Hoofdmenu

Vanavond op TV

Gestart door ticor, augustus 09, 2007, 16:31:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

ticor

Op Canvas (tweede net Belgische TV) is er om 20.50u deel 4 van de prachtige reeks 'Life in the undergrowth' van David Attenborough.

http://www.canvas.be/canvas_master/program...eek/index.shtml

Vele onder jullie zullen deze reeks misschien al gezien hebben, ik al een keer of drie, maar het is en blijft zeker de moeite vind ik.
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

Imperator

Vandaag (ik zag t ook net) bij EEN VANDAAG een item over exoten in NL. Je kunt altijd vannacht de herhaling kijken cq opnemen..
vriendelijke groet,

Trees

marcel123

Op Vroege Vogels TV was er aandacht voor straatputten. Meest interessante vondst is een portemonnee met ***SPAM***. Overigens komen er ook paddestoelen voor in straatputten maar die zijn veel zeldzamer.

Iolaire

Op de BBC is miv gisteren de inmiddels jaarlijks terugkerende serie "Autumn Watch" gestart. Een leuke serie met aandacht voor verschillende algemene en minder algemene diersoorten (van vogels tot zoogdieren) gepresenteerd door Bill Oddie, Kate Humble en Simon King. De burlende edelherten op het eiland Rum worden 2 weken lang gevolgd, een herintroductie van bevers, 9 miljoen zwermende spreeuwen, terugblikken op items uit Springwatch (zelfde serie maar dan in de lente  :rolleyes: ) en nog veel meer. Het wordt soms een beetje chaotisch gepresenteerd, maar het is erg leuk. Wel in het Engels, natuurlijk!
Elke werkdag om 21:00 uur, ik geloof BBC 2.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

vuurvlinder

#4
Is inderdaad een heel leuk programma. Maandag t/m donderdagavond op tv, op BBC 2 om 21.00 uur

En hier nog even het bijbehorende webadres:

http://www.bbc.co.uk/earth/nature/uk/autumnwatch/

Leuke site, met met filmpjes en achtergrond info!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#5
Wie heeft er vanavond naar Autumnwatch gekeken? Wat vond je er van?
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

#6
CiteerWie heeft er vanavond naar Autumnwatch gekeken? Wat vond je er van?
Was ik nog vergeten. Wat vonden jullie van de website?
Ik zag dat dit topic vandaag bijna 200 keer was bekeken, dus ben ik zeer benieuwd wat anderen er van vonden.
Ik ben zelf een grote BBC fan, als het gaat om dit soort programma's.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Iolaire

Tja, ik kijk spring- (en sinds enkele jaren ook autumn-)watch al jaren. Het is voor mij twee keer per jaar een paar weken feest. Maar dat geldt idd voor meer BBC-programma's, en dan niet alleen de natuurprogramma's.
Maar het mooie van programma's als autumnwatch is de laagdrempeligheid en de bijna aanstekelijke lol die de makers en presentators tijdens het programma hebben. En de geweldige opnames natuurlijk. Leuk ook om vandaag weer Jamie the Urban Fox terug te zien, om maar wat te noemen.

Ach, het is gewoon een superleuke serie die geweldig in mekaar is gezet, met goeie mensen en voor iedereen, jong en oud, gemaakt.
Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

vuurvlinder

#8
Nog een aanrader, was vanavond ook op tv. The nature of Britain op BBC 1. Presentatie: Alan Titchmarch. Alan neemt de kijkers mee naar de meest prachtige gebieden in GB. Het programma heeft voor iedereen wat te bieden, zowel vogelaars, vlinderaars, plantenliefhebbers, vissen en zoogdieren. Het filmmateriaal is werkelijk schitterend en in breedbeeld. Woensdagavond om 22.00 uur. Nog slechts een paar afleveringen te gaan. Kijken dus!
O ja, hier nog even de bijbehorende webpagina, die wordt net als bij Autumnwatch, na elke aflevering ververst, met weer nieuw filmmateriaal e.d.

