Oproep: houd de kwaliteit van je waarnemingen hoog

Gestart door nielseimers, mei 11, 2019, 11:41:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

nielseimers

#60
Citaat van: andre123 op november 22, 2019, 21:12:37 PM
je lijkt tegenwoordig wel een slaaf van de validatoren.
Verschrikkelijk gewoon, die validatie terreur tegenwoordig.

Marcel, wat heb je dit fantastisch genuanceerd geformuleerd! Je bedoelt natuurlijk te zeggen "Bedankt validatoren, voor jullie onuitputtelijke inzet".

Als je niet wilt dat validatoren opmerkingen plaatsen bij je waarnemingen, waarom plaats je je waarnemingen dan op waarneming.nl?

Rien Ondersteijn

#61
CiteerMooi verwoord, je lijkt tegenwoordig wel een slaaf van de validatoren.
Verschrikkelijk gewoon, die validatie terreur tegenwoordig. Er staat toch nergens dat je in weer en wind een groen vinkje mOET halen ?

Ik denk ook dat 123Andre even een misstap maakte; hij weet net zo goed als iedereen hoe belangrijk de Validator is .
Groene groe[n]tjes.Rien.

krismaes

Ik meen mij te herinneren dat de obsmapp app indertijd werd voorgesteld als de vervanger van het persoonlijke notitieboekje.
In je eigen notitieboekje kies je zelf wat je opschrijft, ook dingen die niet noodzakelijk moeten gevalideerd worden.

RutgerB

In mijn persoonlijke notitieboekje kan ik ook opschrijven welke (invoerbare) vogels er in dierentuinen zijn opgesloten. Nuttig? In ieder geval nogal lachwekkend als je dat als waarneming ingeeft. Je krijgt er vast veel opmerkingen over en als je volhoudt veel rode kruisjes en indien je het nog eens waagt gewoon een ban. Niemand interesseert het argument dan, dat jij dit ziet als persoonlijk notitieboekje.

Bij de soortgroep planten zijn veel te lief geweest en hebben we ook niet een unaniem standpunt uitgedragen. Daarom zitten we nu met de gebakken peren!  Die peren worden wel als waarneming afgekeurd :-)

Louise53

#64
Citaat van: Plantoon op november 22, 2019, 11:22:11 AM
Jullie reageren vanuit een ergernis (aanplant, afgevallen blaadjes, etc) maar dat hoeft niet. Er bestaat een reële behoefte om dit soort waarnemingen in te voeren. En we kunnen ons eraan ergeren maar het is beter om de opportuniteiten te zien. Dode blaadjes, aanplant of botanische tuinen brengen mensen dichter bij de natuur en misschien zijn dit de natuurbeschermers van de toekomst.
Dus herhaal ik mijn oproep1 en mijn oproep2 in de hoop dat dit ergens blijft hangen. Ooit zal de tijd er rijp voor zijn.
Goede voorstellen. Moet gemakkelijk te realiseren zijn. Een aparte website is misschien een stap te ver, maar net zoals je plantenwaarnemingen kunt bekijken en valideren per familie, kan je net zo goed al de aanplant, etc... afsplitsen van andere waarnemingen.
Net zoals er nu waarnemers/validatoren zijn die enkel naar webpagina's met waarnemingen of foto-overzichten met orchideeën kijken, kan dat ook aanplant/inzaai zijn.
De mensen met meer technische kennis en specifieke noden moeten maar uitmaken of die afsplitsing moet gebeuren in aparte schermen op basis van:
1) de waarnemingen waarbij aanplant/inzaai is aangevinkt
2) soortenlijst, ervan uitgaande dat die soorten altijd aanplant/inzaai betreffen
3) combinatie of iets anders

Dan staat het iedereen vrij om daar naar te kijken of die te valideren en kan wie enkel wilde orchideeën wil bekijken of valideren ook zijn hart ophalen. Minder afleiding en frustratie zal de kwaliteit van valideren zeker ten goede komen.
Vriendelijke groet, Louise

