canon 80D vs 7D Mark II

Gestart door djpasma, april 05, 2020, 21:41:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

djpasma

beste lezers,

ik ben hoog toe aan een upgrade van mijn canon 1000d (met canon 50-250mm) om vogels te fotograferen. de telelens heb ik al, een tamron 150-600 mm G2. nu zit ik te denken aan de canon 80D of de 7D Mark II. beide tweedehands en natuurlijk mooie body's.

ik kom op internet veel positieve berichten tegen over de 7D, onder andere vanwege zijn snelheid en autofocus. het voordeel van de 80D mijn inziens is de prijs, het touchscreen en de wifi, om snel foto's te kunnen delen.

voor het filmen (80D) ga ik de camera niet kopen. dat zou alleen een fijne bijkomstigheid zijn.

kan iemand me adviseren in deze keuze? ervaring met beide modellen?

alvast bedankt!

gbeersma

Ik gebruik de Canon EOS 7D Mark II, maar heel anders dan jij zou doen, want ik fotografeer insecten en ander klein spul, dus ik kan je niet echt adviseren. 7D Mark II is in elk geval een fijne en degelijke camera. Als filmen een prettige bijkomstigheid is (ik gebruik het zelf niet): dat kan met de 7D Mark II ook.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

djpasma

bedankt voor je reactie gbeersma

Jaap van Steensel

Lastige afweging omdat beide camera's elkaar nou ook weer niet zo heel veel ontlopen. Beide hebben een pluspunt voor vogelfotografie dat je zeker moet overwegen. De 80D heeft wat meer megapixel, 24 tegenover 20 voor de 7Dii. Als het toch nodig is om te croppen is dat net wat handiger. Maar de 7Dii heeft meer AF punten, wat zeker bij vogels in vlucht een absolute pré is. Hoe de snelheid van de AF en met name de tracking AF is weet ik niet. De 7Dii is sowieso erg goed daarin, maar de 80D is ook zeker geen watje op dat punt. Verder heeft de 80D natuurlijk ook het het uitklapscherm wat wel erg handig is als je naast vogelfotografie ook nog macro wilt gaan doen.
Lastige keuze, succes ermee ;-)

Platbuik

Ik denk dat de autofocussnelheid van de 7DII niet nuttig is met je Tamron. Als ik de specs daarvan zie, dan zit je al vogelend al gauw op een diafragma boven de 5.6. Dus spaar je centen en ga voor de 80D is mijn advies.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

djpasma

@Platbuik, dank voor je reactie. Ik begrijp 'm echter niet helemaal. Kan je iets meer duiding geven?

Platbuik

Algemeen: Als een lens minder licht doorlaat dan f5.6 dan werkt de autofocus niet.
Uit de specs van de 7DII:
"The Canon 7D Mark II introduces a brand new autofocus (AF) module inspired by the professional level AF system in the Canon 1 DX. It features 65 AF points spread across a significant portion of the frame, with especially wide horizontal coverage. All of these AF points are cross-type (when using lenses with a maximum aperture of f/5.6 or faster)".

En de 80D:
"All 45 AF points are horizontal and vertical cross-type focusing (sensitive to lines of contrast in both directions) with lenses having an f/5.6 or wider max aperture.".

Jouw Tamron lens is f5.6 bij 150mm, maar gaat naar f6.3 bij 600mm. Ergens tussen 150 en 600mm komt er een punt dat er te weinig licht binnen komt om de autofocus te gebruiken. Mijn Canon camera's stoppen dan met scherpstellen, maar dat is met Canon lenzen. Ik weet niet hoe ze reageren met Tamron, maar dat zou ik toch maar uitproberen VOOR je de beurs trekt.
In deze video (op 3m33s) zie je hoe je dat merkt en wat je er aan kunt doen.
Let wel: dit zou ik doen, maar misschien heb je goede ogen, en is autofocus niet zo belangrijk voor je (is het voor mij wel geworden, in het verleden deed ik alles op 600mm f8 en zelf scherpstellen maar de jaren zijn gaan tellen). Mogelijk heeft de 7DII ander voordelen die je wel aanspreken.
Succes met je keuze. ;D
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

djpasma

Nogmaals dank voor je (uitgebreide) reactie!!