Stenodema spec. als snack, rijstwigkop

Gestart door Hans van Helden, september 10, 2019, 22:30:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Hans van Helden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/179304610/.
1 Smallijf onbekend - Stenodema spec. imago, onbekend, gezien
datum: 2019-09-10
locatie: Den Haag - Clingendael / Oosterbeek (ZH)

foto's:






Heeft veel weg van Stenodema calcarata, maar de plekken waar de doorns op de dijen moeten zitten zijn slecht zichtbaar.

Bij voorbaat dank,
Hans van Helden

jck

Ik ken de soort helemaal niet maar ik vind de tekening op de kop en pronotum goed passen bij Acetropis gimmerthali.

James

Hans van Helden

#2
Beste James,

Bedankt voor jouw reactie. Hij lijkt er op, maar als ik de info goed begrepen heb, is dit een voorjaarswants. Veel wantsen uit die familie hebben een vergelijkbare tekening op kop en halsschild.
Met wat gevroet in de info over de graswantsen, denk ik vanwege de rode sprieten met een Roodsprietwigkop, Trigonotylus ruficornis te maken heb.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

jck

De tweede foto is een mooie :duim: Ik denk dat je gelijk hebt als de info goed gelezen heb.

James

Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Toen er maar één foto hier stond, dacht ik dat de strepen met het licht (weerkaatsing o.i.d.) te maken had. De tweede foto is heel goed.

James

Hans van Helden

Beste Henk en James,

Bedankt voor jullie commentaar. Ik ben er ook van uitgegaan dat de lichte strepen reflecties waren, maar, ik heb een andere foto bijgevoegd, dat is dus niet zo. De strepen zijn echt.
Trigonotylus caelestialium/ruficornis lijkt mij de meest voor de hand liggende mogelijkheid, Trigonotylus pulchellus bruiniger zou moeten zijn. Zeker in het namiddaglicht.
Ik heb te weinig graswantsen gezien om ze goed te beoordelen.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden

Henk Soepenberg

Ik denk caelestialium Hans, maar vind ze ook lastig.

Groet, Henk
Vriendelijke groeten,
Henk

colossus

Vriendelijke groeten,
Kees Kuijper

Hans van Helden

Beste Henk en Kees,

Bedankt voor jullie commentaar. Ik volg jullie suggestie.

Met vriendelijke groet,
Hans van Helden