op verwilderd/ingezaaid te zetten. De rest reageert helemaal niet. De nieuwe Waarnemer 247360 vond er niks beter op om een hele botanische tuin in Luik in te voeren gisteren enz. enz. enz...
Van Natuurpunt moet je niks verwachten, mocht daar ook maar één iemand tussen zitten die half competent is was het uiteraard nooit zover gekomen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Heerlijk recht toe recht aan ben je toch.     ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

nielseimers

#111
Dirk overdrijft niet. In Nederland is in 2020 maar liefst 5,8% van de binnenkomende fotowaarnemingen met label "aangeplant" gemarkeerd, in België is dit nóg hoger, 6,7%.

Deze 5,8% aanplant-waarnemingen op waarneming.nl vertaalt naar ongeveer 33.800 aanplant-waarnemingen in 2020. En dat zijn alleen nog maar de fotowaarnemingen.

dirder

En voor mijn eigen regio mochten we vandaag een nieuweling verwelkomen... https://vwgzwv.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=10 .
Wie in 's hemelsnaam bedacht die 'avatars'?
Groeten, Dirk Derdeyn.

frkvh

grappig, ik zou niet eens weten hoe je dat moet doen...
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rien Ondersteijn

Citaat van: dirder op mei 17, 2020, 20:39:37 PM
En voor mijn eigen regio mochten we vandaag een nieuweling verwelkomen... https://vwgzwv.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=10 .
Wie in 's hemelsnaam bedacht die 'avatars'?

Iemand die zich op een dergelijke manier aanmeldt en 'vermomt' zou de wacht aangezegd moeten worden...! :police:   Dit kan toch niet doorgaan ??? !
Ik ben ook al s zo'n computerpoppetje tegengekomen..
Asjeblieft -asjeblieft paal en perk [---bijtijds !---] aan stellen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Tja. Ik gaf gisteren wat mooi beredeneerd commentaar bij een stel aanplantwaarnemingen die onjuist gedetermineerd waren en toen bleek er een jong kind waarnemingen te hebben ingestuurd.
Bij de waarnemers moeten we dus zeker niet zijn met ferme teksten.

Dat er een aanzienlijk deel 'lagere-school-waarnemingen' binnen komen is wel al een tijd duidelijk en ik vrees dat we er nooit meer vanaf komen anders dan ze even massaal van commentaren te voorzien als dat ze binnenkomen. Zou dat niet op 1 of andere manier te automatiseren zijn?

Rien Ondersteijn

Citaat Rutger : Bij de waarnemers moeten we dus zeker niet zijn met ferme teksten.

Een kind hier op de site is erg uitzonderlijk lijkt me.Om daarmee meteen de uitspraak te doen dat we voorzichtig moeten zijn...?
Zowat iedereen hier is volwassen genoeg om op een nette maar duidelijk manier uitgelegd te worden wat de échte bedoeling is van Waarn.nl.

Misschien is filteren vóor de upload mogelijk door te vragen [bijv] :
-' staat deze plant in een tuin of park ?'
Groene groe[n]tjes.Rien.

frkvh

gisteren keurde ik een reeks bloemen in een plantenbak af en kreeg ik deze reactie:

CiteerWaarom voorziet deze site dan in godsnaam bij 'gedrag' of 'activiteit' de mogelijkheid om 'aangeplant' te zetten?! Als de intenties van deze site echt zoals u zegt dat ze zijn, moet men consequent zijn en die optie gewoon niet voorzien.

ik denk dat door die optie af te zetten er nog maar meer rommel gaat binnenkomen. ik ben nog maar enkele dagen bezig met het controleren van obsidentify waarnemingen op onzin/aanplant, maar als we alles in een pot, vaas of bak moeten afkeuren, dan mogen voor mijn part ook alle laan- en parkbomen, meestal toch exoten, afgekeurd worden.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Rien Ondersteijn

Ik denk .dat de uitslag ' AFGEKEURD'  de waarnemer vaak zal ontmoedigen om de volgende keer weer zo stoutmoedig te zijn om alle onzin hier neer te pleuren.
Wij-mensen worden niet graag AFGEKEURD...! :wacko:
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: frkvh op mei 19, 2020, 09:51:48 AM
gisteren keurde ik een reeks bloemen in een plantenbak af en kreeg ik deze reactie:

CiteerWaarom voorziet deze site dan in godsnaam bij 'gedrag' of 'activiteit' de mogelijkheid om 'aangeplant' te zetten?! Als de intenties van deze site echt zoals u zegt dat ze zijn, moet men consequent zijn en die optie gewoon niet voorzien.

ik denk dat door die optie af te zetten er nog maar meer rommel gaat binnenkomen. ik ben nog maar enkele dagen bezig met het controleren van obsidentify waarnemingen op onzin/aanplant, maar als we alles in een pot, vaas of bak moeten afkeuren, dan mogen voor mijn part ook alle laan- en parkbomen, meestal toch exoten, afgekeurd worden.
Er is een (cosmetisch) verschil tussen in een bak / pot en in de volle grond. Vandaar laanbomen etc. wel en potplanten niet. We voorzien aanplant en inzaai om de waarnemingen te scheiden en in ieder geval juist aan te duiden mocht iemand af en toe of per ongeluk of vanwege zwaarwegende argumenten toch aanplant invoeren.

Wat mij betreft is het niet een vrijbrief om veel of alleen aanplant in te voeren. Het probleem is dat dit moeilijker uit te leggen is en zeker niet besteed is aan mensen die een app aan het uitproberen zijn en gewoon voor de lol hun probeersels doorsturen. Vandaar dat het signaal (op aangeplant gezet) al een goed begin is. Als iemand veel en vrijwel alleen aanplant invoert, dan stuur ik een ontradend commentaar. Het afkeuren van pot- en kamerplanten is allicht het best te doen door de admins die toch al een dikke huid hebben.