Menko Vlaardingerbroek

Misschien zou het aantal waarnemingen dat op onzeker staat nog op twee manieren verkleind kunnen worden:

- Jullie zouden een opmerking ('vaste tekst') kunnen zetten bij waarnemingen die als onzeker geregistreerd zijn. Ik denk dat veel mensen niet weten dat dat de admins extra tijd kost. Ik zette waarnemingen vroeger ook vaak op onzeker, tot iemand me vertelde, dat dat extra tijd kost. Sindsdien zet ik ze op zeker, ook als ik niet helemaal zeker ben (en dan zie ik aan het wel/niet verschijnen aan het vinkje wel of het echt goed was). De meeste waarnemers vinden het vast niet erg een beetje opgevoed te worden.

- Je zou het resultaat van de beeldherkenning alleen kunnen tonen, als er een redelijke mate van zekerheid is (bijvoorbeeld boven de 85%). Zo'n suggestie dat het met een zekerheid van 29,1% een okkernootgalmug is (terwijl er toch echt een plant op je foto staat) helpt niemand. En je voorkomt zo, dat mensen bij een suggestie die iets minder evident onjuist is gedachteloos op 'accepteer' drukken en zo een onzekere waarneming creëren. Het vraagt een aanpassing van de software, maar misschien valt Hisko te overtuigen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

RutgerB

Als admins krijgen we nu alleen suggesties boven de 90% te zien en daarbij een knop om op te drukken. Dat geeft dan een wijziging en commentaar. 

Waarnemingen met foto die op onzeker zijn moeten altijd behandeld/becommentarieerd worden terwijl vaak een deel gewoon juist is en er direct een groen vinkje bij gezet had kunnen worden.

Als er geen foto bij zit mag je zoveel op onzeker zetten als je wenst.

Menko Vlaardingerbroek

CiteerAls er geen foto bij zit mag je zoveel op onzeker zetten als je wenst.
Een onzekere waarneming zonder foto heeft m.i. weinig zin: je zult nooit zekerheid krijgen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

nielseimers

Citaat van: Menko Vlaardingerbroek op november 29, 2019, 20:30:01 PM
Een onzekere waarneming zonder foto heeft m.i. weinig zin: je zult nooit zekerheid krijgen.

Dat heeft wel degelijk zin, je geeft een signaal naar de validatoren dat zij deze niet moeten valideren.

Ook worden onzekere waarnemingen niet door de auto-validatie gevalideerd.

Ook kan een waarneming op onzeker zetten voor jezelf een herinnering zijn om er later nog eens terug te keren.

Frank van de Putte

Citaat van: Rutger Barendse op november 29, 2019, 10:00:48 AM
Waarnemingen met foto die op onzeker zijn moeten altijd behandeld/becommentarieerd worden terwijl vaak een deel gewoon juist is en er direct een groen vinkje bij gezet had kunnen worden.

Rutger, dit begrijp ik niet helemaal, op de Nederlandse site kun je tegenwoordig zelfs in de foto-admin-schermen "onzekere" waarnemingen in 1 keer goedkeuren en op "zeker" zetten.
Dus daar hoef je verder geen handmatig commentaar bij te zetten, en het kost dus geen extra tijd. Vroeger moest je de betreffende waarneming eerst openen, voordat je die functie had, dat scheelde dus wel iets, namelijk 1 muisklik.
Groetjes,

Frank van de Putte

RutgerB

Citaat van: Frank van de Putte op november 29, 2019, 21:21:45 PM
Citaat van: Rutger Barendse op november 29, 2019, 10:00:48 AM
Waarnemingen met foto die op onzeker zijn moeten altijd behandeld/becommentarieerd worden terwijl vaak een deel gewoon juist is en er direct een groen vinkje bij gezet had kunnen worden.