http://www.bbc.co.uk/earth/nature/uk/natureofbritain/
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

frankw

gister avond was natuurlijk nico op TV, hij was op ameland ten tijde van de storm, dit voorjaar geloof ik, waarbij toen hele kolonies meeuwen en sterns ed. weg werden gespoeld. Wat een nare beelden waren dat :censored: .. Wellicht dat deze aflevering nog ergens op uitzending gemist is te bekijken, iig via Digitale tv van UPC is deze nog/al wel te zien..

vgustings

Vandaag bij het uur van de wolf de documentaire: De wereld is plat - Door de vogelkijker van Theunis Piersma.

"Documentaire waarin door de ogen van bioloog Theunis Piersma wordt gekeken naar het schilderachtige Nederlandse Waddengebied. De schoonheid van het gebied zegt echter niets over de gesteldheid ervan. Wat zegt het uitsterven van de Kanoet over de kwaliteit van onze leefomgeving? De onverschilligheid over de wereld en de organismen waarmee we leven, zit bioloog Theunis Piersma dwars. De documentaire portretteert het werk en de motivaties van deze bevlogen wetenschapper, die in 2004 werd bekroond met de Prins Bernhard Cultuurfondsprijs voor Natuurbehoud."


Terug te zien op: http://player.omroep.nl/?aflID=5827366&md5...b3a3597988ae7e#
Vincent Gustings

www.paddentrek.co.cc

marcel123

#11
nu op ned 1: Simon Rozenthaal over het korhoen en de nijlgans.

characea

#12
Het gaat over het Grote Goed Nieuwsboek.
Hamsters..daar waren er over de grens nog genoeg van aan de overkatn van de grens, er waren de afgelopen honderd jaar nog nooit zoveel ooievaars in NL geweest.
Alleen met de Grutto..daar ging het echt slecht mee..

vuurvlinder

Vanavond  op tv. The nature of Britain op BBC 1. Presentatie: Alan Titchmarch. Alan neemt de kijkers mee naar de meest prachtige gebieden in GB. Het programma heeft voor iedereen wat te bieden, zowel vogelaars, vlinderaars, plantenliefhebbers, vissen en zoogdieren. Het filmmateriaal is werkelijk schitterend en in breedbeeld. Woensdagavond om 22.00 uur. Nog slechts een paar afleveringen te gaan. Kijken dus!
O ja, hier nog even de bijbehorende webpagina.

http://www.bbc.co.uk/earth/nature/uk/natureofbritain/

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

vuurvlinder

Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Christian

#15
Ik. Dankzij de melding hier ernaar gekeken, bedankt dus  :duim:  
Christian Brinkman

vuurvlinder

#16
Morgenavond een herhaling van The nature of Britain. Deze keer om 20.00 uur op BBC2.

Aflevering: Secret Britain
Throughout our history on these islands, we have created places for our own use, without giving a second thought for wildlife. But the wildlife has not only found a way to survive, but has thrived in these unexpected places. In the last of the series, join Alan Titchmarsh on a journey around Secret Britain, to find the birds that moved in when the Iron Age settlers moved out, the plant that hitched a ride on the railways, and the oldest and toughest organism of the lot – lichens. At a time when we are rediscovering our relationship with nature, these secret places show us just how tough and resilient the natural world can be.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

petermeer

NED.2 19.55-20.25 uur

Natuurlijk Nico met Mussen en mensen

Natuurprogramma waarin de vogelkenner en natuurliefhebber Nico de Haan een natuurgebied in Nederland bezoekt.

Mussen zijn razend populair bij mensen, maar toch weten we maar verrassend weinig van ze.Welke vijanden hebben ze? Wat hebben ze nodig om te overleven? En hoe is het gesteld met het liefdesleven van de huismus?

