praatsessie nieuwe versie

Gestart door hiskodevries, maart 04, 2019, 08:24:34 AM

Vorige topic - Volgende topic

Pluijm

#450
Waarschijnlijk is deze discussie al lang bij het wensentopic gevoerd, maar ik kon het niet zo maar terugvinden. Ik ben altijd benieuwd naar de ecologische context van een waarneming. Om bij de mossen te blijven, groeide een soort op een vrijstaande boom of in het bos, in een beukenbos of een eikenaanplant, droog of nat, op een tak of boomvoet, boomsoort etc, etc? De foto bij een waarneming geeft natuurlijk ook info, zeker als met een extra foto is uitgezoomd op de omgeving. Ooit kon je ecologische informatie ook aangeven door te selecteren uit een uitgebreid keuzemenu 'biotopen'. Het keuzemenu 'substraat' geeft nog steeds beknopte keuzemogelijkheden. Uit een klein keuzemenu is het makkelijk kiezen, maar dan staat een optie er vaak niet bij. Bij een groot keuzemenu ben je veel tijd kwijt om de meest passende te vinden. Een alternatief is vrije tekst in een notitieveld.

Nu ben ik benieuwd naar de invoerpraktijk op de nieuwe site bij mossen en korstmossen (en ook bijv. paddenstoelen). Ik weet niet of je zoiets als leek zelf kunt nagaan:
-Bij hoeveel procent van de WN is het 'notitieveld' ingevuld? (daar zitten natuurlijk ook opm. bij "ik was op bezoek bij oma")
-Bij hoeveel procent van de WN is het 'substraatveld' ingevuld? (ingevuld anders dan de standaard 'onbekend')
En bij lage percentages is mijn vervolgvraag natuurlijk, hoe zou je waarnemers kunnen stimuleren om toch ecologische gegevens in te voeren?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RutgerB

#451
Ik heb altijd het idee dat dat een kwestie van prioriteit bij de waarnemers is. Ik denk dat je dit alleen vrijblijvend via nieuwsbrieven / een nieuwsflash moet opperen en mensen er niet al te veel direct mee moet confronteren.

Als ik waarneem wil ik me niet al te druk maken om extra items als aantal, imago, bloei, hoeveelheid, substraat, vliegrichting etc.  Behalve als ik denk: Dat kon wel eens eens belangrijk zijn. Of eigenlijk: Dat vind ik zelf belangrijk.  Ik zet ook alle meldingen in de app uit die gaan over zeldzaamheid, microscopie, het maken van detailfoto's of die aansporingen tot noteren van nestindicerend gedrag (vogels) inhouden. Ik kan dat zelf beslissen en bedenken en hoef niet bij elke 5e waarneming een pop-up.

Maar misschien is dat wel een tip: Je kunt per soort meldingen maken die getoond worden bij invoer in de app. Ik zou dit heel beperkt doen. Zo krijg je bij 40% van de paddenstoelen te zien dat je een microscoop nodig hebt (ook bij vele die zonder zichtbaar gebruik daarvan worden goedgekeurd) en dat mist natuurlijk dan zijn effect. Ik zet die meldingen uit (dank God dat dat kan), want ik krijg anders gewoon te veel meldingen.  Ik wil gewoon rustig kunnen invoeren.

Achteraf  wordt je soms 'lastig gevallen' met opmerkingen bij waarnemingen (voornamelijk met foto's) over een ontbrekend item. Als ik een foto post van een vlinder is te zien dat het een imago is en hoef ik geen uitgebreide tekst van een admin dat het belangrijk is dat ik dit invul en de vraag of ik daar de volgende keer aan wil denken. Eigenlijk denk ik daar liever niet aan. Een beetje fotoherkenning kan dit probleem ook moeiteloos oplossen. Als ik een foto post van een mos zonder substraat / biotoop hoef ik ook niet telkens een aansporing met verzoeken tot aanvulling plus een belerend praatje. Als het iets heel bijzonders is, of als het de determinatie helpt /bevestigt snap ik dat natuurlijk, maar verder is het toch vooral een kwestie van het uit eigen beweging doen of min of meer expres niet doen. Hoe nuttig extra info is, mag iemand gerust bepleiten en ik zal het er ook waarschijnlijk wel grotendeels mee eens zijn, maar ik ben gewoon graag lui.