Rutger, dit begrijp ik niet helemaal, op de Nederlandse site kun je tegenwoordig zelfs in de foto-admin-schermen "onzekere" waarnemingen in 1 keer goedkeuren en op "zeker" zetten.
Dus daar hoef je verder geen handmatig commentaar bij te zetten, en het kost dus geen extra tijd. Vroeger moest je de betreffende waarneming eerst openen, voordat je die functie had, dat scheelde dus wel iets, namelijk 1 muisklik.
Ik geef een commentaar met zo'n vinkje en dus krijg ik in veel gevallen een reactie. Dat geeft al meer werk. Bovendien ben ik altijd op zoek naar het waarom van een onzekere waarneming. Dus open ik de onzekere waarneming altijd. Dit zou je als admin helemaal moeten kunnen begrijpen.

Observant

"
We merken een grote toename in het aantal waarnemingen van aangeplante planten. Wij zijn hier als plantenvalidatoren fel op tegen. Waarneming.nl is en blijft echter een notitieboekje voor de waarnemer. Het is daarmee aan de waarnemer of diegene aangeplante planten wil melden of niet. Desondanks zouden we iedereen met ontzettende klem willen verzoeken om dit niet te doen. We hebben het al druk zat, we zien het nut niet van aanplant melden en misschien nog wel de belangrijkste reden: wij hebben de kennis niet in huis om tuinplanten te valideren. Dit betreffen vaak buitenlandse soorten en niet beschreven kruisingen en cultivars die met geen mogelijkheid betrouwbaar op naam te brengen zijn."

Is het in dit verband niet handig om als gebruiker een soort tag te kunnen toevoegen dat aangeeft dat validators de waarneming mogen/kunnen overslaan omdat de waarneming voor het eigen notitieboekje is ingevoerd?
Misschien bestaat er al zoiets maar ken ik deze functie (nog niet).

tekenaar

bij andere groepen (herten in hertenparken, vogels in een voliere, vis op de markt) keur ik dit type waarnemingen af, maar wel met opgave van reden: omdat ze een foutieve stip genereren op de verspreidingskaarten, want die zijn bedoeld voor de verspreiding van in het wild voorkomende dieren en planten (AL DAN NIET ONTSNAPT). Vervolgens blijft de afgekeurde waarneming wel in het lijstje van de waarnemer staan, maar wordt niet meegenomen in de overzichten. Signaal lijkt me duidelijk.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

nielseimers

Dat is waar wij ook graag naar toe willen. Een tijd geleden gaf Hisko de Vries aan dat er een NDFF discussie gaande is over dit onderwerp. Ik weet niet goed of ik deze discussie kan volgen en of deze al ten einde is gekomen. Maar Hisko adviseerde om deze discussie af te wachten.

Deborah

#74
Citaat van: nielseimers op mei 11, 2019, 11:41:01 AM
  • Controleer je oude fotowaarnemingen die nog niet beoordeeld zijn. Dit doe je als volgt: Selecteer onder Mijn waarnemingen de optie Mijn foto's en vink vervolgens in het scherm onder Validatie de optie onbekend aan. Kijk of hier foute determinaties bij zitten en of de kwaliteit van de foto's wel voldoende is voor determinatie.

Zou het een idee zijn om deze waarnemingen, die wel al bekeken zijn maar onvoldoende onderbouwd, op (nog) niet te beoordelen te zetten eventueel met reden wat er nog mist om de waarneming te kunnen valideren?
Met vriendelijke groet, Deborah

Willemien Troelstra

De oproep van dit topic gaat om wat de waarnemer kan doen, niet om wat de validatoren kunnen doen. We proberen juist door dit soort verzoeken de hoeveelheid werk voor validatoren te verminderen. Door bij alle onvoldoende gedocumenteerde waarnemingen instructies te gaan geven over de benodigde documentatie halen we ons als validatoren meer werk op de hals ipv minder. (Hetgeen niet wegneemt dat we dit soort aanwijzingen wel regelmatig geven).
groet, Willemien Troelstra

Bart en Iris

Ik wil even een duit in dit zakje doen als absolute beginner.  ;)
Laat ik voorop stellen, wat een levendige community! Zowel op de site als op het forum. Dat is mooi voor de informatievoorziening.

Ik liep tegen de site aan omdat ik me wat meer wil gaan verdiepen in de flora en fauna in NL. Ik zit in de grijze sector die ICT heet en wil graag wat meer richting groen. Dan is dit volgens mij echt hét platform om wat te kunnen leren. De interesse is er wel.

