HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Willemien Troelstra

P 14/15: naamgeving van klasses op deze pagina's komen niet overeen bijvoorbeeld:
Lycopsida (p 14 kolom-2) <=> Lycopodiopsida (p 15 kolom-1)
Spermatopsida (p 14 kolom-2) <=> Spermatophyta (p 15 kolom-2)

Verderop in de flora worden de termen van p 15 gebruikt (bv op p 60 Lycopodiopsida), dus verwacht dat dat voorrang heeft. De versie op p 14 komt overeen met de term in Heukels 23, misschien dat expres de oude term is gebruikt om de verschuivingen t.o.v. de 23ste druk makkelijker te herkennen, maar geeft nu toch twijfel wat de correcte termen zijn.
Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

#61
Toch nog een ontbrekende naamswijziging Nederlands:

p 832: Kortarige zeekraal => Roodachtige zeekraal  NB; De nieuw onderscheiden subsp. europaea heet nu Kortarige zeekraal.

paulhoekstra

Citaat van: Willemien Troelstra op maart 04, 2020, 09:49:25 AM
Citaat van: paulhoekstra op maart 01, 2020, 20:26:31 PM
En nog een wens:
Iets meer uitleg over terminologie van de sporenplanten in het hoofdstuk verklaring botanische termen. Nu ben ik er dankzij google achtergekomen wat glochidiën zijn (zijn uitstekende cellen op de massulae)
Tja, en dan moet massulae ook weer in die lijst... Deze term wordt volgens mij alleen in (de kleine lettertjes van) de beschrijving van de families gebruikt. Je hebt hem volgens mij niet nodig om de determinatiesleutel te volgen. Ik vraag me eerder af of dit soort technische term(en) in deze papieren flora thuis horen/nut hebben.
De hoeeveelheid tussenschotten in de glochidiën is volgens de heukels het betrouwbaarste kenmerk om Azolla filiculoides en A. cristata te onderscheiden (p69), vandaar dat ik de term glochidiën opzocht, maar ook normale botanische termen van varens zoals deelblaadjes van de 1e/2e/3e orde staan volgens mij niet uitgelegd in het hoofdstuk verklaring botanische termen.
groeten,
Paul

RutgerB

Citaat van: Willemien Troelstra op maart 04, 2020, 12:22:04 PM
P 14/15: naamgeving van klasses op deze pagina's komen niet overeen bijvoorbeeld:
Lycopsida (p 14 kolom-2) <=> Lycopodiopsida (p 15 kolom-1)
Spermatopsida (p 14 kolom-2) <=> Spermatophyta (p 15 kolom-2)

Verderop in de flora worden de termen van p 15 gebruikt (bv op p 60 Lycopodiopsida), dus verwacht dat dat voorrang heeft. De versie op p 14 komt overeen met de term in Heukels 23, misschien dat expres de oude term is gebruikt om de verschuivingen t.o.v. de 23ste druk makkelijker te herkennen, maar geeft nu toch twijfel wat de correcte termen zijn.
Als iemand hier meer over weet hoor ik het graag.
Wat ik hier uit denk te begrijpen https://en.wikipedia.org/wiki/Lycopodiopsida (wikipedia is voor familieclassificatie altijd opvallend up-to-date) is dat beide mogen, maar de voorkeur uitgaat naar wat dus nu is toegepast in de Heukels' (p. 15 en bijv. p. 60). Ik denk dus dat de klassenamen in de 2e kolom van het schema op pagina 14 aangepast dienen te worden.

Willemien Troelstra

Citaat van: paulhoekstra op maart 01, 2020, 20:26:31 PM
De hoeveelheid tussenschotten in de glochidiën is volgens de heukels het betrouwbaarste kenmerk om Azolla filiculoides en A. cristata te onderscheiden (p69), vandaar dat ik de term glochidiën opzocht, maar ook normale botanische termen van varens zoals deelblaadjes van de 1e/2e/3e orde staan volgens mij niet uitgelegd in het hoofdstuk verklaring botanische termen.
Ah, die glochidiën bij Azolla had ik overheen gekeken. Ik zal er (op een ander moment) iets mee doen in het overzicht.
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