Ook als admin trouwens. Bloeiende planten op de foto staan in een heel groot aantal gevallen niet op bloeiend. Dat maakt me niet veel uit. Als er 10 planten van een soort op een foto staan en het aantal is 1 boeit me dat ook weinig. Als de soort maar klopt. Wel belangrijk vind ik het item activiteit en dan met name of iets is aangeplant/ingezaaid. Dat is feitelijk doet wel/niet mee. Ik stel hier veel vragen over bij waarnemingen maar veel mensen vinden dit ook al gezeur.

Pluijm

Ik wil ook niemand iets verplichten of het invoeren nodeloos ingewikkeld maken. Ik schaar 'ecologie' echter niet onder de details.
Voor velen is Waarneming.nl vooral hun handige opschrijfboek. Doordat duizenden dit doen groeit tegelijkertijd een enorme database. Ik mag toch hopen dat velen ook de meerwaarde zien van het samenbrengen van al die kennis.

Zoals het nu gaat krijg je er alleen nauwkeurige verspreidingskaartjes mee. Nu is het, klik-foto-naam-locatie-datum, en weer een waarneming erbij. "Groot is goed en veel is lekker" zou Heer Bommel zeggen. Zo jammer, dat je vrijwel geen ecologische informatie kunt opdiepen. Het zou zo maar kunnen (maar weet dat niet, daarom mijn vraag), dat aan minder dan 5% van alle waarnemingen een label 'substraat' of 'notitie' hangt. Van 95% (?) van de waarnemingen weten we niet onder welke omstandigheden ze voorkomen. In oude herbaria liggen soms decimeters lange, nu uitgestorven Baardmossen (Usnea sp.) bewaard, waar niet veel meer bij staat dan "te Utrecht, 1836". Wie weet kijkt men in 2200 op die manier terug naar het huidige Waarneming.nl, "er groeide van alles, maar wat en hoe?"

Met ecologische gegevens valt er iets van de natuur te begrijpen, ipv alleen te volgen.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

RutgerB

#453
Mee eens.  Toch ga ik meestal voor 'veel is lekker'. 

Gestandaardiseerde extra items zoals substraat, biotoop, aantal, stadium, activiteit zie/zag ik als 'details'. De basis is soort, plaats, datum (tijd), waarnemer.  Wat er bij de notitie staat kan van alles zijn. Ik zet daar soms een abundantie of 1 of andere code die alleen ik begrijp.  Maar ook wel eens een kenmerk, een grapje of hoe mooi het weer was.

Wat ik aanraad:
1 Zet bij een select aantal mossen een melding: 'Substraat noteren is bij deze soort belangrijk' of 'Graag een omschrijving van het biotoop bijvoegen'  of 'Noteer / fotografeer graag kenmerk a/b/c'.
2 Via nieuwsberichten attendeer je mensen op het belang van het noteren van standaarditems (details) en extra notities.

Stadaardbiotopen noteren is in de nieuwe waarneming.nl afgeschaft zie ik. Misschien weer invoeren?

hiskodevries

de biotoop discussie is al uitgebreid gevoerd, dat gaat niet nog een keer gebeuren. Substraat kan al gebruikt worden bij paddos en mossen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

dirder

Het ging er ooit eens over dat aangeplant/ingezaaid best niet onder activiteit horen. De laatste tijd is er een opvallende trend waarbij mensen aangeplante/ingezaaide rommel invoeren als 'opgekweekt' (onder methode) en (vermoedelijk bewust) niet als aangeplant/ingezaaid.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Pluijm

Citaat van: Rutger Barendse op september 10, 2019, 09:27:57 AM
Wat ik aanraad:
1 Zet bij een select aantal mossen een melding: 'Substraat noteren is bij deze soort belangrijk' of 'Graag een omschrijving van het biotoop bijvoegen'  of 'Noteer / fotografeer graag kenmerk a/b/c'.
2 Via nieuwsberichten attendeer je mensen op het belang van het noteren van standaarditems (details) en extra notities.

