HEUKELS 24ste druk - errata

Gestart door Willemien Troelstra, februari 15, 2020, 00:30:48 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Citaat van: Rutger Barendse op februari 27, 2020, 13:40:10 PM
Ik ben het inmiddels gewoon  :blink:

Nu ik zo in de index kijk bij gewoon/gewone mis ik nog wat wijzigingen op pagina 832 onder k

Gewoon jakobskruiskruid (voorheen Jacobskruiskruid)
Gewone sneeuwbes (voorheen Sneeuwbes)
Margriet (voorheen Gewone margriet)
Gewone pastinaak (voorheen Pastinaak)
Gewone veldsla (voorheen Veldsla)
Varkensgras (voorheen Gewoon varkensgras)

In ieder geval kleine verbetering[voor mij-sorry] .[En daar horen Kropaar-Reigersbek en Braam nog bij ].

Ware het niet , dat Gewone Commelina en Gewoon timoteegras ervoor in de plaats komen.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Jeanette den Herder

Pag. 831 2e kolom Hyacinthoides non-scripta zou gewijzigd zijn in H x massartiana. Op pagina 134 worden ze beiden vermeld. Is dus geen wijziging van de naam.

Rien Ondersteijn

Pag 739 [en 834 Index] Weigelia > Weigela [zonder I].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 27, 2020, 09:09:44 AM
Blz. 134 onderaan : Basterdhyacinth.
Er staat in de Heukels Basterdhyacint en dat is volgens mij correct, net als bij de andere Hyacinten.
groet, Willemien Troelstra

Hannie Luijten

p. 168 bij Carex xinvoluta: Carex rostraria i.p.v. rostrata
Groet, Hannie

Rien Ondersteijn

Citaat van: Willemien Troelstra op februari 27, 2020, 21:59:20 PM
Citaat van: Rien Ondersteijn op februari 27, 2020, 09:09:44 AM
Blz. 134 onderaan : Basterdhyacinth.
Er staat in de Heukels Basterdhyacint en dat is volgens mij correct, net als bij de andere Hyacinten.

Blz 134 ;onderaan[bij tekening]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

p. 434: 1e kolom tweede alinea. De kruising V. x ritschliana is die tussen V. canina en de gewijzigde naam van persicifolia; stagnina.

theomuusse

Misschien niet een errata;
D. purpurella is uitgesleuteld met kenmerken die op de beschikbare foto's bepaald niet te zien zijn.
Daarnaast zijn er twee nieuwe soorten van gemaakt, 1 met en 1 zonder gevlekte bladeren en of lichte bloemen.
Deze zijn dus als nieuw voor de wetenschap gedoopt tot D. vadorum.
Maar dit is dus allemaal niet overgenomen door Leni.
Betekent dit dat Leni het zaakje niet vertrouwd?
Ik ben iig verre van overtuigd.

Theo

Rien Ondersteijn

 { D. staat voor Dactylorhiza [pag.144] }
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

p. 489: 2e kolom stap 2.1 zou moeten worden toegevoegd: Rijpe vruchten op doorsnede 4-kantig of ± rond.
p. 595: 2e kolom stap 7.1 Het blad van Solanum triflorum var. ponticum is minder dan 1/3 ingesneden. Dus dat kenmerk is niet onderscheidend.
p. 596: 1e kolom op 2/3. Donsnachtschadee = Donsnachtschade

Rien Ondersteijn

Klein 'erratumpje' voor de hoofdlijst : ondergetekende heet eigenlijk Ondersteijn.  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Zie deze discussie en reactie via Niels van Leni https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,463901.0/topicseen.html

Daarom dit erratum

p 279: 2e kolom, laatste alinea, eerste zinnen (bij Kweek). Planten groen. Stengel Hol. Blad .. => Planten groen of blauwgroen. Stengel hol. Blad groen of blauwgroen, ..