#65
p 558 : Bij 4 Rhododendron mag de opmerking; Incl. Ledum Ruppius ex L.
p 581 : 1e kolom, 1e alinea; Trachystemom orientale = Trachystemom orientalis
p 591 : 2e kolom onderaan;  De ouders ontbreken bij Petunia x punctata ; P. axillaris x integrifolia
p 593 : 1e kolom onderaan; Atropa belladonna => Atropa bella-donna (of belladonna, maar dan zijn de verwijzing op p 798 (Atropa bella-donna) en 830 (geen naamswijziging) errata.
p 597 : Onder Nicotiana; N. langsdorfii = N. langsdorffii, zie ook http://alienplantsbelgium.be/content/nicotiana-langsdorffii
p 597 : Onder Nicotiana;  De ouders ontbreken bij Nicotiana x sanderae; N. alata x forgetiana
p 599 : 2 kolom bovenaan; Convolvulus silvatica = Convolvulus silvaticus (stond in 23e druk ook verkeerd overigens)
p 602 : 1e kolom, 1e alinea; De ouders ontbreken bij  Caryopteris x clandonensis; C. incana x mongholica
p 832 : ontbrekende naamswijziging wet. namen; Solanum sarachoides - Solanum sarrachoides

p 832: Extra categorie verdwenen/verschoven Nederlandse soortnamen
Glad walstro is verhuisd van G. mollugo naar G. mollugo subsp. erectum
Dichte bermzegge is verhuisd van Carex muricata naar Carex pairae
Groene bermzegge (Carex divulsa s.l.) is als naam verdwenen.

Rien Ondersteijn

#66
P 599 : Convolvulus silvaticus  lijkt me trouwens > Convolvulus  sylvaticus moeten zijn .
[zie bijv Plant List]

En als t sylvaticus moet zijn ,zou ik bijna denken dat Zeewinde C.soldanella ook fout is.
Hoewel al langdurig in gebruik.
Misschien te maken met t geslacht Soldanella ?
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

#67
Lerares Classica zegt :

"logisch zou zijn : Convolvulus soldanellus-arvensis-sylvaticus-sepius .."



De partner van haar collega , die bosnatuurbeheer heeft gestudeerd zegt trouwens ,dat de plantkunde zich vaker niet aan de Latijnse grammatica houdt....   
Groene groe[n]tjes.Rien.

Pieter Stolwijk

pag. 750 opschrift: Apiaceae - deelsleutel schermbloemen in bloei: moet zijn: .... in vrucht.
pag. 751 idem.
(met dank aan Wytze Boersma)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

migratorius

#69
Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 06, 2020, 14:32:50 PM
P 599 : Convolvulus silvaticus  lijkt me trouwens > Convolvulus  sylvaticus moeten zijn .
[zie bijv Plant List]

En als t sylvaticus moet zijn ,zou ik bijna denken dat Zeewinde C.soldanella ook fout is.
Hoewel al langdurig in gebruik.
Misschien te maken met t geslacht Soldanella ?
Citaat van: Rien Ondersteijn op maart 06, 2020, 14:51:29 PM
Lerares Classica zegt :

"logisch zou zijn : Convolvulus soldanellus-arvensis-sylvaticus-sepius .."
Die lerares mag terug naar school: al die namen zijn namelijk grammaticaal correct (en dit mag dus allemaal uit de errata verwijderd).
Convolvulus silvaticus: http://www.theplantlist.org/tpl1.1/record/tro-8502227 (die "y" is een veelvoorkomende foutieve spelling in wetenschappelijke namen).
Convolvulus sepium: "sepium" is het genitivus pluralis van sepes (hek): dus "winde van de hekken".
Convolvulus en soldanella zijn zelfstandige naamwoorden in appositie: die hoeven niet hetzelfde geslacht te hebben.

JanHein

Rien Ondersteijn

Jan Hein : ik zal t tegen de lerares zeggen[ze zit trouwens al op school =werkzaam].
En ik sta verbaasd dat sylvaticus met een i genoteerd moet worden. Heb het nooit aldus gezien.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Het blijkt dat Sylvaticus met zowel y als met i geschreven kan worden.
[Lijkt me wel onlogisch dan om met een i te schrijven omdat het zelden/nooit gebeurt in de botanie].
Inderdaad is Soldanella een zelfst.nmw en eigenlijk is de samenvoeging met Convolvulus 'potjeslatijn' .
Maar dat schijnt vaker te gebeuren in de botanische wereld.
[genoeg erover betreffende mijzelf; het is zoals het is en t blijkt te zijn zoals het bleek te zijn...   ;)]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

p 651 : 2e kolom. Aanvulling verspreiding Geel vingerhoedskruid: Ook als tuinplant en verwilderend in oa. Ur.

