zwarte schotelkorst of wat kan het anders zijn?

Gestart door vdvaart, november 21, 2019, 15:01:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

vdvaart

Deze waarneming wordt niet goedgekeurd dus ik ben nog een keer langs de ruïne gefietst. Ik heb een heel klein stukje van het korstmos geschraapt. De apotheciën zijn klein, zeg 0,2 mm, beginnen in het thallus als peritheciën en lijken zich dan wat omhoog te werken bij het groter worden en zijn dan meer apotheciën met een witte rand. Met enige moeite kan ik een gele reactie krijgen met K, wel lastig omdat het nogal groenig is geworden, ik neem aan bealgd. Op de foto lijkt het wit, wat ik heb verzameld is meer groenig, maar daaronder lijkt het inderdaad wat gelig te worden. De sporen zien er niet bijzonder uit, erg klein, bij 600x nauwelijks te zien.
Als dit geen zwarte schotelkorst is, waar kan ik dan bij zoeken?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/181575651/.
1 Zwarte Schotelkorst - Tephromela atra
datum: 2019-10-26
locatie: Dordrecht - Huis te Merwede (ZH)

foto's:




Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

Guido Berger

Hallo Koos,

Op de eerste foto rechts onderaan zie je een witte rand, het hypothallus. Dat lijkt uit zeer fijne witte 'haartjes' te bestaan. Dat heeft T. atra voor zover ik weet niet. Maar Lecanora campestris, Kastanjebruine schotelkorst, wel. Daarvan kunnen de apothecia soms zeer donkerbruin tot bijna zwart lijken en het thallus hiervan is ook K+ geel.

vdvaart

Daar heb ik totaal niet aan gedacht omdat die peritheciën zo klein zijn. Ik ben nog lang geen kenner van de kastanjebruine schotelkorst, maar mijn beeld was toch dat die in het midden donker is door grote apotheciën. Hier zie je van afstand een witte vlek. Maar aldoende verandert dat beeld. Bedankt!
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart

alegro

#3
Citaat van: vdvaart op november 21, 2019, 18:52:50 PM
Daar heb ik totaal niet aan gedacht omdat die peritheciën zo klein zijn.

De habitatfoto doet vermoeden dat er aan dit stuk muur wat restauratiewerk is gedaan en dat dit korstmos daarbij een
schoonmaakbeurt heeft gehad. Vandaar waarschijnlijk de afwijkende, peritheciumachtige, vruchtlichamen.
Lecanora campestris lijkt mij wel een goede keus. De eerste foto laat laat rechtsonder iets zien van wat lijkt op het
kenmerkende prothallus van die soort.
Grüezi mitenand,
Arjan

vdvaart

De ruine zag er inderdaad opvallend schoon uit. Vrijwel geen korstmossen en geen mossen.
Met vriendelijke groet
Koos van der Vaart