Willemien Troelstra

Citaat van: Rutger Barendse op februari 29, 2020, 08:28:59 AM
p. 489: 2e kolom stap 2.1 zou moeten worden toegevoegd: Rijpe vruchten op doorsnede 4-kantig of ± rond.
p. 595: 2e kolom stap 7.1 Het blad van Solanum triflorum var. ponticum is minder dan 1/3 ingesneden. Dus dat kenmerk is niet onderscheidend.
Zijn dit nog errata of wensen voor verbetering van de sleutel?
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

#44
Citaat van: Willemien Troelstra op februari 29, 2020, 18:25:19 PM
Citaat van: Rutger Barendse op februari 29, 2020, 08:28:59 AM
p. 489: 2e kolom stap 2.1 zou moeten worden toegevoegd: Rijpe vruchten op doorsnede 4-kantig of ± rond.
p. 595: 2e kolom stap 7.1 Het blad van Solanum triflorum var. ponticum is minder dan 1/3 ingesneden. Dus dat kenmerk is niet onderscheidend.
Zijn dit nog errata of wensen voor verbetering van de sleutel?

Van beide een beetje.

Ik zou denken dat als je bij p.489 bij 2.2. vermeldt dat de vruchten vierkant zijn, je vergeten bent die vorm te vermelden bij 2.1.

Als je bij 7.2 expliciet vermeld dat S. triflorum inclusief var. ponticum is, is het foutief dat het blad altijd meer dan 1/3 is ingesneden.

Overigens staan in de errata van Heukels 2005 https://www.floron.nl/Portals/1/Downloads/ErrataHeukels23Tekst.pdf ook tal van 'wensen'. Maar misschien is dit ook wel wel weer een apart categorie:  'toevoegingen en wensen' , zie bijvoorbeeld het erratum in onze lijst bij p. 152 Bleek bosvogeltje.


RutgerB

Nog wat Nederlandse naamsveranderingen die niet op pagina 832 staan

Tabak => Echte tabak
Eenbloemige veldkers => Nieuwzeelandse veldkers
Pimpernoot => Europese pimpernoot
Bastaardhemelsleutel => Basterdhemelsleutel
Bonenkruid => Echt bonenkruid
Echte stijve ogentroost => Stijve ogentroost

Overigens staat in Heukels' Flora 2005 in de index 'Echte stijve ereprijs'.

RutgerB


Willemien Troelstra

Citaat van: Rutger Barendse op maart 01, 2020, 09:57:11 AM
Van beide een beetje.
Ik zou denken dat als je bij p.489 bij 2.2. vermeld dat de vruchten vierkant zijn, je vergeten bent die vorm te vermelden bij 2.1.

Als je bij 7.2 expliciet vermeld dat S. triflorum inclusief var. ponticum is, is het foutief dat het blad altijd meer dan 1/3 is ingesneden.
Ik had geen nieuwe Heukels bij de hand toen ik de vraag stelde. Ik neem ze wel op in de lijst. De grens tussen erratum en wens is soms lastig te trekken. 
Ik zou er wel voor pleiten dat het meestal goed bruikbare kenmerk van Solanum triflorum over diep ingesneden blad wel gebruikt wordt in de sleutel, dat we niet vanwege de uitzondering dit kenmerk overboord gooien. Soms zie je in sleutels zo'n uitzondering tussen haakjes vermeld zodat je weet dat je misschien ook even bij die uitzondering moet kijken.
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

Je zou het ook kunnen oplossen door bij de ene 'nooit meer dan 1/3 ingesneden' en de ander 'meestal' te gebruiken, maar geheel vrije keuze van de auteur natuurlijk.

RutgerB

En nog een rijtje Nederlandse naamswijzigingen en het einde is nog niet in zicht.

Fijne waterranonkel => Middelste waterranonkel
Biet => Gekweekte biet
Haver => Gekweekte haver
Kool => Gekweekte kool
Gewone braam => Zwarte braam  Of dit 1 op 1 een wijziging is, is misschien te bediscussiëren, aangezien het nu een sectie is.
Grote kaardebol => Grote kaardenbol
Kleine kaardebol => Kleine kaardenbol
Slipbladkaardebol => Slipbladkaardenbol

theomuusse

Even een luchtige:
blz 176: Kustzegge
deze soort staat ook al een tijdje op Schouwen, niet alleen op Zeeuws-Vlaanderen

Theo

theomuusse

Blz 246: Koeleria albescens
Lees ik het goed dat deze iets behaardere macrantha alleen in de duinen voorkomt?
Dus geografisch gescheiden (naast wat meer haar en meestal ingerolde bladeren)?