Stadaardbiotopen noteren is in de nieuwe waarneming.nl afgeschaft zie ik. Misschien weer invoeren?
Zie liever meer ecologische gegevens bij alle soorten. Je weet vantevoren niet bij welke soorten het opeens interessant kan zijn om achtergrondinformatie op te vragen.
De IPI-ecotoopcodes zijn er inderdaad niet meer. Is ook erg bewerkelijk en onpopulair (?). Vrije tekst in het notitieveld is een alternatief. Je kunt zo'n tekstregel ook vastzetten naar volgende WN, zolang deze van toepassing is.
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Pluijm

Citaat van: hiskodevries op september 10, 2019, 09:29:48 AM
de biotoop discussie is al uitgebreid gevoerd, dat gaat niet nog een keer gebeuren. Substraat kan al gebruikt worden bij paddos en mossen.
'Substraat' geeft inderdaad nog steeds opties voor biotoopkeuze.
Het 'notitieveld' met vrije tekst vullen is prima alternatief voor ecologische info. Maar misschien meer aansporing vanuit Waarneming, aangezien weinig waarnemers dit invullen?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

dirder

Citaat van: dirder op augustus 15, 2019, 17:27:22 PM
Citaat van: hiskodevries op augustus 13, 2019, 10:48:53 AM
alerts werken prima

Deden ze niet meer bij mij (nooit van mailadres veranderd overigens). Ik heb ze gewist en heringesteld en nu doen ze het weer.

Toch nog voor de volledigheid melden hoe dit afliep (is geen probleem voor mij, ik zoek het nu gewoon handmatig op). Kreeg dus geen berichten meer van m'n ingestelde alerts (het gaat om slaapplaatsen van de drie kiekendieven). Na herinstelling van de alerts kreeg ik terug bericht, maar dit lukte slechts één keer. Sindsdien niks meer ontvangen.
Groeten, Dirk Derdeyn.

marcel234

Citaat van: Rutger Barendse op december 10, 2019, 11:52:05 AM
Overigens; overal mag van mij al die tekst van die foto's af. Als je wilt doorklikken klik je maar eerst op de foto. Al die tekst erover is gewoon oerlelijk.
plus 1

Citaat van: SlechtValk op december 10, 2019, 22:50:40 PM
Ja ik was één van die mensen (De weinige? of waren er wel meer?) die blij was met de cleane look van het foto-overzicht waarbij extra info bij mouse-over weergegeven werd.
Dat moeten er echt veel meer geweest zijn dan alleen jij.

https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=447468.msg2350698#new

bramquist

Ik ben blij met de huidige overzichten. De foto's worden groter weergegeven en informatie over de foto's is in 1 oogopslag duidelijk. Misschien is omgekeerd hooveren nog een optie? De informatie verwijnt dan als je met de cursor over de foto's gaat.
Groeten,

Bram Quist

Gerrian


hiskodevries

Als je dat zou willen: open de eerste foto en browse door het aanbod.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: bramquist op december 14, 2019, 07:01:36 AM
Ik ben blij met de huidige overzichten. De foto's worden groter weergegeven en informatie over de foto's is in 1 oogopslag duidelijk. Misschien is omgekeerd hooveren nog een optie? De informatie verwijnt dan als je met de cursor over de foto's gaat.

Er is overduidelijk verbetering wenselijk in een aantal specifieke schermen, dat kan iedere beetje visueel ingestelde persoon zien. Als het een simpele 'ik ben blij' of 'ik ben niet blij' wordt, dan ben ik dus niet blij met de huidige foto-overzichten. Ik verwacht van een vernieuwde site een wow-factor en ik zie een qua fotoweergave een verslechtering tegenover zelfs de oude site. De voorbeelden van hoe het beter kan zijn overal te vinden. In zoekmachines, app's, fotobewerkingsprogramma's en bij de concurrenten. Weinig witranden, slimmere variabele weergaven, bescheiden opschriften of bijschriften, grotere weergave. Het is geen rocket science volgens mij. Een foto-overzicht is een overzicht van foto's en de rest is ondergeschikt.