Willemien Troelstra

Citaat van: migratorius op maart 06, 2020, 16:48:46 PM
Die lerares mag terug naar school: al die namen zijn namelijk grammaticaal correct (en dit mag dus allemaal uit de errata verwijderd).
Convolvulus silvaticus: http://www.theplantlist.org/tpl1.1/record/tro-8502227 (die "y" is een veelvoorkomende foutieve spelling in wetenschappelijke namen).
Convolvulus sepium: "sepium" is het genitivus pluralis van sepes (hek): dus "winde van de hekken".
Convolvulus en soldanella zijn zelfstandige naamwoorden in appositie: die hoeven niet hetzelfde geslacht te hebben.
JanHein

Ik begrijp dat het gebruik van de andere schrijfwijze niet als een doodzonde wordt gezien, maar als een 'orthografische variant' https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthografische_variant.
De suggesties van Rien waren niet overgenomen in de erratalijst in het begin (en daar hoef ik ze dus niet te corrigeren), maar het is wel handig dat dat hier in de discussie ook terug te vinden is.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Leuk Willemien die verwijzing.
Ik zou dat eigenlijk zelf maar al te goed moeten weten ,omdat een variant hierop in mijn familie al lang voorkomt :
In de Middeleeuwen werd onze familienaam geschreven met y later met ij en tussendoor met een i.
Later is dat gestandaardiseerd en ij geworden.Zoals vele familienamen na 1811 werden geconserveerd.
Die uniformiteit zou ik ook verwachten in de Heukels.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#75
- Nog een verplaatste Nederlandse naam die ik niet vermeld zie in de naamswijzgingen (en in extra rubriekje p 832 kan: verdwenen/verschoven Nederlandse soortnamen ) Jakobskruiskruid is van Jacobaea vulgaris subsp. vulgaris naar Jacobaea vulgaris gegaan.

- Ontbrekende NL-naamswijzging:  Goudsbloem => Tuingoudsbloem

Willemien Troelstra

p 689 1ste kolom over Sonchus tenerrimus: "als S. oleraceus | Moesmelkdistel" => "als S. oleraceus | Gewone melkdistel"
groet, Willemien Troelstra

Pieter Stolwijk

Blz 137, 1e kolom Crocus, opm 1. ... zich van (34.1) =>  ..... zich van (37.1)
(via Wytze Boersma)
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

RutgerB

#78
Puur typografisch erratum:  p 739 : 2e kolom onderaan. De ouders van S. x chenaultii staan in het vet. Elders in het boek is dat bij kruisingen in gewone letters.

Aanvullende opmerking bij diezelfde kruising: p 739 : 2e kolom onderaan. S. x chenaultii: Planten met grotere (rond 1 cm. doorsnede), meer verspreid staande, meer eenkleurige roze vruchten zijn de kruising Symphoricarpos x doorenbosii (S. x chenaultii x albus). Toch ook redelijk wat in cultuur.

Aanvullende opmerking bij p 770 2e kolom: Sison. Op zeer weinig afstand van de Nederlandse grens (nl. te Kanne, België) is in 2016 Steeneppe Sison ammobium aangetroffen langs de Jeker.

Aanvullende opmerking bij p. 368 2e kolom Potentilla. Ook Dasiphora davurica wordt aangeplant en kan verwilderen. Ze onderscheidt zich voornamelijk door de witte bloemen. Zie ook http://alienplantsbelgium.be/content/dasiphora

p 832: onder k. ontbrekende NL-naamswijziging: Peterselie => Tuinpeterselie.

p 832: Extra categorie verdwenen/verschoven Nederlandse soortnamen: Gewone berenklauw is van Heracleum sphondylium naar Heracleum sphondylium subsp. sphondylium verhuisd.

p. 490: 1e kolom Erysimum aureum. Volgens de wijzigingslijst op p. 826 heet deze in het Nederlands Kleine muurbloem. Die naam ontbreekt op p 490.

p. 296: 1e kolom bovenaan. Typha laxmanii => Typha laxmannii

Hinko

De Nederlandse naam 'Schijnegelantier' kom ik niet meer tegen in de nieuwe Heukels. De wetenschappelijke naam was Rosa gremlii (of Rosa henkeri-schulzei). Nu staat er wel een Rosa x gremlii (R. micrantha x rubiginosa) in de lijst maar zonder de NL naam 'Schijnegelantier'. Zou dit een foutje zijn of is de NL naam komen te vervallen?
mvgr, Hinko

Willemien Troelstra

Voor de bramen bestaan wel allerlei Nederlandse namen, maar vond Leni ze niet 'stevig genoeg' om ze op te nemen in de flora. Daarbij is ook de oude 'Koebraam' gesneuveld (die bestaat al zo lang dat ze die wel op had kunnen nemen). Misschien dat hier net zoiets speelt?
groet, Willemien Troelstra

Jacob Koopman

Als Fries om utens sinds 2005 ben ik niet zo goed op de hoogte met Waarneming.nl. Maar ik doe een poging i.v.m. allerlei puntjes op de i in de nieuwe Heukels' Flora van Leni:
Op p. 159, rechter kolom, de zin onder fig. 47.6: hybriden (meervoud dus). Het valt me op dat dat nog niemand (?) was opgevallen.

Hartelijke groet uit een nog immer Coronavrij Choszczno, PL

Jacob Koopman.

