Zoogdieren in het nieuws

Gestart door Margreet Kwh, februari 15, 2012, 10:35:05 AM

Vorige topic - Volgende topic

OlivierO

Citaat van: Rob Koelman op oktober 03, 2019, 18:47:27 PM
Jacht op Limburgse wasbeer is geopend, de eerste zijn gevangen

Ik vrees dat dit dweilen is met de kraan open. Zolang er in Duitsland geen gepast oplossing komt voor de populatie (of populaties) daar, gaat dat niet werken vrees ik. In België zijn er dacht ik voorzichtige pogingen om massale verspreiding tegen te gaan, maar details ken ik er niet van.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Deborah

Met vriendelijke groet, Deborah

Freek Verkerk

Citaat van: OlivierO op oktober 07, 2019, 20:44:13 PM
Citaat van: Rob Koelman op oktober 03, 2019, 18:47:27 PM
Jacht op Limburgse wasbeer is geopend, de eerste zijn gevangen

Ik vrees dat dit dweilen is met de kraan open. Zolang er in Duitsland geen gepast oplossing komt voor de populatie (of populaties) daar, gaat dat niet werken vrees ik. In België zijn er dacht ik voorzichtige pogingen om massale verspreiding tegen te gaan, maar details ken ik er niet van.
Dit is zeker dweilen met de kraan open. Wat willen ze bovendien gaan doen met de gevangen exemplaren? Dit zijn gewoon exoten. Meestal worden die afgeschoten. Ik ben er ook wel voor om ze gewoon te accepteren als verrijking van de Nederandse / europese natuur. Alles beter dan vangen.
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Bart van Hoogstraten

Citaat van: Freek Verkerk op oktober 15, 2019, 11:30:03 AM
Ik ben er ook wel voor om ze gewoon te accepteren als verrijking van de Nederandse / europese natuur. Alles beter dan vangen.

En als dat beest nou in een ecologische niche valt van een inheemse soort? Hij hoeft maar 1% succesvoller te zijn om de ander in een paar generaties weg te vagen. Hij eet hetzelfde als Egel en Das en die hebben het al zwaar genoeg. Stel dat hij nu ook nog succesvoller is in het vangen van hun voer en zich daardoor sneller voortplant en verspreidt dan de concurrentie...
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Rob Koelman

Géén echte albino, maar wel een exmplaar met een heel lichte kleur...


Albinozeehond aangetroffen op Texel: 'Een zeldzaam verschijnsel'

Natuurcentrum Ecomare op Texel heeft er sinds vandaag een nieuwe bewoner bij: een albinozeehond. En dat is bijzonder, want albinisme is volgens Ecomare een 'zeldzaam verschijnsel' onder zeehonden.

De witte mannelijke zeehond lag vanochtend op de Waddendijk van Texel. "Een passant heeft ons gebeld en vond dat de zeehond er niet fit uitzag. Hij lag er niet ontspannen bij", vertelt een woordvoerder van Ecomare.

Het dier blijkt aan een longworminfectie te lijden en heeft weinig tot geen zicht. Oogproblemen komen vaak voor bij albinisme. Het is nog niet duidelijk of de zeehond helemaal blind is, of toch minimaal kan zien.

Hele artikel: https://nos.nl/artikel/2307235-albinozeehond-aangetroffen-op-texel-een-zeldzaam-verschijnsel.html

Foto bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Voor het eerst in dertien jaar bruine beer gespot in Zuid-Duitsland

Voor het eerst sinds 2006 is er in Zuid-Duitsland een bruine beer opgedoken. Het dier werd deze week met een nachtcamera gespot in de Duitse Alpenstad Garmisch Partenkirchen en kwam vermoedelijk via Oostenrijk de grens over.

Volgens het Duitse ministerie van Milieu is de nog jonge beer op zoek naar een partner om zich mee voort te planten. Waarschijnlijk betreft het een mannetje. "Dat blijkt uit al zijn gedragingen", aldus het ministerie in gesprek met lokale media.

Vermoedelijk is het dier aan komen lopen vanuit de Italiaanse regio Trentino, ten noorden van het Gardameer. Omdat er in de Duitse Alpen geen andere beren zijn, wordt niet verwacht dat het dier er nog lang blijft.

Experts zijn op het moment op zoek naar haar of ontlasting van de beer om met DNA het geslacht definitief vast te kunnen stellen. Het is onbekend of de beer, bijvoorbeeld door dreigend gevaar, wordt gevangen.

De laatste keer dat er in Duitsland een beer werd gespot was dertien jaar geleden in de deelstaat Beieren. Bruno, zoals de beer door de Duitse pers werd genoemd, zorgde volgens het bestuur van Beieren voor te veel overlast. Zo doodde het dier meerdere kippen en schapen. Ook zou de beer te dicht bij mensen in de buurt komen.

Nadat de deelstaat aankondigde het dier af te willen schieten, kwamen er protesten van onder anderen scholieren op gang. De Duitse dierenbescherming probeerde de beer te redden door hem te vangen. Daarvoor werden onder meer speciale vallen en speurhonden uit Finland ingezet.

Na een wekenlange jacht werd beer Bruno toch doodgeschoten.

Bron: https://www.nu.nl/buitenland/6006620/voor-het-eerst-in-dertien-jaar-bruine-beer-gespot-in-zuid-duitsland.html

Foto bij het artikel:
Met vriendelijke groet, Rob

peterv

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 15, 2019, 15:31:49 PM
Citaat van: Freek Verkerk op oktober 15, 2019, 11:30:03 AM
Ik ben er ook wel voor om ze gewoon te accepteren als verrijking van de Nederandse / europese natuur. Alles beter dan vangen.

En als dat beest nou in een ecologische niche valt van een inheemse soort? Hij hoeft maar 1% succesvoller te zijn om de ander in een paar generaties weg te vagen. Hij eet hetzelfde als Egel en Das en die hebben het al zwaar genoeg. Stel dat hij nu ook nog succesvoller is in het vangen van hun voer en zich daardoor sneller voortplant en verspreidt dan de concurrentie...
Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren. Uit de risicobeoordeling van de NVWA: "In Europa is er geen bewijs gevonden dat wasberen een bedreiging vormen voor de soortenrijkdom of voor de aantallen van andere soorten. Wasberen kunnen wel lokaal effect hebben: vooral voor (ernstig) bedreigde soorten kan predatie incidenteel een rol van betekenis spelen."
Peter Venema

Cygnus

Citaat van: peterv op oktober 26, 2019, 14:41:54 PM
Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren.

Niets doen is m.i. speculeren op niet negatieve aspecten.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

peterv

Citaat van: Cygnus op oktober 26, 2019, 15:47:49 PM
Citaat van: peterv op oktober 26, 2019, 14:41:54 PM
Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren.

Niets doen is m.i. speculeren op niet negatieve aspecten.
Daar ben ik het niet mee eens. Wasberen leven al meer dan 75 jaar in het wild in gebieden waar ook egels en dassen leven. Ik ken geen enkele studie waaruit concurrentie blijkt waarbij de wasbeer deze soorten verdringt. Het opvoeren van de wasbeer als risico voor deze soorten is prima als er een  grondslag voor is. Als die ontbreekt kan ik het niet anders zien dan als ongefundeerde speculaties. Als er in meer dan 75 jaar tijd geen negatief effect is vastgesteld moet je ook een keer durven zeggen dat er kennelijk gewoon geen risico is. Mocht iemand publicaties kennen die anders aantonen dan verneem ik dat graag.
Peter Venema

Deborah

#2140
Met vriendelijke groet, Deborah

Bart van Hoogstraten

Citaat van: peterv op oktober 26, 2019, 17:53:07 PM
Citaat van: Cygnus op oktober 26, 2019, 15:47:49 PM
Citaat van: peterv op oktober 26, 2019, 14:41:54 PM
Mijn advies: blijf met beide benen op de grond staan en ga niet speculeren.