Ik vind dit overzicht lelijk: https://waarneming.nl/species/7541/photos/?  Foto zijn uitsneden als ze hoger dan breed zijn en de tekst bedekt kenmerken
Hier eveneens: https://waarneming.nl/species/7541/ Die geselecteerde foto's zijn er juist om kenmerken te tonen en de informatie op de foto daar is overbodig.
Geldt ook voor https://waarneming.nl/taxa/10029/  Foto's kunnen veel groter en de tekst erop is overbodig.





Rien Ondersteijn

Helaas [voor Hisko c.s.] weer helemaal eens met Rutger.
Die tekst overheerst zó dat je die als eerste ziet i.p..v het object...
Dan zal er [helaas] wel weer gezegd worden : " ga op de foto's staan etc.."  maar :
Een overzicht moet een[ KAAL ]OVERZICHT blijven ! En niet een school bord met 24 plaatjes waar wéer plaatjes in staan.
Hisko: ik weet dat je je stinkende best doet [en veel bereikt hebt]en ook dat je er niets over los laat :
maar tóch ;ik weet dat je luistert ! [en blijf daarom hopen].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Platbuik

Citaat van: Rutger Barendse op december 15, 2019, 10:52:09 AM
Hier eveneens: https://waarneming.nl/species/7541/ Die geselecteerde foto's zijn er juist om kenmerken te tonen en de informatie op de foto daar is overbodig.
Eens v.w.b. soort-info. Daar kijk je niet naar om te zien waar de foto wanneer door wie gemaakt is, maar hoe soort X er uit ziet. Alle toeters en bellen kunnen daar weg om de informatie duidelijk op te dienen.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Henk Soepenberg

Citaat van: marcel234 op december 13, 2019, 23:56:23 PM
Citaat van: Rutger Barendse op december 10, 2019, 11:52:05 AM
Overigens; overal mag van mij al die tekst van die foto's af. Als je wilt doorklikken klik je maar eerst op de foto. Al die tekst erover is gewoon oerlelijk.
plus 1

Citaat van: SlechtValk op december 10, 2019, 22:50:40 PM
Ja ik was één van die mensen (De weinige? of waren er wel meer?) die blij was met de cleane look van het foto-overzicht waarbij extra info bij mouse-over weergegeven werd.
Dat moeten er echt veel meer geweest zijn dan alleen jij.

Destijds was 15% van de stemmers voor tekstweergave bij mouse-over (zoals het was), 77% was voor de tekst onder de foto's.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=449797.0
Vriendelijke groeten,
Henk

hiskodevries

Citaat van: Platbuik op december 16, 2019, 10:48:01 AM
Citaat van: Rutger Barendse op december 15, 2019, 10:52:09 AM
Hier eveneens: https://waarneming.nl/species/7541/ Die geselecteerde foto's zijn er juist om kenmerken te tonen en de informatie op de foto daar is overbodig.
Eens v.w.b. soort-info. Daar kijk je niet naar om te zien waar de foto wanneer door wie gemaakt is, maar hoe soort X er uit ziet. Alle toeters en bellen kunnen daar weg om de informatie duidelijk op te dienen.
zoals je ziet wordt , bijna, overal dezelfde thumbnail van een foto getoond. dat zal voor alsnog niet wijzigen.
Neemt niet weg dat het hele foto gebeuren nog een keer door de molen moet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Rien Ondersteijn

Zie je nou : we moeten gewoon geduld hebben.Komt allemaal goed.   :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Zoals er al een [kleine] verandering plaats vond op de foto-galerij : voortaan worden er geen 3, maar soms wel 10 pagina's onderaan aangegeven, zodat je een beetje weet wat je te wachten staat als je alles wilt zien.Het totale aantal komt w.s. later [moet nog berekend worden..]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: Rien Ondersteijn op december 16, 2019, 14:59:53 PM
Zie je nou : we moeten gewoon geduld hebben.Komt allemaal goed.   :duim:
Ongetwijfeld. Maar in deze snelle tijden en met duidelijke concurrentie zit er toch wel wat druk achter.

