Grote of gewone bosmuis?

Gestart door subok, april 05, 2020, 22:13:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

subok

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://vwghop.waarneming.nl/waarneming/view/187888774
onzeker Grote Bosmuis - Apodemus flavicollis gezien op 2020-04-05 [obscured]
Foto's:






Toelichting:
Staartlengte 50mm. Kopromp 55mm. Achterpoot 18mm. Gew.7gr. Gele keelvlek niet goed zichtbaar ivm. beweeglijkheid, op de foto lijkt het wel of er iets kleurverschil zit.
bij voorbaat dank Cor de Jong
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Merel

Volgens mij is de achterpoot niet lang genoeg, of het moet een jong zijn.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Douwe van der Ploeg

Lijkt me sowieso geen volwassen dier, soort durf ik zo niet met zekerheid te zeggen.
Douwe van der Ploeg

subok

Bedankt voor jullie reactie.
In muizentaal is het inderdaad een "piep"kleintje:).
Ik weet niet of de achterpoot al op volwassen grootte is bij een jong dier.
Ik wacht verdere reacties af.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Merel

Waar is de waarneming gedaan? Dat hoef ik niet tot op de vierkante meter nauwkeurig te weten, maar misschien kun je de naam van het dichtstbijzijnde dorp geven?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#5
De foto's tonen geen duidelijke kenmerken voor een van beide soorten. Daarbij geldt dat specifiek dit soort jonge bosmuizen erg lastig te determineren zijn tot op soort.

Vindplaats (zie vraag Merel) kan argument zijn voor gewone bosmuis, mits de vindplaats buiten het bekende verspreidingsgebied van de grote bosmuis ligt...

Hieronder een bewerking van een van de foto's:

Met vriendelijke groet, Rob

subok

Ik heb begrepen dat i.v.m. de Coronacrisis zeldzame waarnemingen vervaagd worden en weet niet in hoeverre
toegestaan wordt om de locatie aan te geven. Misschien dat Douwe als admin hier iets meer over kan zeggen?
Ik vind het geen probleem maar wil wel graag de richtlijnen volgen.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Rob Koelman

Citaat van: subok op april 06, 2020, 17:59:31 PMIk heb begrepen dat i.v.m. de Coronacrisis zeldzame waarnemingen vervaagd worden en weet niet in hoeverre toegestaan wordt om de locatie aan te geven. Misschien dat Douwe als admin hier iets meer over kan zeggen?
Ik vind het geen probleem maar wil wel graag de richtlijnen volgen.

Er wordt hier niet om een exacte vindplaats gevraagd, maar om een globale indicatie, bijvoorbeeld in welke gemeente/regio de waarneming is gedaan.

Nog los daarvan: het is UITERST onwaarschijnlijk (zeg maar gerust een kans van 0%) dat er mensen zijn die afgaan op een waarneming van een (mogelijke) grote bosmuis...


Met vriendelijke groet, Rob

subok

Dat geloof ik ook niet maar wacht graag de reactie van de admin af.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

tekenaar

Van een paar vogelsoorten worden waarnemingen momenteel vervaagd om te voorkomen dat fanatieke vogelaars het halve land door rijden om te gaan kijken. Bij een (grote) bosmuis is hier geen enkele reden voor. Dit zijn geen zeldzame dwaalgasten, maar dieren die sinds jaar en dag in dezelfde regio's populaties hebben.

Uiteraard wil af en toe iemand zo'n dier zien, maar daarvoor moet je meer doen dan er heen rijden en kijken waar de "horde met telelenzen" staat. Je moet lifetraps (kooivalletjes) zetten en die regelmatig controleren. Daarmee kan je evengoed wachten tot na de coronacrisis: die muizen zitten er dan heus nog wel. Daar komt bij dat grote bosmuis buiten Nederland een van de meest talrijke muizen van Europa is.

Vervagen van waarnemingen van grote bosmuis is dus niet aan de orde.

(Dat is wat anders als een eigen waarneming vervagen omdat je liever niet vertelt waar je zelf bent geweest  :P )
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

subok

Dan is het duidelijk, bedankt.

Datum   2020-04-05 17:00
Protocol   losse waarneming
telmethode   onbekend
Aantal   1 ter plaatse
escape   Nee
Determinatie   onzeker
Gebied   Smeerling - Metbroekbosch [GR]
Vlagtwedde (voormalige gemeente)


Waarnemer   Waarnemer: Cor de Jong
Methode   onbekend
Status   niet onderzocht
precisie   10 m

De locatie is de plek waar ik woon, het muisje liep in de voortuin.
We krijgen regelmatig bezoek van Grote bosmuizen al varieert dat per jaar.


Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

subok

(Dat is wat anders als een eigen waarneming vervagen omdat je liever niet vertelt waar je zelf bent geweest  :P )

Komt ook wel eens voor maar deze keer niet ;D
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Douwe van der Ploeg

Op die locatie blijft het wat mij betreft Apodemus spec.
Douwe van der Ploeg

subok

Ik heb er een onzekere Apodemus spec van gemaakt.
Bedankt voor jullie reacties.
Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)

Merel

Hij mag van onzeker af. Het is namelijk met zekerheid een spec. We weten alleen niet welke van de twee. ;)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

subok

Gr.
Cor
(Niet gehinderd door enige kennis)