Uiteraard ben ik eerst in het forum gedoken aangezien ik absoluut geen planten en dierenkenner ben (nog niet  ;D ) en er bij een waarneming termen worden gebruikt die ik absoluut niet ken. Na een weekje rondneuzen ben ik nog steeds niet overal achter. Geen idee nog wat b.v. al die 'imago'-termen betekenen.
Dus..... In hoeverre is ervaring van belang om mee te kunnen doen?

Ik ben ontzettend leergierig, maar na het lezen van dit topic ben ik toch wat bang dat ik de validatoren teveel werk ga geven. Een aantal test-waarnemingen heb ik maar even verwijderd.

Ik heb in ieder geval een nieuwe camera aangeschaft voor mooiere macro-opnamen en de Heukels voor determinatie.  :duim:

Groet en een fijn weekend!
Bart


nielseimers

Dag Bart,

Het is geen probleem om met weinig ervaring je waarnemingen te melden via waarneming.nl.  :duim:

Ik kan je wel wat tips meegeven:
- Focus je eerst op bloeiende planten, later op vegetatieve planten
- Spreid je interesse (bekijk elke keer een paar planten, volgens en insecten), gooi niet al je energie in één soortgroep, probeer eerst uit te vinden welke groepen je leuk vindt
- Doe mee aan excursies, rondleidingen en cursussen (na het Corona gebeuren uiteraard)
- Focus op wilde soorten, niet op aangeplante soorten in parken en tuinen
- Gebruik de herkennissoftware om in de goede richting te komen, maar probeer daarna zelf te bevestigen of deze voorspelling klopt.

Groeten, Niels

Bart en Iris

Hi Niels,

Dank voor je reactie. Uiteindelijk ben ik meer van de beestjes dan de planten, maar bij mij vrouw is het net andersom. Het zal dus inderdaad in het begin wel van alles wat worden. Het is gewoon leuk om ermee bezig te zijn.
Sowieso ook erg leuk om gewoon planten te 'schieten' en dan, zonder te plaatsen, wel te laten determineren door het systeem. Dat werkt echt gaaf.

Professioneel zou ik ook wat meer richting groen willen, maar dat is vrij lastig als je alleen 22 jaar in de ICT hebt gewerkt. Ik heb in ieder geval al een goed gesprek gehad bij Landschapsbeheer Drenthe, dus daar hoop ik na Corona wat te gaan doen.

Ik zal zoveel mogelijk zelf proberen uit te pluizen maar zal nog wel her en der hulp nodig hebben.

Om on-topic te blijven; Ik zal de kwaliteit zoveel mogelijk proberen te waarborgen. Dit weekend duik ik de tuin in met mijn nieuwe camera. Kijken of de beestjes ook naar buiten willen komen met dit mooie weer.  ;D

Willemien Troelstra

imago is trouwens een term voor insecten (dat ze volwassen zijn of hoe noem je dat), niet relevant voor planten.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

 :duim: Bart & Iris :

Niks gezelliger dan samen de tuin afstruinen! Jij bij de beestjes en je vrouw bij de plantjes-ook onkruid vooral niet vergeten !
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

#81
Toch nog even laten weten hoe dit is afgelopen in België. Vandaag kregen we bericht van Natuurpunt. Het komt op het volgende neer. "Wij willen zoveel mogelijk waarnemingen, het maakt echt niet uit van wat, en trekken jullie validatoren jullie plan daarmee."
Nu moeten jullie weten dat Natuurpunt al dertig jaar lang met niks anders in het nieuws komt dan gezeur over tuinplanten en exoten.


Uit de correspondentie van Hisko op het forum blijkt steeds meer dat dit stilaan ook voor waarneming.nl een topprioriteit aan het worden is (kwantiteit). En ook dat ze daar vinden dat validatoren compleet overbodig zijn geworden door hun 'slimme' software. Dus even bezinnen vooraleer je nog eens besluit enkele duizenden waarnemingen te bekijken.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

Citaat Dirk ;

Nu moeten jullie weten dat Natuurpunt al dertig jaar lang met niks anders in het nieuws komt dan gezeur over tuinplanten en exoten.