In Mussen en mensen geeft vogelkenner Nico de Haan antwoord op deze vragen.
Groeten van Peter van der Meer
KNNV, afdeling Stichts-Hollandse Polderland

Hoe meer ik leer, hoe meer ik tot de ontdekking kom dat ik nog niets weet! (Socrates, 470-399 v. Chr.).

frankw

nou hoorde ik Nico de Haan alleen afgelopen week keihard zeggen dat de vergroting bij een verrekijker belangrijker is dan de lichtinlaat..Waar ik het niet helemaal mee eens ben.
Ik vind het dan ook niet slim om dat zó te zeggen. Nu bestaat de kans dat 'onwetende' kijkers dit al te letterlijk op vatten en vrolijk huis komen met een kijker van bijv. 20x30, die je niet stil kunt houden en waarbij je totaal geen details ziet door het gebrek aan licht...

Natuurlijk zijn er redelijke wat andere dingen van invloed op de 'kijk kwaliteit' maar dit vond ik wel erg kort door de bocht. :angel:  

vuurvlinder

Bill Oddie's Wild Side
Wed 23 Jan, 9:00 pm - 9:30 pm  BBC 2
Bill sends John Aitchison into the undergrowth to unearth some mini monsters, explores our complicated relationship with seals, and partners up with Chris Watson on a seabird colony.

Subtitles   Stereo   Widescreen    
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

ticor

Voor de geïnteresseerden...

Op BBC1 loopt, Life in cold blood, de nieuwe documentaire van Sir David Attenborough. Een 5-delige reeks over koudbloedige dieren.

De eerste aflevering was te zien op maandag 4 februari, maar wordt zondag om 19u (18u Britse tijd) herhaald.

Volgende afleveringen worden uitgezonden op maandag 11/02, 18/02, 25/02 en 03/03 om 22u (21u Britse tijd).
Herhalingen op zondag om 19u.

http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/prog...od/index.shtml
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

ticor

CiteerVoor de geïnteresseerden...

Op BBC1 loopt, Life in cold blood, de nieuwe documentaire van Sir David Attenborough. Een 5-delige reeks over koudbloedige dieren.

De eerste aflevering was te zien op maandag 4 februari, maar wordt zondag om 19u (18u Britse tijd) herhaald.

Volgende afleveringen worden uitgezonden op maandag 11/02, 18/02, 25/02 en 03/03 om 22u (21u Britse tijd).
Herhalingen op zondag om 19u.

http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/prog...od/index.shtml
Iemand gekeken?

Vanavond staat aflevering 2 op het programma!
Met vriendelijk groeten,
Tim
Insectenalbum

marcel123

#22
CiteerNed2 / NCRV / 19:55 - 20:25 / Informatief

NCRV Natuurlijk - Natuur in de stad
Utrecht. Wie kent niet de ringweg rond Utrecht? Een plek waar veel Nederlanders langskomen, op weg naar een ander deel van het land. Een efficiënte constructie dus. Maar voor de natuur is de ringweg een groot obstakel: hij scheidt de stad van de prachtige natuurgebieden buiten de ringweg. Auto's razen dag en nacht voorbij. Mensen komen niet meer uit de stad en planten en dieren komen niet meer in de stad. In Utrecht hebben ze daarom twee dingen besloten: mensen en natuur moeten makkelijker van binnen naar buiten de stad kunnen en, mensen moeten meer natuur tegenkomen in de stad zelf. Om dieren gelegenheid te geven de stad in te trekken zijn faunapassages aangelegd onder de ringweg. Maar, hoe weet je nou of diertjes ook echt door de buizen lopen? Onderzoeker Jeroen Brandjes laat ons zien hoe eenvoudig dat is. Met plantenkenner Wim Vuik gaan we op zoek naar de plantjes die nu al in de binnenstad te vinden zijn, van achtersteeg tot parkeerterreintje. Ook laat hij zien hoe hij er indertijd toe kwam alle 60.000 straatputten in Utrecht te onderzoeken omdat hij er op een dag hele bijzondere varens in aantrof.
TerugProgramma website

