praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Alle adminfuncties overzetten en het slot erop. Dat lijkt me de beste ontwenning en levert ook direct de beste feedback. Ik heb er al heel wat ongevraagd gegeven, maar ik heb zo het idee dat de urgentie van veel zaken niet ingezien wordt omdat velen via de apps werken en geen last hebben van uitzoomende kaarten en een trager werkende soortkeuze. En als iets even snel-snel moet, dan doe je dat via de oude site.

RWester

#481
Citaat van: hiskodevries op december 31, 2019, 07:54:04 AM
Stefan, die angst is onterecht en is ook nergens op gebaseerd.
Neemt niet weg dat we de pr via de oude site wel willen beperken zoals uitingen in de sociale media via old. oudesite etc.
Dat brengt toekomstige en beginnende gebruikers alleen in verwarring.
Alleen als functies via de oude site slechter werken dan via de nieuwe dan kunnen ze 'afgesloten' worden.

Heel erg benieuwd waarop de uitspraak 'die angst is onterecht' is gebaseerd. Op dit moment is er heel weinig duidelijkheid over de toekomst van de nieuwe site. En heerst er grootspraak over die nieuwe site. Ondertussen zou het ook ontbreken aan knaken, is er een groot gemis aan mogelijkheden, en is de lay out belabberd

Maar ondertussen wil Waarneming.nl via PR wél het gebruik van de oudeversie.waarneming.nl wel beperken.

Mijn idee nog altijd, nieuwe mogelijkheden implementeren in de oude site. En die nieuwe site helemaal afschieten

Snap nog steeds niet waarom zoveel geld gestoken moet worden in een nieuw glossy iets, waarbij een oud systeem al formidabel was en slechts uitwerking zou vragen...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

Over de toekomst van de nieuwe site is totaal geen onduidelijkheid. Daar zal de ontwikkeling in 2020 sterk opgevoerd worden.
Enerzijds door meer beschikbare mensen anderzijds door een sterk verhoogd budget.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

CiteerMijn idee nog altijd, nieuwe mogelijkheden implementeren in de oude site. En die nieuwe site helemaal afschieten
Een groot aantal van de nieuwe functies kunnen niet via de de oude site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2020, 12:21:02 PM
CiteerMijn idee nog altijd, nieuwe mogelijkheden implementeren in de oude site. En die nieuwe site helemaal afschieten


Hélemaal mijn idee.
Het goeie van de oude site vasthouden en de[voor mij totaal overbodige] functies zoals wie allemaal en wannéer in een gebied aanwezig waren en wie de meeste waarnemingen heeft gedaan...hierin integreren.

Groene groe[n]tjes.Rien.

RWester

Citaat van: hiskodevries op januari 06, 2020, 12:21:02 PM
CiteerMijn idee nog altijd, nieuwe mogelijkheden implementeren in de oude site. En die nieuwe site helemaal afschieten
Een groot aantal van de nieuwe functies kunnen niet via de de oude site.

Dat is dan wel erg spijtig. Vele gebruikers maken nog steeds gebruik van oudeversie.waarneming.nl.

Omdat het gewoon een heerlijke en direct overzichtelijke site is. In vergelijk met de nieuwe -ruk-site

Het wordt een beetje door de strot gedrukt dat het nieuwe het moet zijn. Alle zware ziektes voor lief nemend...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


hiskodevries

Remco, of je zelf even over de drempel tillen en wat meer tijd besteden aan de nieuwe site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2020, 07:23:56 AM
Remco, of je zelf even over de drempel tillen en wat meer tijd besteden aan de nieuwe site.
Ik hoor regelmatig van mensen dat ze de nieuwe site helemaal niets vinden, maar zodra ik ze 'dwing' om eens 10 minuten de tijd te nemen om te kijken wat er nu allemaal mogelijk is op de nieuwe site dan veranderen ze al snel van mening en blijkt die nieuwe site helemaal niet zo erg te zijn :)
Groet,
Maarten

fkdeboer

Citaat van: Maarten Hotting op januari 07, 2020, 07:30:18 AM
Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2020, 07:23:56 AM
Remco, of je zelf even over de drempel tillen en wat meer tijd besteden aan de nieuwe site.
Ik hoor regelmatig van mensen dat ze de nieuwe site helemaal niets vinden, maar zodra ik ze 'dwing' om eens 10 minuten de tijd te nemen om te kijken wat er nu allemaal mogelijk is op de nieuwe site dan veranderen ze al snel van mening en blijkt die nieuwe site helemaal niet zo erg te zijn :)