Dat geldt ook voor de online invoermogelijkheden en dan bijvoorbeeld de soortkeuze. Die moet gewoon hetzelfde zijn als in Obsmapp: Met spaties geef je aan dat je naar het volgende woord wilt zoeken. Zeker nu de keuze is uit alle soorten verbaas ik me gewoon erover dat dat niet is doorgevoerd.  'Komt allemaal goed' is kennelijk ook een kwestie van 100 x dezelfde feedback.

Rien Ondersteijn

" Komt allemaal goed " is als positieve stelling bedoeld voor de makers hierachter.
Ik heb de indruk dat het verdomd moeilijk is t iedereen naar de zin te maken.
Groene groe[n]tjes.Rien.

hiskodevries

Citaat van: Marleen op december 17, 2019, 09:43:21 AM
Citaat van: Rien Ondersteijn op december 17, 2019, 09:37:34 AM
" Komt allemaal goed " is als positieve stelling bedoeld voor de makers hierachter.
Ik heb de indruk dat het verdomd moeilijk is t iedereen naar de zin te maken.

Ik heb toch het idee dat anders een hoop mensen behoorlijk tevreden waren/zijn met de oude site.
Gemaakt voor en door gebruikers.
klopt, daar hoor je inderdaad constant hetzelfde clubje over mijmeren alsof het speelgoed al afgepakt is.
niet zo treurig doen, oude site is nog steeds alive en de nieuwe wordt steeds beter.
Dat clubje gaat nog wel over
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Ik denk dat dat 'clubje' grotendeels uit noodzaak nog niet over is. Neem de proef op de som en haal die oude sites uit de lucht, zou ik zeggen.


cvsw123

Dan stopt de validatie (althans: ik moet die via de oude site doen). Of heb ik iets gemist?
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

hiskodevries

Citaat van: cvsw123 op december 19, 2019, 08:18:17 AM
Dan stopt de validatie (althans: ik moet die via de oude site doen). Of heb ik iets gemist?
niets gemist, niets gewijzigd.
gaat ook niet gebeuren, voorlopig.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: hiskodevries op december 19, 2019, 08:22:40 AM
Citaat van: cvsw123 op december 19, 2019, 08:18:17 AM
Dan stopt de validatie (althans: ik moet die via de oude site doen). Of heb ik iets gemist?
niets gemist, niets gewijzigd.
gaat ook niet gebeuren, voorlopig.
Vandaar de noodzaak... In dat vermaledijde 'clubje dat nog niet over is' zitten al je admins.

hiskodevries

Rutger, toegang verlenen naar de oude site kan op vele manieren beperkt worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op december 19, 2019, 10:14:43 AM
Rutger, toegang verlenen naar de oude site kan op vele manieren beperkt worden.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat er onder dit "clubje" (naar mijn indruk vooral bestaande uit oudgediende en "powerusers") vooral een grote angst heerst, dat het oude vertrouwde systeem zomaar "afgepakt" zal worden, zonder dat daar een volwaardig alternatief tegenover staat (en met volwaardig bedoel ik dan ook het "vertrouwde" gedeelte)...

Door opmerkingen zoals het geciteerde, neem je die angst allerminst weg, in tegendeel, die wordt er mijns inziens alleen maar meer door aangewakkerd...

Ik ben natuurlijk niet op de hoogte over in hoeverre dit al gedaan wordt/is, maar mijns inziens zou je de criticasters (zeker als daar juist een belangrijk deel van je admins toe behoren) om de tafel moeten uitnodigen, om samen een alternatief te ontwikkelen... van "bovenaf" opleggen dat men maar moet overstappen gaat in deze denk ik niet zo goed werken... het iedereen naar de zin maken evenmin, maar laat mensen in elk geval het gevoel krijgen dat hun zorgen gehoord worden...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Stefan, die angst is onterecht en is ook nergens op gebaseerd.
Neemt niet weg dat we de pr via de oude site wel willen beperken zoals uitingen in de sociale media via old. oudesite etc.
Dat brengt toekomstige en beginnende gebruikers alleen in verwarring.
Alleen als functies via de oude site slechter werken dan via de nieuwe dan kunnen ze 'afgesloten' worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0