Rob Koelman

Citaat van: Jacob Koopman op maart 18, 2020, 19:10:00 PM
Op p. 159, rechter kolom, de zin onder fig. 47.6: hybriden (meervoud dus). Het valt me op dat dat nog niemand (?) was opgevallen.

De tekstcontrole is nog in volle uitvoering (evenals de inhoudelijke controle). Gaat daarbij om 'wel iets meer' dan een A4'tje aan teksten...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Citaat van: Jacob Koopman op maart 18, 2020, 19:10:00 PM
Als Fries om utens sinds 2005 ben ik niet zo goed op de hoogte met Waarneming.nl. Maar ik doe een poging i.v.m. allerlei puntjes op de i in de nieuwe Heukels' Flora van Leni:
Op p. 159, rechter kolom, de zin onder fig. 47.6: hybriden (meervoud dus). Het valt me op dat dat nog niemand (?) was opgevallen.

Hartelijke groet uit een nog immer Coronavrij Choszczno, PL

Jacob Koopman.

Het mag trouwens ook hybrides zijn.
[groetjes in Polen !]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#84
p 23: 2e kolom onderaan: Het gros daarvan is .. tuinvlieder, garden-escape (in enkelvoud dus).
p 24: 1e kolom onderaan: Stijf straatwolfsmelk = Straatwolfsmelk
p 24: 2e kolom op 2/3: Spoorbloem = Rode spoorbloem
p 25: 1e kolom bovenaan: Zuidelijke wolfsmelk = Vroege wolfsmelk
p 25: 1e kolom halverwege: dit verwijst duidelijk naar een artikel van I. Hoste et al. (Hoste, F. Verloove, C. Nagels, L. Andriessen & J. Lambinon - De adventievenflora van in België ingevoerde mediterrane containerplanten [97 (2009): 1-16) , maar staat niet in de literatuurlijst.
p 25: 1e kolom einde 1e alinea: Eenbloemige veldkers = Nieuw-Zeelandse veldkers.  Eenbloemige was al 10 jaar in gebruik, maar in de Heukels' Flora is voor een andere naam gekozen.
p 25: 2e kolom onderaan: 11) Hoewel duidelijke tekst is niet duidelijk waarom dat stukje tekst er staat. Ik heb geen verwijzing in de hoofdtekst gevonden.
p 29: 1e kolom. Als voorbeeld wordt Rankende helmbloem genoemd die niet voorkwam in Zuid-Limburg. Er zijn inmiddels een aantal waarnemingen van Rankende helmbloem in Zuid-Limburg.
p 45: stap 18: ineen vloeiend = ineenvloeiend (aan elkaar dus). Overigens is het verschil tussen dubbel veerdelig en 'tot dubbelgeveerd' wel erg subtiel.
p 45: stap 21: Zou hier niet ook een balkje boven moeten ? =>  3) Wortelstok kort kruipend
p 124: 2e kolom Kogellook. Mogelijk voer voor discussie maar er staat 'tot België' terwijl het voor mij duidelijker is als er 'tot in België' staat.


Rien Ondersteijn

p 45: stap 18: ineen vloeiend = ineenvloeiend (aan elkaar dus). Overigens is het verschil tussen dubbel veerdelig en 'tot dubbelgeveerd' wel erg subtiel.
[citaat Rutger].

Ik denk niet dat dit aan elkaar moet worden geschreven. Wél bijv. 'ineenstorten'
Nóch bij 'ineen' noch bij 'aaneen' vindt je een verbinding met 'vloeien'.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Het is aaneenschakelen, ineenstorten, ineendrukken, opeendrukken, opeenstapelen etc. etc. Dus het is ook ineenvloeien (zelfs in de spellingscorrectie niet onderstreept) en dus ook ineenvloeiend. 

Rien Ondersteijn

Mijn woordenboek gaf geen enkel resultaat noch onder ineen, aaneen ,noch onder vloeien. En Google reageerde gisteren heel anders dan vandaag.
Ik geloof je.
[maar de spellingscorrectie geloof ik niet altijd].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Mosmanneke

Alle respect voor de nieuwe Heukels' Flora van Nederland en het werk wat is verzet. Dat er bij de samenstelling onvermijdelijke fouten worden gemaakt lijkt me gezien de reacties duidelijk. Niettemin een geweldig boek. Spijtig is echter de minuscule nummering van de bladzijden en de dito verwijzingen in de registers. De cijfers zijn veel te klein en te bleek. Dat is niet bevorderlijk voor de navigatie door het boek, zeker niet voor oudere floristen! 
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rien Ondersteijn

 :duim:
[die opmerking had ik ook in t hoofd bij de eerste aanblik...]
Groene groe[n]tjes.Rien.