In datzelfde straatje, hoor ik van steeds meer vrienden (waaronder een paar hardcore gebruikers) dat ze merken dat ze de laatste tijd steeds meer op de nieuwe site zitten en de oude niet meer nodig is.
grtjes,
Folkert
--
"This is like deja vu all over again."
Yogi Berra

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Rien Ondersteijn

Daarentegen sprak ik gisteren een Ecoloog die vroeger vaak op deze Site te vinden was-en zegt nu in de war te raken....
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Citaat van: Rien Ondersteijn op januari 07, 2020, 14:31:42 PM
Daarentegen sprak ik gisteren een Ecoloog die vroeger vaak op deze Site te vinden was-en zegt nu in de war te raken....
Een ecoloog is toch per definitie in de war  :angel:
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Citaat van: Rien Ondersteijn op januari 07, 2020, 14:31:42 PM
Daarentegen sprak ik gisteren een Ecoloog die vroeger vaak op deze Site te vinden was-en zegt nu in de war te raken....

Het enige echt irritante is de link naar de nieuwe website in de  commentaar email.
Omdat te herstellen ben je ook al weer even bezig..maar bespaart je verder wel heel veel klikken.
OVerigens denk ik dat er al een aantal afgehaakt zijn.

hiskodevries

Zie de beginners tutorials uit de post van Maarten Andre en Rien.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Andre321

Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2020, 16:46:43 PM
Zie de beginners tutorials uit de post van Maarten Andre en Rien.
Staat daar dan iets relevants in ? Vorig jaar een deel gezien maar volgens mij zie ik na 10 seconden al dat dit voor mij minimaal twee keer meer werk is. Wat ik gezien heb was allemaal meuk wat ik niet nodig heb. Volgens mij allemaal informatie voor leechers. Als je die tutorials noemt heb je er inderdaad niets van begrepen.

Maarten Hotting

Citaat van: andre123 op januari 07, 2020, 17:20:03 PM
Citaat van: hiskodevries op januari 07, 2020, 16:46:43 PM
Zie de beginners tutorials uit de post van Maarten Andre en Rien.
Staat daar dan iets relevants in ? Vorig jaar een deel gezien maar volgens mij zie ik na 10 seconden al dat dit voor mij minimaal twee keer meer werk is. Wat ik gezien heb was allemaal meuk wat ik niet nodig heb. Volgens mij allemaal informatie voor leechers. Als je die tutorials noemt heb je er inderdaad niets van begrepen.
Neem de moeite om ze dan eens helemaal te kijken en kom daarna terug...
Groet,
Maarten

marcel234

#496
je kan je die moeite besparen op de laatste drie minuten na. Daarin krijgen de mensen gelijk die zeggen dat de nieuwe website teveel klikken is.


Dat is iets dat we al wisten, maar Maarten nog niet...

Andre321

#497
Citaat van: marcel234 op januari 07, 2020, 23:57:07 PM
je kan je die moeite besparen op de laatste drie minuten na. Daarin krijgen de mensen gelijk die zeggen dat de nieuwe website teveel klikken is.
Inderdaad, na 50 minuten zegt ie dat ook, maar dat kun je toch na een paar seconden ook al zien ? Die dropdowns, info die pas onderin het scherm condensed is. Als je inlogd kom je bij iNaturalsit op je eigen scherm terecht terwijl je bij wrn.nl blijkbaar altijd drie fotos te zien krijgt..en dan begint het scrollen al. Alles duurt minimaal vier keer zo lang en ik heb zeker vier keer eerder RSI.

dirder

Voor het eerst sinds lang nog eens foto's bij enkele waarnemingen gevoegd. Toch echt schokkend hoe slecht die eruit zien op de site (en ik vergelijk met de reeds gecomprimeerde versie). Scherpe foto's zien er zelfs niet meer scherp uit. Je zou voor minder helemaal geen moeite meer doen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

hiskodevries

Citaat van: dirder op maart 06, 2020, 19:28:54 PM
Voor het eerst sinds lang nog eens foto's bij enkele waarnemingen gevoegd. Toch echt schokkend hoe slecht die eruit zien op de site (en ik vergelijk met de reeds gecomprimeerde versie). Scherpe foto's zien er zelfs niet meer scherp uit. Je zou voor minder helemaal geen moeite meer doen.
de oorzaak daarvan is gevonden , nu de oplossing nog
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

wouterbosgra

Ik weet niet of ik val onder de categorie 'leechers' of 'powerusers' volgens de criticasters boven mij, maar ik ben al vanaf het begin erg tevreden met de nieuwe site!