Ned3 / VPRO / 20:25 - 20:55 / Wetenschap

Noorderlicht nieuws
Wetenschapsjournaal met nieuws uit alle hoeken van de wetenschap, alfa, bèta en gamma, dat onze toekomst gaat veranderen. Nieuws over wetenschap en belangrijke technologische doorbraken, verzameld door een netwerk van correspondenten over de hele wereld. Uiteraard deskundig en natuurlijk serieus maar, wellicht minder vanzelfsprekend, ook luchtig. -Gluten zitten in tarwe, gerst en rogge. Mensen die er intolerant voor zijn worden ziek zodra de gluten de dunne darm bereiken. Er is nu een enzym dat mogelijk een oplossing is voor mensen met een glutenintolerantie. De Leidse onderzoeker Frits Koning test dit enzym in een kunstmatig maag-darmkanaal. -De enige AIBO robothond die achter je aan loopt! Martijn Liem, student Artificial Intelligence aan de Universiteit van Amsterdam, verbouwde een robothondje zodat hij mensen kan herkennen en volgen. -Hoogleraar cognitieve psychologie Harold Bekkering, van de Radboud Universiteit Nijmegen is te gast. Het gesprek gaat over waarom mensen begrijpen wat de intentie van een beweging van een ander persoon is. Is dit begrip gebaseerd op eigen ervaring of wordt dit cognitief bepaald?- Computerchips worden steeds kleiner. Het bedrijf ASML uit Veldhoven doet mee met de race. Tot nog toe waren de lijntjes op een chip slechts 40 nanometer dik, dat is een tienduizendste van de dikte van een haar. Maar ASML kan ze nog kleiner maken. Met extreem kort UV-licht bakken zij chips met structuren tot wel 10 nanometer dik. -En verder: Japanners in de file, cyborg-insecten: maak van een mug een robot, een bijzonder muizenembryo en natuurlijk het weer. Presentatie: Georgina Verbaan en Pieter van der Wielen.

HansJWG

Niet zo leuk maar wel vanavond op tv

Nederland 2 Nova/Den Haag vandaag 22.15 uur

(schokkende) reportage over criminelen die jagen met honden.
sadistische vorm van dierenmishandeling en leegroven van gebieden.
Groet, Hans