Theo

paulhoekstra

P81 bij verspreiding Smalle stekelvaren: "Zeer alg. in;" hier lijkt mij iets te ontbreken.

En nog een wens:
Iets meer uitleg over terminologie van de sporenplanten in het hoofdstuk verklaring botanische termen. Nu ben ik er dankzij google achtergekomen wat glochidiën zijn (zijn uitstekende cellen op de massulae)
groeten,
Paul

RutgerB

Citaat van: theomuusse op maart 01, 2020, 14:09:08 PM
Blz 246: Koeleria albescens
Lees ik het goed dat deze iets behaardere macrantha alleen in de duinen voorkomt?
Dus geografisch gescheiden (naast wat meer haar en meestal ingerolde bladeren)?

Theo
Klopt. Werd al rond 1900 onderscheiden. Zie ook https://waarneming.nl/species/82475/ . En er is zelfs al een waarneming van  ;)

RutgerB

#54
Laatste eindje ontbrekende wijzigingen in Nederlandse namen (hoop ik).
Spoorbloem => Rode spoorbloem
Hazelaarbraam => Wasbraam, zie ook opmerking bij Zwarte braam.

Nieuwe Nederlandse genusnaam (p 832 onder j)
Chondrilla - Knikbloem

Hieronder nog wat nieuwe categorieën voor blz. 825 en verder

l. Verdwenen Nederlandse genusnaam
Petroselinum - voorheen Peterselie, nu dus niets

m. 'Verdwenen' Nederlandse namen. Hier zijn er redelijk wat van, maar ik ik ben vergeten ze systematisch bij te houden.
Gele morgenster bij Tragopogon pratensis subsp pratensis. Gele morgenster is naam van Tragopogon pratensis in Heukels' 2020.
Oosterse morgenster bij Tragopogon pratensis subsp orientalis.
Kleine waterteunisbloem voor Ludwigia peploides. De subsp. montevidensis heeft de naam Postelein-waterlepeltje gekregen.
Zeeviolier is als Nederlandse naam verdwenen bij Malcomia maritima.

Rien Ondersteijn

Blz 712- rechter kolom bij 3 : met schuin rechtopstaandetakken [aan elkaar].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Citaat van: paulhoekstra op maart 01, 2020, 20:26:31 PM
En nog een wens:
Iets meer uitleg over terminologie van de sporenplanten in het hoofdstuk verklaring botanische termen. Nu ben ik er dankzij google achtergekomen wat glochidiën zijn (zijn uitstekende cellen op de massulae)
Tja, en dan moet massulae ook weer in die lijst... Deze term wordt volgens mij alleen in (de kleine lettertjes van) de beschrijving van de families gebruikt. Je hebt hem volgens mij niet nodig om de determinatiesleutel te volgen. Ik vraag me eerder af of dit soort technische term(en) in deze papieren flora thuis horen/nut hebben.
groet, Willemien Troelstra

RutgerB

p 489 : Ontbrekende ouders bij Erysimum x marshallii . In Stace staat Erysimum x marshallii (E. decumbens x perofskianum)

RutgerB

p 491 : 1e kolom. Aanvulling op verspreiding: Bittere scheefbloem wordt redelijk wat gemeld als ontsnapte tuinplant tegenwoordig. Onder andere in het Markermeer  ;) https://waarneming.nl/observation/174428913/

Rob Koelman

Citaat van: Rutger Barendse op maart 04, 2020, 11:23:10 AM
p 491 : 1e kolom. Aanvulling op verspreiding: Bittere scheefbloem wordt redelijk wat gemeld als ontsnapte tuinplant tegenwoordig. Onder andere in het Markermeer  ;) https://waarneming.nl/observation/174428913/

Zal wel weer zo'n zaadbommetje van NM geweest zijn...  B)
Met vriendelijke groet, Rob