Wel 1 waarschuwing: Een manco van de oude site vond ik de wirwar aan filtermogelijkheden boven de waarnemingen die totaal niet uitgelijnd waren. Op dat gebied was de nieuwe site veel strakker. Maar inmiddels is daar ook wildgroei aan het ontstaan (zie hier: https://waarneming.nl/locations/8238/observations/?advanced=on) en wordt het weer een zooitje, vooral als je de geavanceerde functies aanzet. Tip: De button als kaart kun je beter weergeven bij de lijst met waarnemingen, en wel zodanig dat je (liefst in elke waarnemingslijst) kan wisselen tussen lijstweergave en kaartweergave (en misschien in de toekomst nog foto-weergave?)

De rest van de filters zou gegroepeerd moeten worden, bijvoorbeeld een fieldset met 'soortinfo' (soortnaam, soortgroep, zeldzaamheid), een fieldset met extra-info (geslacht, activiteit, levensstadium) en een fieldset met waarneminginfo (vandatum, totdatum, methode, waarnemer, goedgekeurd, nulwaarnemingen). En dan de 'filter button' en reset button weer gewoon onderaan het formulier, waar je ze verwacht.

marijn

Citaat van: wouterbosgra op maart 13, 2020, 11:19:14 AM
Maar inmiddels is daar ook wildgroei aan het ontstaan (zie hier: https://waarneming.nl/locations/8238/observations/?advanced=on) en wordt het weer een zooitje, vooral als je de geavanceerde functies aanzet. Tip: De button als kaart kun je beter weergeven bij de lijst met waarnemingen, en wel zodanig dat je (liefst in elke waarnemingslijst) kan wisselen tussen lijstweergave en kaartweergave (en misschien in de toekomst nog foto-weergave?)

De rest van de filters zou gegroepeerd moeten worden, bijvoorbeeld een fieldset met 'soortinfo' (soortnaam, soortgroep, zeldzaamheid), een fieldset met extra-info (geslacht, activiteit, levensstadium) en een fieldset met waarneminginfo (vandatum, totdatum, methode, waarnemer, goedgekeurd, nulwaarnemingen). En dan de 'filter button' en reset button weer gewoon onderaan het formulier, waar je ze verwacht.
1000% mee eens. Sorry, maar het lijkt nu echt nergens op: een ongestructureerde, aan elkaar geplakte lijst opties met de actieknoppen ergens ertussenin.
Kijkt hier een (UX-)designer naar?
Marijn Prins

hiskodevries

Wouter, ja die filter opties zijn een zooitje.
Daar moet nog een plasje overheen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dirder

De laatste tijd wat moeite gedaan om zoveel mogelijk de nieuwe site te gebruiken voor het invoeren van waarnemingen. Blijft jammer dat het zo moeilijk is om een locatie te kiezen (cursor moet veel verder bewogen worden en kaart zoomt voortdurend weer uit na het invoeren van een waarneming, een nachtmerrie als je veel waarnemingen in dezelfde omgeving moet invoeren) en dat het onmogelijk is eigen gebruikerslocaties te gebruiken om waarnemingen in te voeren.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Henri van Dodeweerd

Citaat van: dirder op maart 18, 2020, 17:50:39 PM
De laatste tijd wat moeite gedaan om zoveel mogelijk de nieuwe site te gebruiken voor het invoeren van waarnemingen. Blijft jammer dat het zo moeilijk is om een locatie te kiezen (cursor moet veel verder bewogen worden en kaart zoomt voortdurend weer uit na het invoeren van een waarneming, een nachtmerrie als je veel waarnemingen in dezelfde omgeving moet invoeren) en dat het onmogelijk is eigen gebruikerslocaties te gebruiken om waarnemingen in te voeren.

Ik gebruik de nieuwe alleen maar, maar dit maakt het inderdaad zeer vervelend!!!
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hiskodevries

Citaat van: dirder op maart 18, 2020, 17:50:39 PM
dat het onmogelijk is eigen gebruikerslocaties te gebruiken om waarnemingen in te voeren.
Dirk, je hebt 1 gebruikers lokatie, dat zal rondom je eigen huis zijn. Dan hoef je alleen maar te klikken op het groene pijltje onder de kaart en zal de kaart zoveel mogelijk naar de lokatie van je pc zoomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dirder

Nog een goede reden om de nieuwe site niet te gebruiken voor het invoeren van waarnemingen: de satellietversie van de kaart wordt er schabouwelijk slecht weergegeven in vergelijking met de oude versie.
Overigens is de weergave van de foto's door de band genomen nog steeds dramatisch slecht. Scherpe foto's worden onscherpe foto's.
Groeten, Dirk Derdeyn.