Moesten we ze eigenlijk alleen maar tuinplanten aanleveren de komende tijd....  ;)
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Citaat van: dirder op april 27, 2020, 18:16:02 PM... En ook dat ze daar vinden dat validatoren compleet overbodig zijn geworden door hun 'slimme' software.

Gelukkig niet iedereen bij waarneming.nl, maar helaas wel een paar personen die een stevige vinger in de pap hebben bij beleid.

Misschien moet iedereen eens een tijdje bij alle ingevoerde waarnemingen klakkeloos de soort-suggesties van ObsIdentify overnemen. Dan krijg je wel de gewenste kwantiteit, maar zal de kwaliteit een stuk lager komen te liggen dan momenteel. Helaas raak je daar vooral de admins mee, die al die foutieve determinaties dan weer moeten corrigeren...
Met vriendelijke groet, Rob

nielseimers

Ik zie meer heil in een collectief besluit van de validatoren om toch voorkeur te geven voor kwaliteit en aanplant af te keuren. Hoe je het ook wendt op keert, de kwantiteit is altijd hoger mét validatoren dan zonder validatoren.

Plantoon

Het citaat is letterlijk onderstaande.
De beeldherkenning werkt ondertussen voor 13.767 soorten uit de Benelux.
De keerzijde van de medaille is dat mensen die geen ervaring met waarnemingen.be hebben niet beseffen dat deze site bedoeld is voor wilde flora. Ook in je tuin groeien spontaan, wilde planten. Maar aanplant en zeker potplanten horen niet thuis in waarnemingen.be. De validators hebben nu extra veel werk om de nieuwelingen op een vriendelijke manier duidelijk te maken dat deze waarnemingen best verwijderd worden, zoniet afgekeurd worden. Heb jij zin om de validators met deze specifieke taak een handje te helpen? Neem contact op met Roosmarijn, het hard werkende team zal jou zeer dankbaar zijn!

nielseimers

Betekent dat dat we waarnemers mogen verzoeken om aanplant te verwijderen?

dirder

Citaat van: Plantoon op april 27, 2020, 21:34:39 PM
Het citaat is letterlijk onderstaande.
De beeldherkenning werkt ondertussen voor 13.767 soorten uit de Benelux.
De keerzijde van de medaille is dat mensen die geen ervaring met waarnemingen.be hebben niet beseffen dat deze site bedoeld is voor wilde flora. Ook in je tuin groeien spontaan, wilde planten. Maar aanplant en zeker potplanten horen niet thuis in waarnemingen.be. De validators hebben nu extra veel werk om de nieuwelingen op een vriendelijke manier duidelijk te maken dat deze waarnemingen best verwijderd worden, zoniet afgekeurd worden. Heb jij zin om de validators met deze specifieke taak een handje te helpen? Neem contact op met Roosmarijn, het hard werkende team zal jou zeer dankbaar zijn!

Dat komt uit Planten.flits.
De mail van Natuurpunt aan de validatoren had een heel andere toon. En ook een duidelijke ondertoon 'wij hebben jullie niet nodig'.
Ik ben er dan maar onmiddellijk mee gestopt.
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

Overigens. De laatste tijd kwamen er eindelijk ook eens plantenwaarnemingen binnen uit mijn eigen regio. Wat blijkt: de overgrote meerderheid is zelfs niet bij benadering goed gesitueerd. Als je zoiets meldt bij de ontwikkelaars lachen ook dié jou vierkant uit. Etc. etc....
Groeten, Dirk Derdeyn.

nielseimers

Ik merk recent ook een groot aantal waarnemingen waarbij de locatie niet correct is. Nieuwe waarnemers gebruiken diverse apps met telefoons waarbij de GPS-locatie niet goed vastgesteld wordt. Ook ingebouwde GPS-software in de foto's (of hoe dat ook heet) lijkt vaak niet te werken.