Aparte rivier vondst

Gestart door Roanne Frerejean, december 25, 2019, 14:33:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

Roanne Frerejean

Hallo allemaal,

Vandaag vond ik dit ding op het strand langs de Waal. Ik dacht eerst dat het een aparte steen was, maar als ik hem in het water leg drijft hij. Weet iemand wat het is?

Groetjes, Roanne


Roanne Frerejean

@alegro Bedankt! Bizar dat dat soort dingen dan helemaal vanuit de Eifel naar Nederland kunnen drijven!

marcel234

#3

Rob Koelman

Dit is geen natuurlijk puimsteen, maar betreft een bepaalde type (ijzer)slak van hoogovens...
Met vriendelijke groet, Rob

alegro

Citaat van: Rob Koelman op december 26, 2019, 18:40:23 PM
Dit is geen natuurlijk puimsteen, maar betreft een bepaalde type (ijzer)slak van hoogovens...

Admin !!!

Kan dit topic naar "Praat Maar Raak" worden afgedreven aub?    :police:
Grüezi mitenand,
Arjan

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op december 26, 2019, 18:40:23 PMDit is geen natuurlijk puimsteen, maar betreft een bepaalde type (ijzer)slak van hoogovens...

Citaat van: alegro op december 27, 2019, 01:45:45 AMAdmin !!!

Kan dit topic naar "Praat Maar Raak" worden afgedreven aub?    :police:

???

Mijn opmerking is serieus...
Met vriendelijke groet, Rob

Ton van Haaren

Citaat van: Rob Koelman op december 27, 2019, 10:46:55 AM
Citaat van: Rob Koelman op december 26, 2019, 18:40:23 PMDit is geen natuurlijk puimsteen, maar betreft een bepaalde type (ijzer)slak van hoogovens...

Citaat van: alegro op december 27, 2019, 01:45:45 AMAdmin !!!

Kan dit topic naar "Praat Maar Raak" worden afgedreven aub?    :police:

???

Mijn opmerking is serieus...
Sorry, dit snap ik niet Rob.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

alegro

Citaat van: Rob Koelman op december 27, 2019, 10:46:55 AM
???

Mijn opmerking is serieus...

Tja... Het is voor mij geen punt om een off-topic vraag eenmalig kort te beantwoorden, maar als het daarna een
discussie dreigt te worden lijkt het mij beter om die discussie dan maar naar een meer geeigende plaats te verschuiven.

Wat mij betreft is de precieze aard of herkomst van het gesteente niet echt van belang in het kader van de
oorspronkelijke vraag, maar goed. Naar mijn mening zijn hoogovenslakken veel te onregelmatig qua structuur en
bezitten ook niet het drijfvermogen van puimsteen, maar ik zal er eerlijk gezegd niet van wakker liggen als ik er
naast blijk te zitten.
Grüezi mitenand,
Arjan

Rob Koelman

Tsja, als we dan toch in het forum-topic 'Praat maar raak' zijn beland...

Ik herken dit type 'steen' wel degelijk als een bepaald type (ijzer)slak. Daar zijn veel verschillende vormen van, waaronder dus dit zeer poreuze type dat blijft drijven. Ik heb als jochie van iets van 8-10 jaar al eens een sterk gelijkend stuk 'steen' gevonden op het Noordzeestrand bij Egmond aan Zee of Bergen aan Zee. Heb dit lang in mijn collectie 'naturalia' gehad - als een soort 'fossiel'- totdat ik een keer achter de ware aard van het object kwam.

Echte puimsteen heeft nooit van dit soort 'grote holtes'. Kijk maar eens op internet...



Met vriendelijke groet, Rob

alegro

#10
Citaat van: Rob Koelman op december 27, 2019, 16:08:22 PM
Echte puimsteen heeft nooit van dit soort 'grote holtes'. Kijk maar eens op internet...

Heb ik gedaan. Zie:
https://bit.ly/39fKicU

Met name de "pumice" die wordt geadverteerd voor het afschrapen van eelt van voetzolen lijkt erg op
het onderhavige exemplaar, met dezelfde vrij grote, regelmatige holtes.