Niets doen is m.i. speculeren op niet negatieve aspecten.
Daar ben ik het niet mee eens. Wasberen leven al meer dan 75 jaar in het wild in gebieden waar ook egels en dassen leven. Ik ken geen enkele studie waaruit concurrentie blijkt waarbij de wasbeer deze soorten verdringt. Het opvoeren van de wasbeer als risico voor deze soorten is prima als er een  grondslag voor is. Als die ontbreekt kan ik het niet anders zien dan als ongefundeerde speculaties. Als er in meer dan 75 jaar tijd geen negatief effect is vastgesteld moet je ook een keer durven zeggen dat er kennelijk gewoon geen risico is. Mocht iemand publicaties kennen die anders aantonen dan verneem ik dat graag.

Ontsnapte exoten zijn geen verrijking van inheemse natuur. Of ze op langere termijn schadelijk zijn of niet voor een bestaand systeem doet er niet toe. Dat heb ik nu net gepubliceerd hier en met beide benen aan de grond.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Cygnus

Citaat van: Bart van Hoogstraten op oktober 26, 2019, 23:08:35 PM
Ontsnapte exoten zijn geen verrijking van inheemse natuur. Of ze op langere termijn schadelijk zijn of niet voor een bestaand systeem doet er niet toe. Dat heb ik nu net gepubliceerd hier en met beide benen aan de grond.

Mooi verwoord! Helemaal mee eens.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema


egilio

Citaat van: Deborah op oktober 26, 2019, 18:59:50 PM
Vandaag in het NRC Gesnapt! Intelligente camera's leren welke dieren voorbij lopen

Ik volg dit soort ontwikkelingen op de voet (net weer 50 vallen uitgezet in Zambia), en met machine learning worden al heel goede resultaten bereikt. Ik ben wel nog steeds nerveus hoe goed dit is bij de zeldzame(re) soorten, daar is minder training data van, dus het algoritme kan deze minder goed onderscheiden, maar die zijn wel belangrijker. En ik vraag me af: Je bent bioloog, wilt graag dieren onderzoeken, en waarschijnlijk ook zien, maar er worden steeds meer technieken ontwikkeld om dieren en hun gedrag te bestuderen, zonder dat je ze hoeft te zien. Het is misschien wel sneller om een algoritme je foto's te laten bekijken, en soms is zo'n algoritme zelfs accurater, maar eigenlijk wil ik het gewoon zelf doen.
Egil
Currently in Oxford
Zambian Carnivore Programme

WildCRU
Take nothing but pictures, leave nothing but footprints and waste nothing but time[/i]

Rob Koelman

Het Roodkapje-syndroom: zo reëel is het om bang te zijn voor een wolf

De definitieve vestiging van de wolf naar Nederland wordt niet door iedereen met open armen ontvangen: veel mensen zijn bang voor het roofdier uit Roodkapje. En die angst is niet ongegrond; op 21 oktober werd bijvoorbeeld bekend dat een wolf veertien schapen heeft gedood in het Gelderse Emst. Toch lijkt de angst voor de wolf dieper te zitten. Waar komt die vrees vandaan, en is die reëel?

De wolf en de zeven geitjes, Roodkapje en De wolf en de drie biggetjes: in sprookjes wordt de wolf neergezet als sluw, meedogenloos en gewelddadig. Ook in liedjes, boeken en films heeft de wolf meestal een negatief imago. Maar is dit terecht?

"De wolf heeft in volksverhalen al eeuwenlang de reputatie van het wilde, bloeddorstige beest", meent Theo Meder, etnoloog bij het Meertens Instituut. "In sprookjes is de wolf vaak de domme, maar gevaarlijke sterke doder. Hij is regelmatig de rivaal van de slimme, maar minder sterke vos", zegt Meder. "Daarnaast geloofde men vroeger ook in weerwolven, daar was grote angst voor."

Al deze verhalen rondom de wolf hebben gezorgd voor een zogenaamd 'Roodkapje-syndroom'. Veel mensen zijn bang voor de wolf omdat ze uit verhalen zoals Roodkapje hebben begrepen dat het dier gewelddadig is. "En zo'n volkskundige angst kan zich heel lang vastzetten: denk ook maar aan de pest en de bij velen de nog altijd aanwezige angst voor ratten", zegt Meder. "Ondanks dat het gevaar al geruime tijd geweken is, blijft de collectieve angst bestaan."

Verder lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6006639/het-roodkapje-syndroom-zo-reeel-is-het-om-bang-te-zijn-voor-een-wolf.html
Met vriendelijke groet, Rob

tekenaar

#2146
Hier in Slovenie subsidieerd de overheid schoolbusjes voor kinderen in de regios waar wolven voorkomen, zodat die arme roodkapjes niet moerderziel alleen van en naar school hoeven te lopen. Dit is dus in een derde deel van het land.

Maar wanneer je ziet dat wolven 400 kg zware werkpaarden-veulens doden, wat hier de realiteit is, dan lijkt een kleuter wel erg weerloos ...

Af en toe krijg ik een verbaasde reactie dat ik mijn hond (aangelijnt, want ze gaat achter alle "wildgeuren" aan als ze de kans krijgt ...) in het bos durf uit te laten ... Ik ben dan ook de enige die hier wel eens met hond door het bos loopt - afgezien van een enkele jager - ieder "weldenkend" mens laat de hond uit in de open weilanden. Maar ik ben nog steeds niet achtervolgd door een roedel uitgehongerde wolven. Een paar keer ben ik wel een beer tegen gekomen, die steenvast maakt dat hij wegkomt in het zicht van een mens ...

Wolven- en berensporen zie ik meerdere keren per week. Ik woon in een van de beste gebieden voor grote roofdieren in Europa. Maar de meningen hier zijn ook nog sterker gepolariseerd dan elders. Om tegenwicht te bieden, hebben we ecotourisme nodig, en dat is een van de redenen dat we met onze natuurreizen zijn begonnen. Mensen moeten beslist van buitenstaanders horen dat ze iets unieks en prachtigs in hun achtertuin hebben, en niet alleen iets lastigs en potentieel gevaarlijks- En dat geld voor de hele natuur, van "lastige nutteloze" wetlands tot roofdieren.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Oenanthe

Gisteren sprak ik nog een ecoloog die maanden onderzoek naar wolven in de VS heeft gedaan en daarbij precies 1 keer -bij toeval, vanuit de auto- een wolf heeft gezien. Soortgelijke verhalen hoorde ik in de Biebrza vallei in Polen. Is het dan toch waar dat wolven vluchten voor mensen in plaats van op ze te jagen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

jeroen vinke

Een vriendin van mij heeft in Polen onderzoek gedaan naar hoe wolven het bos veranderen, doordat prooidieren alerter zijn enzovoorts. Ik heb het hele onderzoek nog niet gelezen. In elk geval: ze is genomineerd voor Het Klokhuis wetenschapsprijs. De prijs richt zich op wat leuk en relevant is voor kinderen. Dit is natuurlijk een goeie kans om meer positieve aandacht voor de wolven te krijgen en kinderen ermee kennis te laten maken. Ik had er nog niet eerder aan gedacht om het hier te posten, maar kan het roodkapjesyndroom miscchien doen overwaaien

Stemmen kan hier:
https://hetklokhuis.nl/algemeen/Klokhuis%20Wetenschapsprijs

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Rob Koelman

Man helpt bever met grote stok tijdens oversteek in Duitsland

Een man in Duitsland kwam zaterdagnacht een bever tegen op straat. Omdat hij niet wilde dat het dier werd aangereden, besloot hij om hem te helpen.

Filmpje: https://www.nu.nl/277094/video/man-helpt-bever-met-grote-stok-tijdens-oversteek-in-duitsland.html

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Staatsbosbeheer moet nog 1.035 herten afschieten bij Oostvaardersplassen

Uit helikoptertellingen blijkt donderdag dat er nog 1.525 edelherten in de Oostvaardersplassen rondlopen. Daarmee moet Staatsbosbeheer nog 1.035 herten afschieten om het doel van 490 dieren in het gebied te bereiken. Staatsbosbeheer verwacht niet dat doel voor januari 2020 te halen.

Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6008019/staatsbosbeheer-moet-nog-1035-herten-afschieten-bij-oostvaardersplassen.html
Met vriendelijke groet, Rob


peterv

Citaat van: Rob Koelman op oktober 31, 2019, 17:06:51 PM
Staatsbosbeheer moet nog 1.035 herten afschieten bij Oostvaardersplassen

Uit helikoptertellingen blijkt donderdag dat er nog 1.525 edelherten in de Oostvaardersplassen rondlopen. Daarmee moet Staatsbosbeheer nog 1.035 herten afschieten om het doel van 490 dieren in het gebied te bereiken. Staatsbosbeheer verwacht niet dat doel voor januari 2020 te halen.

Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6008019/staatsbosbeheer-moet-nog-1035-herten-afschieten-bij-oostvaardersplassen.html
Het kan verkeren: https://nos.nl/artikel/2310193-uitspraak-over-herten-oostvaardersplassen-waarschuwing-voor-provincies.html
Peter Venema

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op oktober 31, 2019, 17:06:51 PMStaatsbosbeheer moet nog 1.035 herten afschieten bij Oostvaardersplassen

Uit helikoptertellingen blijkt donderdag dat er nog 1.525 edelherten in de Oostvaardersplassen rondlopen. Daarmee moet Staatsbosbeheer nog 1.035 herten afschieten om het doel van 490 dieren in het gebied te bereiken. Staatsbosbeheer verwacht niet dat doel voor januari 2020 te halen.

Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/binnenland/6008019/staatsbosbeheer-moet-nog-1035-herten-afschieten-bij-oostvaardersplassen.html

Citaat van: peterv op november 12, 2019, 22:29:09 PMHet kan verkeren: https://nos.nl/artikel/2310193-uitspraak-over-herten-oostvaardersplassen-waarschuwing-voor-provincies.html

Goed nieuws voor de liefhebbers van een stukje wildvlees! Deze uitspraak betekent namelijk dat er volgend jaar juist weer extra veel herten geschoten moeten gaan worden!   B)
Met vriendelijke groet, Rob

Cygnus

Deze uitspraak betekent dat de Oostvaardersplassen blijft wat het de afgelopen decennia was, namelijk een reservaat voor grote grazers, die niet als wilde dieren beschouwd kunnen worden. Jammer.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

Douwe van der Ploeg

Citaat van: Rien Ondersteijn op november 12, 2019, 22:08:08 PM
Gelukkig weer eens léuk nieuws ...!
https://www.nu.nl/277316/video/wetenschappers-filmen-uitgestorven-gewaand-dwerghert.html?redirect=1

Er werd helemaal niet aangenomen dat ie uitgestorven was. Het was bekend dat de soort bestaat, en daar hield het mee op, omdat er in het leefgebied vrijwel geen onderzoek gedaan werd. Daarom had ie ook de IUCN-status "Data Deficient" gekregen. Gevalletje waarnemerseffect in het extreme. Dat er meer beelden van zijn is natuurlijk leuk, maar je moet het ook niet groter maken dan het is.

CiteerAlthough there is only one record since 1907, there is no reason to consider it a Possibly Extinct Candidate, because the paucity of records is assumed to reflect the lack of suitable survey (see above
https://www.iucnredlist.org/species/136360/61978789
Douwe van der Ploeg

migratorius

In Vietnam worden de bossen zo stelselmatig leeggeroofd dat je je best zorgen mag maken...

JanHein



Rob Koelman

Hoewel het nog niet zeker is dat de bruinvissen ook daadwerkelijk zijn gestorven door de explosies worden er volgende keer hopelijk wél voorzorgsmaatregelen genomen...

Achttien dode bruinvissen nadat Duitse marine zeemijnen opblaast

Mogelijk zijn achttien beschermde bruinvissen omgekomen in de Oostzee vanwege een manoeuvre door de Duitse marine. Tijdens een grote oefening blies de marine daar tientallen zeemijnen uit de Eerste Wereldoorlog op, meldt Tageschau.


Hele artikel lezen: https://www.nu.nl/buitenland/6013051/achttien-dode-bruinvissen-nadat-duitse-marine-zeemijnen-opblaast.html
Met vriendelijke groet, Rob