marcel123

#24
Citeer

De meervleermuis (Myotis dasycneme) is een grote vleermuis, met een gewicht van 14-20 gram en lange relatief brede vleugels met een spanwijdte van 20 tot 30 cm. De buikvacht is grijswit met een donkere ondervacht en steekt duidelijk af tegen de middel tot donker bruingrijze rugvacht. De snuit is bruin en op de snuit zitten - in vergelijking met andere Myotis-soorten - vrij grote neusknobbels. Net als de watervleermuis heeft de meervleermuis opvallend grote voeten die hij gebruikt om insecten van het wateroppervlak te scheppen. De soort voelt zich in de zomer vooral thuis in waterrijke gebieden met moerassen, weiden en bossen. In Nederland is de meervleermuis dan vooral te vinden in de open veenweidegebieden en zeekleigebieden in het westen, noorden en in iets minder mate ook het midden en zuidwesten van Nederland. In het westen en noorden van Nederland is de soort plaatselijk algemeen. De meervleermuis wordt als de zeldzaamste soort van Europa beschouwd. Het zwaartepunt van de Europese populatie lijkt in Nederland te liggen.
De meervleermuis jaagt in een snelle rechtlijnige vlucht in lange trajecten vlak boven groot open water en langs oevers van plassen, meren, kanalen, rivieren en vaarten. Ze jagen vooral op die insecten die op het wateroppervlak zitten of daar vlak boven vliegen. De prooien worden dan met de relatief grote achterpootjes, als het ware van het water geharkt. Boven oevers en langs vegetatie vangen ze insecten (vooral dansmuggen) uit de lucht.
Meervleermuizen jagen tot op 10-20 km van de verblijfplaats. Grote afstanden naar het uiteindelijke jachtgebied worden vooral via kanalen, beken, vaarten en brede sloten afgelegd. Boven land volgens ze vaak lijnvormige landschapselementen als bomenrijen, houtwallen en dijken.
De meervleermuis is waarschijnlijk onze snelste vleermuis. Bij het jagen behalen ze soms snelheden tot wel 35 km/u.
Kolonies van meervleermuizen bevinden zich vrijwel altijd in gebouwen zoals op kerkzolders, in spouwmuren en onder dakpannen. Kraamkolonies variëren in grootte van enkele tientallen tot enkele honderden dieren. In Nederland zijn kraamkolonies tot nu toe vooral gevonden het westen en noorden van Nederland.
Meervleermuizen overwinteren in Nederland in mergelgroeven, bunkers, forten, vestingwerken, oude steenfabrieken en kelders. Belangrijke overwinteringsplaatsen zijn bunkers in de duinen van Zuid- en Noord-Holland en de mergelgroeven in Limburg. Over het algemeen is de meervleermuis een middellange- tot lange afstandstrekker, waarbij verplaatsingen van 200 á 300 km tussen zomer- en winterverblijf bekend zijn. In de bunkers in de duinen overwinteren echter ook regelmatig meervleermuizen die in de zomer in de directe omgeving verblijven.

dinsagavond vroege vogels
http://vroegevogels.vara.nl/Gerelateerd-it...html?&tx_ttnews[tt_news]=345724&tx_ttnews[backPid]=82&cHash=b24e84a99b

vuurvlinder

Binnenkort begint Springwatch weer op BBC2. Je kunt ook (mini) Bill Oddie downloaden om op de hoogte blijven van alle nieuwtjes:

http://www.bbc.co.uk/nature/animals/springwatch/minioddie/
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Thomas van der Es

http://vroegevogels.vara.nl/Fotoblog-Menno...veld.289.0.html

1 Juli Menno bentveld met Vroege Vogels in de Biesbosch op zoek naar de Bever. Uitzending zeer waarschijnlijk 1 juli a.s. op Nederland 2 om half acht.

We hebben ze gezien, maar dat kon aan de Boswachters liggen..;-)

Groeten,

Thomas van der Es  
Vriendelijke groet,

Thomas van der Es


www.twitter.com/ThomasvanderEs
www.facebook.com/Staatsbosbeheer.Biesbosch
www.boswachtervanderneut.nl

Iolaire

Nu op Animal Planet een docu over de natuur in en rondom Tjernobyl ("Chernobyl: Life in the dead zone"). Errug interessant!

Is nog een half uurtje denk ik. Maar zal nog wel 's herhaald worden.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

frankw

Citeerhttp://vroegevogels.vara.nl/Fotoblog-Menno...veld.289.0.html

1 Juli Menno bentveld met Vroege Vogels in de Biesbosch op zoek naar de Bever. Uitzending zeer waarschijnlijk 1 juli a.s. op Nederland 2 om half acht.

We hebben ze gezien, maar dat kon aan de Boswachters liggen..;-)

Groeten,

Thomas van der Es
Ik zag afgelopen week idd een bekend hoofd bij Vroege Vogels B)  

logico

CiteerNu op Animal Planet een docu over de natuur in en rondom Tjernobyl ("Chernobyl: Life in the dead zone"). Errug interessant!

Is nog een half uurtje denk ik. Maar zal nog wel 's herhaald worden.
Ja.. Dit programma is al meerdere keren herhaald en heb het zelf ook meerdere keren gezien. Een hele goede en mooie docu!
Met vriendelijke groet,
Patrick