Nu kunnen we natuurlijk nog dieper gaan graven en ons afvragen of dergelijke puimsteen eigenlijk wel
"puimsteen" mag heten en of dat het in werkelijkheid wellicht toch niet eerder als een soort kunstmatige
"slak" beschouwd moet worden, maar dat gaat mij in dit kader gewoon te ver.

Je kunt niet op alle slakken zout strooien...
Grüezi mitenand,
Arjan

Rob Koelman

#11
Citaat van: Rob Koelman op december 27, 2019, 16:08:22 PMEchte puimsteen heeft nooit van dit soort 'grote holtes'. Kijk maar eens op internet...

Citaat van: alegro op december 27, 2019, 17:10:00 PMHeb ik gedaan. Zie:
https://bit.ly/39fKicU

Met name de "pumice" die wordt geadverteerd voor het afschrapen van eelt van voetzolen lijkt erg op
het onderhavige exemplaar, met dezelfde vrij grote, regelmatige holtes.

Met 'echte puimsteen' bedoel ik in dit geval het type puimsteen dat specifiek in de Eifel voorkomt. Deze is bij mijn weten van een type dat veel lichter van kleur is (crème) met kleinere holtes.

Bij twijfel: vraag een geologisch museum, bij voorkeur een die in de Eifel zelf gevestigd is.

Hieronder twee voorbeelden van dergelijke Eifel-puimsteen:

Met vriendelijke groet, Rob

alegro

#12
Citaat van: Rob Koelman op december 27, 2019, 19:53:58 PMMet 'echte puimsteen' bedoel ik in dit geval het type puimsteen dat specifiek in de Eifel voorkomt. Deze is bij mijn weten van een type dat veel lichter van kleur is (crème) met kleinere holtes.

Ik vrees dat je nu toch enigszins aan het doordraven bent geslagen. Nergens heb ik namelijk geimpliceerd dat het onderhavige
geval uit de Eifel afkomstig zou moeten zijn. Netzomin snap ik waarom dit niet uit de Eifel afkomstig zijn dan automagisch zou
moeten leiden tot de diagnose: "een bepaald type (ijzer)slak". Omdat je ooit een onduidelijke "steen" op het strand hebt
aangetroffen en er na jaren uiteindelijk achter kwam dat het niet was was je dacht? Dat vind ik niet echt een argument.

CiteerBij twijfel: vraag een geologisch museum, bij voorkeur een die in de Eifel zelf gevestigd is.

Doe dat.

Ik ben eigenlijk meer benieuwd naar bewijsmateriaal voor jouw claim betreffende de artificieele oorsprong en identiteit van
onze Waalstrandsteen. Laat maar eens een foto zien van zo'n mooie regelmatige hoogovenslak.
Grüezi mitenand,
Arjan

Giel van der Pluijm

Doe een zoekopdracht op lava pumice stone

Roanne Frerejean

Bedankt voor het meedenken allemaal! Ik ga opzoek naar een geologisch museum. Ben nu wel benieuwd wat het echt is. Zodra ik iets hoor laat ik het wel weten.

Rob Koelman

#15
Samenvatting  :blink:

- géén puimsteen uit Eiffel;
- als het dan wel een puimsteen is, dan een stuk dat aangevoerd is vanaf ander deel van de wereld;
- ik ga zelf echter uit van een bepaald type hoogovenslak.

Een geologisch museum (Naturalis?) kan hopelijk uitsluitsel geven...
Met vriendelijke groet, Rob

Ton van Haaren

Ik heb 't gevraagd bij mijn buurman die bij de hoogovens werkt en hij zegt hier het volgende over :Hey Ton, ziet er niet echt uit als hoogovenslak, veel te regelmatig, dat kan volgens mij nooit gevormd worden in zo'n heftig proces. Hoogovenslak drijft ook niet en wordt vaak gebruikt als fundering voor wegen.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

rudi

De strandsteen heeft redelijk gelijkmatige gaatjes, de afgebeelde puimsteen heeft kleine en grote gaatjes, de strandsteen lijkt ook niet poreus.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

BartAbc

is het niet een stuk gasbeton of zo?  :blink:
vriendelijke groeten Bart Vreeken

voor het weerverleden van Nederland zie http://www.logboekweer.nl

rudi

Er stond vandaag een vergelijkbare steen afgebeeld in de krant en dat bleek een Dinosaurus niersteen te zijn.
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

rudi

Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

jeroen vinke

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke