exotische rivierkreeft vraag

Gestart door jeroen vinke, februari 28, 2019, 11:36:04 AM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Mijn Chinese collega vroeg me of je in Nederland gewoon kreeften mag vangen. Ik dacht dat het vast wel zou mogen, omdat de meeste kreeften exoten zijn en een heuse problematiek met zich mee brengen. Echter begrijp ik van verscheidene websites dat je niet zomaar op rivierkreeft mag vissen met fuiken, maar ook niet met hengels en aas. Dat zou de rivierkreeftproblemen zelfs doen toenemen. Tenzij je >75% van de poplatie wegvangt.
Ik vraag me af wat je moet doen als je toch een exotische rivierkreeft gevangen hebt. Deze mag je toch ook niet zomaar teruggooien?
Ik lees ook dat ze over oevers lopen. Ik zou het haast als een morele plicht aanschouwen om ze op te rapen en te bereiden, maar mag dat dan ook niet?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

grunsven

Ik ben geen jurist maar volgens mij mag je ze in de openbare ruimte oppakken en meenemen (anders toestemming van de terreineigenaar nodig, in natuurgebieden mag het dus niet). Verder kom je al snel in de problemen met de visserijwet en ben je aan het stropen.
Wat schadelijk is en wat verboden is zijn twee heel verschillende vragen.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroen vinke

Bedankt voor je antwoord.
Wat betreft schadelijk en verboden is het eigenlijk maar goed ook. Mensen kunnen er nogal eens een andere definitie op na houden aan wat 'schadelijk' is.
Commerciƫle kreeftenvisserij op bepaalde plekken zou misschien uitkomst bieden. We hebben als mens zijnde wel eens andere soorten weggevist.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

grunsven

Dat gaat met exotische rivierkreeften niet lukken helaas.
Daarvoor hebben ze de verkeerde life-history.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

grunsven

Dieren die lang leven en weinig eieren leggen/jongen krijgen zijn gevoelig voor bejaging. Dit zijn bijvoorbeeld roggen en haaien/ neushoorns.
Dieren die zich al op jonge leeftijd voortplanten en heel veel eieren kunnen leggen zijn daar weinig gevoelig voor. Bij rivierkreeften zorgt het wegvangen van de volwassen dieren amper tot een verkleining van de populatie.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

jeroen vinke

Op die fiets. Dank je wel, ik snap het.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

peterv

Citaat van: jeroen vinke op februari 28, 2019, 11:36:04 AM
Mijn Chinese collega vroeg me of je in Nederland gewoon kreeften mag vangen. Ik dacht dat het vast wel zou mogen, omdat de meeste kreeften exoten zijn en een heuse problematiek met zich mee brengen. Echter begrijp ik van verscheidene websites dat je niet zomaar op rivierkreeft mag vissen met fuiken, maar ook niet met hengels en aas. Dat zou de rivierkreeftproblemen zelfs doen toenemen. Tenzij je >75% van de poplatie wegvangt.
Ik vraag me af wat je moet doen als je toch een exotische rivierkreeft gevangen hebt. Deze mag je toch ook niet zomaar teruggooien?
Ik lees ook dat ze over oevers lopen. Ik zou het haast als een morele plicht aanschouwen om ze op te rapen en te bereiden, maar mag dat dan ook niet?
Deze exotische kreeften vallen onder het regime van de visserijwet 1936. De eigenaar/pachter van het (vis-)water kan toestemming geven om ze te vangen. Op eigen houtje bijvoorbeeld fuiken plaatsen is puur stroperij. Kreeften en wolhandkrab verplaatsen zich ook wel eens over land. Op de openbare weg mag je ze als "gevonden voorwerp" oprapen, meenemen en vervolgens thuis opeten. Het is verboden om een eenmaal gevangen kreeft weer (elders) uit te zetten.
Peter Venema

jeroen vinke

Dank je wel Peter.
Dit is inderdaad hoe ik het begrepen heb. Ik heb mijn collega verteld hoe de vork in de steel zit. Hopelijk nodigt ze mij uit voor een hapje als ze ze vind. ;)
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

evertdirks

Voor het vangen van rivierkreeften (exoot) heb je in de meeste gevallen een vispas nodig, plus de bijbehorende app.

evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Jeroen Hoek

Citaat van: peterv op maart 02, 2019, 08:33:44 AM
Het is verboden om een eenmaal gevangen kreeft weer (elders) uit te zetten.

ik heb er wel eens een in de hand gehad en terug gezet, (eentje op het land) is dat dan ook verboden?
met vriendelijke groet, Jeroen

bas.drost96

Citaat van: Jeroen Hoek op september 15, 2020, 21:46:17 PM
Citaat van: peterv op maart 02, 2019, 08:33:44 AM
Het is verboden om een eenmaal gevangen kreeft weer (elders) uit te zetten.

ik heb er wel eens een in de hand gehad en terug gezet, (eentje op het land) is dat dan ook verboden?

Als je de wet letter voor letter moet geloven wel, ik geloof niet dat je hierover in de problemen kan komen. Ik vang zelf regelmatig kreeften als ik op zoek ben naar waterbeestjes, en meestal heb ik niet iets geschikts bij me on ze mee te nemen en te euthaniseren, dus eigenlijk zet ik ze altijd wel terug.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

tekenaar

Als je een handjevol exotische kreeften wegvangt, heeft dat geen noemenswaardig effect op de populatie. Doden is alleen zinvol voor in de pan en niet vanuit natuurbeschermingsoogpunt. Uiteraard moet je ze niet meenemen en dan ergens anders loslaten of laten ontsnappen!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/