Hoofdmenu

kakerlak

Gestart door andre R, november 04, 2019, 00:13:01 AM

Vorige topic - Volgende topic

andre R

weet iemand misschien welk soort kakkerlak dit is?  en wat dat zwarte achter zijn lijf is, moet ik actie ondernemen vond het beestje in de douche, wel is mijn zoon recentelijk teruggekomen uit India, alle kleding is wel direct gewassen

Arp

Hallo Andre

Het betreft vrijwel zeker een volwassen vrouwtje (met eipakket) van de nieuwkomer (in NL) Planuncus tingitanus s.l.. Dat is familie van onze inheemse "buiten"kakkerlakken en net als onze origineel inheemse soorten kan deze binnen niet goed overleven en voortplanten, maar anders dan onze soorten is deze wel gek op de warmte van onze steden en gebouwen. Samen met het gegeven dat ze vaak meereizen met vakntiegangers uit Zuid-Europa maakt dit dat ze inmiddels regelmatig opduiken in onze binnensteden, tuinen en parken en daar soms ook standhouden en nieuwe populaties vormen. Ze leven het liefst dicht tegen de buitengevel aan (warm!) en komen dan soms ook binnen, mogelijk ook op het licht (en de warmte) af, maar hebben daar qua overleven niet veel te zoeken.

Lekker weer buiten zetten dus, maar je mag deze ook met alle plezier opsturen omdat we nog intensief bezig zijn om ze in kaart te brengen en dan kan ik controleren of het er echt eentje is.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)